Adverteren op Google: Veelvoorkomende fouten & hoe het wel moet

Vrijwel iedereen kent Google. De slimme zoekmachine is zelfs zo populair dat het ‘werkwoord’ ‘Googlen’ inmiddels helemaal is ingeburgerd. Weet je iets niet? Dan ‘Google’ je het even. Kun je de weg niet vinden? Google Maps wijst je de weg. Iedereen gebruikt Google, en daardoor heeft het platform een oneindig bereik. 

Adverteren op Google

Zoals vrijwel alle gratis online zoekmachines biedt ook Google de mogelijkheid om betaald extra zichtbaar te worden voor een bepaalde doelgroep, op een bepaalde plek. In plaats van organisch te ‘ranken’ op het platform kun je via Google Ads betalen om hoger in Google’s zoekresultaten uit te komen bij precies de mensen die jij wilt bereiken. 

De mogelijkheden van online adverteren op Google zijn eindeloos, maar in het opzetten van een goede advertentie gaat de nodige tijd en planning zitten. Helaas is het Google Ads proces niet ongevoelig voor fouten, en kan een kleine fout heel veel geld kosten.

Met deze blog willen we onze lezers daarom graag behoeden voor een aantal veelvoorkomende Google Ads valkuilen. Wil je graag gaan adverteren op Google? Lees dan vooral verder om te leren hoe het wél moet. 

1. Adverteren op Google met verkeerde keyword instellingen 

Een veelgemaakte fout is het ‘te simpel’ denken over keywords. Met de keuze van de juiste instellingen voor je keywords kun je namelijk óf precies het juiste publiek bereiken, of volledig de plank mis slaan en heel veel geld verspillen. 

Om even simpel te beginnen: Je betaalt Google voor je advertentie per klik. Dit is ideaal, want je hoeft dus alleen te betalen wanneer iemand je advertentie ook echt gezien heeft. Echter, dit betekent wel dat de instellingen van je doelgroep en ad bereik enorm belangrijk zijn. Bekijken namelijk mensen buiten je doelgroep de advertenties ook? Dan betaal je voor nutteloze kliks. 

Google shoppen

Broad match instellingen

Laten we even een paar voorbeelden bekijken:  

  1. Bedrijf 1 verkoopt heren schoenen. Bij het instellen van de keywords besluit het bedrijf voor het keyword ‘mannen schoenen’ te gaan.
  2. Bedrijf 2 biedt online cursussen aan. De cursussen richten zich op marketeers en kosten €2000. Bij het instellen van de keywords kiest het bedrijf voor het keyword ‘marketing course’.

Bedrijf 1 heeft een keyword gekozen dat vrij breed is. In dit geval wil de adverteerder echte graag zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken, en daarom ook variaties op het keyword toestaan. De adverteerder kiest er daarom voor om de instelling ‘broad match’ toe te passen. Dit betekent dat niet alleen mensen die op ‘mannen schoenen’ zoeken de ad te zien krijgen, maar ook mensen die op bijvoorbeeld ‘heren schoenen’, ‘mannen schoenen kopen’ of ‘mannen schoenen en sokken kopen’ zoeken. 

Bedrijf 2 heeft gemerkt dat het internet vol staat met gratis cursussen. Door ‘broad match’ in te stellen, zal de ad te zien zijn voor marketeers die zoeken op ‘marketing course’, maar ook op bijvoorbeeld ‘free course’ of ‘free marketing course’. De kans is namelijk klein dat mensen die op dergelijke termen zoeken uiteindelijk €2000 uitgeven aan een cursus. 

Bedrijf 2 zou in dit geval daarom beter kunnen kiezen voor ‘exact match’ keywords. Hiermee zorg je dat je advertentie alleen te zien is voor mensen die exact zoeken naar een van de gekozen keywords. 

Naast de broad match en de exact match bestaan er ook nog diverse tussenvormen, zoals weergegeven in de onderstaande tabel. 

Google keywords
Bron: https://blog.tryadhawk.com/google-adwords/game-set-match-types-the-lowdown-on-adwords-keyword-matching-options/

Uitsluitingszoekwoorden of 'Negative keywords'

Een volgende keyword fout die makkelijk te vermijden is, is het niet toevoegen van zogenaamde negatieve keywords. Ook negatieve keywords vermijden kliks of weergaven die niet relevant zijn, en verhogen hierdoor de conversieratio. 

Negative keywords zijn simpelweg woorden die vergelijkbaar zijn aan je keyword, maar waarschijnlijk mensen aantrekken waar je niets aan hebt. Heb je bijvoorbeeld een herenmodezaak en adverteer je met het 'broad match' keyword 'kleding kopen'? Dan kan een negatief keyword als ‘kinderkleding’ of ‘meisjeskleding’ zorgen dat mensen die hier naar op zoek zijn jouw advertentie niet te zien krijgen. Deze negatieve keywords dien je toe te voegen als phrase match keywords, wat inhoudt dat alle zoekopdrachten die 'kinderkleding' en 'meisjeskleding' bevatten worden uitgesloten.

2. Niet verder denken dan de ad zelf 

Advertenties hebben zoveel potentie. Ze kunnen bezoekers naar een website leiden en overtuigen om een aankoop te doen, ze kunnen helpen gegevens te verzamelen, en ze kunnen de naamsbekendheid van een bedrijf aanzienlijk vergroten. 

Echter, een ad op zich doet niet zo veel. Zonder een mooie website, een aantrekkelijke call to action (CTA) of een aanbieding zullen potentiële klanten wellicht op een link klikken en even een kijkje nemen, maar vervolgens niet blijven hangen. En hoogstwaarschijnlijk betekent dit dat ze je bedrijf snel weer zullen vergeten. 

Helaas maken veel bedrijven de fout om een mooie ad op te zetten met prachtige producten of diensten en een leuke aanbieding, die vervolgens leidt naar een rommelige website. Een homepage, een langzame sign-up page of een helemaal niet functionerende campagne pagina.

Error

Een aantal punten om in gedachten te houden tijdens het optimaliseren van de ‘post-click-experience’ zijn: 

  • Probeer potentiële klanten niet naar je homepage te leiden, maar naar de meest relevante pagina die het beste bij je ad past. Adverteer je voor dames sneakers? Stuur websitebezoekers dan ook naar deze specifieke sneakers op je website, en niet naar de homepage. 
  • Zorg voor een perfecte website. Een snelle laadtijd is essentieel, net als optimaal functioneren op mobiel, duidelijke CTA’s en een mooi uiterlijk van je pagina. Zorg, simpelweg, dat jouw website onthouden wordt. 

Het toevoegen van een irrelevante link aan je advertentie (zoals je homepage bijvoorbeeld) zorgt niet alleen dat potentiële klanten waarschijnlijk snel weer weg klikken, maar heeft ook een negatieve invloed op je ‘quality score’. Dit is zonde, want een goede quality score kan zorgen voor lagere kosten per klik en een hogere plaatsing op Google’s pagina’s.

3. Niet testen 

Een derde grote fout die vaak wordt gemaakt tijdens het opzetten van een Google advertentie is het ‘all in’ gaan vanaf het begin. Denk je dat je je campagne volledig hebt uitgedacht en dat je er klaar voor bent? De kans bestaat dat dit toch niet helemaal het geval is. Kleine verschillen in een titel, link of tekst kunnen namelijk een groot verschil maken in conversie, en dit is bijna niet te voorspellen. 

Het is daarom aan te raden om A/B tests uit te voeren met verschillende elementen van de ad, voordat je beslist wat de uiteindelijke versie van je ad gaat worden. 

A/B testen kan gewoon in Google Ads zelf, door meerdere ads aan te maken in één ad groep. Door al deze ads met een laag bedrag te testen kun je bijvoorbeeld de CPC, CTR en conversie ratio vergelijken.

Google advertentie

 Elementen om mee te experimenteren zijn de titel, de omschrijving en de weergegeven URL. 

4. Niet meten 

Een laatste veel voorkomende fout is het niet weten, meten of begrijpen van de ROI. Als je je geld inzet op een advertentie wil je wel weten dat deze advertentie je iets oplevert, toch? Alleen door het bijhouden van de ROI van je advertentie weet je zeker dat je campagne het gewenste effect heeft. Door ‘in het wilde weg’ te adverteren op Google zonder enig doel of meetpunt weet je nooit zeker of je met je advertentie geld binnenhaalt of juist weggooit. 

De ROI bereken je als volgt: Je neemt de volledige inkomsten van een campagne en trekt hier de kosten (productiekosten en advertentiekosten) vanaf. Vervolgens deel je dit bedrag door de kosten. De uitkomst x 100% is je ROI. 

Bijvoorbeeld: Je haalt €100 binnen door middel van een Google advertentie. Je kosten zijn €30 in totaal: €10 productiekosten en €20 advertentiekosten. Je ROI is in dat geval: 100-30/30 x 100% = 233%. Een succesvolle campagne! 

Om je ROI te kunnen berekenen zul je eerst je conversiedoelen moeten invullen in Google Ads. Niet alle uitkomsten van een advertentie zijn namelijk zo duidelijk als in bovenstaand voorbeeld. Een uitkomst als ‘potentiële klant schrijft zich in voor de nieuwsbrief’ of ‘potentiële klant downloadt een bestand’ zijn namelijk wel degelijk van waarde voor bedrijf, maar leveren niet direct geld op. Door deze acties in Google Ads een monetaire waarde te geven kun je ze meenemen in je ROI berekening. Je conversies kun je gemakkelijk in Google Ads bijhouden, met de tool Conversies Bijhouden of met Google Analytics

ROI berekenen

Hulp nodig? 

Wil je aan de slag gaan met adverteren op Google en ben je bang dat je de fout in gaat? Wij helpen onze klanten graag bij het omhoog brengen van hun ROI op Google. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze Growth hacking nieuwsbrief. Hierin houden we je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sales, online marketing en growth hacking. Wil je eerst zelf even checken hoe goed jouw organisatie digitaal is ingericht? Dat weet je binnen een paar minuten met onze gratis Sales & Marketing groeitest!

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief