Advertising: Alles wat je moet weten!

Advertising is overal. Het is zo geïntegreerd in ons dagelijks leven dat we niet eens meer merken hoe we constant door advertenties beïnvloed worden. Billboards, reclameblokken op tv, filmpjes en foto’s op social media of banners. You name it. We filteren al deze invloeden en onthouden alleen wat we interessant of belangrijk vinden. 

Leapforce wheel of growth hacking: advertising

Advertising is de eerste schijf van het Leapforce Wheel of Growth Hacking. Dit Wheel bestaat uit alle benodigde strategieën, technieken en tools die nodig zijn om een Sales & Marketing machine momentum te geven. 

Wil je meer weten over het Wheel en de Leapforce methodologie? Klik hier voor uitgebreide uitleg. 

Wat betekent dit voor bedrijven? Hoe zorg je er in deze wirwar van informatie voor dat jouw merk, product of dienst eruit springt en onthouden wordt? Daar gaan we in dit artikel uitgebreid op in. 

In de onderstaande paragrafen beschrijven we de belangrijkste vormen van advertising, waar Leapforce haar klanten regelmatig mee vooruit helpt. 

Lees verder voor onder meer: 

Wat is advertising?

Advertising is het promoten van een product of service bij potentiële klanten. Een advertentie moet een bepaalde behoefte triggeren waardoor iemand geïnteresseerd raakt. Hierbij is relevantie essentieel. 

Denk bijvoorbeeld aan de volgende situatie: 

Wanneer het in Nederland 30 graden is, heeft het geen zin om te adverteren met truien. Maar als diezelfde Nederlander net een vakantie naar de Noordpool heeft geboekt, is dit wel weer interessant. 

Binnen het Leapforce Wheel of Growth Hacking, heeft advertising een belangrijke rol in de attract fase. Door de slimme inzet van advertenties worden grote aantallen nieuwe potentiële klanten bereikt, die vervolgens langzaam een band opbouwen met een merk, product of dienst. Via herhaalde advertenties, nieuwsbrieven en aanbiedingen worden nieuwe leads de sales funnel in geleid en worden ze - idealiter - uiteindelijk klant.

Diverse soorten advertising 

We kennen enorm veel verschillende soorten advertising. Vrijwel elke promotie van een product of dienst kan onder deze benaming vallen. Echter, de volgende negen vormen van adverteren zijn momenteel online het meest populair en erg succesvol. 

1. Search Engine Advertising (SEA)

Wat is SEA?

Search Engine Advertising is het betalen voor zoekwoorden in zoekmachines, waardoor jouw website als een van de eerste zoekresultaten wordt getoond.  

Waarom SEA?

Adverteren op Google of andere zoekmachines (in het Engels Search Engine Advertising) is een veelgebruikte  manier van advertising. En dat is niet voor niets. Het grote voordeel van adverteren op zoekmachines, is dat deze vraaggestuurd zijn. Google bezoekers willen namelijk informatie ontvangen in plaats van dat dit ‘ongevraagd’ aan hen wordt aangeboden. 

Mensen die zelf op zoek gaan naar informatie, zijn vaak relatief ver in de customer journey (of sales funnel). Hierdoor is het vrij waarschijnlijk is dat zij een aankoop doen. Ook niet onbelangrijk: je betaalt bij SEA alleen voor personen die op je advertentie klikken. Geen verloren geld dus.

search engine advertsing

Google is een van de meest gebruikte zoekmachines. Advertenties op zoekwoorden in Google, Google Search Advertising, hebben daardoor een groot bereik. Maar op Google is ook veel concurrentie. Je komt dus niet zomaar bovenaan bij de eerste zoekresultaten terecht, en de meest fouten zitten in een klein hoekje. 

Naast Google, is ook Bing steeds populairder als platform voor advertenties. Bing Search Advertising heeft als voordeel dat er veel minder concurrentie is en daardoor liggen de prijzen een stuk lager. 

2. Display advertising (banners)

Foto’s en video's zeggen vaak meer dan duizend woorden. Niet alleen omdat mensen niet de tijd nemen om lange teksten te lezen, maar omdat de (potentiële) klant vaak op basis van foto’s en video’s al beoordeelt of een merk hem of haar aanspreekt. De billboards op Time Square in New York zijn een bekende vorm van offline display advertising, maar wij bij Leapforce doen dit online.

display advertising

Wat is display advertising?

Display advertising is het adverteren door het verspreiden van banners op verschillende websites. 

Waarom display advertising?

Display advertising geeft een boost aan je naamsbekendheid en zorgt ervoor dat je on top of mind blijft bij je potentiële klanten. Een advertentie is goed voor een eerste kennismaking met een bedrijf, maar nog veel beter om conversies te verhogen. 

Heeft iemand je website bijvoorbeeld bezocht maar geen aankoop gedaan? Dan zorgt een slimme advertentie dat je niet vergeten wordt. Door je websitebezoekers te retargeten met de juiste banners, schieten je verkopen omhoog. Lees hier meer over remarketing van website bezoekers op het Display Netwerk van Google (GDN).

3. Social media advertising 

Het oorspronkelijke idee van social media is om mensen online te verbinden. Denk hierbij aan het delen van persoonlijke nieuwtjes met vrienden en familie. Tegenwoordig is social media echter een medium waar grote belangen en bedragen mee gediend zijn, ook voor bedrijven. 

Wat is social media advertising?

Social media advertising is, wat geen verrassing zal zijn, het adverteren op social media. Door afbeeldingen, video’s en berichten te promoten bij een specifieke doelgroep kun je zorgen dat je als bedrijf gezien en onthouden wordt. Social media kan gebruikt worden voor naamsbekendheid, leadgeneratie, website bezoeken, conversie optimalisatie, retargeting en nog veel meer.

social media advertising

Waarom social media advertising?

Social media kanalen zijn een bron van alle belangrijke persoonsgegevens. Leeftijd, geslacht, interesses, vrienden, en ga zo maar door. Een goudmijn voor adverteerders dus, want deze kunnen hun advertenties aan zeer specifieke doelgroepen laten zien. Wil je bijvoorbeeld alleen mensen in jouw buurt bereiken? Dit kan via local online marketing op de meeste social media kanalen. 

Naast persoonsgegevens kun je ook inspelen op de verschillen tussen de diverse kanalen. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, TikTok, Snapchat, zijn allemaal verschillende platforms met eigen gebruiken en specifieke fans. Door hier op in te spelen, kun je ervoor zorgen dat je advertentie precies bij de juiste mensen terecht komt. 

Benieuwd hoe je tractie kunt genereren via social media en wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende kanalen? Lees hier verder over social advertising.

Leapforce beheert voor een groot deel van onze klanten de social media kanalen. Wij weten namelijk precies welke content we moeten delen, op welk tijdstip, en hoe we de doelgroep bereiken die het beste bij een bedrijf past. Benieuwd hoe we jouw bedrijf kunnen helpen met social media advertising? Neem gerust contact met ons op!

4. Retargeting advertising 

Wat is retargeting advertising?

Retargeting advertising is het steeds opnieuw adverteren bij personen die interesse in je product of service hebben getoond. Dit kan bijvoorbeeld een bezoek op je website zijn geweest, het liken van je Facebookpagina, een klik op een andere advertentie, of het bekijken van een filmpje. 

Hoe vaker je dezelfde personen in contact brengt met je organisatie, product of dienst, hoe sterker je connectie met deze potentiële klant wordt en hoe groter de kans dat hij of zij tot aankoop overgaat. 

Wist je dat je met retageting je advertenties kunt laten zien aan hele specifieke websitebezoekers? De personen die een product in hun winkelmandje hebben gelegd maar nooit hebben afgerekend, bijvoorbeeld. Zij kunnen nog wel een duwtje in hun rug gebruiken en jij kunt dit duwtje geven met een slimme retargeting ad. 

Waarom retargeting advertising?

De kracht van adverteren zit in de herhaling. Door personen te retargeten met een bijpassende advertentie, zijn deze personen sneller geneigd om opnieuw op jouw advertentie te klikken. Zo leren ze je steeds beter kennen en leid je ze stap-voor-stap richting een aankoop. 

Remarketing kan op verschillende kanalen. Twee veelgebruikte manieren zijn:

  • Facebook retargeting
  • Google retargeting

retargeting

5. Affiliate marketing (affiliate website)

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is het stimuleren van huidige klanten om jouw bedrijf te promoten onder hun persoonlijke netwerk. Vaak gebeurt dit via een referral programma. Spread the word

In een affiliate programma beloon je je huidige klanten wanneer zij een nieuwe klant hebben aangedragen. Denk aan affiliate marketing voorbeelden zoals acties waarin een geldbedrag, kortingscode of ander voordeel wordt gegeven aan degenen die hun vrienden refereren. En de nieuwe klant die via het programma een eerste aankoop doet wordt natuurlijk ook beloond. Affiliate marketing ligt ten grondslag van de enorme groei van influencer marketing. 

Waarom affiliate marketing?

Mond-tot-mondreclame is voor bedrijven erg waardevol. Tips van een bekende worden namelijk veel sneller vertrouwd dan een advertentie van een bedrijf.

affiliate marketing

Bedrijven betalen enorme bedragen aan affiliate marketing. Is dat het waard? Meestal wel. Veel mensen laten zich namelijk veel sneller overtuigen tot een verkoop door vrienden of bekenden, dan door een bedrijf. Zeker als de huidige klant én nieuwe klant hier beide een voordeel uit halen. Als je beide een korting of cadeau krijgt is het zonde om niet op een affiliate actie in te gaan, toch? En dit is mooi voor bedrijven. Door slim gebruik te maken van persoonlijke netwerken, breidt een klantenbestand zich vaak als een olievlek uit. 

6. Influencer marketing

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is het gebruik van invloedrijke personen die producten aanprijzen aan potentiële klanten (hun persoonlijke netwerk) via (onder meer) social media. Door het delen van blogs, video’s en foto’s op verschillende sociale kanalen, bouwen influencers een imperium aan volgers op. Influencers poppen tegenwoordig dan ook als paddestoelen uit de grond.

influencer marketing

Een blouse die een influencer aan heeft, kan al een aanprijzing zijn. De influencer hoeft hier vaak niet veel meer voor te doen dan het delen van een mooie social media post met bijvoorbeeld een speciale link en kortingscode. Koopt een klant de blouse via deze link? Dan krijgt de influencer hier een klein geldbedrag voor. 

Waarom influencer marketing?

Veel mensen volgen een influencer, omdat ze zich met deze persoon identificeren. Hierdoor staan influencers dicht bij hun volgers en worden zij gezien als een soort ‘vrienden’, of soms zelfs idolen. 

Het idee achter influencer marketing werkt hetzelfde als dat van affiliate marketing. Van je vrienden neem je een tip veel sneller aan dan van een vreemde. Je vrienden kun je vertrouwen. Als zij enthousiast zijn over een product, dan wil jij dit ook. En dit geldt natuurlijk al helemaal voor een idool! 

De interesses van een influencer komen voor een (groot) deel overeen met de interesses van hun volgers. Het netwerk van de ene influencer past daardoor beter bij de doelgroep van een bedrijf dan de andere. De selectie van de juiste influencer is daarom erg belangrijk, en met een goede selectie bereik je gelijk een publiek vol potentiële klanten.

7. Guerilla marketing

Wat is guerrilla marketing?

Kort gezegd is het doel van guerrilla marketing het met zo min mogelijk middelen een zo groot mogelijke indruk achter laten. Guerilla marketing is een marketingstrategie waarbij in een korte periode zoveel mogelijk aandacht wordt verkregen. 

Wie niet sterk is moet slim zijn. Een guerrilla campagne moet origineel, verrassend maar ook vooral gedurfd zijn. Hierdoor is guerilla marketing vaak net op het randje van wat geaccepteerd is en wat niet. 

Waarom guerrilla marketing?

Een goede guerrilla marketing campagne zorgt ervoor dat mensen een beetje in shock zijn. Het is een actie of statement die mensen met elkaar willen delen.  “Wow heb je dit al gezien?”. Jouw actie gaat als een lopend vuurtje. 

Guerilla marketing zorgt voor naamsbekendheid, maar zorgt ook voor een bepaalde positionering als bedrijf. Een advocatenkantoor dat als guerrilla campagne een video op Facebook plaatst waarin een ludieke grap wordt uitgehaald met een rechter wordt waarschijnlijk niet meer serieus genomen.

guerilla marketing

8. Events marketing

Wat is event marketing?

Event marketing is een marketingstrategie waarbij door middel van offline of online evenementen, bedrijven zichzelf promoten. Veel momenten kunnen beschreven worden als een event. Een diner, een (netwerk)borrel, een bedrijfspresentatie, een beurs, etc. Maar ook online zijn er tegenwoordig veel events mogelijk. Denk hierbij aan webinars, virtual events en live streamings. 

Al deze momenten worden gebruikt om in te spelen op de engagement van (potentiële) klanten om zo leads te genereren en naamsbekendheid uit te breiden. 

event marketing

Waarom event marketing?

Evenementen zijn een goede manier om je bedrijf te presenteren. Event marketing kan verschillende doelen hebben. Het uiteindelijke doel is natuurlijk het verhogen van de conversies, maar vaak zijn events hier niet direct voor ingericht. De directe doelen van events zijn bijvoorbeeld naamsbekendheid vergroten, betrokkenheid creëren of het genereren van leads. 

Hoe doe je dit precies? Tijdens een evenement kun je ervoor zorgen dat de kernwaarden van een merk, product of service worden belicht. Wanneer je (potentiële) klanten zich identificeren met deze kernwaarden, creëer je brand awareness. En dit is waar de buyers journey begint.

Echter, events kunnen ook andere doelen hebben. Een beurs, bedrijfspresentatie of webinars kan bijvoorbeeld ook leiden tot directe verkoop of kan gericht zijn op het maken van connecties met mogelijke nieuwe partners. Wat je doel ook is, de kans is groot dat het organiseren of bijwonen van een event je richting je doel kan helpen. 

9. Email marketing

Wat is email marketing?

Email marketing is het direct benaderen van personen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf, via e-mail. Iedere mail die wordt gestuurd naar (potentiële) klanten, valt eigenlijk onder e-mailmarketing. Nieuwsbrieven, dripmails (een serie van e-mails die automatisch worden verstuurd op vooraf ingestelde momenten), maar ook een mail die jij vanuit je eigen mailbox stuurt naar een klant. Het is een contactmoment tussen je bedrijf en de klant, waarmee je direct invloed hebt op de indruk die een (potentiële) klant van je bedrijf heeft. 

e-mail marketing

Waarom email marketing?

E-mail marketing is nog steeds populair en doeltreffend. Waarschijnlijk zit je mailbox dagelijks vol met nieuwsbrieven van websites waar je ooit eens iets besteld hebt, of waar je je hebt ingeschreven om nieuws te ontvangen. 

Waarom wordt e-mail marketing zoveel ingezet? Omdat het heel effectief is. High impact, low effort. De ROI (Return On Investment) is voor mails relatief hoog. Mails kunnen volledig geautomatiseerd worden, met een knop naar een grote massa worden gestuurd en het resultaat is meetbaar. Wij, bij Leapforce, maken bijvoorbeeld gebruik van MailChimp, Insightly Marketing en Hubspot voor het versturen van onze mails. Je kunt op deze platformen precies zien wie een mail heeft ontvangen, geopend en heeft doorgeklikt naar een website of landingspagina. Zo leer je precies wat wel en niet werkt en kun je je marketing strategieën blijven verbeteren. 

Hulp nodig? 

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een succesvolle advertentie via een van de bovenstaande kanalen? Wij helpen je hier graag bij! 

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze Growth hacking nieuwsbrief. Hierin houden we je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sales, online marketing en growth hacking.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Deel dit artikel