Skip to content
FD Gazelle logo
Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!
Het effect van AI op de vindbaarheid van jouw bedrijf
4:57

Met de opkomst van Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie), in het bijzonder AI gestuurde zoekmachines zoals ChatGPT, Gemini, Claude en Perplexity, is er een nieuw vakgebied in het spel: Generative Engine Optimization (GEO).

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is binnen de online marketing al jarenlang een belangrijk onderdeel van online zichtbaarheid. Wat begon met eenvoudige zoekwoordoptimalisatie, is uitgegroeid tot een complex samenspel van algoritmes die gericht zijn op gebruikerservaring, relevantie en intentie. Hoe zien die ontwikkelingen eruit voor GEO? 

In deze blog:

  1. Wat is Generative Engine Optimization?

  2. Wat is de impact op online vindbaarheid voor jouw bedrijf? 

  3. Welke stappen moet je nemen aan de hand van de ontwikkelingen? 

Wat is Generative Engine Optimization (GEO)?

Generative Engine Optimization (GEO) draait om het optimaliseren van online teksten (denk aan: website, blogs, social media, etc.) voor AI-gedreven zoekmachines.

Deze zoekmachines voegen informatie, uit verschillende bronnen, samen om tot een antwoord te komen op jouw vraag. Deze AI gegenereerde zoekresultaten vervangen deels het zoeken zoals we dat met traditionele zoekmachines gewend zijn.

Het uiteindelijke doel van GEO: zorgen dat AI-gedreven zoekmachines jouw bedrijf gaan noemen in de zoekresultaten, zodat dit jou meer business oplevert.

De belangrijkste verschillen tussen SEO en GEO met AI gegenereerde zoekresultaten

 

Traditionele SEO

Generative Engine Optimization (GEO)

Focus

Zoekwoordoptimalisatie, backlinks Website prestaties Technische optimalisatie/ Technische SEO

Goed gestructureerde data en gebruik natuurlijke taal die directe antwoorden bieden.

Technologie

Zoekmachine-algoritmes

AI-gedreven natuurlijke taalverwerking

Gebruikerservaring

Lijst met relevante websites waar de gebruiker zelf navigeert.

Direct antwoord op de vraag

Contentstructuur

Paginaspecifieke optimalisatie

Brede integratie door teksten over jouw gehele website te optimaliseren. Het gaat zelfs verder dan jouw website. Voor een sentimentanalyse haalt AI er bijvoorbeeld ook reviews of comments op een forum bij. 

Tools

Keyword research tools, SEO-plugins, linkbuilding-platforms

Hubspot AI search Grader

Belang van een toppositie

Top 3 zoekresultaten pakken 50 - 70% van het webverkeer.

Winner takes all. AI modellen maken de selectie waardoor de concurrenten niet eens in beeld komen.

SEO

 

De impact van GEO op jouw bedrijf en online zichtbaarheid

Wat is de impact van generative search engines op mijn webverkeer?

AI search engines zullen een deel van het bekende Googlen overnemen. Logischerwijs heeft dat een negatieve impact op jouw webverkeer. Hoe groot die impact is kan niemand met zekerheid zeggen. Een voorspelling van Gartner van een jaar geleden stelde dat tegen 2026, het verkeer voor traditionele zoekmachines met 25% zal dalen (bron). Nu, een jaar na deze voorspelling, lijkt de impact nog beperkt. Bovendien geldt dit vooral voor zoekopdrachten zoals: hoe werkt X?, wat betekent Y?, etc. Als iemand interesse heeft in een product wil hij of zij daar hoogstwaarschijnlijk graag een afbeelding van zien. Daarmee komt de voorkeur vaak uit op Google die ze leidt naar een website met beeldmateriaal. Daarmee is de impact vooralsnog beperkt.

Helpen mijn SEO activiteiten ook voor GEO?

Ja, veel SEO activiteiten dragen ook bij aan GEO. Het zijn uiteindelijk twee verschillende technologieën met hetzelfde doel: zorgen dat de gebruiker zo relevant en accuraat mogelijke informatie te zien krijgt. Het E-E-A-T Principe geldt daarom voor zowel SEO als GEO. Dit principe stelt dat de technologie de informatie beoordeeld op Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (Trustworthiness). In bredere zin houdt dit in dat je altijd goed zit als je focus legt op het bouwen van een reputatie als goede bron. 

Wordt GEO een volledige vervanging voor SEO?

Nee, het lijkt er niet op dat AI-modellen de traditionele zoekmachines zoals Google volledig gaan vervangen. Ze zullen hand in hand moeten gaan. Er zijn nu gewoon nog meer wegen naar om op jouw website te komen.  

GEO

De stappen die je als directie moet nemen als gevolg van de opkomst van GEO

Moet ik investeren in GEO? 

Je hoeft nog geen grote budgetten uit te trekken specifiek voor GEO. Het verkeer dat binnenkomt op jouw website via AI-tools, is momenteel waarschijnlijk nog beperkt. Bij Leapforce betreft het momenteel nog geen honderd gebruikers per maand, die voornamelijk van ChatGPT komen. Echter, niet iedereen die jouw bedrijf tegenkomt in een antwoord, bezoekt ook daadwerkelijk jouw website.

Momenteel komen de grootste voordelen nog vanuit het traditionele SEO. Maar 3.66 miljard bezoeken aan Chat-GPT in oktober 2024 (bron) kun je niet negeren. Neem het dus mee in de huidige SEO strategie. 

Houd de ontwikkelingen in de gaten

De digitale wereld verandert in een ongekend tempo. Daardoor kan alles er volgend jaar weer helemaal anders uitzien. Die verandering kan ook invloed hebben op het advies hierboven. Blijf op de hoogte en blijf vooral kritisch, zo ging er bijvoorbeeld rond dat je PDF's voor elke pagina op jouw website moet toevoegen in verband met AI. Hier is geen enkele goede onderbouwing voor terug te vinden. 

Conclusie

De impact van AI search engines op de vindbaarheid van een bedrijf is momenteel nog beperkt. Het is slechts een ander kanaal. Zowel Google als AI beoordelen de content op dezelfde criteria. Daarmee kun je blijven focussen op goede content om voor beide kanalen relevant te blijven. 

Er is momenteel geen reden om alles anders te gaan doen op het gebied van online vindbaarheid. Maak het onderdeel van jouw SEO strategie en houd de ontwikkelingen in de gaten, wees kritisch en stel waar nodig bij. 

Om een idee te krijgen hoe jouw bedrijf ervoor staat op het gebied van vindbaarheid door AI, kun je gebruik maken van de Huspot AI Search Grader

Wil jij ...

  • Weten hoe jouw bedrijf ervoor staat voor GEO
  • Genoemd worden door generatieve zoekmachines
  • De online zichtbaarheid van jouw bedrijf toekomstbestendig maken
5 Stars
Wij krijgen een 5/5 uit 270 Google Reviews

Vraag de gratis GEO scan aan t.w.v. €500