De Click Through Rate (CTR): Definities en handige tips

De Click Through Rate (CTR) is een bekende term binnen de marketingwereld, waar we ook bij Leapforce veel waarde aan hechten. Het is een handige maatstaf voor het succes van een advertentie, social media post, e-mail en eigenlijk voor elke klikbare uiting van een bedrijf.

Wil je weten wat de CTR precies inhoudt, hoe je deze berekent en hoe je je rate op verschillende kanalen omhoog krijgt? Lees dan vooral verder.

Click Through Rate

Wat is de Click Through Rate (CTR)? 

De CTR is een percentage dat aangeeft hoeveel van de mensen die een bericht hebben gezien daadwerkelijk op de link in dit bericht klikken. Vaak is deze link een call to action en gaat het dus om het percentage van de mensen dat een gewenste actie op je website uitvoert (klikken, downloaden, inschrijven, etc). 

Een voorbeeld: 

Je hebt al een tijdje een aanbieding op je website staan en vraagt je af of een nieuwe afbeelding wellicht meer kliks oplevert. Vóórdat je de afbeelding wijzigt bereken je eerst de CTR. Je ziet in Google Analytics dat de pagina met je aanbieding (in de afgelopen maand) 100 keer is bekeken en dat er 10 keer op de link is geklikt. Dit betekent een CTR van 10%. 

Verander je nu de afbeelding en blijkt dat de CTR na een paar maanden aanzienlijk hoger is dan 10%? Dan heb je een sterke aanwijzing dat de nieuwe afbeelding een succes is. 

In Google Analytics, Google Ads en in de Insights van de meeste social media kanalen en e-mail software is de CTR al voor je uitgerekend. Je hoeft deze dus niet meer zelf uit te rekenen, al is dit natuurlijk zo gebeurd.

De CTR op LinkedIn
De CTR op LinkedIn

Tips en gemiddelden 

Drie kanalen waarop de CTR nuttige inzichten geeft zijn Google Ads, social media (ads) en e-mails. 

De CTR in je Google Ads

De CTR staat onder velen bekend als een waarde uit de Analytics van Google Ads. Naast het feit dat de CTR je namelijk laat zien of er wel op je advertentie wordt geklikt, is deze ook voor Google een indicatie van de kwaliteit je bericht. Wordt er dan ook veel op geklikt, dan geeft Google je advertentie een hoge(re) Quality Score

Google’s Quality Score is een score (tussen de 1 en 10) die wordt gebaseerd op een lange lijst aan aspecten. Denk bijvoorbeeld aan een titel, tekst, link, eventuele extensies, én de manier waarop bezoekers op de advertentie reageren. 

Een hoge Quality Score heeft invloed op zowel je rank op Google als op de CPC ('cost per click') van een advertentie. Hoe hoger je CTR, hoe goedkoper je adverteert. 

Gemiddelden

De gemiddelden in CTR verschillen aanzienlijk per industrie en per land. Echter, uit onderzoek van Wordstream blijkt dat de CTR op Google’s Search Network rond de 1.91% ligt en op het Display Network rond de 0.35%. 

Meer over de gemiddelden per industrie vind je in dit artikel van Wordstream.  

Hoe verhoog je de CTR van je Google Ads? 

Om de CTR van je Google Ads te verhogen zul je als eerste goede content moeten creëren. Doe je doelgroeponderzoek, voer A/B tests uit en zoek actief naar de teksten en afbeeldingen die de meeste actie bij je bezoekers uitlokken. 

Daarnaast biedt Google diverse aanvullende technieken zoals remarketing, slimme ad extensies (klikbare contactgegevens, data, kortingen) en de mogelijkheid om je advertenties op zeer specifieke doelgroepen te richten. Zorgvuldige strategieën achter een advertentie zorgen voor een hogere CTR. 

PPC

De CTR op social media 

Ook op social media is een goede CTR essentieel. Met uitzondering van de meeste posts op Instagram, bevat vrijwel iedere social media post of advertentie een link. Veel marketeers gebruiken social media om verkeer naar hun website te sturen of bezoekers te laten klikken op een aanbieding, inschrijflink of verkooppagina. 

Op social media is een hoge CTR zowel een aanwijzing dat je content in de smaak valt als een manier om advertentiekosten omlaag te brengen, net als bij Google. Daarnaast pikt het algoritme van de meeste social media kanalen op wanneer er veel op bepaalde posts wordt geklikt. Een goede engagement (inclusief kliks) zorgt dat posts vaker aan je publiek getoond zullen worden. 

Gemiddelden

De gemiddelde CTR’s op social media zijn lastig vast te stellen door grote verschillen per kanaal, land en industrie. Echter, deze blog van TheB2BHouse gaat in op enkele gemiddelden op LinkedIn en deze blog van Statusbrew kijkt naar de gemiddelden op Twitter en Facebook. 

Hoe verhoog je de CTR op social media? 

Of het nu om betaalde social media ads gaat of om organische content, de kwaliteit van de post staat centraal. Net als bij Google Ads zul je goed naar je doelgroep moeten kijken en afbeeldingen, video’s en tekst moeten creëren die bij de interesses van jouw perfecte klant aansluiten. 

Zorg daarnaast voor een pakkende CTA ('call to action'), post op het juiste moment en kies in het geval van betaalde advertenties voor een weloverwogen en specifieke doelgroep. 

De CTR in e-mails

Als laatste hebben ook e-mails een belangrijke rol in het promoten van een link of aanbieding. Bijna alle e-mails bevatten een link en bijna alle e-mail software bevat analytics waarin een CTR wordt berekend. 

De CTR laat in een e-mail simpelweg zien hoeveel interesse er is in het onderwerp van je bericht en hoe goed jouw content wordt ontvangen. Omdat je zelf kiest wie je mails ontvangen, heeft de CTR in dit geval geen (directe) invloed op de kosten van je campagne. 

Gemiddelden

In een uitgebreid artikel van CampaignMonitor wordt 2.5% vastgesteld als een streefpercentage voor de CTR in een e-mail. In veel industrieën liggen de cijfers echter wat hoger dan dit, zoals in dit rapport van SmartInsights is te zien. 

Hoe verhoog je de CTR in e-mails? 

Voor een goede CTR in je e-mails zul je als eerste moeten zorgen dat je ontvangers ook echt interesse hebben in je bericht. Zorg daarom dat je e-maillijst alleen bestaat uit mensen die zich hiervoor hebben ingeschreven. Doe je dit niet, dan zal je mail in veel gevallen direct als spam worden gemarkeerd. 

Zorg vervolgens, net als overal eigenlijk, dat je content aansluit bij de doelgroep en het klikken waard is. Trek de interesse met een goede onderwerpregel, zorg voor interactieve en scanbare mails en probeer in te schatten wat je lezers graag willen ontvangen.

Wist je dat 69% van de ontvangers een mail direct als spam markeren als de titel ze niet aanspreekt? De mail wordt in dit geval niet eens geopend. 

Als laatste heeft het segmenteren van de doelgroep en het personaliseren van de mails een sterk positief effect op de CTR. Voor meer over personaliseren en segmenteren, bekijk onze recente blog over marketing automation.

Eigenlijk geldt op alle kanalen hetzelfde. Hoe waardevoller en persoonlijker een bericht, hoe sneller de lezer zal klikken.

CTR berekening

Hulp nodig? 

Heb je vragen over de CTR of heb je hulp nodig bij één van de vele technieken die we in deze blog beschrijven? Wij helpen je graag op weg.

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze Growth Hacking nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van marketing, sales en growth hacking. 

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Deel dit artikel