Content & SEO: Alles wat je moet weten!

Het varen van de juiste koers is belangrijk voor een kapitein die niet op de klippen wil slaan. Net zo belangrijk is het hebben van een goed uitgedachte online content & seo strategie voor organisaties. 

Welke informatiebehoefte speelt er bij onze doelgroep? Dat is de eerste vraag die elk bedrijf zichzelf moet stellen wanneer ze aan de slag gaan met een content marketing strategie. Dit lijkt een open deur, maar dat is het zeker niet. Als je namelijk denkt dat jouw potentiële klanten zitten te wachten op enkel product gerelateerde content, dan heb je het namelijk mis!

Leapforce wheel of growth hacking: Content & SEO

Content & SEO is de derde schijf binnen het Leapforce Wheel of Growth Hacking. Dit Wheel bestaat uit alle benodigde strategieën, technieken en tools die nodig zijn om een Sales & Marketing machine momentum te geven.  

Wil je meer weten over het Wheel en de Leapforce methodologie? Klik hier voor uitgebreide uitleg. 

Als je enkel content publiceert waarbij jouw bedrijf centraal staat in plaats van de consument, dan zul je nooit het vertrouwen opbouwen dat je nodig hebt om de bezoekers door de sales funnel heen te leiden. 

Consumenten worden dagelijks overstelpt met informatie en worden daarom steeds kritischer in wat zij willen lezen, horen of zien. Alleen met een content strategie die relevant is en naadloos aansluit bij de activiteiten, interesses en gedachten, bereik je je doelgroep echt. Bij het opzetten van deze strategie zullen we je in dit artikel helpen. 

In dit artikel lees je onder meer: 

Termen die aan bod komen:

Content strategie, stappenplan contentstrategie, keyword research & analyse, marketing blog 

online quiz, video marketing, animations. 

1. Wat is content marketing?

First things first. Wat is content marketing? 

Content marketing kan gedefinieerd worden als het aanbieden van relevante informatie aan de doelgroep, met als doel om met hen een relatie op te bouwen. 

Je publiceert merkgerelateerde content, zonder dat je direct probeert iets te verkopen. De content (zoals bijvoorbeeld berichten op social media of marketing blogs) is gericht op de informatiebehoefte van je doelgroep. Het is immers belangrijk om geloofwaardig te zijn en vertrouwen op te bouwen.

content & SEO

Met interessante berichten, biedt je je klanten en prospects op een aantrekkelijke wijze de helpende hand, zonder direct een dienst of product aan te prijzen. Dat is de essentie van content marketing. Je levert waardevolle informatie waarmee je de doelgroep helpt betere keuzes te maken of meer uit jouw product of dienst te halen. 

Informatie kan gedeeld worden op een grote hoeveelheid aan platforms. Denk aan de website, social media, een e-book, of via e-mail marketing

De strategische gedachte hierachter is dat wanneer je dit consistent en consequent doet, men jouw organisatie gaat zien als een betrouwbare bron van waardevolle informatie. Je wekt vertrouwen, sympathie en verwerft autoriteit. En daar word je voor beloond met merkvoorkeur, trouw en mond-tot-mond-reclame.

Online content marketing

Content marketing is geen nieuw fenomeen. Door de opkomst van het internet is het de afgelopen jaren wel enorm toegenomen in populariteit en wordt het steeds vaker toegepast door organisaties & marketeers (zie onderstaande grafiek). Organisaties kunnen daarbij steeds minder vertrouwen op het bereiken van consumenten middels traditionele media in de vorm van reclame. Consumenten zijn blind geworden voor advertenties en banners. Ze bepalen tegenwoordig zelf welke informatie ze willen ontvangen. Ze hebben de media niet nodig om te beslissen wat voor hen relevant en interessant is. Om deze reden is een content plan, waarbij ingespeeld wordt op de informatiebehoefte van een gedefinieerde doelgroep, dus onmisbaar geworden.

content & SEODe populariteit van zoekterm ‘content marketing’ is in de loop der jaren flink toegenomen. Bron: https://www.bratpack.nl/nieuws/568/content-marketing-haal-jij-het-optimale-uit-je-content

2. Onderdelen van een content strategie

Een content strategie kan op verschillende manieren opgebouwd worden, maar bevat meestal in ieder geval de onderstaande onderdelen. 

content strategieDe verschillende onderdelen van een contentstrategie

1. Doelstellingen

Bepaal duidelijk een doel of meerdere doelen voor je content. Wat wil je nu precies bereiken komend kwartaal, komend jaar en de komende jaren? Wil je beter vindbaar zijn in Google? Wil je een grotere bekendheid voor je merknaam? Wil je dat mensen snappen dat jij de beste in jouw vak of branche bent? Dat zijn verschillende doelen die om verschillende aanpakken vragen. 

2. Doelgroeponderzoek

Probeer je iedereen met je content te bereiken, dan is de kans groot dat je niemand bereikt. Denk goed na voor wie je de content maakt. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn om jouw product te kopen? Niet alleen! Uiteraard horen je potentiële klanten bij de doelgroep, maar het voornaamste doel van content marketing is niet om je producten of diensten te verkopen. Wil je bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten en/of de kans vergroten dat bezoekers in de toekomst wel een potentiële klant worden? Dan is het belangrijk om een bredere doelgroep te kiezen dan je huidige potentiële klant. 

Vervolgens wil je van je doelgroep weten:

  • Welke problemen/ wensen hebben zij die jij kan oplossen?
  • Op welke kanalen zijn ze aanwezig?
  • Welke zoekwoorden gebruiken zij?
  • Welke andere bedrijven/influencers volgen zij?

Als je antwoord heb gekregen op bovenstaande vragen, kun je de customer journey of buyer journey van jouw doelgroep in kaart brengen. 

3. Keyword research & analyse (SEO)

Content marketing is erop gericht om zoveel mogelijk kwalitatief goede content met toegevoegde waarde aan de bezoeker te leveren. Maar hoe lever je deze toegevoegde waarde wanneer je content niet gevonden wordt? Juist, niet! Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je content niet alleen door de bezoeker, maar ook door zoekmachines, goed gelezen kan worden. 

Met SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je content aansluit bij de zoekvoorkeuren van je doelgroep en daardoor beter gevonden wordt. 

SEO valt onder de overkoepelende term Search Engine Marketing (SEM) en richt zich op het creëren van zichtbaarheid op Google en andere zoekmachines. Aan de hand van keyword research & analyse, kun je precies zien waar de interesses van je doelgroep liggen en daar je content op samenstellen. Je ontdekt naar welke keywords jouw doelgroep zoekt en op welke keywords je concurrenten al hoog scoren. Vervolgens kun je met handige trucs (zoals het opzetten van topic clusters en slimme backlinks, bijvoorbeeld) en goede content zorgen dat Google jouw content oppikt en aan je publiek laat zien.

keyword researchKeyword onderzoek met KWFinder. Bron: www.kwfinder.com

Sommige zoekopdrachten zullen te hoog gegrepen zijn om op te scoren. De competitie is hier te sterk, en andere bedrijven zijn al op de eerste pagina van Google te zien. Echter, wellicht zijn er dan andere, verwante zoekopdrachten waar je wel een hoge positie voor kan nastreven. Daarnaast kunnen zogenaamde niche-zoekopdrachten interessant zijn. Dat zijn zoektermen waar weinig op gezocht wordt, waar bijna geen concurrentie voor is en die een duidelijke koopintentie verraden.

SEO is dus essentieel voor je vindbaarheid, en een belangrijk element van iedere online marketing strategie.

Hoe hoger de ranking van de organische link hoe meer traffic gegenereerd zal worden, wat uiteindelijk een positief effect op het conversiepercentage van je website heeft. Het is belangrijk om zo hoog mogelijk te ranken. Onderzoek laat namelijk zien dat 31% van de Google bezoekers op de eerste organische link klinkt, waarna link 2 en 3 nog maar respectievelijk 14% en 9% van de klikken ontvangen. Slechts 1% van de mensen klikt verder dan de eerste resultatenpagina.

Lees hier meer over SEO en volg alle zoekmachine optimalisatie trends op de voet. Immers, er worden continu nieuwe tools en mogelijkheden ontwikkeld en ook het Google algoritme is altijd in ontwikkeling. 

4. Concurrentieanalyse

Breng in kaart welke content de concurrenten publiceren. Een analyse van de content van je concurrenten laat namelijk zien waarin jij ‘uniek’ kunt zijn. Maar de analyse hoeft zich zeker niet te beperken tot de vraag of iets ooit eerder gedaan is. Je deelt immers een bepaalde doelgroep met je concurrenten. En dus kan het ook nuttig zijn om inspiratie op te doen uit het eerdere werk van je concurrent. Doet een bepaalde post het goed bij de concurrent? Dan kun jij iets dergelijks ook eens proberen. 

Evalueer de content van je concurrenten zowel kwantitatief als kwalitatief. Hoe vaak focust een concurrent op bepaalde content en hoe sterk is die content? Let echter op dat je je content strategie niet alleen laat leiden door de concurrent. Belangrijk is dat je je eigen koers vaart en antwoord blijft geven op de kernvraag: is bepaalde content relevant voor mijn doelgroep en kunnen wij als bedrijf toegevoegde waarde bieden met een artikel, (animatie)video, online quiz, infographic of andere types content?

5. Kanalen

Denk goed na over welke kanalen bij jouw organisatie passen en waar jij je content wilt verspreiden. De gekozen kanalen zijn uiteindelijk van grote invloed voor het type content dat je gaat creëren. Een blogartikel gebruik je om te informeren en kennis te delen. Een landingspagina op je website mag juist heel erg commercieel en conversiegericht zijn. 

Een aantal voorbeelden van marketingkanalen zijn: 

  • Social media (Facebook, LinkedIn, Youtube, Pinterest, Twitter, Instagram, etc.)
  • Social Advertising (adverteren op social media)
  • Website (je corporate website, product websites, partner websites)
  • Blogs (op je eigen website, op andere blog/nieuws-platforms)
  • Google Ads (SEA)
  • Een webinar of online seminar 
  • Platforms om een mailing te versturen 
  • Nieuwsbrieven
  • Lead magnets 
  • Forums
  • Discussiegroepen

6. Middelenmix

Gebruik data die je voorhanden hebt om te bepalen welke middelen echt werken. Is je doelgroep actief op LinkedIn en zie je een piek in internetverkeer naar je site na het publiceren van een post op de bedrijfspagina? Dan zet je die middelen en kanalen in je lijst. Kijk daarnaast welke middelen en social media kanalen je doelgroep gebruikt, maar die jij nog niet hebt ingezet. Bijvoorbeeld: Video, online quiz, animatie, events of een online contentplatform. Zo maak je voor elk doel en elke doelgroep een middelenmix op maat.

Met onderstaande content marketingmix infographic wordt het belang van een heldere content marketingmix weergegeven. Zet kwalitatieve en relevante content in, op de juiste touchpoints (contactmomenten tussen organisatie en consument), voor maximale impact. Deze mix is uiteraard niet op iedere organisatie van toepassing, maar de methode benadrukt het belang van een strategie en concrete doelstellingen.

marketingmixEen uitgewerkte content marketingmix. Bron: https://www.pardot.com/blog/content-marketing-mix/

7. Conversies bepalen

Content marketing is een langetermijninvestering. Echter, als organisatie wil je ook op korte termijn het resultaat van je inspanningen inzichtelijk maken. Dit doe je aan de hand van conversiedoelen. Door dergelijke doelen te bepalen, kan de effectiviteit van een marketingcampagne bepaald worden. Ook kunnen hier verbeterpunten uit voortkomen. 

Door conversies te meten kunnen zowel de lange- als kortetermijnresultaten in kaart worden gebracht. Dit kan een verkoop zijn, maar dat hoeft niet. Enkele voorbeelden van conversiedoelen zijn: 

  • Het aantal clicks
  • Gemiddelde tijdsduur op een pagina
  • Aantal videoweergaven 
  • Aantal downloads etc.

8. Evalueren

Wanneer je content marketing integreert binnen je online strategie, vergeet dan niet dat het onderdeel is van een doorlopend proces. Het is daarom noodzakelijk om continu te blijven analyseren en optimaliseren. Met je resultaten in beeld beslis je of je door wilt gaan of wilt gaan experimenteren met andere content. Je kan hiervoor onder meer de volgende methoden inzetten:

  • Usability onderzoek
  • Online feedback analyseren
  • Web Analytics
  • A/B testen

analytics

3. Waarom is content marketing belangrijk?

Content is king’ en organisaties die nog geen uitgedacht content plan hebben, lopen in het online landschap achter de feiten aan. Waarom het zo belangrijk is? Lees hieronder in het kort vijf redenen:

1. De consument is reclamemoe

Er komt steeds meer reclame op ons af, maar het is ook steeds makkelijker om die te ontlopen. We zijn immuun geworden voor reclame. Met als gevolg dat het steeds lastiger en duurder wordt om met jouw reclameboodschap de aandacht op te eisen en je te onderscheiden van de concurrentie. Creatief schrijven, de juiste tone of voice en een verhaal vertellen dat de doelgroep aanspreekt, is tegenwoordig belangrijker dan ooit. 

2. Traditionele media verliest het van nieuwe media

Internet, smartphones, tablets, computers en laptops hebben de mediaconsumptie sterk veranderd. Mensen hebben minder binding met traditionele massamedia, met als gevolg dat het bereik van bijvoorbeeld dagbladen en tijdschriften afneemt. Door de afnemende advertentie-opbrengsten is er voor hen steeds minder ruimte om te investeren in hoogwaardige content. Content die andere partijen online vaak gratis of tegen lagere kosten aanbieden.

3. Content is essentieel voor social media

Terwijl de traditionele media terrein verliezen, beleven social media gouden tijden. Social media zijn belangrijk voor jouw marketingsucces, aldus 83% van de Amerikaanse marketeers. Op platformen als Facebook, LinkedIn & Instagram kan je de interactie met de doelgroep aangaan, gebruik maken van storytelling, fans betrekken door het delen van user generated content en zelfs leads genereren met slimme posts en advertenties. 

Wil je meer leren over social media content? Neem dan eens een kijkje in onze blogs over viral marketing, video marketing trends, content marketing trends of onze blog vol met storytelling tips

4. Het moet van Google

SEO & SEA zijn onmisbaar in een contentstrategie. Bijna de helft van de online shoppers (44%) begint met een zoekopdracht op een zoekmachine. En 60% van de sitebezoeken via Google is afkomstig van de top 3 van organische zoekresultaten. Google beloont organisaties die hoogwaardige en relevante content produceren met een hogere positie van artikelen en een hogere page authority (de waarde die Google hecht aan een volledige website). En niet alleen Google, ook de gebruikers zelf hechten uiteraard waarde aan goede content. Content die waardevol en relevant is voor de lezer, wordt gewaardeerd, gedeeld en besproken.

5. Een gelijkwaardige relatie gaat langer mee

De tijd dat je als merk mensen kunt opleggen wat goed voor ze is, ligt voorgoed achter ons. Mensen zijn tegenwoordig kritisch en maken hun eigen keuzes. Hier moet je ze bij helpen. Dit doe je door naar je publiek te luisteren en op maat, relevante en aantrekkelijke content aan te bieden. Met content marketing ga je de dialoog aan met jouw klanten en prospects. Je investeert in een gelijkwaardige relatie door behulpzaam, waardevol en eerlijk te zijn.

4. De voordelen van content marketing

Wanneer je als organisatie een heldere content marketingstrategie hebt en die op de juiste manier inricht en uitvoert, verbeter je de effectiviteit en de efficiency van je marketinginspanningen aanzienlijk. Hierbij de tien grootste voordelen op een rij:

Voordeel #1: Mond-tot-mond reclame 

Met content marketing maak je optimaal gebruik van de kracht van mond-tot-mond reclame. Het internet biedt consumenten en professionals een podium om hun meningen over en ervaringen met organisaties, producten en diensten kenbaar te maken en te delen. Een review kan een product maken of breken. Zowel off- als online speelt mond-tot-mond reclame een doorslaggevende rol in het beslissingsproces. Van oriëntatie tot en met evaluatie. 

Voordeel #2: Content is eeuwig

Een reclamecampagne of -actie is per definitie tijdelijk. Alles wat je ermee wint, verlies je op termijn: de spontane naamsbekendheid, top-of-mind-awareness, inhoudelijke bekendheid, merkvoorkeur. Content blijft (online) bestaan en houdt zijn waarde zolang die vindbaar, relevant en aantrekkelijk is.

Voordeel #3: Je hebt geen (kosten voor) waste

In een traditionele campagne heb je te maken met waste. Stel, je verkoopt babykleding. Je zendt een radiocommercial uit die zich richt op zwangere vrouwen, maar je betaalt voor het bereik van alle vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. Je betaalt in dit geval voor waste. Bij content marketing is alles erop gericht ervoor te zorgen dat prospects jou opzoeken en niet andersom. Dat doe je door relevante content aan te bieden die gezocht en gevonden wordt. En vervolgens gewaardeerd en gedeeld. Met waste heb je niet te maken, tenzij je betaalde media inzet voor content promotie. 

Tip: Zet je betaalde media in, maak dan bij voorkeur gebruik van media met uitgebreide targetingopties zoals Google Ads, social media ads en e-mail marketing. Daarmee beperk je je waste. Neem vooral een kijkje in onze blog vol met e-mail marketing tips voor meer over het opzetten van een succesvolle e-mail campagne.  

Voordeel #4: Positieve invloed op andere middelen

Een belangrijk voordeel van content marketing is dat relevante content je helpt aan een betere Google ranking waardoor jouw website beter vindbaar is en meer bezoekers krijgt. Informatieve content doet een hoop voorwerk voor de sales afdeling, zodat die zich kan richten op de beslissende fase in de customer journey.

Een hogere Google ranking bereiken? Lees hier onze SEO tips.

SEO

Voordeel #5: Het juiste moment

Bij content marketing bied je informatie op het moment dat iemand zelf op zoek is naar een bepaald onderwerp. Je content staat klaar op het moment dat men daarvoor open staat. En op de plaats die op dat moment het beste uitkomt.

Voordeel #6: Unieke inzichten door geautomatiseerde software

Content marketing maakt gebruik van (online) onderzoek, geavanceerde tracking- monitoring- en analysetools en marketing automation software. Hierdoor weet je in welke fase van de customer journey een klant of prospect zich bevindt. Je kent per fase de informatiebehoefte en stemt daar je content op af. Je weet bovendien wat je moet doen om iemand de volgende stap te laten zetten. Als je het goed inricht en goed meet, zit je met content marketing bovenop de conversie.

Wil je meer leren over de mogelijkheden van tools en automatisering in content marketing? Neem dan een kijkje in onze blog over artificial intelligence in content marketing

Voordeel #7: Je wordt beter gevonden via Google

Google houdt van content marketing. Het platform heeft namelijk hetzelfde doel voor ogen als jij: mensen de content aanreiken waarnaar ze op zoek zijn. Regelmatig en frequent relevante content publiceren, bijvoorbeeld via een blog, draagt bij aan een betere ranking.

Voordeel #8: Besparen op advertentiekosten

Adverteren is kostbaar. Zet je in op content marketing, dan ben je minder afhankelijk van betaalde media om je doelgroep te bereiken. Je maakt immers gebruik van SEO, 'owned' en 'earned’ media. Als je de tijd neemt om (organisch) publiek op te bouwen, heb je helemaal geen betaalde media nodig. Heb je minder tijd, dan liggen de mediakosten aanzienlijk lager. 

Voordeel #9: Waardevolle informatie

Door continu onderzoek te doen naar de informatiebehoefte, heb je een schat aan informatie waarmee je de dienstverlening of producten kan verbeteren en je klanten gemakkelijk tevreden kan stellen. Daarnaast kun je met de juiste informatie uitermate relevante en rijke content (laten) maken; bruikbaar voor zowel bestaande klanten als prospects. Dit is waardevol in alle stappen binnen de customer journey en binnen het volledige Leapforce Wheel of Growth Hacking.

Content & SEO

Wat kan Leapforce betekenen?

Wij helpen je graag bij het creëren van de juiste contentstrategie voor jouw doelgroep. Dit doen we op basis van onderzoek en meetresultaten. Het is belangrijk om te weten waar jouw doelgroep naar op zoek is en waar jouw doelgroep online ‘uithangt’. Wanneer wij dit inzichtelijk hebben gemaakt kunnen we vervolgens content ideeën voor je uitwerken en ontwikkelen. Dit kan op het gebied van social media, maar ook het schrijven van blogs, of het ontwikkelen van infographics en toffe video’s nemen wij je graag uit handen. Hierbij staat (corporate) storytelling centraal. 

Wij creëren graag content die online impact heeft, zodat jij de gewenste resultaten kan behalen. 

Ook bieden wij onze klanten een gratis SEO audit aan. Dit is een razendsnelle analyse van een website en prestaties op het gebied van SEO. Klik op onze SEO audit blog om jouw SEO-rapport per email te ontvangen. 

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek, zodat we samen aan kunnen kijken wat we voor jou en je bedrijf kunnen betekenen. 

Wekelijks interessante artikelen lezen over content & SEO? Volg dan onze eigen social media kanalen (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter).

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Deel dit artikel