Creatief schrijven en content marketing: Zo vind je een perfecte balans

Creatief schrijven en content marketing. Volgens sommigen twee uitersten, terwijl anderen juist al hun originaliteit en creativiteit in een marketingcampagne gooien. Hoe zit dit precies? Zijn de meest succesvolle marketingteksten die met de beste SEO keywords en ‘call to actions’, of juist die met een creatieve opbouw en mooie zinspelingen? 

Creatief schrijven

In deze blog leggen we uit wat content marketing en creatief schrijven precies is en hoe je de beste balans kunt vinden in je marketing teksten. 

Wat is content marketing? 

Laten we beginnen met een stukje achtergrond. Wat is content? En wat is content marketing? 

Ten eerste, content. Eigenlijk valt bijna alle zichtbare communicatie die je namens je bedrijf naar buiten brengt onder dit begrip. Denk aan website teksten, blogs en e-mail nieuwsbrieven, maar ook afbeeldingen en video's. 

En content marketing dan? Zoals we in onze eerdere blog over content marketing beschreven, bestaat dit onderdeel van marketing uit “elke vorm van online output die een verhaal vertelt, maar niet direct een merk, bedrijf, product of dienst promoot.” 

Dit maakt het begrip vrij breed, en daarom voegen we hier graag nog een paar specificaties aan toe. Zo promoot content marketing een bedrijf niet altijd direct, maar vaak wel indirect. Slimme content marketing is namelijk wel degelijk gericht op een marketingdoel. 

Met de buyer persona in gedachten, wordt specifieke content gecreëerd voor elk stadium van de customer journey. Ook worden passende 'calls to action' toegevoegd en wordt door tekstindeling, SEO keywords en links gezorgd dat de content zoveel mogelijk bekeken wordt.

Content marketing

Wat is creatief schrijven? 

En wat is creatief schrijven dan precies? De naam zegt het eigenlijk al. Volgens de Digital School of Marketing kan creatief schrijven het best worden gedefinieerd als: “writing which expresses ideas as well as thoughts in a creative way.”

De meeste schrijvers houden van taal, worden dolenthousiast van mooie woordspelingen, poëtische zinnen en meeslepende verhaallijnen. Ze houden van vrijheid en presteren het beste wanneer ze hun fantasie de vrije loop kunnen laten. 

Creatief schrijven kan resulteren in prachtige teksten die opvallen, onthouden worden en zelfs het delen waard zijn. En dit is enorm waardevol in de marketingwereld.  

Creatief schrijven en content marketing in balans 

Echter, zoals je je kunt voorstellen, kan het vervelend zijn om deze creatieve ‘flow’ te laten beperken door de regels die content marketing met zich mee brengt. Een succesvolle marketingtekst moet namelijk (onder meer): 

  • Geschreven worden voor de buyer persona
  • Geschreven worden met een specifiek marketing doel in gedachten 
  • Leiden tot een 'call to action' 
  • Een sterk SEO keyword bevatten 
  • Geschreven zijn in de tone of voice van een bedrijf 
  • Goed gestructureerd en makkelijk scanbaar zijn 

Hoe behoud je je creativiteit met zoveel vereisten? Hoe schrijf je een goed verhaal dat ook op Google goed scoort? Om deze perfecte balans te vinden, kunnen de onderstaande tips en gedachten wellicht nuttig zijn.

Creatief schrijven in balans

1. Storytelling

Storytelling is momenteel een van de allergrootste trends of ‘buzzwords’ binnen de content marketing. Door je volgers of fans onderdeel te maken van een verhaal creëer je verbondenheid met je bedrijf. En dit kan zomaar tot een like, share, verkoop of zelfs aanbeveling leiden. 

Voor succesvolle storytelling zul je jezelf in de schoenen van je buyer persona moeten verplaatsen. Waar houdt deze persoon zich mee bezig? Welke uitdagingen ervaart hij of zij en hoe kun je een band realiseren tussen deze persoon en jouw merk? 

Hier kun je je creativiteit de vrije loop laten. Zo kun je bijvoorbeeld: 

  • Jezelf de hoofdpersoon maken. Beschrijf wie je bent, waarom je doet wat je doet en laat je volgers een kijkje achter de schermen nemen. 
  • Je klant de hoofdpersoon maken. Deel verhalen van bestaande klanten of ga in op de problemen en uitdagingen die binnen je klantenkring spelen. 
  • Een derde de hoofdpersoon maken. Zelfs fictieve verhalen kunnen een potentiële klant aanspreken en meenemen in de ‘journey’ richting jouw doel. 

Een van de bedrijven die storytelling perfect toepast, is Apple. We kennen allemaal Steve Jobs wel en zijn waarschijnlijk in zekere mate door hem geïnspireerd. Door het verhaal van Steve Jobs naar voren te brengen, legde Apple de nadruk op het verhaal en het ‘waarom’ achter het bedrijf. In plaats van simpelweg producten te promoten, zette Apple een imago neer dat veel meer indruk maakt dan een simpele lijst aan productspecificaties. Dit getuigt van een sterk staaltje content marketing, gecombineerd met eindeloos veel creativiteit.

Steve Jobs
Bron: https://www.businessinsider.co.za/steve-jobs-predictions-tech-2019-5?r=US&IR=T

Neem maar eens een kijkje op de Apple Business website. Zie je hoe het merk ook hier een verhalende insteek neemt, en in dit geval de klant in de hoofdrol plaatst? 

Storytelling is een kunstvorm, en dit is precies wat content marketing ook is. Is storytelling wellicht een brug tussen marketing en creatief schrijven? 

2. Bedenk een systeem 

Zorg voor structuur. Hoe duidelijker je aan het begin van het schrijfproces bent over de opzet en vereisten van je stuk, hoe minder je daar tijdens het schrijven over na hoeft te denken. 

Bedenk een gedetailleerd content plan, waarin je beschrijft: 

  • Welke onderwerpen je wilt behandelen in de komende periode 
  • Voor wie je content bedoeld is (buyer persona) 
  • Op welk stadium van de buyer’s journey je tekst zich richt 
  • Welke specifieke kenmerken de content moet bevatten (keywords, bijvoorbeeld) 

Begin je nu met schrijven? Dan staan de bovenstaande gegevens al vast en hoef je hier geen energie aan te besteden. Al je creativiteit kan nu gericht zijn op het geven van een pakkende invulling van het onderwerp.

Content planning

3. Zie SEO als een uitdaging 

In een blog van Eminent SEO kwamen we een leuke vergelijking tegen. In deze blog verwees de auteur naar poëzie. De sonnet, bijvoorbeeld, is een dichtvorm van 14 regels met een zeer specifiek rijmschema. Erg beperkend voor de schrijver, zou je zeggen. Echter, veel creatief schrijvers zien dergelijke beperkingen juist als een uitdaging. 

Wat als je de vereisten van een succesvolle marketing tekst vergelijkt met een rijmschema? Wat als je de uitdaging zoekt in de richtlijnen die je zult moeten volgen? Wellicht kunnen specifieke vereisten juist een hulp zijn om ‘out of the box’ te leren denken en nog meer uit je creatieve schrijfkunsten te leren halen. 

Creatief schrijven

Hulp nodig? 

Ga je aan de slag met een content strategie en kun je wel wat hulp gebruiken? Zie je het schrijven van je eigen verhalen niet zo zitten? Heb je geen idee waar je succesvolle keywords vandaan haalt, of welke links je het beste in je blogs kunt verwerken? Wij helpen je graag bij het schrijven van succesvolle teksten die zowel je potentiële klanten als Google zullen aanspreken. 

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of neem een kijkje op onze website. Hierin houden we je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sales, online marketing en growth hacking. Wil je eerst zelf even checken hoe goed jouw organisatie digitaal is ingericht? Dat weet je binnen een paar minuten met onze gratis Sales & Marketing groeitest!

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie