Discovery Commerce: De toekomst van e-commerce of promotie van Facebook ads?

Het afgelopen jaar is de e-commerce branche in een stroomversnelling geraakt. Steeds meer transacties vinden online plaats, fysieke winkels gingen dicht en webshops zagen hun winst sneller stijgen dan ooit. 

Deze ontwikkelingen zetten marketeers en ondernemers aan het denken, en zo ook Facebook. De social media en marketing gigant introduceerde een nieuw concept: Discovery Commerce.

Discovery Commerce

Wat is Discovery Commerce? 

Discovery Commerce is een systeem bestaande uit een combinatie van Facebook-tools. Hierbij wordt gebruik gemaakt van data en machine learning om de behoeften van e-commerce klanten te anticiperen. 

Het idee is gebaseerd op het online 'tegen een leuk product aanlopen’. Een product ontdekken waar je interesse in hebt, maar niet actief naar op zoek bent. Dit is een uitdaging voor webwinkels. Immers, in de meeste gevallen weten online consumenten al precies wat ze willen. Hoe breng je je producten die nog niet bij het publiek bekend zijn dan onder de aandacht? Met Discovery Commerce probeert Facebook dit probleem op te lossen.

Hoe werkt het? 

Discovery Commerce komt neer op het inzetten van Facebook’s (wellicht) bekende functies, met het doel om de juiste mensen naar een product te brengen, in plaats van andersom. 

Hierbij raadt Facebook de volgende stappen aan: 

  • Om gebruik te maken van Discovery Commerce-technieken zal de webshop eerst zoveel mogelijk informatie over de juiste doelgroep voor een shop, collectie of het product moeten verzamelen.
  • Door deze informatie met Facebook te delen (onder meer met de Facebook pixel, SDK en API’s), kan Facebook vervolgens op zoek gaan naar mensen met vergelijkbare interesses. Deze slaat Facebook op als een specifiek ‘publiek’.
  • Met behulp van machine learning kiest Facebook welke onderdelen van je content (foto’s, video’s, etc.) het meest effect zullen hebben op dit publiek. Je creëert dus verschillende versies van je ads en laat de keuze aan Facebook.
  • Na het draaien van de meest relevante ads worden nieuw ontdekte doelgroepen richting de webshop gestuurd, waar ze vervolgens hun aankoop afronden.
  • Gedurende dit volledige proces en terwijl de ads op Facebook al enige tijd draaien, blijft het systeem bijleren. De acties van het publiek worden bestudeerd en het systeem wordt steeds beter in het tonen van de juiste ads aan de juiste personen.
Likes

Het succesverhaal van Magic Spoon

Op de website van Facebook staan diverse succesverhalen van bedrijven die de Discovery Commerce-methode hebben toegepast. Die van Allbirds bijvoorbeeld, of die van Magic Spoon.

In de case studie van Magic Spoon is te lezen dat dit bedrijf hun ontbijtgranen graag onder de aandacht van nieuwe klanten wilde brengen.

Het team gebruikt de onderstaande combinatie van (grotendeels Facebook’s) producten, die ze uiteindelijk een flinke groei opleverden: 

  • Ze creëerden professionele beelden met behulp van een design-bureau. 
  • Ze zetten dynamic ads in, waardoor de juiste content aan het juiste publiek werd getoond. 
  • Daarnaast toonden ze hun ads aan Custom Audiences: de mensen die de website al eens hadden bekeken en/of iets hadden gekocht. 
  • Ook werden de ads getoond aan Lookalike Audiences: mensen met dezelfde kenmerken als de bovenstaande groep. 

Gegevens werden automatisch vanaf de website aan het Facebook-account doorgegeven met behulp van een Facebook Pixel en Automated Advanced Matching-methoden. De Pixel vertelt Facebook welke pagina’s iemand op de website heeft bekeken en de Automatic Advanced Matching-technologie houdt bij wie op een website vanaf Facebook bepaalde gegevens heeft ingevuld (zoals een e-mailadres) maar de actie niet heeft afgemaakt. Maakt deze persoon de actie later toch af, dan neemt Facebook dit alsnog mee in de analytics.

Bovendien maakte Magic Spoon gebruik van automatische budget-optimalisatie, om na verloop van tijd meer budget in te zetten op de best-converterende ads. 

De campagne leverde een verdubbeling van het aantal verkopen op, in ongeveer 6 weken. Dit is ongetwijfeld een mooi resultaat.

Magic Spoon
Bron: Bron: https://magicspoon.com/

Hoe vernieuwend is deze methode? 

Zowel op de website van Facebook als in diverse advertorials die we zagen langskomen, wordt de Discovery Commerce-methode geïntroduceerd als een nieuwe uitvinding. Maar is dit wel echt zo? Het antwoord is tweezijdig. Ja, platforms zoals Facebook worden steeds beter in het automatiseren van hun advertenties en het bereiken van het juiste publiek. Hierdoor wordt het inderdaad mogelijk om personen naar producten te brengen, in plaats van andersom.

In de praktijk komt de methode echter ‘gewoon’ neer op het slim inzetten van de advertentiemogelijkheden van Facebook, en die kenden we al een tijdje. In onze ogen is Discovery Commerce dus zeker een mooi concept en zit er veel potentie in adverteren met Facebook. Echter, het blijft een begrip dat door Facebook in de wereld is geroepen om de betaalde functies binnen het platform te promoten. Een mooie marketingactie, dus. 

Hulp nodig? 

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een Facebook ad-strategie? Lijkt de methode van Discovery Commerce je wel wat en wil je graag aan de slag? Wij helpen je hier graag bij.

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief. Hierin houden we je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sales, online marketing en growth hacking.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Deel dit artikel