Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

B2B-marketeers

Goede B2B-marketeers, waar vind je die?

Het B2B-marketingvak is razendsnel in ontwikkeling. Duizenden tools en steeds veeleisender doelgroepen zorgen voor flinke uitdagingen voor B2B-verkopers. Marketeers moeten in 2022 enorm veelzijdig zijn, en het vinden van de juiste B2B-marketeers is daarom niet altijd makkelijk. 

Waar haal je die perfecte B2B-marketeer nu vandaan? In deze blog geven we een korte uitleg over het B2B-marketingvak in 2022 en leggen we uit waar de beste B2B-marketeers te vinden zijn.

B2B-marketeers

Het B2B-marketingvak in 2022

Zoals uitgebreid beschreven in onze recente blog over B2B-marketing, staat het marketingvak niet stil. Voornamelijk in de afgelopen jaren heeft er een grote verschuiving van offline- naar online marketing plaatsgevonden, die in de volgende stats duidelijk zijn terug te zien:

  • Slechts één uit de 50 koude belletjes is effectief in de B2B-markt. Dit betekent dat inbound technieken nodig zijn, die aanzienlijk meer kennis, strategie én goede content vereisen.
  • Meer dan 50% van alle B2B-beslissers is inmiddels millennial. Millennials gebruiken allemaal het internet en zijn flink tech-savvy. De verkoper kan dus niet achterblijven! 
  • Er zijn inmiddels meer dan 8.000 marketing tools beschikbaar. Het selecteren en implementeren hiervan is een flinke klus. 
  • Marketing is steeds meer data-driven. Campagnes krijgen vorm door uitgebreid analyseren en constant optimaliseren in geavanceerde software. 
  • Automatisering is in 2022 een must. Machine learning en artificial intelligence (AI) zijn niet meer weg te denken uit de online marketing. Dit is voor veel old-school marketeers nieuw terrein! 
Artificial intelligence

Waar voldoet een goede B2B-marketeer in 2022 aan?

Een goede B2B-marketeer is extreem veelzijdig. Hij of zij staat vooraan bij de nieuwste tooltjes en ontwikkelingen, houdt van experimenteren en is niet bang om te falen.

 Met kennis van tech, implementatie, strategie, sales, onderzoek en een vleugje psychologie vervult de B2B-marketeer een heleboel rollen. En dit is niet makkelijk! 

Het B2B-marketingvak is zo breed geworden, dat het inmiddels vrijwel onmogelijk is om voor één persoon alles te kunnen. Veel goede marketeers kiezen daarom een specialisme, waar ze de hele dag mee bezig zijn.

Bijvoorbeeld: 

  • Growth hackers experimenteren met alle nieuwe tools en technologie om uit te vinden wat wel en juist niet werkt.
  • Campaigning experts weten precies hoe je het meeste uit je online advertenties haalt.
  • Content marketeers zijn professionals op het gebied van communicatie, SEO, e-mail, social media en contentcreatie.
  • UX designers zijn continu bezig met het inrichten en ontwikkelen van websites en producten. Ze zorgen dat deze perfect aansluiten bij de behoefte van de klant, waardoor ze zowel het gebruiksgemak als de conversie verhogen. 

Waar vind je een goede B2B-marketeer? 

Maar waar vind je nu deze onmisbare specialisten? Over het algemeen zijn er drie mogelijkheden: 

Een vaste medewerker aannemen

Als eerste kun je er natuurlijk voor kiezen om vaste marketingmedewerkers aan te nemen. Deze medewerkers focussen zich volledig op jouw bedrijf zijn bereid alle onderdelen van het marketingvak op zich te nemen. 

Helaas heeft dit echter enkele nadelen. Het marketingvak is namelijk zo breed, dat één medewerker, of zelfs een klein team, vaak moeite heeft om alle onderdelen en mogelijkheden van een marketingstrategie goed uit te voeren. 

Een voorbeeld hiervan kwam naar voren in een rapport van Frankwatching. Tweederde van de marketeers gaf hierin aan dat zijn of haar afdeling onvoldoende skills in huis had op het gebied van data en analyse. Dit verbaast ons niet. Analyseren is niet makkelijk en veel interne medewerkers hebben simpelweg de tijd niet om dit grondig aan te pakken. 

Een freelancer inhuren

Het inhuren van freelancers kan hier een oplossing bieden. Freelancers zijn meestal juist wel die gespecialiseerde B2B-marketeers, die zich volledig op één onderdeel van het vak richten. Ze weten hier vaak echt alles over. 

Heb je vaste medewerkers in dienst, maar ontbreekt de tijd of kennis om bijvoorbeeld een marketing automation op te zetten, een e-mailmarketing campagne te draaien of goede analyses uit te voeren? Dan kunnen freelancers helpen bij de uitvoering hiervan. 

B2B-marketeer

Een agency inhuren

Het specialisme van freelancers brengt echter ook nadelen met zich mee. Wil je namelijk alle onderdelen van het B2B-marketingvak goed uit laten voeren, dan heb je wel heel veel freelancers nodig.

Steeds meer bedrijven kiezen daarom voor het inhuren van een marketing agency, omdat deze samenwerking aanzienlijke voordelen heeft. 

Ten eerste bestaan marketing agencies meestal uit een flink team aan B2B-marketeers, allemaal met hun eigen focus. Heeft één persoon dan ook de benodigde expertise niet, dan is er altijd wel iemand anders beschikbaar die deze wel heeft.

Ten tweede bezitten agencies alle nodige tools die samen een goede sales- en marketingmachine vormen. Dit is enorm handig. Zo hoef je zelf niet uit die 8.000 tools de beste te kiezen en hoef je ze bovendien niet zelf te betalen. 

Ten derde zijn agencies meestal heel flexibel. Je kunt je volledige B2B-marketing uitbesteden, of alleen één taak uit handen geven. Ook kun je jouw interne team tijdelijk laten samenwerken met een agency. Je zet bijvoorbeeld samen een strategie op en optimaliseert deze volledig, waarna het interne team het zelf weer overneemt. 

Last but not least, agencies zijn sterk afhankelijk van reviews. Bij het inhuren van een agency is het dan ook heel waarschijnlijk dat je een grote inzet en goede kwaliteit zult krijgen. En dat is een fijn uitgangspunt! 

B2B-agency Leapforce

Hulp nodig?

Wil je meer weten over een eventuele samenwerking met een agency? Wij vertellen je graag meer over de fijne samenwerking die wij met onze business to business klanten hebben.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze periodieke update. Wij sturen je dan ieder kwartaal een paar handige tips op het gebied van growth hacking! 

*Geen interesse meer? Uiteraard kun je je op ieder moment afmelden! 

Wil jij meer leren over B2B-marketing? Doe dan mee aan onze gratis e-mailcursus!

Krijg tien weken lang de beste tips van een expert om je online B2B-marketingstrategie te bepalen.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer weten? Lees hier meer

Deel dit artikel

Ontdek de online groeikansen van jouw bedrijf

Meet met behulp van deze groeitest middels 10 vragen de volwassenheid van de marketing van jouw bedrijf en ontdek kansen.

B2B social media: meer dan alleen een dagelijkse post

B2B social media: meer dan alleen een dagelijkse post De kans is groot dat jij als B2B-verkoper gebruik maakt van B2B social media marketing. Je deelt een paar keer per week een post, krijgt steeds meer volgers, telt braaf je likes en shares en hoopt op voldoende kliks naar je website. Maar is dit eigenlijk
Lees meer

Wat is B2B growth hacking en waarom werkt het? 

Growth hacking is niet alleen een bekende term binnen sales en marketing, maar ook een extreem efficiënte techniek die in de afgelopen jaren door bedrijven zoals Dropbox, PayPal en AirBnB is bewezen. Maar wat is growth hacking eigenlijk? En werkt deze strategie net zo goed voor B2B- als voor B2C-bedrijven? In deze blog kijken we
Lees meer

Hoe creëer je als B2B-bedrijf goede content?

Hoe creëer je als B2B-bedrijf goede content? In een wereld van online sales en marketing kun je als B2B-bedrijf simpelweg niet zonder content. Je website staat er vol mee en bijna alle communicatie met leads en klanten bevat enige vorm van content.  Maar waar moet je nu op letten bij het produceren van goede B2B-content?
Lees meer