Leadgeneratie uitbesteden

Leadgeneratie uitbesteden: is het het waard?

Wist je dat 85% van de B2B-marketeers aangeeft dat leadgeneratie hun belangrijkste marketingdoel is? Dit verbaast ons niet. Zonder leads houdt je werk als marketeer namelijk al snel op.

Maar hoe genereer je nu voldoende leads om je sales- en marketingproces op gang te houden? Veel bedrijven kiezen ervoor om hun leadgeneratie uit te besteden. In deze blog leggen we uit wat dit inhoudt en in hoeverre dit de investering waard is.

Leadgeneratie experts

Leadgeneratie uitbesteden, wat is dat?

Zoals te lezen in onze uitgebreide blog over leadgeneratie, komt bij het opsporen en aan je binden van kwalitatief goede leads nogal wat kijken. Vooral binnen het marketinglandschap van 2022 zijn de mogelijkheden zo uitgebreid, dat veel inhouse marketeers door de bomen het bos niet meer zien.

Voor het genereren van nieuwe leads heb je niet alleen een duidelijk beeld van je ideale klant nodig, maar ook een nauwkeurig uitgedachte leadgeneratiestrategie. Inclusief de beste tools, de juiste links en integraties met de rest van de sales- en marketingmachine en continue analyse en optimalisatie.

Sommige bedrijven hebben dit proces volledig onder controle. Ze hebben de middelen om een intern marketingteam te trainen en fulltime in te zetten op het genereren van leads.

Dit geldt echter niet voor alle bedrijven. Bestaat het marketingteam bijvoorbeeld maar uit enkele medewerkers, dan is het een logische stap om hen te ontzien van de complexe en tijdrovende taak om leads te genereren.

Er bestaan eindeloos veel bedrijven en zelfstandigen die zich volledig op leadgeneratie focussen. Dag in dag uit storten ze zich op de leadgeneratie strategieën van verschillende klanten en proberen ze de nieuwste tools uit.

Hoe een samenwerking met deze partijen precies werkt, hangt af van het contract. Sommige experts worden per uur betaald, sommigen per lead, per strategie of voor een minimaal aantal leads per maand. Ook bestaan er bedrijven die lijsten met leads verkopen, maar hier zitten flinke nadelen aan. Voor meer hierover, bekijk onze recente blog over leads kopen eens.

Leads database

Waarom je leadgeneratie uitbesteden?

Maar wat heb je er nu echt aan om je leadgeneratie uit te besteden? Naar onze mening heeft het uitbesteden van leadgeneratie voor veel bedrijven grote voordelen:

1. Volledige focus op kwalitatieve leadgeneratie

Wanneer je je leadgeneratie uitbesteed, ga je een samenwerking aan met een expert op dit gebied. De medewerkers van dit bedrijf zijn de hele dag bezig met het genereren van leads, terwijl jouw interne marketingteam de aandacht moet verdelen tussen eindeloos veel marketingtaken.

De aandacht, focus en expertise die een extern bedrijf heeft voor het genereren van leads is hierdoor in de meeste gevallen veel groter dan die van een intern team. En dit zie je terug in de resultaten!

2. Loop de nieuwste mogelijkheden niet mis

Het marketingvak is extreem snel in ontwikkeling. Er zijn momenteel meer dan 8.000 marketing tools beschikbaar, en dit aantal gaat alleen maar omhoog. Sinds de start van de pandemie is online marketing steeds belangrijker geworden en moet alles ineens online. 

Terwijl wij bij Leapforce alleen maar enthousiast worden van deze ontwikkelingen, baren ze veel andere bedrijven zorgen. 56% van de interne marketeers geeft zelfs aan dat de grootste uitdaging tijdens de pandemie de overgang naar meer digitale marketing was. En dit is precies waarom een externe expert hulp kan bieden. 

Een leadgeneratie-expert doet niets liever dan de hele dag tooltjes testen, reviews lezen, de nieuwste ontdekkingen binnen het vakgebied opsporen en strategieën finetunen voor het allerbeste resultaat. Met de hulp van een expert weet je dan ook zeker dat je niets mist én dat je niet achterloopt op de concurrent. 

3. Een frisse blik

Veel inhouse marketeers kennen hun bedrijf en product of dienst zo goed, dat ze zich blindstaren. Ze vinden het lastig om zich in te leven in de doelgroep en communiceren voornamelijk vanuit zichzelf, in plaats van vanuit de klant. En aangezien het perfect aansluiten bij de doelgroep essentieel is voor goede leadgeneratie, is dit zeer kwalijk. 

Een externe expert kan net die frisse blik bieden waar behoefte aan is. Sterker nog, omdat een agency meestal uit een heel team bestaat, heb je gelijk een heel team aan frisse blikken

4. Een zorg minder

Een vierde reden is simpelweg ontzorging. Het is voor ieder bedrijf fijn om een belangrijk onderdeel van marketing uit handen te geven. Zo hou je tijd over voor andere werkzaamheden en heb je een verantwoordelijkheid minder. 

Door goede afspraken te maken met de leadgeneratie-expert weet je bovendien wat je kunt verwachten. Het bedrijf zal je een inschatting geven van de te behalen resultaten en kan dan ook verantwoordelijk worden gesteld voor het behalen hiervan. 

5. Geldbesparing

Terwijl het inhuren van een externe partij uiteraard geld kost, kost het niet inhuren van deze partij minstens net zoveel geld. 

Hoe werkt dit precies? Wanneer je je leadgeneratie graag in eigen beheer houdt, zul je minstens één interne medewerker moeten inhuren, opleiden en betalen. Deze medewerker zal, om dezelfde resultaten te behalen als een externe expert, een echte leadgeneratie-expert moeten worden. Dit betekent training die wel een jaar kan duren en fulltime aandacht voor het genereren van leads. Ook dit is uiteraard niet goedkoop. 

Zoals Hubspot mooi verwoordt in een recente blog, kiezen veel bedrijven voor het uitbesteden van hun leadgeneratie omdat ze zo meer waar voor hun geld krijgen. 

Is het het waard?

Na al deze voordelen lijkt ons de conclusie duidelijk: leadgeneratie uitbesteden is het waard. Tenminste, meestal. Is het echter een must? Nee, dat niet. Bedrijven kunnen heel goed hun eigen kwalitatieve leads binnenhalen. 

Kun je minstens twee of drie fulltime medewerkers inzetten op leadgeneratie? Hebben deze medewerkers enkele jaren ervaring en hebben ze weinig training meer nodig? Zijn termen als lead nurturingSales Qualified Leads en Marketing Qualified Leads niets nieuws? Dan heb je je leadgeneratie waarschijnlijk volledig onder controle en is externe hulp niet nodig. 

Leadgeneratie uitbesteden

Hulp nodig?

Interesse in het uitbesteden van je leadgeneratie? Vragen over de kosten, bepaalde tools of de juiste leadgeneratiestrategie? Wij geven je graag uitleg. 

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze periodieke update. Zo blijf je altijd op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sales, marketing, growth hacking en leadgeneratie. 

Deel dit artikel

Ontdek de online groeikansen van jouw bedrijf

Meet met behulp van deze groeitest middels 10 vragen de volwassenheid van de marketing van jouw bedrijf en ontdek kansen.

Zes (+twee) soorten sales leads uitgelegd

Sales leads: waarschijnlijk heb je ze nodig en zoek je actief naar manieren om ze te genereren. Maar wist je dat er verschillende soorten sales leads bestaan? Dat niet iedere sales lead zich in hetzelfde stadium van de klantreis bevindt en ze daarom allemaal een eigen aanpak nodig hebben? Met deze blog helpen we de
Lees meer

De Marketing Qualified Lead: Definities, uitleg en tips

Een aantal maanden geleden keken we in onze blog naar de Sales Qualified Lead (SQL). We beschreven de verschillende stappen van de customer journey, we legden uit hoe lead scoring werkt en welke plek de Sales Qualified Lead (SQL) en de Marketing Qualified Lead (MQL) innemen in het verkoopproces. In deze blog gaan we dieper
Lees meer

Leadgeneratie: Alles wat je moet weten

Inhoud Introductie In de moderne sales- en marketingmachine staat leadgeneratie centraal. Zowel het sales- als het marketingteam zet zich volop in om de juiste leads op te sporen, aan te trekken en door de customer journey richting een verkoop te leiden. Maar wat is leadgeneratie nu precies? Wat zijn de beste tools en technieken om
Lees meer