AI robot

Leads genereren met artificial intelligence

Terwijl dit zo’n tien jaar geleden nog als magie uit de toekomst klonk, is het gebruik van artificial intelligence (AI) in de sales- en marketingwereld tegenwoordig heel gewoon. Bijna alle marketeers zijn afhankelijk van enkele tools die met behulp van AI analyseren, optimaliseren, communiceren of online kwalitatieve leads genereren. 

In deze blog kijken we naar de rol van AI bij het genereren van leads. We bespreken de laatste trends, verwachtingen voor de toekomst en lichten drie van onze favoriete AI-tools voor online leadgeneratie toe. 

Robot artificial intelligence

Leadgeneratie in 2022

De prestaties van AI-tools zijn niet alleen heel interessant en indrukwekkend, maar leveren bedrijven ook enorm veel op. Ze besparen zeeën van tijd en leveren extra leads én uiteindelijk extra omzet op. Uit onderzoek van Marketingprofs bleek zelfs dat het gebruik van AI leidt tot 59% betere verkoopresultaten, 58% hogere omzet en 52% hogere conversie. 

Wat doet een AI-tool dan precies? Er zijn inmiddels eindeloos veel tools beschikbaar, die allemaal net iets anders doen. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Het berekenen welke leads de meeste potentie hebben om klant te worden (dit proces wordt lead scoring genoemd). 
  • De optimalisatie en uitvoering van automatische e-mailcampagnes, gebaseerd op het gedrag van de individuele potentiële klanten en leads. 
  • Het beheren van chatbots die leads opleveren. Door middel van NLP (Natural Language Processing) voeren deze slimme tools realistische gesprekken en weten ze precies hoe ze hun gesprekspartner richting een conversie kunnen sturen. 
  • Het opstellen van op AI gebaseerde klantprofielen, die je kunt gebruiken voor perfecte targeting in bijvoorbeeld LinkedIn. 
  • De herkenning van websitebezoekers, op basis van tracking codes, machine learning en uitgebreide databestanden. 

Tip! Wil je meer weten over lead nurturing en lead scoring? Lees dan onze blogs over de Marketing Qualified Lead (MQL) en de Sales Qualified Lead (SQL) eens!  

Leadgeneratie in 2023 en verder  

De ontwikkeling van AI gaat razendsnel. Hoe denk je dat we nieuwe leads genereren in 2023, 2050 of zelfs 2100? Wij verwachten nog veel meer automatisering en een belangrijke rol van machine learning in het sales- en marketingproces. En hierin zijn wij niet alleen. Maar liefst 80% van de bedrijven verwacht dat AI het marketingvak totaal zal veranderen. 

Wat kunnen we verwachten in 2023 en verder? 

De toekomst van lead generation zal naar verwachting sterk datagedreven zijn, met een focus op automatisering en optimalisatie. Ook zal personalisatie centraal staan en zullen alle marketinguitingen door AI-gedreven tools perfect worden afgestemd op de bezoeker, lead of klant. We zullen steeds beter weten wie onze ideale klant is en wat we moeten communiceren en aanbieden om bij zijn of haar behoefte aan te sluiten. 

Ook zullen er naar verwachting alleen nog maar meer online tools bijkomen. In 2022 zitten we al over de 8.000, hoeveel zullen dit er in 2050 zijn?  

Online leads genereren met drie slimme AI-tools 

Het selecteren van de juiste tools uit deze overdaad is niet makkelijk, maar wel enorm belangrijk. 

Bij Leapforce zijn we dag in dag uit bezig met het testen en gebruiken van de beste tools. En al zouden we er nog veel meer kunnen noemen, lichten we drie van onze favoriete op AI gebaseerde leadgeneratie tools graag kort uit: 

Leadfeeder 

Leadfeeder maakt gebruik van AI en machine learning om (B2B) websitebezoekers te herkennen. En niet alleen websitebezoekers die bewust hun gegevens achterlaten, maar alle websitebezoekers. Daarnaast laat de tool zien hoe deze bezoekers de website binnenkomen en wat ze daar doen. 

Hoe werkt dit? Het hele proces zullen we je besparen, maar dit bestaat onder meer uit cookies, reverse lookup van IP-adressen, een eigen tracking script, machine learning, grote databases en slimme analyseprogramma’s. 

Door Leadfeeder te linken aan bijvoorbeeld je CRM-systeem stuur je je websitebezoekers makkelijk de sales pipeline in een maak je van je bezoekers automatisch leads. 

Bron: https://www.leadfeeder.com/

Ontvang 50 gratis B2B leads

Een lijst van 50 relevante leads speciaal samengesteld voor jouw bedrijf met behulp van een artificial intelligence gedreven tool.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer weten? Lees hier meer

Drift

Drift is een mooi voorbeeld van een chatbot die leads genereert. De slimme bot beantwoordt niet alleen vragen, maar pikt ook direct op wanneer een gesprekspartner lead (of zelfs klant) zou kunnen worden. Zo worden target accounts automatisch als eerste beantwoord en krijgen salesmedewerkers direct te horen als een potentiële klant is klaargestoomd voor een vervolgactie. Dit allemaal via een integratie met bijvoorbeeld het CRM-systeem. 

Hoe werkt dit? Een chatbot gebruikt Natural Language Processing (NLP) en AI om met de bezoeker te communiceren. Met behulp van machine learning wordt de tool bovendien steeds slimmer door het analyseren en gebruiken van alle eerdere gesprekken. Hoe langer je Drift dus ‘in dienst’ hebt, hoe beter hij (of zij) gesprekken voert. 

Yo Robot

Ocean.io

Als laatste één van onze favorieten, Ocean.io. Ocean is een handige tool die vooral in combinatie met bijvoorbeeld LinkedIn extreem waardevol is voor B2B-bedrijven. 

Wat doet Ocean? Kort samengevat helpt deze tool je bij het opstellen van jouw ideale klantprofiel. Het platform heeft een enorme database en gebruikt AI en gedragsdata om hierin precies te vinden welke bedrijven lead zouden kunnen worden. 

De gevonden lijst kun je vervolgens inladen in bijvoorbeeld LinkedIn Ads of een e-mailcampagne. Uiteraard blijf je tijdens het draaien van deze campagnes continu analyseren en optimaliseren, waardoor je targeting steeds beter wordt. 

leads genereren

Bron: https://ecosystem.hubspot.com/marketplace/apps/marketing/analytics-data/ocean-io

Benieuwd welke tools wij nog meer gebruiken? 
Bekijk de Leapforce Tools Browser voor meer over 1000+ growth hacking en marketing tools:

Ontvang het overzicht met 1000+ growth hacking tools

Download dit overzicht met meer dan 1000+ growth hacking en marketing tools die helpen bij de groei van je bedrijf.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer weten? Lees hier meer

Hulp nodig? 

Waar moet je op letten als je met behulp van AI leads gaat genereren? Hoe zet je marketing automation in en hoe ziet de customer journey eruit in 2022 en verder? Wij helpen je graag! 

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze periodieke update. Wij sturen je dan ieder kwartaal een paar handige tips op het gebied van growth hacking!

Deel dit artikel

Ontdek de online groeikansen van jouw bedrijf

Meet met behulp van deze groeitest middels 10 vragen de volwassenheid van de marketing van jouw bedrijf en ontdek kansen.

Zo maak je van je website een echte leadgenerator

Terwijl bijna ieder bedrijf in 2022 een website heeft, worden lang niet al deze websites goed benut. Een goede website is namelijk niet alleen een visitekaartje, maar ook een leadgenerator die helemaal zelf potentiële klanten aantrekt. Hoe maak je nu van je website een echte leadgenerator? In deze blog delen we vijf handige tips. 1.
Lees meer

Zes (+twee) soorten sales leads uitgelegd

Sales leads: waarschijnlijk heb je ze nodig en zoek je actief naar manieren om ze te genereren. Maar wist je dat er verschillende soorten sales leads bestaan? Dat niet iedere sales lead zich in hetzelfde stadium van de klantreis bevindt en ze daarom allemaal een eigen aanpak nodig hebben? Met deze blog helpen we de
Lees meer

Leadgeneratie uitbesteden: is het het waard?

Wist je dat 85% van de B2B-marketeers aangeeft dat leadgeneratie hun belangrijkste marketingdoel is? Dit verbaast ons niet. Zonder leads houdt je werk als marketeer namelijk al snel op. Maar hoe genereer je nu voldoende leads om je sales- en marketingproces op gang te houden? Veel bedrijven kiezen ervoor om hun leadgeneratie uit te besteden.
Lees meer