nieuwe klanten door tractie en tractie kanalen

Wat is tractie en hoe kies je het juiste kanaal voor jouw startup?

Zo haal jij jouw nieuwe doelen

Je hebt je nieuwe doelen vastgesteld. Maar hoe ga je ze bereiken? Hoe kun je als startup meer klanten werven? Hoe ga je dit jaar voor meer leadgeneratie zorgen? Het antwoord is tractie. De komende tijd zullen we om de drie weken een nieuw artikel uit een serie over tractie kanalen publiceren. Elke artikel zal een nieuw tractie kanaal uiteenzetten. Maar vandaag beginnen we eerst met de introductie, waarin we uitleggen wat tractie precies is en hoe je met behulp van processenen en een framework een tractie kanaal kunt kiezen en testen.

Wat is tractie en hoe krijg ik meer klanten met tractie

Wat is tractie?

Het begrip tractie is de Nederlandse vertaling van het Engelse begrip “traction”: having a measurable set of customers or users that serves to prove to a potential investor that your startup is “going places.”

In principe is tractie dus het kwantitatieve bewijs dat er in de markt interesse is voor jouw product of dienst. Dit is erg belangrijk bij het pitchen van jouw idee aan nieuwe klanten of investeerders. Zonder tractie is het namelijk erg moeilijk om nieuwe klanten te werven of nieuwe investeerders aan te trekken. Stel je voor dat jouw product een app is, dan kun je tractie bijvoorbeeld zien in een fikse groei van dagelijkse gebruikers of downloads. Je kunt dus het beste bedrijfsidee hebben, of een fantastisch team achter je hebben staan, maar zonder tractie ben je als startup nergens!

Het belang van het juiste tractie kanaal

Er zijn veel verschillende manieren om tractie te genereren. Wij schreven al eerder een artikel waarin we 19 tractie kanalen uitleggen. Het is echter onmogelijk om als startup via al die 19 kanalen tractie te krijgen. Er moet dus een keuze gemaakt worden, en hierbij loont het om meteen het juiste kanaal te kiezen. Met het juiste tractie kanaal bouw je namelijk kennis op over de markt, jouw doelgroep en ontvang je feedback van potentiële klanten. Hiermee kun je je product of service verbeteren zodat het beter aansluit bij de wensen van de markt. Ook kun je makkelijker potentiële klanten binnenhalen omdat je al aan leadgeneratie hebt gedaan. Met het juiste kanaal is het ook makkelijker om later op te schalen als je live gaat met je product of service.

Het Bullseye framework

Om het juiste kanaal te vinden en te kiezen kan je het “Bullseye framework” gebruiken. Dit framework komt uit het boek Traction – How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth. Het framework bestaat uit vijf stappen:

The bullseye framework
  1. Brainstorm. Bekijk alle 19 tractie kanalen en beschrijf hoe je die in kunt zetten voor jouw bedrijf.
  2. Rank. Verdeel de brainstorm ideeën over drie facetten:
    • A (Inner Circle): welke tractie kanalen lijken veelbelovend?
    • B (Potential): welke tractie kanalen hebben potentie?
    • C (Long-shot): welke tractie kanalen lijken niet zo veelbelovend?
  3. Prioriteer. Kies drie tractie kanalen uit A (Inner Circle).
  4. Test. Gedurende deze fase wil je uitvinden welk tractie kanaal het beste bij jouw bedrijf past. Beantwoord vragen zoals:
    • Wat gaat het kosten om dit kanaal te gebruiken?
    • Wat zijn mijn verwachtingen?
    • Hoeveel klanten kan ik via dit kanaal werven?
    • Zijn de klanten die ik via dit kanaal verkrijg de klanten die ik nu wil hebben?
  5. Focus op het tractie kanaal dat het beste werkt. Als je in de vorige fase het juiste tractie kanaal hebt gevonden, dan ga je daar volledig op focussen. Zo niet, dan herhaal je het proces.

Het advies van Leapforce

Het “Bullseye framework” past goed bij de filosofie van growth hacking: op een data gedreven manier experimenteren en beslissingen maken. Het belang van experimenteren in growth hacking beschreven wij al eerder. Echter adviseren wij een kleine aanpassing op het “Bullseye framework”.

Ten eerste vinden we dat je de vragen uit stap vier ‘Test’ je als bedrijf eerder moet stellen. Het antwoord op vragen als “hoeveel klanten kan ik via dit kanaal werven?”, “zijn dit de klanten die ik nu wil hebben?” en “wat gaat dit kanaal kosten?” gaat je namelijk helpen met het inschatten van de potentie van een tractie kanaal. Daarom adviseren wij deze vragen al bij stap twee ‘Rank’ te stellen en beantwoorden.

Daarnaast ranken we bij Leapforce onze ideeën ook nog op een schaal van 1-5 op basis van:

  1. Schaalbaarheid,
  2. Verwachte kans van slagen,
  3. Relevantie voor ons bedrijf en de doelgroep,
  4. Beschikbaarheid van middelen.

De ideeën met de hoogste ranking ga je testen. Door deze methode toe te passen sla je twee vliegen in één klap: je voegt namelijk stap twee ‘Rank’ en stap drie ‘Prioriteer’ van het “Bullseye framework” samen. En daarnaast heb je een kwantitatieve ranking gerealiseerd, waardoor jouw top drie ideeën meteen duidelijk zijn.

Stay tuned...

De komende tijd zullen we om de 2 à 3 weken een nieuw artikel publiceren waarin we dieper ingaan op de verschillende tractie kanalen. In het volgende artikel gaan we in op viral marketing.

Heb je direct hulp nodig bij het werven van nieuwe klanten? Je mag altijd vrijblijvend contact met ons op nemen. En schrijf je in voor onze nieuwsbrief om als eerste op de hoogte te worden gesteld van het laatste growth hacking nieuws!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Schrijf je in voor onze Growth Hacking nieuwsbrief

Gerelateerde artikelen

LinkedIn adverteren voor B2B bedrijven: vijf vragen beantwoord

Maar liefst 80% van de B2B marketeers maakt tegenwoordig gebruik van LinkedIn Ads. Dit maakt LinkedIn het nummer één B2B advertentieplatform, gevolgd door Facebook met 67% en Twitter met 27%. Maar hoe werkt dit nu precies, LinkedIn adverteren? Waarom is dit platform zo goed, wat kost een LinkedIn advertentie en welk type ad werkt het
Lees meer

Een doelgroep analyse: Hoe pak je dat aan?

Vraag je je af hoe je een product of dienst het beste kunt promoten? Dan zul je als eerste een doelgroep analyse moeten uitvoeren. Zonder dat je weet wie je potentiële klanten zijn is het namelijk lastig om deze te overtuigen van je waarde. Je weet dan namelijk niet waar je klanten behoefte aan hebben,
Lees meer

Remarketing op het GDN: Wat is het en hoe werkt het?

Je kent het vast wel. Je denkt er over om een fijne reis te boeken naar de zon, en nadat je één keer op een reiswebsite hebt gekeken duiken er ineens overal vergelijkbare advertenties op.  Bron: https://support.google.com/google-ads/thread/5422004?hl=en Toeval? Magie? Nee, dit zijn remarketing advertenties op het Google Display Netwerk (GDN). Het GDN bestaat uit een
Lees meer