Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

Zoekwoord analyse

Zoekwoorden analyse: Zo vind je de beste zoekwoorden…

Het uitvoeren van een zoekwoorden analyse levert veel ondernemers de nodige stress op. De keuze aan zoekwoorden, tools en mogelijkheden is zo groot, dat de analyse hiervan vaak helemaal wordt overgeslagen. Dit is zonde, want het gebruik van de juiste zoekwoorden op een webpagina of in een blogartikel maakt een enorm verschil in het aantal websitebezoekers, en vaak zelfs in het aantal leads of verkopen.

Zoekwoord analyse

In dit artikel leggen we uit hoe je door middel van een zoekwoorden onderzoek gemakkelijk de beste zoekwoorden vindt voor jouw website. We laten je zien welke tool wij graag gebruiken voor een snelle zoekwoorden analyse en hoe we de beste zoekwoorden kiezen die ons het meeste opleveren.

SEO is meer dan een SEO zoekwoorden analyse 

Voordat we jullie laten zien hoe je een zoekwoorden analyse uitvoert, willen we eerst even een paar dingen verduidelijken.

Wat is SEO? 

Ten eerste, SEO (Search Engine Optimization) is veel meer dan alleen een zoekwoordanalyse. 

Zoals we in onze eerdere blogs over SEO uitlegden, bestaat SEO uit een enorme verzameling van elementen die zorgen dat een pagina door Google wordt opgepikt en bovenaan de resultaten wordt geplaatst. Naast zoekwoorden spelen onder meer de volgende elementen een rol: 

  • Link building (interne en externe links)
  • Technische optimalisatie 
  • De kwaliteit van de content 
  • Hoe goed de content aansluit bij de gebruikte zoekwoorden
  • De tijd die bezoekers op een website doorbrengen
  • Hoeveel mensen direct je website weer verlaten

Wil je weten hoe Google bepaalt welke pagina’s bovenaan de zoekresultaten komen te staan? Neem dan eens een kijkje in onze recente blog over zoekmachine optimalisatie.

Wat is een zoekwoorden analyse? 

Ten tweede, een zoekwoorden analyse is veel meer dan alleen de vier stappen die we in dit artikel uitleggen. Wat een zoekwoord analyse precies inhoudt, hangt namelijk volledig af van het doel van je zoekwoord. 

Wil je adverteren op Google Ads? Dan zul je de CPC (cost per click) of de PPC (pay per click) moeten analyseren. 

Ben je echter op zoek naar het beste zoekwoord om op een organische manier webverkeer te genereren? Dan zijn het zoekvolume en de keyword difficulty belangrijk voor de zoekwoorden analyse voor de website. Deze laatste vorm staat in deze blog centraal, en op het zoekvolume en de keyword difficulty gaan we dan ook verderop uitgebreid in.

Website optimaliseren

De beste zoekwoorden vinden in je Google zoekwoorden analyse

Om snel en gemakkelijk de beste zoekwoorden te vinden, maken wij gebruik van de tool KWFinder. Deze handige tool maakt het mogelijk om betaalbaar en razendsnel te weten te komen hoe vaak een zoekwoord in een bepaald land en in een bepaalde taal gezocht wordt, en hoe moeilijk (of makkelijk) het is om met dit woord hoog op Google uit te komen. De beste zoekwoorden worden niet voor niets keywords genoemd.

Voor een simpele en snel zoekwoorden onderzoek raden we je aan om jezelf de volgende vier vragen te stellen: 

1. Waar wil je over schrijven? 

Begin met een globaal onderwerp. Verkoop je bijvoorbeeld meubels en wil je je tuinmeubels op een speciale webpagina promoten? Leef je dan in in je doelgroep en maak een lijst met woorden die jouw ideale klant op Google zou intypen. Dit kan bijvoorbeeld zijn: ‘tuinset’ of ‘duurzame tuinmeubelen’ of ‘luxe tuintafel’. 

Het is hierbij essentieel dat je zoekwoorden perfect aansluiten bij de tekst die je wilt gaan schrijven en bij de intentie van je bezoeker. Wanneer websitebezoekers namelijk op een pagina uitkomen die niet aansluit bij hun verwachtingen, dan verlaten ze  deze bijna altijd direct weer. Google merkt dit helaas gelijk op en dit heeft geen positief effect op je vindbaarheid. 

2. Zoekvolume van de zoekwoorden

Wanneer je enkele goede zoekwoorden hebt gevonden is het belangrijk om de volgende vraag te beantwoorden: hoe vaak er een zoekwoord gezocht? Het is namelijk essentieel om te weten hoeveel mensen per maand de zoekwoorden in Google typen. Wordt er nooit naar je gekozen woord of term gezocht? Dan hoef je deze uiteraard niet te kiezen.

Zoekwoorden analyseren kan zeer accuraat met verschillende handige tools die precies laten zien hoe vaak een bepaalde zoekopdracht op Google wordt ingetypt. Enkele voorbeelden van tools die dit perfect doen, zijn SEMRush, KWFinder en UberSuggest

Al deze tools hebben hun voor- en nadelen, maar KWFinder maakt het vinden van goede zoekwoorden wel heel makkelijk. Zoals op de onderstaande screenshot is te zien, wordt op het zoekwoord ‘tuinmeubels’ in Nederland 67.000 keer per maand gezocht. 

Naast informatie over je gekozen zoekwoord, geeft KWFinder ook direct een lijst met gerelateerde woorden, inclusief zoekvolume. Op ‘luxe tuinmeubel’ wordt bijvoorbeeld 1000 keer per maand gezocht en op ‘beschermhoezen tuinset’ 10 keer. 

KWFinder zoekwoord analyse
Bron: www.kwfinder.com

3. De zoekwoordmoeilijkheid (Keyword Difficulty) door concurrentie

Nu zou je natuurlijk direct kunnen kiezen voor het zoekwoord ‘tuinmeubels’, omdat hier veruit het meeste op wordt gezocht. Echter, er is nog een belangrijke factor die hierbij in overweging moet worden genomen: de concurrentie. 

Bij het ‘indexeren’ van een webpagina, ofwel de plaatsing van een pagina op een bepaalde positie, hecht Google veel waarde aan de algemene kwaliteit van een website. Een website die veel wordt bezocht, waar veel goede content op staat, waar veel naar wordt gelinkt en waar mensen veel tijd doorbrengen heeft simpelweg de meeste kans om bovenaan uit te komen. 

Heb jij dan ook een kleine, nieuwe website en schrijf je over een onderwerp waar bijvoorbeeld de Guardian, Google News of CNN ook over schrijft? Dan kan jouw artikel of pagina nog zo goed zijn, maar zal je niet bovenaan uitkomen. De concurrentie, en dus de keyword difficulty (KD), is in dat geval veel te hoog. 

De KD, zoekwoordmoeilijkheid, geeft aan hoe moeilijk het is om voor een bepaald zoekwoord goed te scoren in Google. Hoe hoger het getal, hoe meer competitie je hebt op een bepaald zoekwoord. 

Wanneer we ons KWfinder resultaat voor ‘tuinmeubels’ nog eens bekijken, valt op dat het zoekwoord ‘tuinmeubels’, terwijl hier flink veel op wordt gezocht, een erg hoge KD heeft. Dit betekent dat de  eerste paar posities op Google waarschijnlijk al bezet zijn door websites die zeer moeilijk zijn te verslaan. 

De beste manier om op basis van onze analyse een goed zoekwoord uit te zoeken, is het selecteren van een woord met een zo laag mogelijke KD en een zo hoog mogelijk zoekvolume. 

Goede opties zouden in dit geval zijn ‘kunststof tuinsets’ en ‘balkon tuinsets’.

KWFinder zoekwoord analyse
Bron: www.kwfinder.com

4. Bekijk met de Google zoekwoorden analyse de bovenste resultaten van de gekozen zoekwoorden

Heb je je analyse uitgevoerd en zijn ‘kunststof tuinsets’ en ‘balkon tuinsets’ de twee beste opties? Dan kan het handig zijn om in Google de zoekwoorden te analyseren door de eerste paar resultaten nog even te bestuderen. Zo kom je te weten of Google inderdaad het type content dat jij in gedachten hebt bovenaan in de zoekresultaten plaatst voor je gekozen zoekwoorden. 

Bovendien helpt het bekijken van de eerste paar resultaten je bij het opdoen van inspiratie en kun je zorgen dat je het nét even beter doet dan de pagina of het artikel op positie één. 

Uiteraard zijn de eerste paar resultaten gewoon te vinden door je zoekwoord op Google op te zoeken. Ben je echter al in KWFinder bezig, dan zul je ook daar een mooi overzicht zien staan met de beste resultaten voor jouw zoekwoord. 

Onderstaand de eerste vier resultaten in Nederland voor ons zoekwoord ‘balkon tuinsets’.

Best scorende pagina's

Door deze alle vier eens door te lezen, heb je een goed beeld van de verwachtingen van Google en weet je direct welke pagina’s je wilt verslaan. 

De uitgebreide zoekwoord analyse 

Zoals eerder aangegeven, zijn de bovenstaande vier stappen maar een deel van alle stappen die onderdeel kunnen zijn van een zoekwoord analyse. Voor het gebruik van Google Ads ziet de analyse er bijvoorbeeld heel anders uit, en met geavanceerde tools zoals SEMrush worden nog veel meer factoren in de analyse meegenomen. 

Gelukkig zijn geavanceerde analyses lang niet altijd nodig. De bovenstaande stappen vormen dan ook een mooie basis en een snelle en effectieve manier om de beste zoekwoorden voor een webtekst op te sporen. 

Hulp nodig met het zoekwoorden analyse? 

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een SEO-strategie? Wij helpen je graag. Neem gerust contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek, dan bedenken we samen wat we voor je kunnen betekenen.

Wil je weten hoe jouw website scoort op het gebied van SEO? Overweeg dan eens een SEO audit uit te voeren. Dit is volledig gratis, zo gebeurd en kan mooie actiepunten opleveren. Klik hier om jouw audit uit te voeren. 

Deel dit artikel

Ontdek de online groeikansen van jouw bedrijf

Meet met behulp van deze groeitest middels 10 vragen de volwassenheid van de marketing van jouw bedrijf en ontdek kansen.

Wat is SEO en waarom kunnen we niet meer zonder?

95% van de Nederlanders begint de digitale zoektocht naar een product of dienst in een zoekmachine. Tenminste, dit lazen we op verschillende websites die wij – ook weer via een zoekmachine – zijn tegengekomen.   SEO is niet alleen onmisbaar, maar ook dé manier om de juiste doelgroep te bereiken en potentiële klanten met goede
Lees meer

SEO verbeteren: tien redenen voor extra focus op je SEO-strategie

We hebben het in onze blogs al vaak gehad over zoekmachine optimalisatie (SEO). Zo schreven we een blog met ‘alles’ over content en SEO, boden we een gratis SEO audit aan en gaven we een paar jaar geleden al enkele waardevolle tips om beter te scoren op Google. Maar waarom al deze tips? Waarom zou
Lees meer

Infographic maken? Met deze tips is dat zo gebeurd

Ben je op zoek naar een originele, visueel aantrekkelijke en scanbare manier om je content met de wereld te delen? Wil je indruk maken met een design dat je (potentiële) klanten zullen onthouden? Overweeg dan om een infographic te maken.  Infographics zijn een populaire vorm van content, die de afgelopen jaren enorm in populariteit zijn
Lees meer

Leer hoe jij...

Gratis e-book met 50 growth hacks

Vul je gegevens in en ontvang direct in je inbox ons e-book met 50 growth hacks.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

278 mensen gingen je voor