Infographic maken? Met deze tips is dat zo gebeurd

Ben je op zoek naar een originele, visueel aantrekkelijke en scanbare manier om je content met de wereld te delen? Wil je indruk maken met een design dat je (potentiële) klanten zullen onthouden? Overweeg dan om een infographic te maken. 

infographic maken

Infographics zijn een populaire vorm van content, die de afgelopen jaren enorm in populariteit zijn gestegen. Wist je dat blog artikelen met een infographic 178% meer inbound links genereren en 72% meer views krijgen dan andere artikelen? Enorme voordelen dus. En het mooie is: het in elkaar zetten van een infographic hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

In deze blog leggen we uit hoe je met Canva makkelijk en snel een infographic maakt.

Wat is een infographic precies?

Een infographic komt in alle soorten en maten. Terwijl de meeste mensen de verticale afbeelding vol met interessante feiten wel kennen, worden designers steeds creatiever in het bedenken van originele layouts

Heb je de GIF inforgraphic bijvoorbeeld al wel eens gezien? Of de interactieve infographic? Of de video infographic? Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Simple Happy Kitchen
Een ‘standaard’ infographic van Simple Happy Kitchen
Easelly
Een GIF-infographic van Easelly

Content die vaak in de vorm van infographics wordt gebracht zijn resultaten van eigen onderzoek, kalenders, een stappenplan of tijdlijn, recepten en interessante feitjes. 

Het doel van je infographic

Voordat je begint, bedenk goed wat je doel is. Wil je je ontwerp delen op social media of op je website? Of wil je e-mail adressen verzamelen met je ontwerp als lead magnet

 Het doel van de infographic bepaalt het ontwerp en de inhoud hiervan. Maak je bijvoorbeeld een social media post? Houd dan rekening met de vereiste formaten op de diverse kanalen. Wil je je creatie aanbieden in ruil voor een e-mailadres of andere contactgegevens? Dan zul je met extra waardevolle informatie moeten komen. Voor enkel een paar feitjes die zo op Google zijn terug te vinden laten de meeste mensen hun gegevens helaas niet achter.

Branding

Een infographic is dé plek om de stijl van je merk voor zich te laten spreken. Benut dit dan ook optimaal. Gebruik alleen kleuren, lettertypen en afbeeldingen die perfect bij jouw merk passen en zorg dat je ontwerp precies uitstraalt wat jouw bedrijf is en doet. Infographics zijn namelijk echte blikvangers en een ideale manier om door de juiste doelgroep opgemerkt en herinnerd te worden.

Ontwerp

Interactieve infographics vergen wat meer technische kennis, maar een ontwerp met afbeeldingen, GIFs of video's zijn zo gemaakt. 

Bij Leapforce werken we graag met Canva. Canva is een gratis design tool waarmee iedereen mooie afbeeldingen, infographics en zelfs volledige webpagina’s kan ontwerpen. Hier is geen enkele technische kennis voor nodig. 

Infographic maken in Canva?

De makkelijkste manier om met Canva een infographic te maken, is op basis van één van de vele kant-en-klare templates. Door in te loggen op Canva en rechtsboven op ‘infographic’ te zoeken, krijg je direct een lijst met vooraf ontworpen infographics te zien. Zoals je op onderstaande afbeelding kan zien, kan je zelfs kiezen voor een specifiek type infographic. Een tijdlijn, bijvoorbeeld, of een proces.

Canva infographic

De templates vormen een mooie basis en zijn gemakkelijk aan te passen. Zoals te zien in de onderstaande afbeelding, heeft Canva aan de linkerkant van de pagina een menu met diverse opties: uploads (eigen foto of video), (stock)foto’s, elementen (animaties, pijlen, vormen) tekst, stijlen (hier kun je je eigen kleuren opslaan), audio en video. 

Infographic in Canva maken

Het invoegen of verwijderen van elementen is makkelijk. Door op het element naar keuze te klikken, verschijnt dit direct in je ontwerp. Door dit vervolgens heen en weer te schuiven, te vergroten of verkleinen, of van kleur te veranderen knutsel je gemakkelijk je perfecte design in elkaar. 

Infographic elementen Canva

Canva laat je vrijwel elke vorm van content aan een infographic toevoegen. Je kunt naar hartenlust bewegende plaatjes invoegen en zo een GIF- of video infographic maken. Het enige dat je hoeft te doen is het opslaan van de infographic in het juiste bestandstype (bijvoorbeeld GIF, MP4 of JPG). 

Zie je het bovenstaande template over Newton’s Laws of Motion? Door de plaatjes te vervangen door bewegende figuurtjes (te vinden onder ‘elements’) en het document rechtsboven op te slaan als GIF (onder ‘downloads’) heb je je infographic zo omgetoverd tot een leuke GIF.

GIF design

Ditzelfde geldt uiteraard voor het maken van een video. Door onder ‘video’ een stockvideo te kiezen of onder ‘uploads’ je eigen video in te voegen en je document als MP4 op te slaan, heb je in een mum van tijd een video infographic gemaakt.

Promotie

Een infographic maken is natuurlijk niet alles. Om te zorgen dat je design gezien wordt en het gewenste effect heeft, raden we je aan om dit actief te promoten onder je publiek. Afhankelijk van het doel van de infographic is het aan te raden om: 

  • Deze op social media te plaatsen (infographics worden 3x meer gedeeld dan andere vormen van content) 
  • Advertenties te draaien om het bereik van je post nog verder te vergroten
  • De infographic toe te voegen aan je nieuwsbrief 
  • De infographic te delen in groepen en communities (denk hierbij aan Facebook- of LinkedIn groepen) 

Hoe je de infographic deelt, hangt af van je doel. Wil je meer websitebezoekers? Zet de ontwerp dan op je website en deel een directe link. Wil je meer interactie op social media? Deel dan een link naar de social media accounts waarop de infographic is gedeeld. Gebruik je de infographic als lead magnet en wil je dat mensen een e-mailadres achterlaten voor een gratis download? Overweeg dan een speciale landingspagina te maken. 

 De mogelijkheden van de infographic zijn eindeloos, en dat maakt deze vorm van content extra leuk en effectief. 

Hulp nodig? 

Heb je hulp nodig bij het maken van een mooie infographic en bij de effectieve promotie hiervan? Wij helpen je graag. Neem gerust contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek, dan bedenken we samen wat we voor je kunnen betekenen.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Deel dit artikel