Een klanttevredenheidsonderzoek: Hoe pak je dat aan?

Wat doe je goed en wat kan er beter? Via een klanttevredenheidsonderzoek geven de experts, je klanten, antwoord. Door een lijst met de juiste vragen aan je bestaande klanten voor te leggen, kom je er achter wat deze belangrijk vinden, hoe je je product of dienst verbetert en waar je kansen voor extra verkoop liggen.

Klanttevredenheidsonderzoek

In deze blog gaan we in op het klanttevredenheidsonderzoek. We leggen uit wat dit precies inhoudt, waarom het belangrijk is en welke tools je kunt gebruiken om gratis of voor een klein budget je klanten te ondervragen. 

Wat is een klanttevredenheidsonderzoek?

In deze blog gaan we in op het klanttevredenheidsonderzoek. We leggen uit wat dit precies inhoudt, waarom het belangrijk is en met welke tools je gratis of voor een klein budget je klanten ondervraagt.

Klanttevredenheidsonderzoeken worden op verschillende manieren uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • In-person interviews 
  • Telefonische interviews
  • E-mail enquêtes 
  • Online enquêtes  
  • SMS enquêtes
  • Enquêtes op social media 
  • Een pop-up scherm op je website 

De meest gangbare manier van ondervragen is via een online vragenlijst, in een speciale tool voor het uitvoeren van dergelijke onderzoeken.

Klanttevredenheidsonderzoek
Een pop-up vraag op de Leapforce website

Wat moet je vragen? 

Welke vragen je verwerkt in je onderzoek, ligt aan jou. Vraag simpelweg wat jij graag wilt weten en focus op mogelijke verbeterpunten. Wat willen je klanten anders zien? Hoe overtuig je ze om meer te kopen? 

Voorbeelden van goede vragen zijn: 

  1. Wat vindt u van onze service? 
  2. Wat kan er beter? 
  3. Welke functies mist u nog? 
  4. Heeft u recentelijk problemen ervaren met ons product? 
  5. Als u één ding kon veranderen aan ons product, wat zou dat zijn? 

Naast deze vragen bestaan er diverse handige scores waarmee je de overall klanttevredenheid meet. Drie bekende voorbeelden zijn de Net Promoter Score® (NPS), de Customer Satisfaction Rating en de Customer Effort Score. 

  • De Net Promoter Score®

Je hebt hem vast wel eens zien langskomen. De vraag: “Hoe waarschijnlijk is het dat je onze service aanbeveelt bij vrienden?” 

Door deze vraag te stellen, krijg je inzicht in zowel de tevredenheid als de loyalty van je klanten. Respondenten geven de waarschijnlijkheid van aanbeveling een score tussen de 1 en 10, waarmee jij ze vervolgens onderverdeelt in detractors (1 tot 6), passives (7 en 8) en promotors (9 en 10). 

De NPS bereken je door het percentage aan detractors van het percentage aan promotors af te trekken. 

Een NPS van 0 geeft aan dat net zoveel mensen je bedrijf promoten als afraden. Een score van -100 betekent dat je bedrijf door niemand wordt aangeraden en een score van +100 betekent dat iedereen je bedrijf zou aanraden.

NPS
  • De Customer Satisfaction Rating

De Customer Satisfaction Rating is vergelijkbaar met de Net Promoter Score®, maar iets makkelijker te berekenen. De score geeft simpelweg de tevredenheid van de gemiddelde klant weer. 

Vraag je klanten om je product of dienst een cijfer te geven tussen (bijvoorbeeld) 1-3, 1-5 of 1-10. Tel de uitkomsten bij elkaar op en deel ze het totaal door het aantal deelnemers. 

  • Customer Effort Score 

Een derde bekende score is de Customer Effort Score. In dit geval vraag je klanten het gebruiksgemak van je product of dienst een score te geven. Denk bijvoorbeeld aan: 

Hoeveel moeite kostte het u om uw taak uit te voeren met onze nieuwe functie? 

Veel moeite - moeite - gemiddeld - weinig moeite - geen moeite 

Hebben de meeste mensen veel moeite met het gebruik van je product, dienst of website? Dan weet je dat er werk aan de winkel is. 

Waarom een klanttevredenheidsonderzoek? 

Het regelmatig uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek heeft veel voordelen voor een bedrijf. Om een paar voorbeelden te noemen:

  1. Je krijgt tips van de ultieme experts op het gebied van je product of dienst. Namelijk, je klanten! Hoe beter je weet wat je (potentiële) klanten willen, hoe meer je zult verkopen). 
  2. Je verbetert de customer lifetime value (de nettowinst die een vaste klant gedurende zijn of haar levensduur oplevert voor uw bedrijf) door in te spelen op de wensen van de klant. 
  3. Je identificeert ontevreden klanten en lost proactief problemen op 
  4. Je identificeert tevreden klanten, zodat je deze benadert voor bijvoorbeeld loyalty programma’s of affiliate marketing acties. 
  5. Je identificeert klanten die mogelijk nog een aankoop willen doen. Dit is van grote waarde voor je sales team. 
  6. Je verlaagt de customer churn (het aantal klanten dat stopt met het gebruik van je product of dienst in een bepaalde periode) door in te spelen op problemen en de reden van vertrek aan te pakken. 

De beste tools voor een klanttevredenheidsonderzoek 

Zoals eerder aangegeven, kun je een klanttevredenheidsonderzoek op diverse manieren uitvoeren. Echter, omdat we bij Leapforce graag digitaal te werk gaan, lichten we graag een paar online enquête tools toe. 

De volgende vier tools ogen allemaal professioneel, zijn relatief betaalbaar en makkelijk in gebruik. 

1. SurveyMonkey

New call-to-action
SurveyMonkey

SurveyMonkey is wellicht de meest bekende enquête tool op het moment. Met deze tool zet je binnen no-time een mooie enquête in elkaar. 

Het gratis pakket biedt enquêtes met max 10 vragen die door max 100 mensen ingevuld kunnen worden. Heb je meer nodig? Met de diverse betaalde pakketten heb je meer mogelijkheden, wat betreft zowel aantallen als ontwerpfuncties en analyse. 

2. Typeform

Typeform is onze persoonlijke favoriet. Op het gebied van creativiteit wint deze tool het makkelijk van de rest. 

Heb je onze Sales & Marketing groeitest al wel eens gedaan? Deze interactie test, waarmee je leert waar je sales & marketing machine nog voor verbetering vatbaar is, hebben we met Typeform in elkaar gezet. 

Klanttevredenheidsonderzoek met Typeform

Tijdens de test voert de gebruiker een automatisch gesprek met Sam, onze sales en marketing expert. Deze interactieve opzet maakt de enquête duidelijk, leuk en persoonlijk. 

De gratis versie van Typeform biedt al veel handige functies. Er is geen limiet in het aantal vragen of respondenten, je hebt toegang tot simpele analyse functies en de design mogelijkheden zijn voor de meeste bedrijven meer dan voldoende.

3. Google Forms

Klattevredenheidsonderzoek met Google Forms

Omdat we bij Leapforce fan zijn van alle Google functies, mag Google Forms wel in de lijst. Deze tool is helemaal gratis en laat je enquêtes creëren met een onbeperkt aantal vragen en deelnemers, en goede design opties. 

Net als eigenlijk alles wat Google aanbiedt, werkt Google Forms super goed en is de tool enorm gebruiksvriendelijk. De enige reden dat we zelf voornamelijk voor Typeform kiezen, is dat Google Forms iets minder leuke en interactieve design functies biedt dan Typeform. 

4. Zoho Survey

Zoho, de software aanbieder die jullie wellicht kennen van het CRM-systeem, biedt ook een een survey tool aan. Met de gratis versie kun je een onbeperkt aantal surveys opzetten met max 15 vragen en max 150 deelnemers. Wil je meer? Kies dan voor het betaalde pakket voor $39/maand. 

Voor zover wij weten werkt de tool zonder problemen en zijn de ontwerp functies goed. Echter, door de leuke interactieve functies én gebruiksvriendelijkheid geven wij Typeform en Google Forms nog steeds de voorkeur.

Zoho survey tool

Hulp nodig? 

Heb je hulp nodig bij het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek? Wij helpen je graag bij het kiezen van de juiste vragen, tools en strategie. 

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze Growth hacking nieuwsbrief. Hierin houden we je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sales, online marketing en growth hacking. 

Wil je eerst zelf even checken hoe goed jouw organisatie digitaal is ingericht? Dat weet je binnen een paar minuten met onze gratis Sales & Marketing groeitest. Deze geeft je gelijk de nodige inspiratie voor jouw toekomstige survey.

Deel dit artikel