Een mailing versturen via e-mail drip: 7 vragen beantwoord

Al zijn we fan van bijna alle geautomatiseerde marketingtechnieken; e-mail drips behoren zeker tot onze favorieten. Hoe cool is het dat je volledig automatisch persoonlijke e-mails naar je leads kunt versturen? Op het juiste moment en met precies de inhoud die op dat moment gepast is? 

mailing versturen

In deze blog gaan we in op de e-mail drip campagne. We leggen uit hoe het proces in elkaar zit, waar je op moet letten en nemen zeven veelvoorkomende e-mail drip vragen door. 

E-mail drips: Dit is hoe het werkt 

Maar hoe en wanneer kun je een mailing versturen met behulp van e-mail drips? En waarom worden wij er zo enthousiast van? 

Een e-mail drip is een serie van e-mails die automatisch worden verstuurd op vooraf ingestelde momenten, door e-mailprogramma's zoals Hubspot, MailChimp, Drip en ConvertKit. Dit kan van alles zijn. Al naar gelang het gedrag van een individuele geadresseerde kun je andere mails sturen, op specifieke momenten. 

Stel je bijvoorbeeld voor, je wilt een mailing versturen met een aanbod aan mensen die zich recentelijk hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief. Je zou deze mensen (allemaal op hun eigen moment uiteraard) het volgende kunnen mailen: 

  1. Direct na inschrijving: Bedankt voor de aanmelding! 
  2. Drie dagen later: Voor onze nieuwsbrief aanmelders bieden we
    20% korting op onze producten! 
  3. Een week later: Heb je onze vorige mail gezien? Onze actie
    loopt nog 1 week, dus wees er snel bij! 

Mail 3 zou in dit geval alleen worden verstuurd aan degenen die geen actie hebben ondernomen na mail 2. Degenen die een product hebben aangeschaft met 20% korting krijgen een bedankje in plaats van mail 3. Je kunt zo een gedetailleerd plan maken met individuele mails die precies zijn afgestemd op de acties van iedere geadresseerde. Helemaal automatisch! 

Campagne mailing versturen

Uiteraard kun je een groot aantal verschillende campagnes bedenken. Naast het benaderen van nieuwsbrief inschrijvers kun je bijvoorbeeld ook mensen benaderen die je een mail hebben gestuurd, of kun je bestaande klanten een aanbieding doen. En krijg je wel eens een felicitatie van een bedrijf op je verjaardag? Ook dit is een e-mail drip campagne. 

Een mooi voorbeeld van een veelvoorkomende campagne is een mail aan degenen die zonder uiteindelijke aankoop een winkelmandje hebben verlaten. Door deze mensen automatisch een aantal dagen later een mail te sturen met een herinnering aan het product dat in het mandje zat, zou het zomaar kunnen dat je lead toch tot aankoop overgaat.

Reminder email drip
Bron: https://www.thinkific.com/blog/7-ways-personalize-automated-emails/

Slimme planning en personalisatie 

Nu denk je misschien: Wat is hier bijzonder aan? Kun je niet gewoon tijdens een actie één mailing versturen aan alle geadresseerden, op hetzelfde moment? 

Dit kan zeker, maar werkt minder effectief. Immers, mensen zijn op specifieke momenten gevoelig voor specifieke mails. En dit moment is natuurlijk voor iedereen anders. Verstuur je je ‘20% korting - mail’ op moment x naar je volledige lijst? Dan hebben sommige mensen zich pas net aangemeld, hebben anderen je product misschien al gekocht en zijn anderen je bedrijf inmiddels alweer vergeten. En dit werkt nadelig op je resultaten. Zo ontdekte DemandGenReport bijvoorbeeld dat geautomatiseerde e-mail workflows 20% meer sales opportunities opleveren.

Daarnaast zal één mail naar een lange lijst ontvangers resulteren in ‘Beste klant’ of ‘Beste,’ in plaats van de naam van een persoon. Dergelijke algemene mails worden helaas vaak genegeerd. Volgens Cheetah Digital zorgt een gepersonaliseerd mail onderwerp zelfs voor een stijging van 45% in click rate. En dat is nogal wat! 

Het is daarom belangrijk om je mails te personaliseren door middel je drip campagne. Dit kan op verschillende manieren, die beide sterk aan te raden zijn. 

  1. Timing: Zorg dat je mails worden verstuurd wanneer ze bij een specifieke persoon het meeste effect zullen hebben. Een herinnering wanneer een aanbieding nog vers in het geheugen is, bijvoorbeeld.
  2. Persoonlijkheid: Zorg dat je met je drip campagne de juiste data verzameld, waardoor je persoonlijke details in een mail kunt verwerken. Een naam of een verjaardag bijvoorbeeld. Een mail met ‘Gefeliciteerd met je verjaardag, Sander!’ kan het enorm goed doen. 
Mailing versturen

Zeven vragen 

Nu het jullie hopelijk duidelijk is wat een e-mail drip campagne inhoudt, willen we kort ingaan op een aantal veelvoorkomende vragen. 

1. Hoeveel mails kun je versturen? 

Hoeveel mails je het beste kunt versturen als onderdeel van je e-mail drip hangt natuurlijk af van je campagne. Sommige automatische campagnes kunnen simpelweg uit 1 e-mail bestaan. Denk aan de verjaardagsmail, bijvoorbeeld. 

Echter, de meeste campagnes bestaan uit meerdere mails. Een eerste mail en een aantal vervolg mails, of herinneringen. Dit betekent dus minstens twee mails, en wellicht zelfs drie of vier. Deze herinneringen worden uiteraard alleen verstuurd aan degenen die na de eerste mail nog geen actie hebben ondernomen. 

Hubspot raadt een mooi gemiddelde van drie mails aan, en hier zijn wij het volledig mee eens. We raden daarnaast aan om meer dan vier of vijf e-mails binnen één campagne niet te doen. Een mailing versturen met een eindeloos aantal herinneringen kan als irritant worden ervaren. 

Email reminder

2. Na hoeveel tijd kun je je ontvangers aan je mail herinneren? 

Hoeveel tijd moet er tussen de mails zitten? Wanneer mag een follow up mail verstuurd worden? 

Zoek hierin naar een balans. Je wilt dat je geadresseerde tijdens de herinnering nog weet dat je een eerdere mail hebt verstuurd, maar je wilt niet te snel zijn en ‘desperate’ overkomen. Een mooie periode tussen twee mails is over het algemeen 3 dagen tot een week. 

En daarbij hebben we nog een extra tip van Hubspot: Voorkom dubbele e-mail onderwerpen. Dit maakt je mails namelijk meer spamgevoelig voor inbox systemen.   

3. Wat zijn de beste tijden voor een mailing? 

Het tijdstip waarop je een mail verstuurt, kan een groot verschil maken in het succes van je campagne. Mensen zijn op sommige momenten van de dag simpelweg actiever dan op andere. 

CoSchedule deed onderzoek naar de dagen en tijden met de hoogste ‘open rate’ en de meeste kliks. Hieruit kwam naar voren dat de volgende dagen het meest effectief zijn: 

  • Dinsdag 
  • Woensdag
  • Donderdag

De beste momenten om een e-mail te versturen bleken: 

  • 6 AM (men wordt wakker en checkt snel even de mail) 
  • 10 AM (op de ochtend is dit moment het meest succesvol) 
  • 2 PM (men zoekt afleiding en heeft een werkpauze nodig) 
  • 8 PM (men checkt nog even de mail net voor bedtijd) 

Weekenden bleken een no-go; alle werkdagen deden het stukken beter dan zaterdag en zondag.

Timing mailing versturen

4. Hoe vertel je een verhaal met je mail? 

Net als in eigenlijk alle content, is het vertellen van een verhaal in een mail enorm belangrijk. Zorg daarom voor een duidelijke opbouw van je e-mail reeks. Presenteer bijvoorbeeld in de eerste mail een verhaal of probleem en ga in de rest van de reeks steeds verder op de oplossing in. Je kunt op deze manier de aandacht van je lezers winnen en zorgen dat ze zich voelen aangesproken door je verhaal en product. Zo worden je leads sneller getriggerd om actie te ondernemen. 

Voor meer informatie en tips, neem eens een kijkje in onze blog over storytelling

5. Hoe vind je een perfect onderwerp voor je mails? 

Wist je dat het onderwerp van een mail extreem belangrijk is? Kleine verschillen in het onderwerp kunnen grote verschillen maken in het succes van een mail. Een mailing versturen met de naam van de ontvanger resulteert bijvoorbeeld, volgens Business2Communinty, in een gemiddelde open rate van 18,3%. Vergeleken met een rate van 15,7% voor mails zonder naam is dit nogal een verschil. 

Hubspot schreef een goed artikel over het e-mail onderwerp, met een paar nuttige tips. De conclusie? Wees creatief en zorg dat je anders bent dan de rest. 

Een voorbeeld van een succesvol onderwerp volgens Hubspot is: ‘15 minuten deze week’? Deze manier van aanvragen van een meeting is direct, maar wekt ook vragen op, doordat het niet helemaal duidelijk is waar de mail over gaat. En deze vragen zorgen dat mensen klikken.

Email drip onderwerp

6. Hoe lang is de perfecte e-mail? 

Ook dit hangt af van het doel van de mail. Echter, een al te lange mail wordt vaak niet helemaal gelezen en in een korte mail kun je wellicht niet je volledige boodschap kwijt. 

Uit onderzoek van Hubspot bleek dat een lengte van ongeveer 20 regels ideaal is. En hier sluiten wij ons helemaal bij aan. 

7. Hoe spreek je je ontvangers persoonlijk aan? 

Dit is een belangrijk punt. Zoals we eerder aangeven is persoonlijkheid in een e-mail cruciaal. Gelukkig kun je deze persoonlijkheid met een e-mail drip programma gemakkelijk toepassen. Wanneer je relevante informatie in je tool toevoegt, kun je met een tag deze informatie aan een mail linken. Zoals de naam van de ontvanger, bijvoorbeeld. 

Ook kun je je mails precies zo inrichten dat ze de ontvanger persoonlijk aanspreken. Denk bijvoorbeeld aan de ‘verlaten winkelmandje’ - campagne. Heeft een websitebezoeker je winkelmandje verlaten met een goed boek in het mandje? Dan kun je automatisch een mail laten versturen met dit - en vergelijkbare boeken in de aanbieding. Helemaal individueel ingericht voor de individuele ontvanger.

Amazon email

Voor meer over het personaliseren van e-mails, neem eens een kijkje in deze blog van Thinkific

Hulp nodig? 

Wil je graag een mailing versturen met behulp van e-mail drip? Wij helpen je hier graag bij. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze Growth Hacking nieuwsbrief. Hierin houden we je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sales, online marketing en growth hacking. Wil je eerst zelf even checken hoe goed jouw organisatie digitaal is ingericht? Dat weet je binnen een paar minuten met onze gratis Sales & Marketing Groeitest!

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie