Marketing trends in 2020: Vijf voorspellingen

Het is zover! 2020 is begonnen. We kijken terug op een geweldig 2019, waarin Leapforce enorm snel groeide en we elke dag nieuwe mogelijkheden ontdekten op het gebied van online marketing en growth hacking. 

Marketing trends in 2020

Maar wat heeft 2020 in petto? Welke marketing trends kunnen we verwachten in het nieuwe jaar? Om ook in 2020 on top of our game te blijven hebben we een aantal voorspellingen gedaan voor marketing trends in 2020. Zo hopen we ook dit jaar weer gebruik te kunnen maken van de nieuwste ontwikkelingen, om zowel onze klanten als Leapforce zelf optimaal vooruit te helpen.

1. Nog meer marketing automation

Chatbots, big data en geautomatiseerde sales funnels. Automatisering binnen digital marketing wordt steeds gangbaarder en is, in onze ogen, onmisbaar in 2020. 

Maar wat houdt het precies in? In het kort betekent marketing automatisering simpelweg het automatisch uitvoeren van bepaalde taken gebaseerd op vooraf ingestelde criteria. Denk hierbij aan het automatisch versturen van een e-mail aan websitebezoekers die zich voor een aanbieding hebben ingeschreven. Of een website die gebaseerd op het eerder vertoonde koopgedrag van een klant alleen producten laat zien die deze specifieke klant waarschijnlijk interessant zal vinden. 

Wat kunnen we verwachten in 2020? 

Ten eerste wordt marketing automatisering de standaard. In plaats van het nemen van een voorsprong door taken automatisch uit te voeren zul je de komende jaren juist achterlopen wanneer je dit niet doet. Immers, de kans is inmiddels wel heel groot dat de concurrent wel automatiseert.

Marketing tools
Een greep uit de Chiefmartec tool lijst: https://chiefmartec.com/2019/04/marketing-technology-landscape-supergraphic-2019/

Een tweede in de lijst van marketing trends in 2020 is de gangbaarheid en laagdrempeligheid van tools. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje in deze eindeloze lijst met tools van Chiefmartec. Elk jaar verzamelt Chiefmartec de allerbeste marketing software in een lange lijst. De groei van de lijst gaat razendsnel, dus ook in 2020 verwachten we weer heel veel nieuwe mogelijkheden. 

Als laatste speelt segmentatie en personalisering een centrale rol binnen marketing in 2020. Denk hierbij aan de gepersonaliseerde webshop waarop je alleen de producten ziet die voor jou relevant zijn, of de e-mail aanbiedingen die worden verstuurd op het moment dat je echt interesse hebt in een product (je blijft bijvoorbeeld maar terug gaan naar die webshop). Ook dit zijn instellingen die automatisch kunnen worden ingesteld, met de juiste tools. 

2. Focus op echtheid (micro-influencers)

Zoals we in onze recente blog over generatie Z beschreven raken mensen het vertrouwen in grote influencers kwijt. Voornamelijk de jongere generatie weet inmiddels dat er veel geld rondgaat in de influencer business en dat veel influencers bereid zijn om bijna alles te promoten, als er maar voldoende voor betaald wordt. 

Echter, aanbevelingen van andere consumenten blijven doorslaggevend bij het doen van een aankoop. En zijn deze andere consumenten een inspiratie? Dan zal deze aanbevelingen, indien echt, alleen nog maar meer invloed hebben.

Marketing trends 2020

Wat kunnen we verwachten in 2020? 

We verwachten dat het nieuwe wantrouwen van de consument en de zoektocht naar echtheid in 2020 zal zorgen voor een groei in populariteit van nano- en micro-influencers. Deze accounts met tussen de 1.000 en 50.000 volgers zijn over het algemeen minder commercieel bedoeld dan de grotere accounts. Vaak zijn dit ‘gewone’ mensen met een verhaal of een passie, die hierdoor een relatief groot volger aantal hebben opgebouwd. Bevelen deze accounts iets aan? Dan is de kans groter dat de aanbeveling niet alleen maar voor het geld is gedaan, maar ook omdat de influencer echt achter het product staat.  

3. Social media verandert

Hebben jullie het al gemerkt? Instagram is bezig met het uitvoeren van een test. Voor sommige accounts zijn like-aantallen inmiddels niet meer zichtbaar. Instagram wil met deze verandering de focus van het platform verleggen; van competitief en gericht op zoveel mogelijk likes, naar een plek voor leuke posts en echte connecties. Ook Facebook is bezig geweest met dezelfde test, en de kans is groot dat likes op beide platforms straks niet meer te zien zijn. 

In 2019 hebben zowel social media kanalen als consumenten zich zorgen gemaakt over het commerciële en competitieve karakter dat social media heeft gekregen. De mentale druk voor online prestaties onder jongeren is steeds meer onder de aandacht gekomen en veel millennials hebben hun social media accounts inmiddels verwijderd, met privacy issues als veelvoorkomende reden.

Influence

Wat kunnen we verwachten in 2020? 

We verwachten dat volgeraantallen minder belangrijk zullen worden in 2020. De focus zal verschuiven van kwantiteit naar kwaliteit. Communities, gesprekken, en hiermee echte interacties zullen het meest belangrijk worden. Dit betekent een daling in het gebruik van social media bots, minder gekochte likes of volgers, en meer user-generated content en kleine influencers. 

4. Video groeit overal 

Vooral jonge consumenten houden van video. YouTube behoort al langere tijd tot één van de meest populaire social media kanalen en ook TikTok kreeg in 2019 grote bekendheid. 

In een recente blog van SocialMediaToday zagen we enkele indrukwekkende statistieken wat betreft video. Zo krijgen Tweets met video bijvoorbeeld 10x meer engagement dan die zonder video, worden LinkedIn posts met video 20x meer gedeeld en creëert video meer engagement dan alle andere typen posts op Instagram

Wat kunnen we verwachten in 2020? 

Wat betekent dit voor 2020? Blijft video marketing populair? Wij verwachten van wel. 

Een van de belangrijkste redenen van de verwachte populariteit van video in 2020 is de beschikbaarheid en mogelijkheden van videokanalen. Zo promoot Instagram video activiteit op het platform actief, wordt er wordt gespeculeerd dat video’s voordeel hebben in het Facebook algoritme en groeit TikTok nog steeds snel.

Video marketing

Ook heeft de consument, zoals eerder beschreven, behoefte aan echtheid en persoonlijkheid. En hoe kun je beter laten zien wie je bent dan in een video? 

We verwachten dat we door de groei in mogelijkheden steeds meer video zullen gaan zien. Op social media, op bedrijfswebsites, op YouTube en in de vorm van bijvoorbeeld online seminars

5. Meer focus op voice search

Als laatste moeten we nog even kort de opkomst van de voice search benoemen. In een blog van Quoracreative kwamen we een paar statistieken tegen die voice search onmisbaar maken in de lijst van onze marketing trends in 2020. 

Om te beginnen maakt 55% van de tieners dagelijks gebruik van voice search. Dit kan op een telefoon zijn (Siri bijvoorbeeld) of op een virtuele assistent zoals Amazon Echo of Google Home. In 2019 verkocht Google meer dan 8 miljoen Google Home producten, wat uiteraard leidt tot meer zoekopdrachten de komende jaren. 

Relatief veel mensen gebruiken voice search voor het doen van aankopen. 44% van de voice search gebruikers die wekelijks een stemgestuurde zoekactie uitvoert, bestelt wel eens iets via hun voice-assistant.

Voice assistant

Wat kunnen we verwachten in 2020? 

Wetende dat er nog steeds veel stemgestuurde producten verkocht worden, verwachten we dat het aantal voice searches ook omhoog zal gaan in 2020. 

Dit wordt bevestigd door de voorspelling van Comscore dat 50% van de zoekopdrachten in 2020 voice searches zullen zijn. Of we dit aantal halen betwijfelen we, maar een flinke groei verwachten we zeker. 

Hulp nodig? 

Heb jij hulp nodig bij het groeien van je bedrijf? Wil je graag aan de slag met deze marketing trends in 2020? Wij denken graag met je mee bij het vinden van de nieuwste mogelijkheden. Neem gerust contact met ons op voor een gratis adviesgesprek of meld je aan voor onze nieuwsbrief. Zo weet je altijd wat er speelt op het gebied van digital marketing, sales en growth hacking. 

Ben je benieuwd hoe jouw bedrijf scoort op het gebied van sales & marketing? Wij hebben een handige groeitest ontwikkeld. Deze online test kost maar een paar minuten en laat je precies zien of en waar jouw bedrijf nog verbetering kan gebruiken.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie