4 tips voor het optimaal benutten van micro-moments

Een aantal jaar geleden doken ze ineens overal in de marketingwereld op: de ‘micro-moments’. Deze term, oorspronkelijk afkomstig van Google, doelt op de vele korte momenten die we tegenwoordig online doorbrengen.

Micro-moments

Google onderscheidt verschillende typen micro-moments. De I-want-to-know moments, de I-want-to-go-moments, de I-want-to-do-moments en de I-want-to-buy moments. 

Typen moments

Voorbeelden van deze momenten zijn een snelle blik op online reviews nét voor het aanschaffen van een product (I-want-to-buy) of het opzoeken van een goed Italiaans restaurant in de buurt (I-want-to-go). 

Voor marketeers zijn deze momenten enorm interessant. Over het algemeen zijn mensen tijdens een micro-moment namelijk actief op zoek. Vaak naar informatie, maar soms ook naar een product of dienst voor een directe aankoop. Zonder een volledige sales funnel te doorlopen kan het in zo'n geval zomaar zo zijn dat jouw bedrijf voor een potentiële klant de snelste, handigste of dichtstbijzijnde oplossing biedt tijdens een micro-moment. Dit leidt tot een voorkoop zonder veel vooronderzoek of het doorlopen van een lange sales funnel. De customer journey wordt hierdoor aanzienlijk verkort en je kunt direct tot verkoop overgaan door simpelweg op het juiste moment en op de juiste manier aanwezig te zijn.

Wil jij graag gebruik maken van micro-moments in je marketing strategie? In deze blog geven we vier handige tips die bedrijven kunnen helpen bij het optimaal benutten van deze waardevolle momenten. 

1. Doelgroep onderzoek

Om te beginnen zul je grondig onderzoek moeten doen om te ontdekken wat de micro-moments van jouw doelgroep precies zijn. Door middel van ‘social listening’, surveys of het gebruik van tools zoals Hotjar kun je observeren welk type micro-moment voor jouw doelgroep het meest gangbaar is en hoe je hierop kunt inspelen. 

2. Optimaliseer voor micro-moments op mobiel 

Omdat veel micro-moments op mobiele apparaten plaatsvinden is het van belang dat al je marketingmateriaal mobielvriendelijk is. Met deze handige test van Google kun je gemakkelijk te weten komen of je website volledig toegankelijk is voor mobiele apparaten. Is dat niet het geval? Dan geven de testresultaten je een aantal handige tips voor verbetering.

Mobiel

3. Maak slim gebruik van advertenties   

Maak je gebruik van Google Ads? Dan kun je er voor kiezen om deze toe te spitsen op micro-moments. Veel micro-moment zoekopdrachten zijn bijvoorbeeld gericht op locatie. Denk hierbij vooral aan ‘I-want-to-go’ en ‘I-want-to-do’ momenten. Door locatiegericht te adverteren kun je gemakkelijk die mensen bereiken die in de buurt zijn en graag direct iets willen kopen, bezoeken of doen. 

Naast locatiegerichte zoekopdrachten kun je met je advertenties ook andere micro-moment zoekopdrachten benutten. Bedenk je simpelweg waar je doelgroep hulp bij nodig heeft tijdens een micro-moment en speel hier met je advertentie op in. Denk aan ‘gestrand op het vliegveld? Kom overnachten in ons hotel!’ of ‘op zoek naar een goed restaurant in de buurt? Ons restaurant heeft goede reviews…’ 

4. Analyseer 

Trends, gewoontes en mogelijkheden veranderen constant. Zo groeit het gebruik van mobiele apparaten nog steeds en duiken er steeds meer handige tools zoals virtuele assistenten en geavanceerde smartwatches op. Meer en meer mensen maken gebruik van gesproken zoekopdrachten en Google wordt elke dag slimmer in het oppikken van diverse soorten zoektermen. Om optimaal gebruik te maken van micro-moments zul je dan ook met deze ontwikkelingen mee moeten gaan. Analyseer je campagnes daarom regelmatig, kijk welke acties het meeste effect hebben en zorg dat je meegaat met alle trends en nieuwe mogelijkheden.

Micro-moments

Hulp nodig? 

Wil je graag gebruik maken van micro-moments maar weet je niet precies hoe? Wij helpen je graag bij het opzetten van een micro-moment strategie. Vraag gerust een gratis kennismakingsgesprek bij ons aan of schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van growth hacking.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief