Social media: Alles wat je moet weten!

Waarom is social media voor iedere organisatie zo belangrijk anno 2020? Door de evolutie van social media is het gebruik ervan niet meer weg te denken. Waar het eerst ingezet werd voor de branding van een merk, zijn sommige kanalen inmiddels uitgegroeid tot e-commerce platformen (denk aan Instagram Shopping) en hulpmiddelen voor leadgeneratie.

Leapforce wheel of growth hacking: social media

Social media is de tweede schijf binnen het Leapforce Wheel of Growth Hacking. Dit Wheel bestaat uit alle benodigde strategieën, technieken en tools die nodig zijn om een Sales & Marketing machine momentum te geven. 

Wil je meer weten over het Wheel en de Leapforce methodologie? Klik hier voor uitgebreide uitleg. 

Tegenwoordig kunnen organisaties op talloze creatieve manieren hun potentiële klanten bereiken. Of het nu om een sfeerbeeld gaat op Instagram, een promotiefilm op YouTube, een actieve Facebook ‘community’ of een pagina vol nieuwtjes op Twitter; op social media is het allemaal mogelijk. Maar waar moet je beginnen als je niet precies weet welke strategie je moet hanteren of van welke kanalen je gebruik moet maken? In dit artikel helpen we je op weg.

In dit artikel lees je onder meer: 

Leapforce social media kanalen

Wat is social media?

Social media is een verzamelbegrip voor internet-toepassingen waar informatie met elkaar gedeeld wordt, vaak op een gebruiksvriendelijke en leuke manier. Het draait hier om meer dan alleen maar informatieve teksten. Zo wordt er ook gebruik gemaakt van geluid (podcasts en muziek) en beeldmateriaal (foto’s en video’s). 

De echte kern van deze kanalen is dat berichten gedeeld worden van en met elkaar, maar zoals Leapforce het zou zeggen: “Er is een continue social media marketing hartslag nodig om meer groei aan te trekken en te activeren door branding, presence, storytelling, interactie en engagement ritme management”. 

Niet alleen jouw klanten, maar ieders klanten doorlopen verschillende fasen voordat ze overgaan tot een aankoop. Met behulp van social media probeer je potentiële klanten bekend te maken met jouw product of dienst. Je wilt graag dat ze zich aangetrokken voelen en de Attract fase in het Leapforce Wheel of Growth Hacking bereiken.

Toch is dat niet het enige waar social media voor ingezet wordt. Social media komt namelijk ook terug in de Consider fase van het Leapforce Wheel of Growth Hacking. Hier maakt de potentiële klant de overweging of het product of dienst wel echt wat voor ze kan betekenen. 

Jij zorgt ervoor, met een duidelijke social media strategie, dat ze deze overweging om gaan zetten in een uiteindelijke beslissing. 

De juiste social media strategie implementeren

Om van social media kanalen een succes te maken is een strategie nodig. De zogeheten social media marketingstrategie. Want succes bereik je niet door hier en daar wat berichten te plaatsen, willekeurige content te gebruiken en te hopen dat de bezoekers overgaan tot aankoop. Zo zit er achter iedere ‘post’ die je plaatst een achterliggende gedachte. Maar wat is een social media strategie nu eigenlijk? 

De sociale media strategie

Kort gezegd geeft de social media marketing strategie jou als organisatie een inzichtelijk beeld over de kanalen waarop jouw belangrijkste doelgroep zich bevindt en hoe je het beste met deze (potentiële) klanten en opdrachtgevers in contact kunt komen. Uiteindelijk wil je het beste op het gevoel van deze doelgroep inspelen en daar is wat planning voor nodig. 

Om je strategie het beste tot zijn recht te laten komen, kan het erg handig zijn om jezelf de volgende vragen te stellen: 

  • Waarom wil ik social media marketing gaan inzetten als marketing kanaal? 
  • Wat is het uiteindelijke doel dat ik ermee wil bereiken? 
  • Hoe ga ik om met negatieve uitlatingen en reacties op mijn posts? 
  • Hoe verhoog ik mijn online engagement rate?  
  • Wat is het budget dat ik ervoor vrij wil maken? 

Op het eerste oog ziet het inzetten van social media er makkelijk uit, maar over het algemeen moet je ervan uitgaan dat het opbouwen en het onderhouden ervan best veel tijd kost. Zo is het actief worden wat betreft social media op zakelijk gebied een belangrijke stap, maar het actief blijven is misschien nog wel belangrijker. Overweeg dus altijd goed of je de tijd en de middelen hiervoor wel in huis hebt. Creëer concrete en meetbare doelstellingen, want deze geven je houvast wanneer je dit lijkt te verliezen. 

Dit is meteen een mooi bruggetje naar het volgende onderwerp, want achter iedere strategie zit een plan. Zo ook achter de social media strategie.

retargeting

Social media plan

Je strategie kan wel van super goede kwaliteit zijn, maar uiteindelijk moet het plan dat erachter zit net zo goed zijn. Zo heeft een social media plan een duidelijk begin en eind, en richt het zich op een specifieke campagne of gebeurtenis. De strategie is vaak niet concreet genoeg, maar wordt aangevuld door een plan dat juist wel een concrete uitwerking geeft. 

Let er goed op dat je deze twee niet los van elkaar gaat zien. Je missie, visie en kernwaarden komen namelijk in beide terug. Hoe je zo’n social media plan in acht stappen uitwerkt, kun je lezen in onze blog over het scial media plan

Leapforce heeft ervaring met het opstellen van social media strategieën en plannen in verschillende branches. Benieuwd hoe Leapforce jouw bedrijf kan helpen met het perfecte plan? Neem gerust contact met ons op! 

Welke social media kanalen zijn geschikt voor jouw doelgroep?

belangrijk onderdeel van een social media strategie en plan is de keuze voor bepaalde kanalen. Naar alle waarschijnlijkheid heb je al een Facebook-pagina, heb je een Instagram account aangemaakt en heb je net gelezen hoe je de juiste strategie erachter moet zetten. Maar wat is nou HET kanaal voor jouw organisatie? Want laten we eerlijk zijn, het grote aanbod aan kanalen maakt het er niet makkelijker op. 

Om een goed beeld te geven hebben we van de meest populaire kanalen alle functionaliteiten op een rij gezet. 

#1 Facebook

Facebook is één van de bekendste kanalen dat er is, en de kans is groot dat je er al het een en ander over weet. Vaak vindt de eerste kennismaking met een merk op Facebook plaats, waarna klant en bedrijf gemakkelijk tot interactie overgaan. Werk daarom op Facebook aan je community management, plaats foto’s en/of video’s van je producten of diensten of promoot je berichten. Dit zijn goede manieren om je doelgroep aan je te binden. 

In de leeftijdsgroep tussen de 20 en 64 jaar gebruikt 55% Facebook nog steeds dagelijks. Zit jouw doelgroep niet in deze leeftijdscategorie? Overweeg dan om je focus op een ander kanaal te leggen. 

#2 Instagram

Instagram is een enorm snelgroeiend platform, met in 2020 maar liefst een groei van 20% ten opzichte van 2018. Is jouw merk mooi in beeld te brengen met foto’s en video’s? Dan is Instagram hét platform om je content mee te delen. Maar waarom? 

Mensen vullen graag hun tijdlijn met content die ze zelf willen zien, en dat is precies de reden waarom volgers zo waardevol zijn. Ze geven snel een like, reageren vaak op berichten en taggen regelmatig hun vrienden (interactie ritme). De interactie op Instagram ligt gemiddeld een stuk hoger dan op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. 

De gemiddelde doelgroep van Instagram is een stuk jonger dan die van Facebook. Zo ligt de leeftijdsgroep voornamelijk tussen de 15 en 39 jaar.

Wil je weten hoe je zorgt dat je Instagram profiel er perfect uitziet? Dat lees je in onze blog over de Instagram feed

Heb je even geen tijd om zelf het beheer te doen over je Instagram account? Je zou kunnen overwegen een Instagram bot in te zetten. Dit is een tool die posts voor je liked, mensen volgt en reacties achterlaat namens jouw account. Helemaal automatisch! Let hier echter wel mee op. Het uiteindelijke resultaat lijkt minder mooi te zijn dan je misschien verwacht. Wil je hier meer over weten? Neem dan een kijkje in onze blog over de minder populaire manieren om Instagram volgers te verkrijgen.

 Leapforce social media telefoon met Instagram

#3 LinkedIn

Vergeleken met de andere kanalen is LinkedIn meer weggelegd voor de professionele doelgroep. Het kanaal is hierdoor ideaal voor B2B marketingdoeleinden en recruitment. LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt om specialistische kennis te delen, de beste kandidaten te vinden voor openstaande vacatures of om zakelijke klanten te genereren. Ze noemen het ook wel ‘je online CV’. Afgelopen jaar gebruikten 4,6 miljoen mensen LinkedIn, wat een groei was van 6% ten opzichte van 2018. 

Wil je meer leren over LinkedIn? Bekijk dan eens onze blog ‘LinkedIn profiel verbeteren’, of de blog over ‘LinkedIn volgverzoeken’. 

#4 Pinterest

Wat is Pinterest? Pinterest is jouw digitale moodboard. Verkoop je visueel mooie producten of is je product geschikt voor het overbrengen van een bepaalde sfeer? Dan is dit kanaal uitermate geschikt als ‘traffic generator’ naar je website. 

Het is bijna het ondergeschoven kindje naast Instagram en Facebook, terwijl Pinterest 300 miljoen gebruikers per maand heeft.  

#5 Twitter

Twitter lijkt langzaam ten onder te gaan, maar toch blijven veel mensen geïnteresseerd in dit platform. Twitter is namelijk de perfecte locatie om nieuws en opinies te plaatsen en daarmee de discussies aan te gaan. Dit gebeurt in de vorm van kort en bondige tweets die met hoge frequentie gedeeld worden. Zit jouw organisatie in het nieuws? Dan kan Twitter erg belangrijk zijn voor jou en je doelgroep. 

#6 YouTube

YouTube is video, video is YouTube. Een social video platform en zoekmachine die regelmatig ingezet wordt als video content marketing platform. Het YouTube publiek is erg divers. Door onder meer het stijgende aantal vloggers wordt YouTube steeds populairder en is het inmiddels een onmisbaar platform met een breed publiek.

Wanneer moet je je als bedrijf focussen op YouTube? Simpel! Wanneer jouw doelgroep op zoek is naar inspirerende, entertainende of behulpzame video’s!

Social media video shooting

#7 Snapchat

Snapchat is voor de “snelle gebruikers”. Waarom snel? Omdat de berichten die je toegestuurd krijgt, veelal van vrienden, slechts een aantal seconden in beeld zijn. Het gaat vooral om het fun element en om het beeldmateriaal dat je naar elkaar kunt sturen. 

Snapchat is voornamelijk erg populair onder de jonge doelgroep. Past dit bij jouw merk? Dan kun je zeker de overweging maken om Snapchat in te zetten.

#8 TikTok

TikTok is sinds 2019 helemaal up and coming. Het is dé plek om video’s te delen die niet langer dan 15 seconden duren. Waar TikTok voorheen gezien werd als karaoke-app (toentertijd nog bekend als Musical.ly), is het nu een plek geworden waar mensen hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. TikTok gebruikers zijn voornamelijk jong. Tieners en Generatie Z, dus. 

Doordat het kanaal zo hard groeit, wordt het ook voor marketeers steeds interessanter. Enkele manieren waarop marketeers gebruik kunnen maken van TikTok zijn:

  1. Het delen van originele content van een eigen account;
  2. Samenwerkingen met influencers om producten of diensten te promoten, wordt ook wel influencer marketing genoemd;
  3. Acties als challenges en ‘user generated content’ en 
  4. advertenties op het platform. 

Wil je meer leren? Lees dan onze TikTok blog eens.

Leapforce heeft alle specialistische kennis in huis wat betreft de verschillende social media kanalen en helpt je daarom ook graag op weg met het opzetten ervan. Met onze kennis kunnen wij snelle analyses maken en integreren we de best passende social media kanalen voor jou. Focus je bijvoorbeeld op Duitsland? Dan kan Xing een interessant kanaal zijn. Of heb je een lokaal bedrijf? Dan heb je wellicht nut bij WhatsApp voor Business. Neem gerust contact met ons op voor een gratis adviesgesprek als je hulp kunt gebruiken bij de keuze van het juiste platform!

Hoe ziet het social media landschap er momenteel uit?

Nu je weet dat er achter iedere post een strategie zit, welke platformen er zijn en wat je hiermee kunt, ben je vast benieuwd welke social media trends er momenteel spelen. Interesses, mogelijkheden en het social media algoritme veranderen immers constant. Laten we eens een paar trends toelichten, zodat jullie precies weten waar je kansen liggen.

Leapforce social media telefoon met TikTok

TikTok

TikTok is extreem hard gegroeid dit jaar, en blijft maar groeien. Met bijna een miljoen gebruikers in Nederland is de potentie voor bedrijven inmiddels enorm. 

Social media ‘Stories’

Meer en meer social media gebruikers richten zich tegenwoordig op stories en video’s. Iedereen plaatst ze en ze zijn bijna niet meer weg te denken uit ons sociale (digitale) leven. Stories bieden wat mogelijkheid voor ontwerp, maar dit is nog vrij beperkt. Het nieuwe Instagram Reels heeft deze mogelijkheden op Instagram flink verbetert en wordt hierdoor door veel mensen vergeleken met het populaire TikTok. 

Bovenaan op de agenda staat: Creatieve content

Waar de focus eerder op conversie, traffic en e-commerce lag, staat creativiteit en persoonlijkheid nu centraal. 

Waar komt deze ontwikkeling vandaan? Facebook en Snapchat steken steeds meer effort in het supporten van merken op creatief gebied. Denk aan het geven van workshops en het uitbreiden van de zogeheten creatie-studio’s. 

Mocht je geen tijd of het budget hebben voor professionele content creatie, dan zijn daar gelukkig verschillende hulpmiddelen voor: 

  1. Canva. Canva is een grafisch ontwerp platform waarmee gebruikers social media-afbeeldingen, presentaties, posters en andere visuele inhoud kunnen maken. Je hebt de keuze uit miljoenen verschillende templates, fonts, sjablonen en illustraties en hebt geen enkele design kennis nodig om iets moois te maken. Canva biedt een gratis versie, maar met een betaald account heb je meer mogelijkheden. 
  2. Shutterstock. Shutterstock is een aanbieder van verschillende stock fotografie, stockvideo’s, stock muziek maar ook bewerkingstools. Mocht je zelf niet de tijd hebben om content te schieten, dan kan Shutterstock jou daar zeker mee op weg helpen.
    Het materiaal is niet gratis, maar tijd is geld, en met Shutterstock bespaar je een hoop tijd aan het schieten van je eigen content.

Steeds meer social media gebruikers gaan privé

Veel voortekenen geven het al aan; er is een verschuiving bezig van standaard ‘open’ social media gebruik naar standaard ‘gesloten’ gebruik. Zo is al ruim 50% van de Amerikaanse bevolking overgegaan naar ‘privé’ instellingen. 

Waarom? Dit heeft (helaas) te maken met schandalen die er in 2019 hebben plaatsgevonden rondom de veiligheid van privé gegevens. Zullen deze schandalen zich opnieuw gaan voordoen, dan verwachten we dat meer en meer mensen ‘privé’ zullen gaan.

Wat kan Leapforce voor jou betekenen?

Veel organisaties maken al gebruik van social media voor marketingdoeleinden of zien dat er potentie in zit. Echter, niet iedereen heeft de specialistische kennis in huis om goede social media campagnes op te zetten. 

Wij, van Leapforce, helpen je graag verder. We creëren de strategie, het plan, maken de keuze uit de meest geschikte kanalen en zorgen ervoor dat jij de gewenste resultaten kunt behalen! 

Neem gerust contact met ons op voor een gratis adviesgesprek of meld je aan voor onze growth hacking nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van marketing, sales en growth hacking.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Deel dit artikel