Wat is user generated content? Alles over geldbesparing, authenticiteit en vertrouwen

De wereld barst van de reclame. Zowel online als offline zien we de mooiste berichten, foto’s en video’s  langs komen van bedrijven die beloven dat hun product of dienst écht het allerbeste is. 

reclame

Dit klinkt geweldig, maar hoe ‘echt’ zijn deze beweringen? Wat kunnen we nog geloven? En hoe krijgen we als merk de aandacht van potentiële klanten die door de bomen het bos niet meer zien? 

Een slimme manier om op te vallen en dit vertrouwen te winnen is het gebruik van ‘user generated content’ (UGC) op social media. Deze methode wordt de afgelopen jaren door steeds meer merken toegepast, met veel succes. 

We noemden user generated content al kort in een eerdere blog over marketing trends, maar vinden dat de methode meer aandacht verdient. In deze blog leggen we daarom precies uit wat deze manier van content creëren precies is. We gaan in op de voordelen, geven een aantal voorbeelden en leggen uit waar je op moet letten bij het inzetten van deze user generated content. 

Wat is user generated content? 

User generated content is content (foto’s, video’s, tekst etc.) gecreëerd door (potentiële) klanten of fans, en dus niet door een merk zelf. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan reviews of foto’s en video’s van een product in gebruik. 

Het materiaal dat een merk van ‘users’ ontvangt, vaak op aanvraag via social media, wordt in de meeste gevallen door het merk op social media of op een bedrijfswebsite gedeeld. 

Voordelen van user generated content

Ten opzichte van ‘brand generated content’ heeft user generated content een aantal duidelijke voordelen. Laten we beginnen met een aantal cijfers op een rijtje: 

  • Volgens Business2Community hebben millennials 50% meer vertrouwen in user generated content dan in brand generated content. 
  • Volgens Stackla vindt 86% van de consumenten authenticiteit cruciaal bij het maken van aankoopbeslissingen. 
  • Volgens Nielsen heeft 66% van de consumenten vertrouwen in reviews van andere klanten.

En dit is slechts een greep uit de vele beweringen en cijfers die we online tegenkwamen. De conclusie lijkt echter duidelijk. Als bedrijf kun je je voordeel doen met de inzet van content gecreëerd door je klanten. 

Authenticiteit en vertrouwen 

Zoals we in bovenstaande cijfers al zagen langskomen, vertrouwen we de ‘medemens’ meer dan een bedrijf. En dat is helemaal logisch. Elk bedrijf belooft het allerbeste, en hier trappen we inmiddels niet zomaar meer in. 

Door de inzet van user generated content kun je je volgers laten zien dat niet alleen jij enthousiast bent over je product, maar dat andere consumenten het ook lopen en gebruiken. En dit vergroot de kans dat je potentiële klanten ‘over de streep kunt trekken’ aanzienlijk.

user generated content

Oneindige mogelijkheden 

Naast het vertrouwen dat je opbouwt door het delen van authentieke content, biedt de inzet van user generated content ook de mogelijkheid om leuke en creatieve campagnes te bedenken. Door je klanten om ‘hulp’ te vragen is je toegang tot content oneindig, en daarmee ook je mogelijkheden. Heb je internationale klanten? Dan heb je toegang tot productfoto’s en ervaringen van over de hele wereld. 

Hierdoor ben je tegenwoordig dus niet meer beperkt tot je eigen fotograaf, fotolocatie en modellen, maar je hebt toegang tot de woonkamer van al je klanten. Hoe leuk om bijvoorbeeld jouw product in gebruik te zien in verschillende landen? En hoe leuk om (vaak vrijwel gratis) tientallen ‘echte’ modellen (je klanten) in actie te zien met je product?

Tijd- en kostenbesparing

Hier komen we bij een volgend, groot, voordeel van gebruiker gegenereerde inhoud: Tijd- en kostenbesparing. Het creëren van eigen content is simpelweg enorm duur en tijdrovend. 

Wil je een fotograaf of videomaker inhuren? En een aantal modellen? Dan ben je vaak duizenden euro’s verder, voor een beperkt aantal foto’s of video’s. Daarnaast ben je minstens een volle dag aan de slag, en eindig je met materiaal dat niet eindeloos is. Immers, materiaal van één fotoshoot wordt na een tijdje saai. 

Door je volgers te laten helpen met het creëren van content kost dit je vrijwel niets en wordt je content niet snel saai. 

Een aantal leuke voorbeelden 

Voordat we je uitleggen hoe je de inzet van user generated content het beste kunt aanpakken, hebben we drie leuke succesverhalen op een rijtje gezet voor de nodige inspiratie. 

1. Coca-Cola

Een echte trendsetter op het gebied van user generated content is Coca-Cola. Kunnen jullie je de ‘Share a Coke’ actie nog herinneren? Met de leuke Cola blikjes en flesjes met namen erop? 

Het Coca-Cola marketing team printte (om te beginnen in Australië) ongeveer 150 gangbare namen op hun drankjes en vroeg klanten om een foto te delen waarop ze een Cola dronken met hun geliefden. Met de hashtag #ShareaCoke natuurlijk. 

Na een eerste succes werden dit 1000 namen en ontwikkelde de campagne zich tot een wereldwijd succes. Binnen een jaar werden meer dan 500.000 foto’s met de #ShareraCoke hashtag gedeeld en groeide de Coca-Cola Facebook pagina met ongeveer 25 miljoen volgers. Dat is nogal wat!

Wat maakte deze campagne zo succesvol? Wellicht was het de simpele opzet hiervan. De call to action was duidelijk (deel een foto met hashtag) en voor iedereen makkelijk uit te voeren. Ook de constante groei van de campagne zou een reden van succes geweest kunnen zijn. De campagne bleef uitbreiden, zowel in aantal landen als in het aantal beschikbare namen. Uiteindelijk zette het merk zelfs een webwinkel op waarin flesjes met iedere naam besteld konden worden. Dit zorgde voor nog meer publiciteit en daarnaast extra inkomen. 

2. GoPro

Een iets minder bekend, maar toch mooi voorbeeld van het gebruik van user generated content is dat van GoPro.

Heb je GoPro’s YouTube kanaal wel eens bekeken? Voor een bedrijf als GoPro is YouTube een essentieel social media kanaal. Hier kan het merk laten zien wat hun product kan. En hoe kunnen ze dit beter aanpakken dan GoPro gebruikers aan te sporen om video’s in te sturen? 

Met de #GoPro hashtag moedigt GoPro’s social media team mensen aan om GoPro video’s op social media te delen. De beste video’s worden vervolgens op het YouTube kanaal vertoond. Dit werkt zo goed, dat momenteel ongeveer 6000 GoPro videos per dag online verschijnen. Makkelijke publiciteit voor het merk, en ook nog eens heel veel gratis content.

3. Pawstruck 

Wie houdt er niet van schattige dieren? 

Het hondenvoer merk Pawstruck moedigde klanten aan om foto’s te delen van hun huisdieren met een Pawstruck snack. Een slimme actie, want hondeneigenaren delen dolgraag foto’s van hun trouwe viervoeter. En niets maakt ze trotser dan hun hond op de website van hun favoriete hondenvoer merk! 

Door reviews (met foto’s) te integreren in hun Facebook ads zag het merk een stijging van 30.3% in CTR (click-through rate) en een daling van 33.6% in CPC (kosten per klik).

user generated content Pawstruck
Bron: https://www.pawstruck.com/products/bully-stick-rings-regular

Tips & tricks: Waar moet je op letten bij het delen van user generated content? 

Heb je inspiratie gekregen en denk je dat user generated content jouw merk ook verder kan helpen? Zorg dan dat je de volgende tips & tricks in gedachten houdt tijdens het plannen van een campagne. 

Vraag altijd om toestemming

Foto’s, video’s en informatie die door gebruikers is gedeeld, is eigendom van deze gebruikers. Voordat je een foto, video of tekst deelt, zorg daarom altijd dat je hier toestemming voor hebt. Dit kan simpelweg in de vorm van een berichtje onder een post ‘hi, zouden we deze foto op onze social media kanalen mogen delen?’ In de meeste gevallen is  dit geen probleem en zal de maker alleen maar vereerd zijn dat zijn of haar content het delen waard is. 

UGC toestemming
Bron: https://upleap.com/blog/the-only-guide-you-need-to-instagram-repost/
Vermeld de maker

Vermeld altijd de naam en het social media kanaal van de maker bij je post. Dit kan simpelweg een ‘foto door [naam]’ zijn, of een uitgebreide beschrijving. Waar je het beste voor kunt kiezen hangt af van de campagne en de afspraken met de maker. 

Maak delen aantrekkelijk 

Zonder zorgvuldig uitgedachte campagne en een goede reden om content te creëren zullen je fans waarschijnlijk niet in actie komen. Bedenk daarom altijd waarom iemand de moeite zou nemen om content te creëren en te delen. 

Dit kan een ‘share’ en vermelding op een succesvolle website of social media pagina zijn, maar als je die succesvolle website (nog) niet hebt zul je op zoek moeten naar andere manieren van motiveren of belonen. Denk bijvoorbeeld aan een contest (deel je foto en win…), een kortingscode (deel je foto en krijg 10% korting…) of een campagne die simpelweg zo leuk is dat mensen wel mee moeten doen. 

Een goed voorbeeld hiervan is de campagne van Coca-Cola. Fans voelden zich persoonlijk aangesproken door een Cola flesje met hun naam erop. Hoe bijzonder dat toevallig jouw naam op een flesje staat? Dat moet de wereld zien! Hetzelfde geldt voor het voorbeeld van Pawstruck. Jouw hond online? Dat is een foto en review waard. 

Wil je dat volgers niet alleen content voor je creëren maar ook jouw - en andermans content verder delen? Dan kan een template zinnetje met een makkelijk ‘deel nu’ knopje de het aantal shares nog meer verhogen. 

Zoek met social listening

Je kunt een campagne hashtag gebruiken om content te vinden, maar je kunt ook gebruik maken van social listening tools. Met deze tools kun je op hashtag, merknaam of keyword zoeken naar relevante social media posts of meldingen op bijvoorbeeld websites of fora. De tools geven je een overzicht van alles wat er gebeurt rondom jouw merk, waardoor je niets hoeft te missen. 

Een aantal voorbeelden van handige social listening tools zijn Awario, Keyhole en Mention.

social listening

Hulp nodig? 

Lijkt het jou leuk om je fans te vragen om content voor je te creëren? Denk je dat jouw merk gebaat zou zijn bij een leuke user generated content campagne? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op voor een gratis adviesgesprek of meld je aan voor onze Growth Hacking nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in online marketing, sales en growth hacking. 

Ben je benieuwd hoe jouw bedrijf scoort op het gebied van sales & marketing? Wij hebben een Sales & Marketing Groeitest ontwikkeld. Deze online test kost maar een paar minuten en laat je precies zien of en waar jouw bedrijf nog verbetering kan gebruiken.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief