Wat is zoekmachine optimalisatie?

We hebben in het verleden al verschillende blogs gepubliceerd over SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachine optimalisatie. Zo gaven we een paar tips om met SEO te scoren op Google, legden we uit waarom backlinks belangrijk zijn en keken we naar topic clusters als handige content marketing hack. 

Echter, al deze blogs zijn voornamelijk gericht op bedrijven en marketeers die al enige basiskennis op het gebied van marketing en SEO hebben. Ze helpen namelijk bij het optimaliseren van een SEO strategie, maar slaan de allereerste stappen over.

zoekmachine optimalisatie

Om onze bestaande content aan te vullen met een stukje basis, nemen we daarom in deze blog een stapje terug. De vragen die we vandaag zullen behandelen zijn:  

  • Wat is zoekmachine optimalisatie? 
  • Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
  • Hoe zorg je dat je door Google gevonden wordt? 

Wat is zoekmachine optimalisatie?

SEO wordt op veel verschillende manieren gedefinieerd, maar deze definitie is naar onze mening kort, krachtig en correct: 

"SEO is het optimaliseren van (mobiele) websites en apps voor mensen die zoekmachines gebruiken."

Het is het vinden van slimme manieren om een tekst, afbeelding, video of eigenlijk elke vorm van content vindbaar en aantrekkelijk te maken voor Google (of andere zoekmachines). Content die voor Google makkelijk te vinden is en als kwalitatief wordt gezien, wordt namelijk bovenaan de zoekresultaten geplaatst wanneer mensen naar een bepaald woord op zoek zijn. 

Een voorbeeld: De schoenenwinkel 

Laten we eens naar een simpel voorbeeld kijken. 

Een schoenenwinkel verkoopt schoenen van biologisch katoen. De winkel wil dan ook graag dat mensen die op zoek zijn naar duurzame schoenen op hun website terecht komen. Er wordt een uitgebreide pagina aan de website toegevoegd, waar het zoekwoord ‘duurzame schoenen’ centraal staat.

duurzame schoenen

Nadat de tekst een tijdje online staat (Google heeft even nodig om de tekst te vinden en te beoordelen) blijkt het inderdaad een van de beste online teksten te zijn op het gebied van ‘duurzame schoenen’. Typt iemand deze woord nu in op Google? Dan is de tekst van onze schoenenwinkel bovenaan te zien. 

Zoekwoorden kunnen van alles zijn. Een product dat je verkoopt, een dienst die je aanbiedt, een trend die je doelgroep aanspreekt of gewoon een merknaam. Zoeken we bijvoorbeeld op ‘Leapforce Amsterdam’ in Google? Dan is onze website het eerste resultaat.

duurzame schoenen

Met handige online tools zoals KWFinder kun je precies bekijken hoeveel mensen per maand op een bepaald woord zoeken in Google. Op 'duurzame schoenen' wordt bijvoorbeeld 690 keer per maand gezocht. Is jouw website als eerste te zien voor al deze mensen? Dan verhoogt dit het aantal websitebezoekers waarschijnlijk aanzienlijk. 

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie? 

Google werkt continu aan het opsporen van goede teksten. Deze worden geanalyseerd en vervolgens op de juiste volgorde geplaatst onder de zoekresultaten van de relevante woorden. De volgordes veranderen constant, omdat er voortdurend content wordt toegevoegd en verwijderd. 

Voor het vinden en beoordelen van online content gaat Google te werk in drie stappen: 

Stap 1: Crawlen 

De online zoekacties van Google worden crawlen genoemd. Door het internet door te crawlen, bouwt Google een soort database van websites op. Websites die al eerder zijn gecrawld, blijven in de database en hoeven niet nogmaals ontdekt te worden. 

Een makkelijke manier voor Google om nieuwe websites te vinden, is via links vanuit andere websites. Linken we bijvoorbeeld vanuit deze blog naar een andere website? Dan zal Google dit opmerken. Is deze website nog niet bekend bij Google? Dan wordt deze direct toegevoegd aan de database. 

Een andere manier van Google om websites te vinden is via een sitemap. Dit is een lijst met pagina’s die door een website-eigenaar bij Google wordt ingediend. De eigenaar van een website zegt dan als het ware ‘Google, bekijk mijn website en zorg dat deze te zien is wanneer mensen op zoek zijn naar mijn zoekwoord’. 

Stap 2: Indexeren 

Wanneer Google een nieuwe pagina heeft gevonden, wordt deze geanalyseerd en geïnterpreteerd.  Alle details van de pagina worden bestudeerd, om zo goed mogelijk te weten te komen wat de kwaliteit en relevantie hiervan is. Zo worden niet alleen teksten, maar ook afbeeldingen en video’s uitgebreid bestudeerd.

Zoekmachine optimalisatie

Stap 3: Weergave in de zoekresultaten

Wanneer er nu wordt gezocht op een specifiek zoekwoord, selecteert Google razendsnel de meest relevante publicaties op dit gebied. Deze zijn vervolgens direct te zien op de eerste pagina’s van de zoekresultaten.

De keuze van Google voor bepaalde publicaties is gebaseerd op veel verschillende factoren. Denk aan taal, indeling, woordkeuze, links en de locatie van degene die het zoekwoord heeft ingevoerd.

Hoe zorg je dat je door Google gevonden wordt? 

Er bestaan enorm veel technieken en strategieën die zorgen dat je makkelijk door Google gevonden wordt. Denk aan bijvoorbeeld topic clusters of een slimme inzet van backlinks

Een aantal bekende methoden zijn: 

  1. Het gebruiken van de juiste zoekwoorden
  2. De tekst goed opbouwen en makkelijk scanbaar maken
  3. Gebruik maken van de juiste links 

In grote lijnen werkt dit zo: 

Het gebruiken van de juiste zoekwoorden

Om zoveel mogelijk gevonden te worden op Google, is het essentieel dat je de juiste zoekwoorden in je tekst verwerkt. 

Kies voor woorden waar mensen veel naar zoeken, maar waar nog weinig over is geschreven. Zo vergroot je de kans dat je tekst hoog op de Google pagina eindigt en dat mensen je tekst vinden en lezen. 

Er bestaan handige tools waarmee je kunt bekijken welke zoekwoorden je het beste in je tekst kunt verwerken. Ook kun je tools inzetten om een geschreven tekst op het gebied van SEO te optimaliseren. Voor onderzoek zijn SEMrush, KeywordFinder en UberSuggest aan te raden en voor hulp tijdens het schrijven is de SEMrush SEO Writing Assistant nuttig.

Zoekmachine optimalisatie tools

De tekst goed opbouwen en makkelijk scanbaar maken

De SEMrush Writing Assistant geeft onder meer tips over het gebruik van bepaalde kopjes en de indeling van een tekst. Zo scant Google een pagina bijvoorbeeld het makkelijkst wanneer je gebruik maakt van korte alinea's en wanneer je je zoekwoord in meerdere tussenkopjes zet. 

De opbouw van een tekst heeft veel effect op het succes van deze tekst op Google en het is dan ook de moeite waard om hier voldoende aandacht aan te besteden.

Gebruik maken van de juiste links 

Een van de technieken die Google gebruikt om de kwaliteit van webteksten in te schatten, is het bestuderen welke links naar deze teksten leiden. Verwijzen veel websites namelijk naar een bepaalde tekst, dan is de kans groot dat deze van goede kwaliteit is. Hoe sterker de tekst die naar jouw pagina verwijst, hoe meer waarde Google aan de link hecht. 

Het zorgen dat een tekst voldoende links ontvangt is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie en heeft wellicht van bovenstaande technieken de meeste potentie.

backlinks

Wil je leren hoe je (onder meer) backlinks kunt verzamelen? Neem dan een kijkje in deze blog

Hulp nodig? 

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een SEO strategie? Wij helpen je graag. Neem gerust contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek, dan bedenken we samen wat we voor je kunnen betekenen. 

Wil je weten hoe de sales & marketing machine van jouw bedrijf er momenteel voor staat? We hebben een gratis Groeitest ontwikkelt waarmee je binnen een paar minuten zult weten welke gebieden binnen jouw sales & marketing opzet nog voor verbetering vatbaar zijn. Je vindt de groeitest op onze website.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Deel dit artikel