We hebben het al vaak gezegd: de beste reclame is review marketing (mond-tot-mondreclame). Zowel consumenten als bedrijven vertrouwen simpelweg sneller op de belofte van een koper dan op die van een bedrijf. En dat is logisch, want we worden volledig overspoeld met verkooppraatjes.
Review marketing, waarin gebruik wordt gemaakt van de mening van consumenten, is dan ook een krachtige tool om als bedrijf het vertrouwen van een potentiële klant te winnen. Immers, in een review ben jij niet degene die belooft dat je product of dienst goed is, maar doet de klant dat voor je.
In deze blog kijken we naar review marketing. We vertellen je precies wat het is, welke vormen er bestaan en sluiten af met een aantal tips die helpen bij het omgaan met eventuele negatieve reviews.
First things first. Wat is review marketing precies?
Review marketing is het inzetten van reviews om de goede naam en positieve bekendheid van een bedrijf te vergroten.
Het is een belangrijk onderdeel van elke digital service & loyalty strategie en gaat om het promoten van positieve reviews op verschillende manieren en op verschillende kanalen.
Al zien we reviews op heel veel verschillende plekken terug, de volgende vijf review platforms zijn momenteel het meest gangbaar:
Zoekt een potentiële klant op ‘review’ en een bepaalde merknaam? Dan is de kans groot dat deze naar een website wordt gestuurd die speciaal is ingericht voor reviews. Het is dan ook belangrijk om goed voor de dag te komen op deze websites. Voorbeelden van review websites zijn TrustPilot en G2 (voor software) of Tripadvisor (voor toerisme).
Al zien we reviews op heel veel verschillende plekken terug, de volgende vijf review platforms zijn momenteel het meest gangbaar:
Een review op www.g2.com
Vooral grotere bedrijven kiezen er vaak voor om een review functie toe te voegen op de eigen website. Het voordeel hiervan is dat positieve reviews op de website extra opvallen. Ook kun je ze gemakkelijk indelen op product, wat handig kan zijn voor e-commerce bedrijven. Voorbeelden van grote organisaties met uitgebreide reviews op de website zijn Bol.com en Amazon.
Reviews op www.amazon.com
Vooral Facebook wordt regelmatig gebruikt voor het verzamelen en delen van reviews. Dit kan gewoon op een bedrijfspagina en wordt met één druk op de knop geactiveerd. Het voordeel van social media reviews is dat deze enorm laagdrempelig zijn. Je hebt geen account op een externe website nodig of een review sectie op de website en je kunt de reviews op elk moment aan of uitzetten.
Zo makkelijk is het om een review op Facebook achter te laten. Dit review-veld komt van de pagina van Hurricane.
Ook worden social media kanalen gebruikt voor de inzet van user generated content. Dit zijn bijvoorbeeld verhalen van klanten (of zelfs influencers) die op hun social media profielen een merk benoemen. Dit kan een verhaal zijn, een foto, video of een traditionele review.
Een van de belangrijkste plekken om reviews te ontvangen is op Google. Google Reviews worden beheerd via Google Mijn Bedrijf en hebben een groot voordeel. Heb je namelijk veel positieve reviews? Dan plaatst Google jouw website hoger in de Google resultaten.
Als laatste bestaan er platforms die reviews als centraal onderdeel hebben en soms zelfs reviews in twee richtingen hanteren. Klanten geven reviews over bedrijven, maar bedrijven (of medewerkers hiervan) geven ook reviews over klanten. Uber is hiervan een bekend voorbeeld.
Platforms waarop reviews centraal staan zijn onder meer Thuisbezorgd en Uber .
Een review op www.thuisbezorgd.nl
We benoemden eerder al een paar voordelen van goede reviews. Een betere score op het gebied van SEO, bijvoorbeeld, of meer vertrouwen van potentiële klanten.
Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van online reviews, en de resultaten zijn indrukwekkend. Zo kwam uit onderzoek naar voren dat:
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ook dragen reviews, zoals eerder genoemd, bij aan het SEO succes op Google en geven reviews waardevolle feedback. Valt er wat te verbeteren aan je product of dienst? Dan hoor je dat in de reviews. Door hier slim gebruik van te maken, blijf je verbeteren.
De voordelen liegen er niet om en daarom raden we iedereen aan om voldoende aandacht te besteden aan de reviews die je als bedrijf ontvangt.
Wil je met je bedrijf meer aandacht besteden aan het verzamelen van positieve reviews? De volgende vijf methoden helpen je hierbij.
Wanneer je actief reviews verzamelt kan het zomaar zijn dat er af en toe ook negatieve reviews langskomen. Dit is niet zo erg als het lijkt en hoeft totaal geen drama te zijn. Echter, het is belangrijk dat hier goed mee wordt omgegaan.
Heb je te maken met een negatieve review? Doe dan het volgende:
Reageer je correct op negatieve reviews? Dan bestaat de kans dat de desbetreffende klant online laat weten hoe goed jij op de feedback reageerde. En zo’n bericht is bijna nog waardevoller dan een positieve review.
Heb je hulp nodig bij het opzetten van een review marketing strategie? Of wil je je klanttevredenheid verhogen door middel van bijvoorbeeld een klanttevredenheidsonderzoek? Wij helpen je hier graag bij! Neem gerust contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek, dan gaan we samen aan de slag met een plan.
Wil je weten hoe de sales & marketing machine van jouw bedrijf er momenteel voor staat? We hebben een gratis Groeitest ontwikkelt waarmee je binnen een paar minuten zult weten welke gebieden binnen jouw sales & marketing opzet nog voor verbetering vatbaar zijn. Je vindt de groeitest op onze website.