De wereld barst van de reclame. Zowel online als offline zien we de mooiste berichten, foto’s en video’s van bedrijven langskomen die beloven dat hun product of dienst écht het allerbeste is. Deze productbeloftes klinken geweldig, maar hoe ‘echt’ zijn ze eigenlijk? Wat kunnen we nog geloven? En hoe krijgen we als merk de aandacht van potentiële klanten die door de bomen het bos niet meer zien?
Een slimme manier om op te vallen en vertrouwen van potentiële kanten te winnen is het gebruik van ‘user generated content’ (UGC). Deze methode wordt de afgelopen jaren aan steeds meer content & SEO strategieën toegevoegd, met veel succes.
In deze blog leggen we uit wat user generated content betekent. We gaan in op de voordelen, geven een aantal voorbeelden en leggen uit waar je op moet letten bij het inzetten van deze methode.
Wat is user generated content?
User generated content omvat alle content die is gecreëerd door gebruikers. Dit kan tekst zijn, maar ook video, audio of foto's. Meestal wordt UGC gedeeld op social media om hiermee zoveel mogelijk nieuwe potentiële gebruikers te bereiken.
Categorieën van user generated content
User generated content komt in verschillende vormen. Die belangrijke categorieën binnen dit concept zijn social proof, user moments en crowdsourcing.
Social proof: Gebruikersbeoordelingen en aanbevelingen
Social proof omvat beoordelingen en aanbevelingen van gebruikers over een product of dienst. Deze content overtuigt andere consumenten en helpt ze bij hun aankoopbeslissingen. Bekende vormen van social proof zijn klantbeoordelingen en getuigenissen op websites en social media.
User moments: Echte ervaringen
User moments zijn authentieke ervaringen die gebruikers delen tijdens het gebruik van een product. Deze content is waardevol omdat het een persoonlijke blik biedt op hoe producten in het dagelijks leven worden gebruikt. Bedrijven kunnen user moments stimuleren door klanten aan te moedigen hun ervaringen te delen via hashtags of fotowedstrijden. Dit helpt bedrijven bij het opbouwen van een emotionele band met de doelgroep.
Crowdsourcing: Collectieve creativiteit
Crowdsourcing betrekt gebruikers bij het contentcreatieproces door hen uit te nodigen om ideeën, ontwerpen of inhoud bij te dragen in ruil voor beloningen. Dit stimuleert creativiteit en betrokkenheid van de gemeenschap. Bedrijven kunnen crowdsourcing inzetten door wedstrijden te organiseren en user generated inhoud te presenteren op hun platform. Dit leidt vaak tot waardevolle content en versterkte loyaliteit.
Voordelen van user generated content
Ten opzichte van ‘brand generated content’ heeft user generated content een aantal duidelijke voordelen. Laten we beginnen met een aantal cijfers:
- Volgens Business2Community hebben millennials 50% meer vertrouwen in user generated content dan in brand generated content.
- Volgens Stackla vindt 86% van de consumenten authenticiteit cruciaal bij het maken van aankoopbeslissingen.
- Volgens Nielsen heeft 66% van de consumenten vertrouwen in reviews van andere klanten.
En dit is nog maar een greep uit de vele beweringen en cijfers die we online tegenkwamen. De conclusie lijkt echter duidelijk: als bedrijf kun je je voordeel doen met de inzet van content gecreëerd door je klanten.
Authenticiteit en vertrouwen
Zoals we in bovenstaande cijfers al zagen langskomen, vertrouwen we de medemens meer dan een bedrijf. En dat is helemaal logisch. Elk bedrijf belooft het allerbeste, en hier trappen we inmiddels niet zomaar meer in.
Door de inzet van user generated content kun je je volgers laten zien dat niet alleen jij enthousiast bent over je product, maar dat andere klanten het ook kopen en gebruiken. En dit vergroot de kans dat je potentiële klanten over de streep kunt trekken aanzienlijk.
Oneindige mogelijkheden
Naast het vertrouwen dat je opbouwt door het delen van authentieke content, biedt de inzet van user generated content ook de mogelijkheid om leuke en creatieve campagnes te bedenken. Door je klanten om hulp te vragen is je toegang tot content oneindig, en daarmee ook je mogelijkheden. Heb je internationale klanten? Dan heb je toegang tot productfoto’s en ervaringen van over de hele wereld. Klanten kunnen bovendien vaak hartstikke creatief schrijven en brengen een nieuwe, persoonlijke tone of voice die vooral bij meer informele merken mooi kan aansluiten.
Je bent tegenwoordig dus niet meer beperkt tot je eigen fotograaf, fotolocatie en modellen, maar je hebt toegang tot de woonkamer van al je klanten. Hoe leuk om bijvoorbeeld jouw product in gebruik te zien in verschillende landen? En hoe leuk om (vaak vrijwel gratis) tientallen ‘echte’ modellen (je klanten) in actie te zien met je product?
Tijd- en kostenbesparing
Hier komen we bij een volgend, groot, voordeel van user generated content. Content marketing is duur! Het creëren van eigen content kan simpelweg enorm prijzig en tijdrovend zijn.
Wil je een fotograaf of videomaker inhuren? En een aantal modellen? Dan ben je vaak duizenden euro’s verder, voor een beperkt aantal foto’s of video’s. Daarnaast ben je minstens een volle dag aan de slag, en eindig je met materiaal dat niet eindeloos is. Immers, materiaal van één fotoshoot wordt na een tijdje saai.
Door je volgers te laten helpen met het creëren van content kost dit je vrijwel niets en wordt je content niet snel saai.
Een aantal leuke user generated content voorbeelden
Voordat we je uitleggen hoe je de inzet van user generated content het beste kunt aanpakken, hierbij drie succesverhalen voor de nodige inspiratie.
1. Coca-Cola
Een bekend voorbeeld van het gebruik van user generated content is dat van Coca-Cola. Kunnen jullie je de ‘Share a Coke’ actie nog herinneren? Met de leuke Cola blikjes en flesjes met namen erop?
Het Coca-Cola marketing team printte (om te beginnen in Australië) ongeveer 150 gangbare namen op hun drankjes en vroeg klanten om een foto te delen waarop ze een Cola dronken met hun geliefden. Met de hashtag #ShareaCoke natuurlijk.
Na een eerste succes werden dit 1.000 namen en ontwikkelde de campagne zich tot een wereldwijd succes. Binnen een jaar werden meer dan 500.000 foto’s met de #ShareraCoke hashtag gedeeld en groeide de Coca-Cola Facebook pagina met ongeveer 25 miljoen volgers.
Wat maakte deze campagne zo succesvol? Wellicht was het de simpele opzet hiervan. De call to action was duidelijk (deel een foto met hashtag) en voor iedereen makkelijk uit te voeren. Ook de constante groei van de campagne zou een reden van succes geweest kunnen zijn. De campagne bleef uitbreiden, zowel in aantal landen en aantal namen. Uiteindelijk zette het merk zelfs een webwinkel op waarin flesjes met iedere naam besteld konden worden. Dit zorgde voor nog meer publiciteit en daarnaast extra inkomen.
2. GoPro
Een iets minder bekend voorbeeld van het gebruik van user generated content is dat van GoPro.
Heb je GoPro’s YouTube kanaal wel eens bekeken? Voor een bedrijf als GoPro is YouTube een essentieel social media kanaal. Hier kan het merk laten zien wat hun product allemaal kan. En hoe kunnen ze dit beter aanpakken dan GoPro-gebruikers aan te sporen om video’s in te sturen?
Met de #GoPro hashtag moedigt GoPro’s social media team mensen aan om video’s op social media te delen. De beste video’s worden vervolgens op het YouTube kanaal vertoond. Dit werkt zo goed, dat momenteel ongeveer 6000 GoPro videos per dag online verschijnen. Makkelijke publiciteit voor het merk, en ook nog eens heel veel gratis content
3. Pawstruck
Wie houdt er niet van schattige dieren?
Het hondenvoer merk Pawstruck moedigde klanten aan om foto’s te delen van hun huisdieren met een Pawstruck snack. Een slimme actie, want hondeneigenaren delen dolgraag foto’s van hun hond. En niets maakt ze trotser dan hun hond op de website van hun favoriete hondenvoer merk!
Door reviews (met foto’s) te integreren in hun Facebook ads zag het merk een stijging van 30.3% in CTR (click-through rate) en een daling van 33.6% in CPC (kosten per klik).
Bron: https://www.pawstruck.com/products/bully-stick-rings-regular
Waar moet je op letten bij het delen van user generated content?
Heb je inspiratie opgedaan en denk je dat user generated content jouw merk ook verder kan helpen? Zorg dan dat je de volgende tips & tricks in gedachten houdt tijdens het plannen van een campagne.
Vraag altijd om toestemming
Foto’s, video’s en teksten die door gebruikers zijn gedeeld, zijn eigendom van deze gebruikers. Zorg daarom dat je voor het delen altijd om toestemming vraagt. Toestemming vragen kan simpelweg in de vorm van een berichtje onder een post ‘hi, zouden we deze foto op onze social media kanalen mogen delen?’ In de meeste gevallen zal dit geen probleem zijn en is de maker alleen maar vereerd.
Vermeld de maker
Vermeld altijd de naam en het social media kanaal van de maker bij je post. Dit kan simpelweg een ‘foto door [naam]’ zijn, of een uitgebreide beschrijving. Dit hangt af van de campagne en de afspraken met de maker.
Maak delen aantrekkelijk
Zonder zorgvuldig uitgedachte campagne en een goede reden om content te creëren zullen je fans niet in actie komen. Bedenk daarom altijd waarom iemand de moeite zou nemen om content te creëren en jou te taggen of contacten.
Dit kan een ‘share’ en vermelding op een succesvolle website of social media pagina zijn, maar als je die succesvolle website (nog) niet hebt zul je op zoek moeten naar andere manieren van motiveren of belonen. Denk bijvoorbeeld aan een contest (deel je foto en win…), een kortingscode (deel je foto en krijg 10% korting…) of je kunt je campagne simpelweg zo leuk maken dat mensen wel mee moeten doen.
Een goed voorbeeld hiervan is de campagne van Coca-Cola. Fans voelden zich persoonlijk aangesproken door een Cola flesje met hun naam erop. Hoe bijzonder dat toevallig jouw naam op een flesje staat? Dat is het delen waard! Hetzelfde geldt voor het voorbeeld van Pawstruck. Jouw hond online? Dat is een foto en review waard.
Wil je dat volgers niet alleen content voor je creëren maar ook jouw – en andermans content verder delen? Dan kan een template zinnetje met een makkelijk ‘deel nu’ knopje de het aantal shares aanzienlijk verhogen.
Zoek met social listening
Je kunt een campagne-hashtag gebruiken om content te vinden, maar je kunt ook gebruik maken van social listening tools. Met deze tools zoek je op hashtag, merknaam of keyword naar relevante social media posts of meldingen op bijvoorbeeld websites of fora. De tools geven je een overzicht van alles wat er gebeurt rondom jouw merk, waardoor je niets hoeft te missen.
Een aantal voorbeelden van handige social listening tools zijn Awario, Keyhole en Mention.