AI marketing krijgt een steeds belangrijker rol binnen een groot aantal branches. Denk maar aan geaumatiseerde e-mailmarketing van Amazon, videosuggesties van Netflix of de productaanbevelingen van de virtuele assistent van H&M. De meeste bedrijven gebruiken AI in hun marketing werk en boeken hiermee veel succes.
Maar wat is AI marketing precies en hoe ziet artificial intelligence marketing eruit? In deze blog gaan we in op deze vragen en geven we je voorbeelden van AI toepassingen binnen marketing.
Wat is AI Marketing?
Bij artificial intelligence marketing wordt er gebruik gemaakt van verschillende AI tools om hiermee in te spelen op het gedrag van de klant. Zo wordt ervoor gezorgd dat door middel van data en algoritmes de customer journey verbeterd wordt. Hoe meer data er is, hoe beter de computer op de klant in kan spelen.
AI marketing voorbeelden
Nu we weten wat artificial intelligence is lijkt het ons interessant om eens te kijken naar een aantal voorbeelden van toepassingen binnen sales en marketing. Welke taken worden inmiddels door computers overgenomen en hoe werkt dit precies?
1. Product of content aanbevelingen
Als eerste willen we graag ingaan op wellicht de meest bekende toepassing van AI. Bedrijven als Netflix, Amazon en Spotify doen het allemaal: aanbevelingen.
Denk aan Spotify bijvoorbeeld. Alle Spotify gebruikers kennen vast wel de Discover Weekly lijst. Dit is een gepersonaliseerde playlist, gebaseerd op individueel luistergedrag. Een AI tool analyseert dit luistergedrag en creëert elke week een lijst met nieuwe aanbevolen muziek. Hoe meer je luistert en hoe actiever je bent op het platform, hoe beter de machine learning tool wordt in het vinden van muziek die precies aansluit bij jouw smaak. Naar onze mening zijn Spotify’s lijsten shockerend goed, net als de AI en machine learning tools van dit muziekmerk.
Hetzelfde wordt gedaan door bijvoorbeeld Amazon, maar dan met winkelgedrag. Amazon’s AI tools houden precies bij welke producten je bekijkt, waar je op klikt, wat je in je winkelmandje plaatst en wat je vervolgens koopt. Gebaseerd op je winkelgedrag worden passende suggesties gedaan voor producten die bij jouw stijl passen. Hoe meer je gebruik maakt van Amazon, hoe beter de website suggesties geeft gebaseerd op jouw interesses. Ook je customer journey wordt makkelijker en korter, want een lange zoektocht blijft je bespaard. Dit is natuurlijk een enorme verkoopkans voor e-commerce bedrijven zoals Amazon.
2. Social listening en sentiment analyse
Met nieuwe AI technieken kunnen we, als digital marketers, precies te weten komen wat klanten of social media volgers van ons bedrijf vinden.
Social listening tools kunnen razendsnel het internet doorzoeken naar keywords of een merknaam. Wanneer een bepaald woord op bijvoorbeeld social media wordt gevonden, analyseren de tools de tekst rondom dit woord en voeren ze hierop diverse analyses uit. Tools kunnen inmiddels geschreven taal analyseren en hier een ‘sentiment’ aan hangen. Is de algemene toon positief? Of wordt er ook negatief gesproken? Zo ja, waarover precies? Met een social listening tool heb je real time inzicht in de mening van je klanten over jouw product of dienst.
Een dergelijke analyse kan extreem nuttig zijn voor het opsporen van potentiële problemen of juist successen. Voordat een probleem escaleert kun je op deze manier namelijk direct actie ondernemen, soms nog voordat een klant je heeft benaderd met een klacht. Ook kun je uiteraard leren wat juist wel werkt en waar klanten positief over praten.
Voorbeelden van social listening en sentiment analysis tools zijn Brand24 en Brandwatch.
3. Zoekmachines
Al is dit niet direct een taak die wij, als marketeers, door computers kunnen laten uitvoeren, we vinden toch dat dit voorbeeld in ons lijstje hoort.
Zoekmachines vormen vandaag de dag een centraal onderdeel van de marketingwereld en worden grotendeels aangestuurd door AI. Steeds slimmere algoritmes maken gebruik van machine learning technieken en big data om te analyseren waar websitebezoekers naar op zoek zijn. In plaats van alleen duidelijke korte zoekwoorden, kunnen zoekmachines nu ook zinnen interpreteren en zelfs gesproken zoekopdrachten omzetten in relevante zoekresultaten (natuurlijke taalverwerking).
Het algoritme van Google bijvoorbeeld, verbetert zichzelf constant en wordt beter bij elke zoekopdracht.
“RankBrain uses artificial intelligence to embed vast amounts of written language into mathematical entities — called vectors — that the computer can understand. If RankBrain sees a word or phrase it isn’t familiar with, the machine can make a guess as to what words or phrases might have a similar meaning and filter the result accordingly, making it more effective at handling never-before-seen search queries .” ( Search Engine Journal ).
4. AI Chatbots
AI Chatbots zijn in korte tijd razend populair geworden. Bijvoorbeeld ChatSpot van HubSpot met ChatGPT als basis. Niet zo gek ook. Want hiermee creëer je in een handomdraai content, e-mails en hapklare verkoopinformatie. Combineer je dit met de CRM-tools van HubSpot? Dan volg je jouw prospects nauwkeurig. Deze gegevens sla je in jouw CRM-systeem op. Hiermee heb je een geweldige basis voor al je AI-functionaliteiten. Vraag ChatSpot bijvoorbeeld om je weekrapporten te maken. En maak een berg aan data in enkele seconden inzichtelijk. Of vraag om een goede salespitch voor je telefoonscript of verkoop e-mail te schrijven. De perfecte verkoopboodschap heb je zo gereed. Persoonlijk, overtuigend en relevant. Of ontdek nieuwe prospects door de juiste vragen te stellen.
5. Content creatie
AI kan ook worden gebruikt om te helpen bij het genereren van content. Het kan helpen bij het ontwikkelen van bijschriften, posts op sociale media, onderwerpregels voor emails en zelfs blogteksten. Zo wordt het handen en voeten geven aan je content strategie een stuk eenvoudiger. We hebben allemaal gezien hoe AI artikelen kan schrijven als het een bepaald onderwerp krijgt. Toch is het belangrijk op te merken dat de meeste AI-gegenereerde content niet direct klaar is voor publicatie. De meeste marketeers gebruiken tegenwoordig generatieve AI om content aan te bevelen en delen van een artikel te genereren. Vervolgens controleren ze de feiten, bewerken ze en passen ze het schrijven van de AI aan om het menselijker te laten klinken. Lees meer over de mogelijkheden op onze blog over de HubSpot Content Hub.
AI marketing in de toekomst
Zoals deze voorbeelden laten zien is er de afgelopen tijd enorm veel gebeurd op het gebied van technologie. En naar onze verwachting zal deze ontwikkeling alleen nog maar verder gaan.
Marketing is een gebied waarin de rol van AI en machine learning veel verandering teweeg brengt. Voor de marketeer, maar ook voor de consument. Wij, als marketeers, krijgen meer en meer tools ter beschikking, waardoor ons werk steeds strategischer wordt. De consument zal merken dat bedrijven steeds gerichter en persoonlijker adverteren. Ze zullen alleen advertenties te zien krijgen van producten waar ze interesse in hebben, op het moment dat ze open staan voor het doen van een aankoop. Ook online zoekacties zullen meer en meer accurate resultaten opleveren en meer en meer content wordt door computers gegenereerd.
Echter, we zijn ervan overtuigd dat computers bepaalde taken simpelweg niet uit kunnen voeren. Hoe meer geautomatiseerd we gaan werken, hoe meer de consument een ‘personal touch’ zal gaan waarderen. Echt persoonlijke teksten hebben simpelweg een menselijke ‘touch’ nodig. Denk aan humor, het aanhalen van een herinnering, het versturen van een origineel cadeautje, het bieden van persoonlijke klantenservice en het opbouwen van een persoonlijke band tussen bedrijf en klant.
Daarnaast hebben alle tools bediening nodig. Zoals we in onze recente blog beschreven, ‘tech zonder de juiste mensen is nutteloos’.
Tools en technologie zijn geweldig en zullen ons heel veel verder helpen, maar zonder menselijke intelligentie en creativiteit kom je er niet. Nu niet, en volgens ons in de toekomst ook niet.
Wil je meer leren over AI marketing?
Ben je benieuwd of jij baat kunt hebben bij AI of machine learning tools? Wij helpen bedrijven groeien door middel van growth hacking en digitale transformatie. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.