Skip to content
fd-gazellen-logo-liggend-22-24
Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!
WordPress, Drupal of HubSpot? Drie CMS-systemen vergeleken
10:27

In 2024 moet je als bedrijf bijna wel een website hebben. En niet zomaar een website, een website die leads genereert, naadloos samenwerkt met andere tools en platforms, en volledig geoptimaliseerd precies de content biedt die de (potentiële) klant graag wil zien. 


Gelukkig bestaan er veel verschillende CMS-systemen die deze mogelijkheden bieden. Maar welke is nu de allerbeste? Welke aspecten moet je overwegen voordat je een CMS kiest? In deze blog vergelijken we drie bekende CMS-aanbieders: WordPress, Drupal en HubSpot Content Hub. Lees snel verder en kies het juiste systeem voor jouw bedrijf.

Meeting CMS-systemen

Wat is een CMS?

Laten we beginnen bij de basis. Wat is een CMS eigenlijk? Een CMS, of Content Management Systeem, is software die het creëren, beheren en aanpassen van digitale content op websites mogelijk maakt zonder dat hiervoor veel technische kennis nodig is. Het stelt gebruikers in staat om relatief makkelijk content zoals teksten, afbeeldingen en video's te publiceren en te organiseren. Vaak wordt hierbij gebruikgemaakt van een drag and drop systeem. Je kiest een website-element, sleept dit naar de juiste plaats en voegt jouw tekst, afbeelding of video toe. 

Laptop met CMS-systemen

Drie grote spelers op een rij 

Er bestaan enorm veel CMS-systemen, en de keuze voor de beste optie is dan ook lastig. Ga je voor betaalbaar met minder functionaliteiten? Is schaalbaarheid belangrijk voor jouw bedrijf? Hoe zit het met gebruiksvriendelijk? 

Terwijl er nog veel meer systemen bestaan, kiezen miljoenen gebruikers wereldwijd voor grote platforms zoals WordPress, Drupal en HubSpot. Wist je dat WordPress in 2024 meer dan 835 miljoen gebruikers heeft? Drupal heeft er 1,7 miljoen en HubSpot meer dan 200.000

Wat is WordPress? 

WordPress domineert de wereld met een marktaandeel van meer dan 40% van alle websites. Dit grote succes is voornamelijk te danken aan de gebruiksvriendelijkheid van het platform, en de toegankelijkheid voor bijna iedereen. Heb je een kleine blog en geen budget, of run je een grote webshop? Dit kan allemaal met WordPress. 

Ook de actieve community achter WordPress is één van de grote voordelen van het platform. Duizenden ontwikkelaars en ontwerpers werken aan het open-source CMS-systeem, waardoor er inmiddels een enorme bibliotheek van plug-ins beschikbaar is. Deze externe plugins voegen functionaliteiten toe zoals e-commerce, SEO (search engine optimization), en sociale media-integratie.

Wat is Drupal?

Drupal staat bekend als een sterk open-source systeem waarmee je complexe websites kunt bouwen. De kracht van Drupal ligt in de modulaire structuur en uitgebreide API-ondersteuning. Dit maakt maatwerk en de ontwikkeling van specifieke functionaliteiten mogelijk. Heb je bijvoorbeeld een drukbezochte website waar veel gebruikers op moeten inloggen? Dan is Drupal een goede optie. Dit maakt het platform populair onder bijvoorbeeld overheids- en onderwijsinstellingen. 

Topprioriteit voor Drupal? Dat is veiligheid. Het Drupal-team werkt hard om up-to-date te blijven. Voor organisaties die behoefte hebben aan een veilig systeem en een hoge mate van maatwerk, is Drupal een goede optie. 

Wat is HubSpot CMS?

HubSpot CMS, onderdeel van de HubSpot Content Hub is specifiek ontworpen voor bedrijven die een geïntegreerde aanpak zoeken. Een volledige sales- en marketingmachine, waar het CMS een onmisbaar onderdeel van is. HubSpot CMS maakt dan ook deel uit van het uitgebreide HubSpot platform, waarop sales, marketing, operations en klantenservice worden samengebracht. 

Wat is HubSpot precies? HubSpot is een CRM-platform met een sterke focus op inbound marketing. Het platform biedt integraties met bijna alle software die een succesvol bedrijf nodig heeft, inclusief een CMS. 

Een groot voordeel van de HubSpot Content Hub is de mogelijkheid tot het volgen van bezoekersgedrag. Zo kun je gepersonaliseerde content en ervaringen bieden, wat leidt tot hogere conversieratio's en een verbeterde klantreis. Daarnaast staat HubSpot bekend om uitgebreide ondersteuning en ontwikkeling. Gebruikers van HubSpot hoeven geen nieuwe functionaliteiten te missen, want dit platform loopt voorop. 

 

Analyse CMS

Verschillende aspecten vergeleken 

Bij het kiezen van het beste CMS-systeem voor jouw bedrijf, zijn factoren zoals functionaliteit, integraties, gebruiksvriendelijkheid, onderhoud en stabiliteit, analysemogelijkheden, veiligheid en natuurlijk kosten essentieel. 

Hoe scoren de verschillende systemen op deze factoren? Dit zijn de bevindingen: 

Functionaliteiten en integraties 

Wil je je website gemakkelijk precies zo kunnen inrichten en beheren als jij wilt? Dan zit je met WordPress goed. Momenteel biedt WordPress meer dan 58.000 plugins. Van SEO tot beveiliging en e-commerce, bijna alles kun je wel aan je WordPress-site toevoegen. 

Wel betekent deze lange lijst aan plugins een stukje extra complexiteit. Hoe meer opties, hoe lastiger de keuze en hoe meer je zelf moet bijhouden. Ditzelfde geldt voor Drupal, die ook een lange lijst van krachtige integraties biedt. Beide systemen zijn open-source en bieden daarmee veel mogelijkheden - maar ook een hogere kans op fouten. Vooral bij complexe Drupal-websites is de nodige kennis vereist om problemen te voorkomen. 

Als laatste biedt ook HubSpot integraties, via de handige App Marketplace. Zoveel als bij WordPress zijn dit er niet, maar daarentegen zitten veel van de belangrijkste features standaard in het HubSpot Content Hub ingebouwd. Denk aan SEO-tools zoals SEMRush, maar ook redirect tooling, cookie scanners en meer. 

CMS integraties

Gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid

Bij toegankelijkheid denk je wellicht direct aan WordPress. WordPress heeft een handige intuïtieve interface die het voor beginners gemakkelijk maakt om aan de slag te gaan. Dit geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor particuliere bloggers of vakantiegangers die hun avonturen graag willen delen. De uitgebreide bibliotheek met thema's en plugins kan echter ook keuzestress en technische uitdagingen met zich meebrengen. Zoals we hierboven al aangaven: hoe meer plugins, hoe meer onderhoud. 

Ook Drupal’s interface is goed te leren voor de meeste professionals, maar de leercurve is iets steiler dan bij WordPress. Drupal is dan ook ingericht voor complexere websites, en daar is de nodige technische kennis voor nodig. De terminologie op het platform is daarnaast iets minder toegankelijk en ook basis codeerkennis is handig om het meeste uit het platform te halen. 

Als laatste staat ook HubSpot Content Hub bekend om gebruiksvriendelijkheid. Het platform heeft een handig drag-and-drop systeem en gebruikt duidelijke terminologie. Daarnaast werkt het CMS optimaal samen met zowel HubSpot CRM als verschillende sales- en marketing tools, zonder dat hier complexe installaties of configuraties voor nodig zijn. En dat scheelt tijd! 

Onderhoud en stabiliteit

Open-source platforms zoals WordPress en Drupal zijn enorm schaalbaar, maar vergen wel het nodige onderhoud. Heb je de onderhoudsprocessen niet strak en mis je hier en daar een update? Dan kan dat al snel voor problemen zorgen. 

Hier komt HubSpot Content Hub met een belangrijk voordeel: updates gebeuren automatisch, net als back-ups. De totaaloplossing die HubSpot biedt zorgt dat je zelf niet aan deze zaken hoeft te denken. Zo hoef je minder op het technisch beheer te focussen, waardoor je tijd overhoudt voor bijvoorbeeld content creëren en strategieën uitdenken. 

Analyse en rapporten

Wil je WordPress of Drupal uitbreiden met analytics-tools? Dat kan, met bijvoorbeeld Google Analytics of MonsterInsights. Beide tools bieden waardevolle inzichten in bijvoorbeeld bezoekersgedrag, verkeersbronnen, paginaweergaven, gebruikersinteracties en conversieratio's. Wel vereisen ze een extra stap: integratie en configuratie.

HubSpot Content Hub integreert daarentegen diepgaande analyse direct in het dashboard. Zo kun je de prestaties van je website en marketingcampagnes volgen zonder extra plugins te installeren. Natuurlijk kunnen externe analyseplatforms wel aan HubSpot worden gekoppeld. Denk bijvoorbeeld aan een GA4-analyse op HubSpot Content Hub. 

Veiligheid 

Zowel WordPress en Drupal als HubSpot Content Hub besteden veel aandacht aan de veiligheid van hun platform. Als kleiner platform is HubSpot Content Hub echter in mindere mate een doelwit van aanvallen. Dit, gecombineerd met de automatische updates en proactieve monitoring maakt het platform relatief veilig. 

WordPress, hoewel in principe veilig, is hier in het nadeel door de populariteit van het platform. Hoe meer gebruikers, hoe meer aanvallers proberen om bots en scripts te ontwikkelen die WordPress-sites in gevaar brengen. Daarnaast zijn updates van zowel het WordPress-systeem als alle gebruikte plugins essentieel. Sla je deze over, dan is je site direct een stuk minder veilig.

CMS beveiligen

Kosten

Wil je betaalbaar beginnen? Dan zit je met alle drie de platforms goed. Zowel WordPress als Drupal en HubSpot bieden gratis opties, maar die komen wel met beperkingen. Denk bijvoorbeeld aan een gebrek aan snelheid, beveiliging of advertenties op je site. 

Wil je een snelle, complete site runnen? Dan ben je voor elk platform zeker een paar tientjes per maand kwijt voor hosting, aangevuld met extra kosten voor onderhoud, contentgeneratie en eventuele plugins.

De keuze van Leapforce (en klanten) 

Na jarenlang vergelijken en experimenteren hebben wij ervaring met alle drie de platforms. Een favoriet? Die hebben we niet, want ieder platform heeft voor- en nadelen. Voor complexe websites kan Drupal het perfecte platform zijn, terwijl WordPress handig is voor specifieke wensen en HubSpot Content Hub bedrijven veel tijd bespaart. Welk CMS je kiest, hangt af van je eigen voorkeuren en vereisten. 

Een groot deel van onze klanten kiest echter voor HubSpot Content Hub. Ze profiteren van de HubSpot alles-in-een-oplossing en laten hun HubSpot CRM-systeem optimaal samenwerken met HubSpot sales-, marketing- en operations software én hun CMS. Als HubSpot Partner hebben we bij Leapforce meer dan 100 succesvolle HubSpot implementaties uitgevoerd. Wij helpen je dan ook graag verder.

Wil jij ...

  • Kosten en tijd besparen op je CMS systeem
  • Meer weten over HubSpot CMS
  • Weten wat HubSpot voor jouw organisatie kan betekenen
5 Stars
Wij krijgen een 5/5 uit 270 Google Reviews

Vraag een advies gesprek aan

We nemen binnen 2 werkdagen contact met je op