Een aantal dagen geleden zagen we een grappig artikel langskomen op Bored Panda.
“Angry Hotel Owner’s Response Refusing Influencer Free Accommodation Goes Viral.”
Dit zette ons aan het denken. Influencer marketing heeft een enorme groei doorgemaakt de afgelopen jaren. Vrijwel iedereen lijkt tegenwoordig influencer te zijn, of te willen worden. Steeds meer social media accounts hebben een groot aantal volgers, ‘succesvolle’ Instagram accounts zijn gewoon te koop en sommige influencers lijken meer op zoek naar gratis producten dan naar een echte samenwerking. Werkt influencer marketing eigenlijk nog wel? En worden aanbevelingen door influencers nog steeds serieus genomen of is de consument inmiddels immuun geworden voor de aanbevelingen van hun ‘idool’? Blijft influencer marketing actueel of gaan andere vormen van advertising het stokje overnemen?
Wij waren benieuwd, dus doken voor deze blog eens in een aantal rapporten en onderzoeken.
Definitie van influencer marketing en een stukje geschiedenis
Influencer marketing is inmiddels een algemeen bekend begrip. Maar wat is het nu eigenlijk precies? Wikipedia definieert influencer marketing als volgt:
“a form of marketing in which focus is placed on specific key individuals […] who influence over potential buyers, and orients marketing activities around these influencers”.
De populaire vorm van marketing werd rond 2015 pas echt gangbaar, maar is eigenlijk al veel ouder. Denk maar aan Coca-Cola’s kerstreclames, waarin één van de grootste ‘influencers’, de kerstman, gelinkt wordt met dit merk. De kerstman had dan wel geen Instagram account met miljoenen volgers, maar de associatie met deze beroemdheid gaf Coca-Cola een grote bekendheid. Het warme gevoel dat de kerstman bij veel mensen oproept gebruikte het merk slim.
Vervolgens ontwikkelde de influencer industrie zich langzaam en zetten ook een aantal beroemdheden zich in om merken te promoten. Van beroemdheden gingen we naar ‘de gewone mens’, waarmee we ons allemaal kunnen identificeren. Social media kanalen groeiden door zowel social advertising als door de vele beroemdheden die snel een volgeraantal opbouwden. Het begrip ‘influencer’ werd steeds bekender, en meer en meer bedrijven raakten geïnteresseerd in deze methode. Ook affiliate marketing en referral marketing werden steeds populairder en user generated content werd meer en meer ingezet door grote merken. Allemaal vormen van marketing die sterk samenhangen met influencer marketing!
Tip: Benieuwd naar affiliate marketing? Zie onze affiliate marketing voorbeelden voor meer info!
Momenteel zien we influencers in alle mogelijke branches en met verschillende volger aantallen. Zogenaamde nano-influencers met rond de 1.000-10.000 volgers, micro-influencers met 10.000-50.000 volgers, mid-tier influencers met 50.000-100.000 volgers, macro-influencers met 500.000-1.000.000 volgers, of mega-influencers met meer dan een miljoen volgers.
Veel bedrijven werken inmiddels al samen met influencers, of denken er over om dit te gaan doen. Volgens 99Firms is 63% van de bedrijven zelfs van plan hun marketingbudget te vergroten, om influencer marketing aan hun strategie toe te kunnen voegen. Ook groeide het aantal Google zoekopdrachten naar ‘influencer marketing’ in de afgelopen 3 jaar met 1500%, wat wederom de enorme groei in interesse laat zien.
Hoe werkt Influencer Marketing?
Samenwerking
Influencer marketing is, simpel gezegd, een samenwerking tussen een merk en een persoon met een zekere bekendheid binnen een bepaalde branche. Een merk betaalt, heel simpel gezegd, voor promotie van een product of dienst. Vaak op social media, maar soms ook op een website, blog of zelfs offline op bijvoorbeeld een evenement.
Naamsbekendheid en vertrouwen
Een groot voordeel van deze vorm van marketing is het feit dat het vertrouwen schept onder een doelgroep. Veel mensen volgen een influencer omdat ze zich met deze persoon identificeren. Ze nemen een kijkje in het leven van de persoon en voelen zich verbonden. Wanneer hun voorbeeld of inspiratie vervolgens een product of dienst aanprijst moet dit haast wel goed zijn, toch?
In veel gevallen is dit gelukkig ook zo. De meeste influencers werken hard aan het opbouwen van een groot aantal trouwe volgers en zullen daarom geen risico’s nemen door het promoten van een slecht product. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Op zoek naar de juiste influencer
Wanneer je besluit op zoek te gaan naar een samenwerking zul je natuurlijk eerst moeten uitvinden welke influencers geschikt zijn voor jouw merk. Er bestaan verschillende manieren om de juiste influencers te vinden. Zo kun je, om te beginnen, gebruik maken van platforms waarop oproepen gedaan worden voor samenwerkingen. Voorbeelden hiervan zijn HypeAuditor, X Pro (voor X influencers) en Alltop.
Ook kun je uiteraard zelf op zoek naar social media accounts, blogs, of beroemdheden binnen de juiste branche. Dit kun je doen door simpelweg te Googlen, of door te bladeren door de volgers van succesvolle competitie. Ook hashtag onderzoek kan een goede manier zijn om influencers binnen een specifieke doelgroep te vinden.
Heb je een aantal influencers op het oog? Check dan altijd of eventuele social media accounts een goede engagement rate hebben, of deze engagement echt is en of de influencers’ websites voldoende bezocht worden. Uiteraard is dit laatste vooral van belang wanneer je gebruik zult maken van een website.
Wanneer je je besluit genomen hebt is het een kwestie van contacten. De meest succesvolle influencers krijgen een groot aantal verzoeken voor samenwerkingen en kunnen niet overal op ingaan. Probeer daarom op te vallen met je mail. Wees persoonlijk en motiveer goed waarom jouw product en bedrijf interessant zullen zijn voor de doelgroep. Het sturen van een standaard mail naar een lange lijst e-mail adressen heeft in de meeste gevallen weinig zin.
Is influencer marketing het investeren waard?
Om te beginnen is het belangrijk te weten dat influencer marketing meestal niet tot snelle verkopen zal leiden. De meeste campagnes vergroten de naamsbekendheid van een merk, waardoor uiteindelijk de kans op verkopen wordt vergroot. Echter, dit duurt even.
Maar, met een beetje geduld zul je waarschijnlijk wel resultaat zien. Langdurig resultaat zelfs.
Om je een beeld te geven: Uit een onderzoek van Bentacos bleek dat 22% van de onderzoeksrespondenten influencer marketing de meest voordelige en kost effectieve vorm van marketing vond. Een ander onderzoek, door Convince and Convert, wees uit dat voor elke $1 geïnvesteerd in influencer marketing gemiddeld een omzet van $6,50 werd behaald. 70% van de deelnemers haalde een omzet van $2 of meer, en 13% zelfs $20 of meer. Slechts 18% van de deelnemers gaf aan geen winst te hebben gemaakt door de inzet van influencers.
Voor welk type bedrijf is influencer marketing het meest geschikt?
Dit klinkt veelbelovend, toch? Dat is het ook. Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij, wanneer goed uitgevoerd, veel succes te behalen is. Let er echter wel op dat het voorbereiden van een campagne essentieel is. De mogelijkheden zijn onbeperkt en je zult daarom je campagne zo moeten inrichten dat deze aansluit bij jouw doelgroep en jouw type bedrijf.
Om hiervan een voorbeeld te geven, denk aan het verschil tussen B2B en B2C. Over het algemeen worden influencers voornamelijk ingezet door B2C marketeers. Denk hierbij aan de ‘standaard’ Instagram influencer of de YouTube ster die inspirerende video’s deelt. Uiteraard zal een individu eerder ingaan op een aanbeveling van een online ‘idool’ dan dat een bedrijf dit zal doen.
Echter, ook B2B influencer campagnes kunnen enorm succesvol zijn. Zo zette LinkedIn bijvoorbeeld een ‘Ask een Expert’ campagne in om in samenwerking met belangrijke marketing experts de marketing niche te bereiken. Ook TopRanker Marketing gebruikte influencer marketing, door 40 influencers nuttige marketing gerelateerde tips te laten delen, ter promotie van de Content Marketing World Conference. Alle tips werden gebundeld in e-books, congres slides en blog posts. De actie resulteerde in een succesvol evenement, 217.000 gedownloade e-books en 145.000 SlideShare views.
Wees er dus van bewust dat elke influencer campagne een eigen creatieve aanpak vergt, en een sterke aanpassing naar jouw bedrijf en jouw doelgroep.
Overige beperkingen van influencer marketing?
Let op nep influencers. Zoals we in onze recente blog over Instagram piraten beschreven bestaan er accounts met veel volgers, maar heel weinig engagement. Voordat je in zee gaat met een nieuwe influencer, onderzoek goed of volgers echt zijn.
Verdere beperkingen? Die zijn er maar weinig. Met de juiste aanpak kan vrijwel elk bedrijf baat hebben bij een vorm van influencer marketing. Run je een start-up en heb je weinig budget? Dan kan een gepassioneerde nano-influencer je wellicht helpen. Ben je niet actief op social media en denk je dat je doelgroep daar ook niet te vinden is? Overweeg dan eens om influencer marketing in te zetten voor een offline campagne. Denk bijvoorbeeld aan een evenement waar een influencer een presentatie geeft.
De mogelijkheden zijn eindeloos en de potentie ook. Wij denken daarom dat influencer marketing nog wel even door zal groeien en raden je zeker aan om hiermee aan de slag te gaan.