Denk je er over om zaken te doen in Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk? Dan zul je hoogstwaarschijnlijk het online platform Xing tegen gaan komen. Dit social media netwerk is de Duitse versie van LinkedIn. Het is een platform waar je met andere professionals en bedrijven kunt netwerken, vacatures kunt delen en ervaringen kunt showcasen. Ook kun je, net als op LinkedIn, deelnemen aan discussies in relevante groepen.
Ondanks dat veel Nederlandse bedrijven zich ook op de Duitse markt richten, hebben we gemerkt dat maar weinig Nederlanders van Xing afweten. En daar willen we verandering in brengen.
In deze blog gaan we dan ook in op de basics van de Duitse LinkedIn variant. We leggen uit wat je met het platform kunt, voor wie het geschikt is en hoe je het kunt inzetten om een netwerk op te bouwen.
Waarom Xing?
Het kanaal heeft momenteel ongeveer 16 miljoen gebruikers, voornamelijk in Duitsland Oostenrijk en Zwitserland. En al lijkt dit niets vergeleken met de meer dan 575 miljoen gebruikers van LinkedIn; toch is het platform onmisbaar in de Duitssprekende landen. De meeste Duitse bedrijven adverteren hun vacatures bijvoorbeeld als eerste op Xing. Zoekt het bedrijf ook potentiële werknemers in andere landen? Dan wordt ook op LinkedIn geadverteerd. Ook zijn er nog steeds veel bedrijven die vooral in het Duits communiceren. En omdat Duits de voertaal is van Xing, heeft het platform voor velen alsnog de voorkeur boven Linkedin.
Bron: https://advertising.xing.com/facts-and-figures/
Ben je dan ook op zoek naar B2B klanten in Duitsland? De kans is heel groot dat je de Duitse bedrijven en leidinggevers die je zoekt op Xing kunt vinden. Het platform geeft namelijk aan dat de meerderheid van hun publiek uit ervaren professionals bestaat. Dit betekent veel bedrijfseigenaren en medewerkers in managementposities. Meer dan een derde van deze professionals heeft een universitaire opleiding afgerond, vaak met een focus op IT, financiën of handel.
Voor wie?
Xing is uitermate geschikt voor bedrijven en entrepreneurs die een netwerk in de Duitssprekende landen willen opbouwen. Zo kun je namelijk in de Duitse landen laten zien dat je een expert bent op je werkgebied en kun je door middel van advertenties je bereik vergroten.
Verschillende soorten pagina’s
Je kunt het platform twee verschillende soorten pagina’s aanmaken: Een bedrijfspagina (‘Business Page’) en een persoonlijke pagina (‘Employer Branding Profile’).
De persoonlijke pagina werkt, net als op LinkedIn, als een online CV. Je kunt hier je opleidingen, ervaringen, awards en interesses invoeren en aangeven of je open staat voor een nieuwe functie. Ook kun je connecties toevoegen en berichten sturen naar personen binnen je netwerk.
De bedrijfspagina biedt de mogelijkheid voor bedrijven om te laten zien wie ze zijn en wat ze doen. Ze kunnen nieuws en updates delen, beschrijven waar ze mee bezig zijn, vacatures delen, awards laten zien en een netwerk van volgers opbouwen dat zo op de hoogte blijft van de ontwikkelingen en successen van het bedrijf.
Hoe groei je organische bekendheid?
Groeien op Xing duurt even. Net als op de andere sociale netwerk websites (LinkedIn of Facebook bijvoorbeeld) gaat er tijd en moeite zitten in het organisch opbouwen van een fanbase.
Deze groei kan op verschillende manieren verlopen. Hoe meer medewerkers zich bijvoorbeeld met hun persoonlijke pagina aan jouw bedrijf linken, hoe vaker je profiel gezien wordt. Hoe meer interessante updates je plaatst die geliked en gedeeld worden, hoe meer mensen je bedrijfspagina te zien krijgen. En hoe langer jouw bedrijf actief is op het platform, hoe groter de kans dat je wordt opgemerkt.
Op Xing is het gebruik van hashtags niet gangbaar. Daarom zul je het van een professioneel uitziende pagina, interessante updates, goede reviews en een actieve netwerkhouding moeten hebben. Medewerkers die updates delen of berichten sturen naar mogelijk geïnteresseerden bijvoorbeeld.
Adverteren
Wil je deze organische groei een handje helpen? Dan kun je er voor kiezen voor betaalde advertenties.
Xing biedt vier verschillende advertentie mogelijkheden.
De meest gangbare advertentie is de ‘standaard’ Xing ad. Deze ad is te vergelijken met LinkedIn’s Sponsored Content Ads, en is te zien op prominente plaatsen van de Xing startpagina. Net als op LinkedIn bepaal je zelf hoeveel je aan je advertentie wilt uitgeven. Het platform berekent de kosten in CPM (kosten per 1000 weergaven van de ad), en adverteerders nemen het in een veilingsysteem op tegen andere adverteerders om zichtbaar te zijn op de startpagina’s van de doelgroep.
Bron https://advertising.xing.com/marketing-solutions/xing-video-ads/
Naast de Xing Ad kun je ook kiezen voor een Video Ad, een Sponsored Articles of een Sponsored Mailings.
Video Ads zijn video-advertenties die automatisch worden afgespeeld tussen alle statische content. Dit valt natuurlijk op. Helaas zijn deze Video Ads alleen beschikbaar bij een minimum besteding van €5,000. Dit bedrag bevat dan wel advies, planning en begeleiding vanuit Xing.
Bron: https://advertising.xing.com/marketing-solutions/xing-video-ads/
Ook kun je kiezen voor Sponsored Articles. Dit zijn artikelen op de nieuwspagina van Xing. Xing werkt met een beperkt aantal bedrijven aan deze nieuwspagina, waardoor een plaatsing hierop erg opvalt en van expertise getuigd. Een dergelijke plaatsing is niet goedkoop en kost dan ook minimaal €10,000.
Bron: https://advertising.xing.com/marketing-solutions/xing-sponsored-articles/
Een laatste mogelijkheid voor betaald adverteren op Xing is een Sponsored Mailing. Met Sponsored Mailings kun je onder begeleiding van Xing je marketing bericht naar Xing gebruikers sturen. Xing helpt je bij het bepalen van je doelgroep en begeleidt je bij het uitvoeren van je campagne. Ook deze vorm van adverteren kost nogal wat, namelijk een minimum van €30,000.
Bron: https://advertising.xing.com/marketing-solutions/xing-sponsored-mailings/
De battle met LinkedIn
Zoals het artikel van TheLocal duidelijk beschrijft groeit ook LinkedIn snel in de Duitstalige landen. Vooral in Zwitserland en Oostenrijk begint LinkedIn langzaam een net zo belangrijke rol in te nemen als Xing. Gaat dit nog even zo door, dan kan het zomaar zijn dat LinkedIn de Duitse landen zal gaan overnemen.
Betekent dit dat de inzet van Xing geen zin meer heeft? Dat zeker niet. Het blijft een feit dat 16 miljoen Duitstalige professionals actief zijn op het platform. En dat kun je niet negeren als je probeert door te dringen op de Duitse markt.
Wij raden iedereen met een Duitse focus dan ook aan om op z’n minst een bedrijfsprofiel aan te maken en regelmatig een update te delen. Vindbaarheid op dit populaire sociale netwerk kan zomaar de sleutel zijn tot een doorbraak in Duitsland.