Marketing wordt steeds creatiever. In een wereld waarin aandacht waardevol is, is het belangrijk om je te onderscheiden. Sommige merken begrijpen dit perfect. Daarom hebben we een aantal voorbeelden van succesvolle social media marketingcampagnes verzameld, zodat je inspiratie kunt opdoen voor je bedrijf.
Wij zetten onze top zes voor je op een rij:
#1 Dove's Detox Your Feed-campagne
Dove's Detox Your Feed-campagne valt op door de sterke focus op sociale verantwoordelijkheid en mentale gezondheid. De campagne richtte zich op het bestrijden van schadelijke schoonheidsidealen die via sociale media worden verspreid. Dove wil met de campagne jongeren en (vooral) hun ouders aanmoedigen om schadelijke accounts te ontvolgen en gezonde online gewoontes aan te leren.
Het succes van de campagne ligt in de duidelijke en actiegerichte boodschap die resoneerde met het publiek én perfect aansluit bij Dove's langdurige inzet voor echte schoonheid en een positief zelfbeeld.
#2 Heineken opent werelden
Heineken creëerde een filmpje dat in korte tijd viral ging. De focus lag niet op Heineken, maar op mensen. Een geweldig voorbeeld van hoe marketing niet altijd over het merk hoeft te gaan, maar soms ook gewoon kan bijdragen aan een grotere maatschappelijke discussie.
#3 Know Your Lemons Foundation
Hoe kun je het beste iets duidelijk maken? Met een afbeelding natuurlijk. Iedereen weet precies waar het over gaat, het is beeldend en vooral: herkenbaar. Onder de hashtag #knowyourlemons wil Know Your Lemons Foundation op een luchtige manier het onderwerp bespreekbaar maken.
#4 Oreo tijdens de super bowl stroomstoring
Soms zijn er van die situaties waar je gewoon niet aan voorbij kúnt gaan. De stroomstoring tijdens de super bowl was daar één van en Oreo greep zijn kans. Een leuke twist aan een situatie die miljoenen Amerikanen live op tv zagen.
#5 Albert Heijn – Intercom stars
Albert Heijn organiseerde een online talentenjacht voor medewerkers, waarbij het grote publiek kon stemmen door te liken op Facebook. Deze laagdrempelige aanpak leverde een groot viraal effect op.
#6 Interpolis – #PhoNo
Interpolis kwam met de #PhoNo campagne om telefoongebruik op de fiets te verminderen. Samen met artiest Snelle werd het lied 'Smoorverliefd' gelanceerd, wat binnen twee weken 3 miljoen views op YouTube behaalde.
Deze voorbeelden tonen aan dat originele en goed doordachte campagnes een groot verschil kunnen maken. Laat je inspireren door deze voorbeelden en gebruik hun succes als basis om je eigen unieke social media plan te ontwikkelen. Of je nu kiest voor visuele impact, maatschappelijke betrokkenheid of slimme inhakers, de sleutel is om anders te zijn dan de rest en op te vallen met creatieve en relevante content.