Waarom een social media plan?
Via social media hebben bedrijven de mogelijkheid om op creatieve manieren grote aantallen potentiële klanten te bereiken. Of het nu een promotiefilm op YouTube is, een feed op Instagram, een actieve Facebook community of een pagina vol nieuwtjes op Twitter; op social media zijn je mogelijkheden bijna eindeloos.
Hoewel betaalde campagnes een mogelijkheid zijn om je bereik te vergroten en je target market nog gerichter te bereiken, is het gebruik van social ads niet noodzakelijk. Het gebruik van social media kan namelijk gratis zijn of hoge advertentiekosten bevatten; de keuze is helemaal aan jou.
Nu denk je waarschijnlijk, ‘leuk, al die mogelijkheden, maar hoe creëer ik een goede social media strategie voor mijn bedrijf?’. Dit is gelukkig minder moeilijk dan je denkt.
Stap 1: Definieer je doelen
De eerste stap is makkelijk. Bedenk, simpelweg, wat je met het gebruik van social media wilt bereiken. Wil je naamsbekendheid voor je merk creëren? Of communiceren met je doelgroep? Wil je je product of dienst verkopen? Of wil je chatfuncties gebruiken voor een snelle en succesvolle klantenservice? Het is van belang om op een rijtje te zetten wat de doelen van jouw social media plan zijn. Werk deze zo gedetailleerd mogelijk uit en houd ze in gedachten tijdens het schrijven van de rest van je plan.
Stap 2: Bestudeer de competitie
Wanneer je hebt besloten welke doelen je met je plan wilt nastreven, is het tijd om te leren van het succes en het falen van anderen. Waarom zou je immers je tijd en energie besteden aan werk dat al eerder gedaan is? Door een aantal bedrijven in jouw branche op te zoeken en zorgvuldig te bestuderen, kun je precies documenteren welke strategie zij gebruiken en wat je daarvan wel en niet hoeft te proberen.
Waar vind je de competitie?
Het vinden van je competitie kan op verschillende manieren. Uiteraard kun je beginnen met het rondvragen in je directe omgeving. Waar kopen je vrienden en familie het product dat jij aanbiedt? Welke alternatieven zijn klanten tegengekomen? En, indien je al met een salesteam werkt, welke directe competitie komt dit team voornamelijk tegen?
Daarnaast kun je je competitie vinden door middel van keyword onderzoek op Google, in Facebook groepen, LinkedIn groepen, of op betaalde platforms zoals Google Ads.
Wanneer je je belangrijkste competitie hebt vastgesteld, raden we je aan deze in een overzichtelijke tabel neer te zetten en te beschrijven hoe deze bedrijven gebruik maken van social media. Je kunt veel te weten komen door simpelweg de social media kanalen van de competitie zorgvuldig te bekijken of door gebruik te maken van tools zoals SEMrush. SEMRush biedt de mogelijkheid om, naast het bijhouden van je eigen voortgang op social media, die van de competitie ook in de gaten te houden.
Uiteraard kun je ook inspiratie halen uit voorbeelden van succesvolle social media marketingcampagnes.
Vat in je social media plan samen:
- Welke kanalen je geselecteerde bedrijven gebruiken.
- Of deze kanalen succesvol zijn of niet.
- Welk type content en met welke frequentie er per social media kanaal wordt gepost.
- Welke posts goed presteren en welke minder.
- Of specifieke acties of campagnes worden uitgevoerd en hoe deze presteren (denk aan betaalde advertenties, samenwerkingen met influencers of wedstrijden).
- Welke hashtags de competitie gebruikt, en welke het beste lijken te werken.
Probeer zo uitgebreid mogelijk te zijn en noteer alle details die je opvallen. Je competitietabel zal enorm nuttig zijn tijdens stap 6 en 7 van je plan.
Stap 3: Onderzoek je doelgroep en definieer jouw buyer persona
Wanneer je hebt besloten wat je met het gebruik van social media wilt bereiken en een beeld hebt van de aanpak van je competitie, is het tijd om uit te vinden op welke doelgroep jouw social media plan zich zal gaan richten. Elk social media kanaal trekt een andere doelgroep aan, waardoor de definitie van jouw doelgroep doorslaggevend zal zijn voor de keuze van je kanalen. We raden je aan om de volgende kenmerken duidelijk te beschrijven:
- Leeftijd van je doelgroep
- Interesses van je doelgroep
- Locatie van je doelgroep
- Welke problemen ondervindt de doelgroep?
- Wat kan jouw bedrijf doen om hierbij te helpen?
- Welke content is je doelgroep het meest betrokken bij?
Hoe kom je aan deze gegevens?
Hoe je al deze vragen beantwoordt, hangt af van de data die je ter beschikking hebt. Is je bedrijf al een tijdje actief, dan heb je waarschijnlijk al een goed beeld van jouw ideale klant. Hoe zou je de bovenstaande vragen beantwoorden met je huidige klanten in gedachten?
Ook kun je de volgers van je competitie bestuderen op social media om te leren op wie jij je straks zal moeten gaan richten.
Daarnaast kan het nuttig zijn om je aan te melden voor een aantal Facebook groepen waar je doelgroep in te vinden is. Facebook groepen zitten vol met informatie over de problemen, wensen en meningen van jouw doelgroep. Ook kun je hier direct in gesprek gaan met je (potentiële) klant. Dit is een unieke kans!
Wil je nog een stapje verder gaan in het definiëren van je doelgroep? Creëer dan zogenaamde buyer persona. Buyer persona zijn korte beschrijvingen, inclusief naam, foto, demografische kenmerken en frustraties, van fictieve klanten. Het beschrijven van je ‘buyer persona’ helpt je je in te leven in je klanten. Het is immers veel makkelijker om tegen een fictieve ‘Tobi Day’ te praten dan tegen ‘het internet’, toch?
Stap 4: Kies jouw social media kanalen
Waarschijnlijk heb je inmiddels een goed beeld van de beschikbare social media kanalen, de aanpak van je competitie en de kenmerken van jouw doelgroep. Gebaseerd op al deze informatie maak je nu een keuze voor de social media kanalen die jij wilt gaan gebruiken voor jouw bedrijf.
De meeste bedrijven focussen op gemiddeld 3 kanalen, omdat het gebruik van alle beschikbare kanalen enorm tijdrovend kan zijn. Kies simpelweg de kanalen waar de competitie het meest succesvol mee is en die het beste aansluiten bij jouw doelgroep. In dit artikel vind je een uitgebreide infographic die precies laat zien welke bevolkingsgroepen op welke kanalen te vinden zijn.
Wil je meer leren over de diverse kanalen en de verschillende mogelijkheden voor in je social media plan? In onze blog over de beste social media marketingstrategie geven we extra uitleg per kanaal.
Stap 5: Documenteer je nulpunt
Uiteraard zul je, om je vooruitgang te kunnen meten, moeten vastleggen wat je beginpunt is. Dit beginpunt is gemakkelijk vast te stellen, maar hangt sterk samen met de doelen die je hebt gesteld in stap 1.
Ben je op zoek naar ‘brand awareness,’ leg dan voor jezelf vast hoeveel volgers, likes, comments en views je tijdens het schrijven van dit plan met je social media bereikt. Zorg er wel voor dat je volgers van waarde zijn, want nepvolgers kunnen een negatief effect hebben.
Wil je een hoger organisch bereik met je website? Dan raden we je aan op Google Analytics op te zoeken hoeveel websitebezoekers jouw website tijdens het schrijven van dit plan gemiddeld aantrekt.
Wil je graag producten of diensten verkopen via social media? Of wil je leads genereren door persoonlijke informatie te verzamelen? Ook dit kun je meten via Google Analytics, en uiteraard via de tool die je gebruikt om gegevens over je klanten en leads op te slaan (je CRM–systeem bijvoorbeeld).
Zorg dat je, voordat je begint met het implementeren van je social media plan, precies hebt gedocumenteerd wat je doel is, wat je nulpunt is en waar je graag verbetering zou willen zien.
Stap 6: Ontwerp en handhaaf jouw ‘branding style’
Eén van de belangrijkste stappen ter voorbereiding van het delen van content is het vaststellen van de stijl en tone of voice van jouw social media content.
Welk type content deel je en welke postfrequentie per social media kanaal houd je aan? We raden je aan om duidelijke regels te stellen wat betreft het uiterlijk van je posts en de toon en stijl van je teksten. Consistentie straalt immers professionaliteit uit.
Benoem de volgende elementen in je ‘branding style guide’:
- In welke taal ga je je posts schrijven?
- Wat wordt de toon van je posts?
- Hoe ga je je posts indelen? De lengte van je captions, de ruimte tussen eventuele hashtags en text, het aantal hashtags, de plaatsing van hashtags, het gebruik van hoofdletters, het gebruik van emoji’s, etc.
- Hoe ontwerp je het uiterlijk van je feed? Gebruik je filters of kleurenschema’s?
- Wat worden de centrale vormen en lettertypen voor jouw merk?
Stap 7: Creëer een ‘content kalender’
Planning en voorbereiding
Nu begint het echte werk. Je weet inmiddels wie je met je social media posts wilt bereiken, welke kanalen je hiervoor wilt inzetten, hoe deze kanalen eruit komen te zien en welke hashtags het in jouw branche het beste doen.
Vervolgens is het tijd om na te denken over de posts die je wilt gaan plaatsen. Bedenk hoe vaak je je content wilt delen per kanaal en op welke dagen en tijden je jouw publiek het beste kunt bereiken. Deze blog over post planning geeft handige richtlijnen voor de beste tijden en dagen om te posten, maar volg deze niet blindelings op. Het blijft belangrijk om altijd zelf diverse momenten uit te testen om zo te leren wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
Bedenk ook welke vormen van content je wilt delen en in welke frequentie. Wil je voornamelijk gebruik maken van foto’s? Of voeg je ook blogs, video’s, Instagram stories, Instagram Live, Instagram TV of andere vormen van content toe aan je planning? Uiteraard is ook dit een kwestie van uitproberen, maar algemene richtlijnen kunnen fijn zijn om hier structuur in aan te brengen. Dit geeft je houvast en zorgt dat de verschillende vormen van content mooi evenredig verdeeld zijn over je planning.
Heb je bepaalde specifieke campagnes in gedachten, zoals een wedstrijd, een betaalde advertentie of een samenwerking met een influencer? Dan raden we je aan deze campagne in detail uit te schrijven om deze zo goed mogelijk in je planning te laten passen.
Scheduling tools
Zodra je een plan in gedachten hebt, kun je beginnen met het creëren van je posts. Om een groot aantal posts tegelijk te kunnen maken kun je gebruik maken van een scheduling tool. Op deze manier plan je alle posts voor een aantal weken in één keer in en bespaar je veel tijd.
HubSpot's scheduling tool kan je inzetten om je social media posts te plannen en te beheren. Met HubSpot als onderdeel van je strategie kun je efficiënt en effectief content inplannen op verschillende kanalen, waardoor je consistent en georganiseerd blijft in je social media activiteiten.
Een contentkalender helpt je om georganiseerd te blijven en consistent te posten. Plan van tevoren welke content je wanneer gaat delen. Houd rekening met belangrijke data, zoals feestdagen of speciale evenementen in jouw branche. Een goed geplande contentkalender zorgt ervoor dat je altijd voorbereid bent en helpt je om regelmatig en relevant te blijven posten.
Stap 8: Analyseer en verbeter aan de hand van doelen en KPI's
Als je alle stappen zorgvuldig doorlopen hebt, heb je een strategisch social media plan opgesteld en ben je begonnen met het delen van zorgvuldig uitgedachte posts. Het werk is echter nog niet afgelopen. Om te meten of je vooruitgang boekt in vergelijking met je eerder vastgestelde nulpunt, zul je de resultaten van je social media activiteiten zorgvuldig moeten monitoren. Gebruik social media analyse-tools zoals HubSpot’s Social Reports om je prestaties te meten en te blijven optimaliseren.
Stap 9: Blijf up-to-date en innoveer
De wereld van social media verandert continu. Nieuwe platforms, algoritme-updates en trends kunnen de effectiviteit van je social media strategie beïnvloeden. Het is daarom belangrijk om constant op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en deze in je strategie te integreren. Abonneer je op relevante nieuwsbrieven, volg thought leaders in de industrie en neem deel aan webinars en conferenties. Door voortdurend te leren en te innoveren, kun je je social media strategie verbeteren en relevant blijven voor je doelgroep.
Werkt je social media plan?
De makkelijkste plek om vooruitgang te spotten is in de ‘Insights’ tools op je social media kanalen. Elk kanaal heeft een insights tab, waar je kunt zien of je vooruitgang boekt in het aantal volgers, likes, shares en bereik. Je kunt hierin bovendien gemakkelijk zien hoe een bepaald bericht presteert, waarop je je online activiteiten en contentkalender eventueel kunt aanpassen.
Ook kun je, zoals eerder aangegeven, gebruik maken tools zoals HubSpot's Social Reports en Google Analytics.
Specificaties in Google Analytics
Wil je graag weten of het gebruik van social media effect heeft op het aantal bezoekers van je website? Dan raden we je aan gebruik te maken van Google Analytics’ ‘referral paths.’ Via ‘referral paths’ kun je bijhouden welke websitebezoekers via social media op je website terecht zijn gekomen. Wil je ook weten via welke specifieke social media posts bezoekers op je website hebben geklikt? Dan kun je Google Analytics door middel van UTM tracking precies laten bijhouden via welke posts je websitebezoekers binnenkomen.
Zorg dat je tijdens het bestuderen van je vooruitgang alle doelen uit stap 1 in gedachten houdt. Zoals in stap 5 verder uitgelegd: is jouw doel ‘brand awareness’? Kijk dan vooral naar het aantal volgers en je engagement. Ben je op zoek naar meer websitebezoekers? Bestudeer dan regelmatig Google Analytics en maak gebruik van UTM tracking.
We raden je aan om minstens één keer per maand een zorgvuldige blik te werpen op je vooruitgang en zo nodig je strategie aan te passen. Draai bijvoorbeeld elke maand een rapport uit (met daarin het aantal volgers, je bereik en/of engagement, je websitebezoekers etc.) zodat je kunt vergelijken welke maanden succesvol waren en wat je hiervan kunt leren.
Zorg er wel voor dat je volgers van waarde zijn, want nepvolgers kunnen een negatief effect hebben.