Skip to content
fd-gazellen-lf-2022-2023
Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

Gebruik jouw ‘wat’ in content marketing

Goede content & SEO valt of staat met storytelling! Naast de 'wow' en 'waarom' is de ‘wat’ van jouw verhaal ontzettend belangrijk voor corporate storytelling. In deze blog geven wij je storytelling tips die je gaan helpen met de opbouw van jouw verhaal.

storytelling-tips1

Storytelling tip 1: van logline naar verhaallijn

De kracht van een goed verhaal zit hem in de opbouw. Verrassende elementen, plottwists en andere onverwachte elementen. Heb je wel eens een film gezien die alles op een ‘en toen en toen en toen’ manier vertelde? Heb je die helemaal uitgekeken? Natuurlijk niet. Als het niet boeit, dan raken we verveeld en zappen we weg, of grijpen we naar onze smartphone. Het is dus zaak om de aandacht vast te houden.

Een van de belangrijkste onderdelen van een opbouw is een goede ‘logline’ volgens Theo Hendriksen. Een logline zijn alle gebeurtenissen van begin tot eind die gebeurd zijn om jouw idee tot leven te wekken. Je kan het vergelijken met een logboek. Alleen als je deze gebeuretenissen achter elkaar zet, krijg je een een saai verhaal. Daarom wil je jouw loglijn veranderen in een verhaallijn. Het doel is om hierin het ‘en-toen’ te vervangen door ‘maar-dan’. Een spannend verhaal heeft altijd een vorm van drama. Zorg er dus voor dat je tijdens het maken van jouw verhaallijn een goede balans hebt tussen alle elementen van jouw verhaal.

Bij het maken van jouw logline wil je wel zorgen dat de ‘wow’ en de ‘waarom’ eerst helder zijn, dat zijn namelijk de bouwstenen naar jouw ‘wat’. Hoe wil jij jouw dienst of product gebruiken om de wereld mooier te maken? Hoe wil jij situaties voor mensen verbeteren? En welke tegenslagen kom je daarbij tegen? Herkenbare voorbeelden doen het hierin goed. Waar liep je tegenaan en hoe heb je dat opgelost? En wat kan jouw publiek daarvan leren?

Storytelling tip 2: verhalen met conflicten

Verhalen vertellen is al zo oud als de weg naar Rome, waarschijnlijk nog ouder zelfs. En conflicten zorgen dat jouw verhaal interessant is en blijft. Bij ieder bedrijf zijn er beren op de weg, om het maar niet te hebben over de hobbels en omwegen die je niet zag aankomen. Wees niet bang om het hier over te hebben. Door juist over jouw tegenslagen te praten en hoe je deze opgelost hebt, laat je juist zien dat je probleemoplossend ingesteld bent.

Sterker nog, conflict is nodig om een verhaal te vertellen. Wat is nog saaier dan een ‘en toen en toen’ verhaal? Juist. Een verhaal waarin niets gebeurt. Een conflict is wat zorgt dat er dingen gebeuren, het zet dingen in beweging en zorgt dat er een verhaal is om te vertellen.

Conflicten en verstoringen komen er in allerlei soorten en maten. Niet ieder conflict is hetzelfde en ook niet ieder conflict is negatief. Sommige zetten je juist aan tot actie en nadenken. Iedere verstoring heeft zo zijn nut en plaatst in jouw verhaal.

Meet jouw conflict met de Conflict Barometer

Wil je weten wat voor impact jouw conflicten hebben op jouw verhaal, dan is het goed om deze te meten met behulp van de Conflict Barometer uit het boek ‘Four Elements of Storytelling’ van Klaus Fog, hoe hoger jouw verhaal scoort op de barometer, hoe meer druk en urgentie er te voelen is om de situatie op te lossen. Conflicten en verstoringen kun je heel simpel en subtiel opnemen in je verhaal zonder er diep op in te gaan. Een goed voorbeeld daarvan is nog altijd het bekende 6-woord verhaal: For sale: baby shoes, never worn. In zes woorden is het verhaal en de situatie duidelijk, zonder het expliciet te benoemen.

conflict-barometer-storytelling-tipsBron: Fog, K. (2005). Four Elements of Storytelling (p. 35).

Je moet wel oppassen dat je niet direct na het beschrijven van het conflict of probleem de oplossing geeft. Het doel is om spanning op te bouwen. Dat lukt alleen als je het probleem nog even wat langer laat hangen voordat je de oplossing geeft. Dat heeft weer een positieve invloed op de spanningsboog van jouw verhaal.

Storytelling tip 3: spanningsbogen in jouw verhaal

Verhalen bouw je rondom spanningsbogen. Ze houden de aandacht vast, en helpen met de opbouw van jouw verhaal. Dus ook jouw brand story.

En zijn verschillende soorten spanningsbogen, maar in de kern worden ze gevormd door aaneenschakeling van scènes, ofwel een ‘scène ketting’ zoals Theo Hendriks het noemt. Kies scènes uit je logline en combineer die samen tot een goed verhaal met een goede spanningsboog. Zijn er scènes die je verhaal afremmen, te diep op de feiten in gaan, of te veel tijd kosten in een korte pitch? Schrappen! Zorg voor genoeg feiten om je verhaal in balans te houden, maar zorg voor snelheid (iedereen heeft het druk) en verhaal met een goede balans.

Dat een verhaal niet altijd een rechtlijnige spanningsboog heeft laat het verhaal van Assepoester goed zien.

Vonnegut-Story-Chart-Cinderellabron: Gray, M. (2013). Kurt Vonnegut on cinderella and writing.

Elk onderdeel van het verhaal voegt iets toe aan de vooruitgang en opbouw ervan. Juist de pieken en dalen in het verhaal zorgen ervoor dat de lezer of luisteraar het verhaal blijft volgen. Zonder conflict en drama krijg je dit niet voor elkaar.

Kortom, terwijl de ‘wow’ en de ‘waarom’ zorgen voor een goed en krachtig begin van jouw verhaal, zorgt de ‘wat’ ervoor dat er spanning en drama in jouw verhaal komt. Daardoor blijft de lezer geïnteresseerd en wil hij of zij echt weten of jij jouw tweede ‘wow’ kunt waarmaken.

Zelf aan de slag met de ‘wat’ in jouw verhaal

Nu is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen: Welke tegenslagen kwam jij tegen tijdens het opzetten van jouw bedrijf of idee, en hoe heb je die opgelost? Welke (innerlijke) conflicten moest je oplossen voor je echt een impact maakte met jouw idee? En welke scènes kun je gebruiken in de opbouw van jouw verhaal?

Dit was het derde deel uit de serie over ‘The Wow Starts Now’ van Theo Hendriks. Over drie weken gaan we verder met de ‘wie’ en duiken we in het publiek, wie je precies helpt met je idee en wat je eigenlijk met je verhaal wil bereiken.

Wil jij ...

  • Een analyse van de huidige situatie?
  • Klanten meenemen in jouw story?
  • Een expert die met je meedenkt?
5 Stars
Wij krijgen een 5/5 uit 275 Google Reviews

Vraag een advies gesprek aan

We nemen binnen twee werkdagen contact met je op