Skip to content
fd-gazellen-logo-liggend-22-24
Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!
6 website optimalisatie tips
9:25

Hoe bewust ben jij bezig met het effect dat je website heeft op de bezoeker? Hoe trek je je bezoekers eigenlijk aan en hoe zorg je dat ze doen wat je wilt dat ze doen? In dit artikel geven we 6 website optimalisatie tips

Het belang van webverkeer

Vooral kleinere bedrijven zijn zich vaak niet voldoende bewust van het belang van webverkeer. Ze kopen een domein, plaatsen hun content en laten het daarbij. Dit is zonde, want zonder het actief genereren van verkeer zal niemand de website te zien krijgen.

Uit onderzoek van Web.com blijkt bijvoorbeeld dat maar 17% van de kleine bedrijven investeert in zoekmachine optimalisatie (SEO); éénn van de meest effectieve manieren om potentiële klanten naar een website te sturen. 

Website optimaliseren

Om je webverkeer zonder veel moeite een mooie boost te geven, raden we aan om de volgende website optimalisatietips zorgvuldig door te nemen en (wanneer relevant) toe te passen op je eigen website.

1. Je website optimaliseren voor SEO met de SEO audit

Er bestaan verschillende handige tools die in enkele minuten analyseren wat je op je website kunt aanpassen voor betere vindbaarheid op Google:


  1. De SEMRush SEO audit, bijvoorbeeld, resulteert in een handige lijst met technische aspecten die gemakkelijk zijn aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan pagina’s die niet goed functioneren, elementen die lastig te vinden zijn of een gebrek aan interne- of externe links. Hoe beter een website in elkaar zit, hoe vaker Google deze aan de doelgroep zal laten zien.

    SEMrush SEO audit

  2. Ook de HubSpot Content Hub maakt het eenvoudig om waardevolle SEO-aanbevelingen te implementeren. Je kunt je aanpassingen direct vanuit de tool doorvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van alt-teksten aan afbeeldingen, het optimaliseren van headers en het verbeteren van de laadsnelheid van pagina’s. Naast het uitvoeren van een initiële SEO-audit, biedt de HubSpot Content Hub ook continue monitoring van je website. Hierdoor blijf je altijd op de hoogte van nieuwe SEO-problemen die opduiken en kun je deze snel oplossen. 

Benieuwd naar de prestaties van jouw website? Klik op de knop hieronder en kom erachter hoe sterk deze is.

 

2. Content optimaliseren

Naast de technische aspecten die uit een audit naar voren komen, is ook het optimaliseren van content belangrijk. Bevat de content de juiste zoekwoorden en voldoende gerelateerde termen? Is de tekst goed scanbaar? Bevat de pagina voldoende afbeeldingen en een goede meta description? Zijn er externe links naar- en vanaf andere websites nodig? Al deze elementen hebben veel invloed op de online vindbaarheid van een site.

Er bestaan verschillende tools die precies aangeven of een tekst de elementen bevat die Google als ‘goed’ beschouwt:

  1. De HubSpot Content Hub SEO functionaliteit biedt aanbevelingen die tijdens het schrijven van een pagina aan de linkerkant worden weergegeven. De tool is zeer gebruiksvriendelijk, omdat je wijzigingen direct kunt doorvoeren en de pagina kunt bijwerken.
  2. De SEMRush writing assistant is als add-on toe te voegen aan een Google Doc en geeft precies aan waar je op moet letten om je tekst zo SEO-vriendelijk mogelijk in te richten.
  3. Ook de Yoast WordPress SEO plugin geeft dergelijke tips, maar dan wanneer je een tekst in WordPress zet.

SEMRush Writing Assistant

Door een combinatie van de bovenstaande tools te gebruiken weet je zeker dat je content de woorden, toon, lengte en opbouw heeft die Google graag hoog in de zoekresultaten plaatst. En hoe hoger je tekst scoort op Google, hoe vaker deze bekeken zal worden.

3. Verlaag de bounce rate

Komen er bezoekers op je website? Dan zul je moeten zorgen dat ze even blijven hangen en niet direct weer wegklikken. Het percentage bezoekers dat op een website terecht komt en deze gelijk weer verlaat, heet de bounce rate.

De bounce rate moet zo laag mogelijk zijn. Naast het feit dat een te kort bezoek nooit in een verkoop zal eindigen, heeft een hoge bounce rate ook een negatief effect op de SEO van een pagina. Google merkt namelijk direct op dat de bezoeken maar zo kort duren en concludeert daaruit dat de website waarschijnlijk niet relevant (of van goede kwaliteit) is. De pagina komt hierdoor lager in de zoekresultaten uit, wat vanzelfsprekend resulteert in minder webverkeer.

Bounce rate

Hoe verlaag je de bounce rate dan? Dit doe je bijvoorbeeld door interne links tussen relevante pagina’s te plaatsen, advertenties op je website te beperken, te zorgen voor goede scanbare content, aandacht te besteden aan het gebruiksgemak (UX) en te zorgen voor een snelle website.

Het allerbelangrijkste is hier echter dat de website van waarde is voor je doelgroep. Wanneer bezoekers direct kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, zullen ze geen reden zien om weg te klikken.

4. Zorg voor een snelle website

We noemden het al eerder: hoe sneller een website werkt, hoe beter. Uit onderzoek bleek dat 39% van de bezoekers een website verlaat als deze te langzaam laadt. Dit is een enorm percentage dat gemakkelijk behouden kan worden door regelmatig te testen hoe snel de website laadt en wat er beter kan.

Met handige tools zoals GTMetrix meet je gemakkelijk hoe lang het duurt om jouw website te laden en welke elementen eventueel voor vertraging zorgen.

Website optimaliseren met GTmetrix

5. Je website optimaliseren voor mobiel

Binnen veel industrieën vindt minstens de helft van de websitebezoeken plaats op mobiel (bron: Perficient). Functioneert een website dan ook niet optimaal op een smartphone, dan loop je de kans om minstens de helft van je webverkeer te verliezen.

Met Google’s Mobielvriendelijke test zie je in een paar minuten of jouw website mobielvriendelijk is en wat je kunt doen om deze te verbeteren.

Optimaliseren website voor mobiele apparaten

6. Je website optimaliseren voor betere conversie

Wanneer je voldoende verkeer richting je website hebt gestuurd, wil je natuurlijk dat je bezoekers actie ondernemen. Wat deze actie is, hangt af van jouw bedrijf en strategie. Mogelijke conversiedoelen zijn het doen van een aankoop, het invullen van een formulier, het downloaden van een document of het sturen van een e-mail.

Helaas is een groot deel van de ondernemers niet bewust bezig met het aansturen op een conversiedoel. Maar liefst 70% van de kleine bedrijven heeft bijvoorbeeld geen call to actions (CTA’s) op de homepage. Dit betekent dat het de bezoekers niet duidelijk zal zijn wat ze op de website kunnen doen, waardoor ze hoogstwaarschijnlijk ook niets zullen doen.

Hoe zorg je dat bezoekers wel overgaan tot actie? Door de onderstaande vijf website conversie tips eens uit te proberen kun je je website optimaliseren voor conversie en is de kans groot dat een website meer en meer zal gaan opleveren.

Vergeet de call to action niet

We noemden hem al eerder, de CTA (call-to-action). Het is enorm zonde hoeveel bedrijven een goede website hebben, maar vergeten de bezoeker aan te moedigen om te doen waar de website voor gemaakt is.

Zorg daarom dat iedere pagina de bezoeker richting een bepaalde actie stuurt. Dit kan bijvoorbeeld een contact-knop zijn, of een mooie aanbieding.

Zet je call to actions op een opvallende plek en geef deze een kleur die afsteekt tegen de rest van de pagina.

Website optimaliseren

Voeg een pop-up toe

Om meer bezoekers op je website een extra aanmoediging te geven om actie te ondernemen is het aan te raden om pop-ups toe te voegen. Voorbeelden van goede pop-ups zijn:

  • De exit-intent pop-up die verschijnt wanneer de bezoeker de website lijkt te gaan verlaten
  • Een pop-up die vraagt om inschrijving voor de nieuwsbrief
  • Een pop-up waarin een gratis product (lead magnet) wordt aangeboden in ruil voor het achterlaten van gegevens

Een ‘gamified’ pop-up waarin een aanbieding een spelletje wordt. Denk bijvoorbeeld aan een rad met verschillende kortingspercentages dat bezoekers kunnen draaien.

Gamified popup

 Bron; https://www.optimonk.com/gamification-for-your-popups-introducing-the-lucky-wheel-template/

Verwijder alle afleiding

Hoe minder afleiding, hoe sneller een websitebezoeker geneigd zal zijn om de gewenste actie uit te voeren.

Zorg daarom dat deze actie de enige logische stap voor de bezoeker is. Is je bezoeker bijvoorbeeld in het winkelmandje belandt, klaar om af te rekenen? Zorg dan dat deze niets anders kan dan op ‘bestel’ klikken. Staan er nog andere producten op het scherm? Of kan de bezoeker op een leuke afbeelding, blog of social media-link klikken? Dan is de kans groot dat deze zal worden afgeleid en dat de koop niet doorgaat.

Optimaliseren Google

Google is hét bedrijf zonder afleiding op de website. Een simpel design waar maar één actie mogelijk is: het uitvoeren van een zoekactie.

Besteed voldoende aandacht aan je webdesign

Het ontwerp van een pagina is minstens net zo belangrijk als de tekst. Wanneer bezoekers namelijk op een website komen die er onverzorgd of ingewikkeld uitziet, dan wekt dit direct een slechte indruk en haken de bezoekers waarschijnlijk af. UX design en usability optimalisatie (UI) zijn hierbij essentieel.

38% van de internetgebruikers gaf in een onderzoek van Hubspot bijvoorbeeld aan een website te verlaten wanneer de content of indeling er onaantrekkelijk uitziet. Zorg daarom altijd voor een mooie, makkelijk te navigeren site die aansluit bij zowel de doelgroep als de stijl van het bedrijf zelf.

Website optimaliseren design

Met een onbetrouwbaar ogende website zul je niet snel klanten binnenhalen. Bron: https://todayslocalmedia.com/ugly-website-designs-examples/

11. Voer A/B tests uit

Als laatste is het belangrijk om regelmatig te testen of de website wel het juiste effect heeft. Met handige tools is het mogelijk om A/B tests uit te voeren. Dit zijn tests waarmee je simpelweg twee versies van een pagina vergelijkt om te kijken welke het beste effect heeft.

Maak bijvoorbeeld twee verschillende CTA’s en zorg dat de helft van je websitebezoekers CTA A zien krijgt en de andere helft CTA B. Reageren meer bezoekers op CTA B? Dan kun je na enige tijd besluiten om alle bezoekers deze CTA te laten zien.

Handige tools voor het uitvoeren van A/B tests zijn Google Optimizer, VWO, Optimizely en HubSpot

Website optimaliseren

 

Wil jij ...

  • Hoger in Google komen te staan?
  • Een gebruiksvriendelijke en converterende website
  • Geen technische mankementen op je website
  • Je website sneller en gebruiksvriendelijker maken?
  • Hogere conversieratio’s behalen door optimalisatie?
5 Stars
Wij krijgen een 5/5 uit 270 Google Reviews

Vraag een adviesgesprek aan