Als B2B-verkoper maak je hoogstwaarschijnlijk al gebruik van LinkedIn. LinkedIn is een onmisbaar platform voor B2B-marketing dat waarde biedt in ieder stadium van de klantreis.
Maar benut je alle functies van LinkedIn wel volledig? In deze blog gaan we in op LinkedIn voor B2B-bedrijven en bespreken we vijf handige functies van het platform die je misschien nog niet kent.
LinkedIn voor B2B-bedrijven
LinkedIn is hét social media platform voor B2B-verkopers. Met maar liefst 810 miljoen gebruikers is LinkedIn extreem populair in maar liefst 200 landen en regio’s wereldwijd.
Deze enorme populariteit is niet zo gek. Het platform heeft namelijk flinke voordelen voor B2B-verkopers. Om een paar voorbeelden te noemen:
- 40% van de B2B-marketeers gaf in een survey van LinkedIn aan dat het platform het meest effectief is voor het creëren van goede leads.
- Omdat LinkedIn zich volledig richt op bedrijven, is de kans groot dat een potentiële B2B-klant hier te vinden is.
- Met de extreem specifieke targeting-mogelijkheden van LinkedIn Ads, bereik je zelfs de meest niche-doelgroepen gemakkelijk.
- LinkedIn is een mooi, maar makkelijk te beheren visitekaartje voor een bedrijf. Met nette LinkedIn bedrijfspagina's en goed doordachte branding (ook van het persoonlijke profiel van medewerkers) laat je zien dat jouw bedrijf te vertrouwen is.
- Met goede B2B-content op LinkedIn laat je je kennis in de industrie zien. Zo blijf je ‘top of mind’ bij de doelgroep.
Vijf functies uitgelicht
De bedrijfspagina, LinkedIn Ads en volgverzoeken hebben we al uitgebreid beschreven in onze eerdere blogs. LinkedIn biedt echter nog veel meer. Daarom kijken we in deze blog naar vijf nuttige functies voor B2B-bedrijven die jullie misschien nog niet kennen.
1. LinkedIn Sales Navigator
Als eerste de allerkrachtigste tool voor B2B-bedrijven: LinkedIn Sales Navigator. Deze betaalde functie van LinkedIn richt zich volledig op leadgeneratie en doet dit extreem goed. Zo kun je in de Sales Navigator onder meer het volgende:
- Met de Advanced Sales filter doorzoek je alle LinkedIn-accounts op basis van extreem specifieke kenmerken. Bedrijfsgrootte, omzet, locatie en industrie bijvoorbeeld. Heb je ook e-mailadressen of telefoonnumers nodig voor je campagne? Dan kun je deze scrapen met bijvoorbeeld Snov.io of Lusha.
- Door in de Sales Navigator accountlijsten aan te maken, deel je relevante accounts in op categorie. Beslissers binnen de B2B-bedrijven in jouw doelgroep, bijvoorbeeld. LinkedIn brengt je vervolgens op de hoogte van de activiteiten van deze accounts, waardoor je hier perfect op kunt inspelen.
- InMails sturen naar potentiële klanten binnen én buiten je persoonlijke netwerk. Zonder LinkedIn Sales Navigator is dit helaas niet mogelijk.
- Gecombineerd met andere tools zoals Skylead, zet je met behulp van LinkedIn Sales Navigator volledig geautomatiseerde LinkedIn-campagnes op.
2. LinkedIn Events
Zo’n drie jaar geleden heeft LinkedIn eindelijk een evenementenfunctie gelanceerd: LinkedIn Events. En terwijl de functie zoveel potentie heeft, lijkt deze nog niet zo bekend en populair als bijvoorbeeld Facebook Events.
Hoe werkt LinkedIn Events? Met LinkedIn Events stuur nodig je je connecties uit voor een evenement. Dit kan om een online evenement gaan, maar ook om bijvoorbeeld een offline beurs.
Omdat LinkedIn voor veel B2B-verkopers dé plek is waar de doelgroep zich bevindt, is het promoten van een evenement op dit platform zo waardevol. Helemaal wanneer je het evenement vanuit je bedrijf opzet en advertenties draait op een post waarin je het evenement promoot. Op deze manier is je bereik vrijwel eindeloos!
Wil je weten hoe LinkedIn Events werken? Op deze pagina geeft LinkedIn uitgebreide uitleg.
Bron: https://business.linkedin.com/marketing-solutions/linkedin-events
3. LinkedIn Live
Instagram Live en Facebook Live ken je misschien al wel, maar wist je dat je met LinkedIn ook live kunt? Weliswaar met gebruik van een externe streaming tool (zoals Vimeo, Restream of Socialive) hosten steeds meer bedrijven interactieve live streams via LinkedIn.
LinkedIn Live heeft verschillende voordelen. Ten eerste ontvangt een live video maar liefst zeven keer meer reacties en 24 keer meer comments dan een normale video. Daarnaast maak je met je organische bezoekers direct een persoonlijke connectie. Kijkers blijven langer hangen dan bij normale video’s en de kans is groot dat een deel van hen nog eens verder wil praten. Een ideale manier om nieuwe leads door de B2B customer journey te leiden!
Bron: https://business.linkedin.com/marketing-solutions/linkedin-live
Een klein nadeel van LinkedIn Live is het feit dat je de functie moet aanvragen bij de klantenservice van LinkedIn. Deel je echter regelmatig waardevolle content, dan is de kans groot dat je aanvraag wordt goedgekeurd.
4. LinkedIn nieuwsbrieven
Een nieuwe maar erg leuke functie van LinkedIn is de LinkedIn nieuwsbrief. Heb je al eens een uitnodiging ontvangen om je te abonneren op de LinkedIn nieuwsbrief van een bedrijf?
Voor B2B-verkopers heeft een LinkedIn nieuwsbrief eigenlijk dezelfde voordelen als een gewone nieuwsbrief:
- Door regelmatig een nieuwsbrief te publiceren, blijf je ‘top of mind’ bij de doelgroep.
- Een nieuwsbrief bevat links naar de website, wat extra webverkeer oplevert.
- In een nieuwsbrief kun je direct aanbiedingen doen of een slimme call-to-action (CTA) plaatsen. Zo stuur je de lezers gemakkelijk richting een conversie.
Wat een LinkedIn nieuwsbrief echter extra waardevol maakt, is de mogelijkheid om al je connecties en volgers uit te nodigen om zich te abonneren. Ook stuurt LinkedIn na publicatie push-, in-app en e-mailberichten naar alle abonnees. Een ideale manier om de zichtbaarheid van een nieuwsbrief een mooie boost te geven.
Het maken van een nieuwsbrief is niet moeilijk. Wel moet je eerst de ‘creator mode’ op je profiel aanzetten. Om dit te kunnen doen heb je minimaal 150 volgers nodig, moet je actief zijn op LinkedIn en al enkele artikelen hebben gepubliceerd.
5. Productpagina’s (Showcase pagina)
Last but not least, de LinkedIn productpagina. Voornamelijk voor B2B-verkopers met een complexer product zijn deze pagina’s ideaal. Denk bijvoorbeeld aan een SaaS-product, een machine of een zakelijke dienst.
Een LinkedIn productpagina is een speciale pagina op LinkedIn die volledig is toegewijd aan één product. De bio gaat over dit product, alle posts gaan over dit product en alle informatie die een potentiële klant heeft om een beslissing te maken is hier te vinden.
Waarom is dit nu zo waardevol? Volgens onderzoek van LinkedIn selecteert 70% van de kopers producten op basis van online onderzoek. De aanwezigheid van voldoende online informatie is daarom essentieel. Doe jij het namelijk niet, dan doet de concurrent het wel. In 2020 hadden al meer dan 10.000 B2B-softwareproducten een eigen pagina, en we zijn ervan overtuigd dat dit er nu nog veel meer zijn.
Een productpagina is gratis aan te maken en is dé manier om je marketing te segmenteren. Zo zal de pagina volgers aantrekken die geïnteresseerd zijn in het specifieke product. Daarnaast kun je ook advertenties draaien vanaf de productpagina gericht op alléén de doelgroep die perfect bij het product past.
Bron: https://business.linkedin.com/marketing-solutions/linkedin-pages/showcase-pages