Vraag je je af hoe je je producten of diensten het beste kunt promoten? Dan zul je als eerste een doelgroep analyse, ook wel bekend als het doelgroep onderzoek, moeten uitvoeren. Het is zeker de moeite waard en stuurt je in de juiste richting. Zonder je doelgroep te onderzoeken is het namelijk lastig om potentiële klanten te achterhalen en te overtuigen van je waarde. Je weet dan niet waar jouw doelgroep behoefte aan heeft, waar je deze kunt vinden en bereiken en op welke manier je interesse kunt wekken in je producten of diensten. En dit zijn onmisbare voorwaarden voor succesvolle marketing,
In deze blog gaan we daarom in op de doelgroep analyse. We zullen jullie precies uitleggen hoe een dergelijke analyse in elkaar zit, waarom deze zo belangrijk is en hoe je een simpel onderzoek kunt uitvoeren in 7 stappen.
Wat is een doelgroep analyse?
Een doelgroep analyse helpt je, simpel gezegd, te weten te komen op wie je je het beste kunt richten voor effectieve marketing. Immers, je product aan iedereen die het maar zien wil aanbieden zou enorme tijd- en geldverspilling zijn.
Je zult daarom voordat je begint met het marketen van je bedrijf en product, een gedetailleerd profiel moeten schetsen van je perfecte klant door de doelgroep te onderzoeken.
Met een dergelijk profiel in handen, weet je bijvoorbeeld:
- In welke leeftijdscategorie de doelgroep zich bevindt.
- Demografische kenmerken waaronder de geografische locatie
- Welke problemen je potentiële klanten ervaren en hoe je ze met jouw producten of diensten hiermee kunt helpen.
- Met welke boodschap, stijl en tone of voice je de interesse van je potentiële klant kunt wekken.
- Waar je potentiële klanten te vinden zijn. Op social media, bijvoorbeeld, of op email, of beter per telefoon.
Op welke doelgroepen je je eventuele Google Ads of social media advertenties zult moeten richten.
Kun je deze vragen niet beantwoorden? Dan kan het zomaar zijn dat je een groot marketingbudget verspilt aan mensen die helemaal niet aansluiten bij je merk. Of dat je een website ontwerpt die je specifieke doelgroep helemaal niet mooi vindt. Of, erger nog, dat je een product of dienst aanbiedt waar helemaal geen behoefte aan is.
Een doelgroep analyse uitvoeren in zeven stappen
Gelukkig kun je bovenstaande problemen voorkomen (of genezen) door een relatief simpel doelgroep onderzoek uit te voeren. Dit kan op verschillende manieren en met verschillende tools, maar de volgende zeven stappen zullen voor de meeste bedrijven meer dan voldoende informatie opleveren.
Stap 1: Documenteer
Om te beginnen, een snelle tip. Documenteer alles wat je doet. We raden je aan een Google Sheet (of Excel sheet) op te zetten waarin je al je data vastlegt, in combinatie met een Google Doc (of Word document) met al je conclusies en bevindingen. Zo hou je je onderzoek gestructureerd en heb je alle uitkomsten en gegevens goed bewaard en centraal vastgelegd.
Stap 2: Bestudeer je bestaande klanten
Heb je je documenten klaar? Dan kun je nu echt beginnen aan de doelgroepanalyse.
Veel bedrijven, jong of al wat ouder, hebben al een paar klanten. En waar kun je beter je informatie vandaan halen dan van de mensen die je product of dienst al daadwerkelijk kopen of gebruiken?
Als allereerste raden we je dan ook aan om in je document in ieder geval de volgende gegevens van je bestaande klanten te noteren:
- Leeftijd
- Geslacht
- Locatie(s)
- Taal
- Inkomensgroep
- Interesses
- Problemen
Uiteraard kunnen al deze deelvragen met een ruime categorie en grove schatting worden beantwoord. Denk bijvoorbeeld aan ‘leeftijd: tussen de 20-35’ en ‘inkomensgroep: voornamelijk lagere inkomens’.
Er zijn verschillende manieren om deze gegevens te achterhalen. Zo kun je:
- Gewoon logisch nadenken en je bestaande kennis samenvatten. Het kan goed zijn dat je een deel van je klanten al persoonlijk kent, wat dit een stuk makkelijker maakt.
- Met je klanten in gesprek gaan en relevante vragen stellen. Je kunt zelfs een korte enquête opstellen om meer over ze te weten te komen.
- Je klanten online bestuderen. Bekijk de social media profielen van je fans op bijvoorbeeld Facebook, om zo te zien wat er in hun leven speelt. Uit foto’s, bio’s en updates kun je best veel informatie halen. Ook kun je uit de analytics van je social media kanalen veel informatie halen over je fans. Denk bijvoorbeeld aan locatie, leeftijd en geslacht.
Stap 3: Bestudeer de klanten van je competitie
Als mooie aanvulling op deze data, kun je dezelfde gegevens verzamelen over de klanten van je competitie. Maak hiervoor een nieuwe tabel in je document en probeer dezelfde zeven (of meer, natuurlijk) punten te weten te komen als je voor je eigen klanten hebt gedaan.
Dit kun je doen door bijvoorbeeld:
- De social media fans van je competitie te onderzoeken (open bijvoorbeeld eens een paar profielen en kijk of deze mensen lijken op je eigen fans).
- De reviews van je competitie door te lezen. Dit kun je doen op social media, op Google of op review websites. Een Google zoekactie op de naam van de competitie brengt je vaak al naar een paar reviews.
- Een Google Alert in te stellen op de naam van je competitie. Zo ontvang je van Google een gratis rapport met daarin de pagina’s (op websites of social media) waarin de competitie genoemd wordt.
- Social listening tools in te zetten. Door de naam van je competitie in deze tools in te voeren, krijg je een overzicht te zien van alle online gesprekken waarin deze naam wordt genoemd. Op social media bijvoorbeeld, of op review sites en fora. Vergelijkbaar met Google Alerts dus, maar vaak net iets uitgebreider.
Wat vinden de websitebezoekers van www.hubspot.com interessant? Dit laat SimilarWeb zien in de bovenstaande topics en percentages.
Naast het bestuderen van de klanten en fans van je competitie, kun je natuurlijk ook veel leren van de online aanpak en presentatie van andere bedrijven. Welke content zorgt voor veel engagement? Dit zal hoogstwaarschijnlijk een onderwerp zijn dat ook jouw doelgroep aanspreekt.
💡 Weet je niet wie je competitie is? Deze blog van Hootsuite legt precies uit hoe je hier heel
makkelijk achter kunt komen.
Stap 4: Vat je doelgroep onderzoek samen
De volgende stap is het structureren en samenvatten van je bevindingen. Lees je data aandachtig door en noteer opvallende punten en duidelijke conclusies.
Werk vervolgens je bevindingen uitgebreid uit in je Google Doc of Word document. Zie deze stap als de afronding van je onderzoek en neem hier ruim de tijd voor. Dit document zal onderdeel worden van je marketingstrategie en zal door jou en eventueel andere medewerkers van je bedrijf worden geraadpleegd wanneer zich vragen over de doelgroep voordoen.
We raden je aan om in dit document een uitgebreide beschrijving en een korte definitie van de doelgroep toe te voegen. Ook kun je, indien relevant, je doelgroep indelen in segmenten. Dit zijn subgroepen binnen je doelgroep die wellicht een iets andere aanpak nodig zullen hebben. In deze blog wordt uitgebreid uitgelegd hoe segmentatie werkt en waarom dit erg nuttig kan zijn voor sommige bedrijven.
Stap 5: Buyer persona
Tijdens stap 5 breng je je bevindingen tot ‘leven’. Uit algemene beschrijvingen ga je nu een aantal fictieve personen creëren en beschrijven. Deze personen, je ‘buyer persona’s’ kun je later in gedachten houden wanneer je je marketingplan verder uitwerkt of wanneer vanuit je bedrijf communiceert. Je spreekt dan, als het ware, tegen je persona. En geloof ons, dat helpt enorm.
We raden je aan om minimaal drie buyer persona’s te beschrijven. Drie personen dus, die klant van je bedrijf zouden kunnen zijn. Geef deze personen zoveel mogelijk kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan:
- Naam
- Leeftijd
- Woonplaats
- Thuissituatie
- Hobbies
- Werksituatie
- Uitdagingen, problemen of behoeften
- Hoe kan jouw bedrijf hiermee helpen
Probeer voor elk segment van je doelgroep een persona op te zetten. Als je bijvoorbeeld klanten hebt van verschillende leeftijden, maak dan ook persona van verschillende leeftijden.
Stap 6: Plan van aanpak en marketing strategie
Heb je de eerste vijf stappen gevolgd? Dan heb je nu een uitgebreide beschrijving van je doelgroep, inclusief een buyer persona voor elk segment van je doelgroep.
Het is nu tijd om al je bevindingen samen te voegen met de rest van je marketingplan, zodat je aan de slag kunt gaan met het daadwerkelijk marketen van je product of dienst.
Wat er precies in een marketingplan staat verschilt per bedrijf, maar waarschijnlijk wil je een social media plan uitwerken, social ads inzetten en mogelijk gebruik maken van Google Ads. Ook zul je moeten werken aan de stijl en tone of voice van je bedrijf en zul je waarschijnlijk een website willen runnen die aansluit bij je specifieke doelgroepen.
Wil je meer leren over het opzetten van een succesvolle marketing strategie? Neem dan eens een kijkje in deze blog van Hubspot
Stap 7: Tests en aanpassingen
Je doelgroep analyse gaat eigenlijk altijd door, ook nadat je alle bovenstaande stappen hebt uitgevoerd. Trends zijn namelijk altijd in ontwikkeling en producten en interesses veranderen mee.
We raden iedereen dan ook aan om regelmatig, wellicht eens per jaar, kritisch naar de doelgroep te kijken. Sluit je aanpak nog steeds aan bij je klanten? Zie je veranderingen op social media? Denk je dat een andere strategie meer succes zal hebben?
Een goede manier om je gekozen doelgroep te testen is door middel van advertenties op social media en Google. A/B tests met verschillende doelgroepen zijn een perfecte manier om te testen of je met je gekozen doelgroep in de juiste richting zit.
Voer je bijvoorbeeld dezelfde ad twee keer uit, maar met twee verschillende target audiences? En resulteert de ene in veel meer kliks of zelfs verkopen dan de andere, dan weet je niet alleen dat de ene ad beter werkt, maar ook dat deze ad beter aansluit bij je gekozen doelgroep. Verschillende tests, met combinaties van doelgroepen en content, kunnen waardevolle informatie opleveren.