Wil jij groeien met growth hacking?

Onze growth hacking experts leggen in een half uur uit hoe jouw bedrijf harder kan groeien.

Wil jij groeien?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ook jij kan online groeien!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan 75 klanten vertrouwen op Leapforce

Festo
Econic
Duyvis
DTG
thuysvers logo
Decos
ZTI
Pure goat
Arco
Witold

Wat is growth hacking?

Growth hacking is een gestructureerd proces van snel opeenvolgende experimenten, met als doel de vraag naar de goederen en/of diensten van een organisatie zo snel mogelijk te laten groeien. 

De term ‘growth hacking’ dateert uit 2010 en is bedacht door Sean Ellis, de auteur van het bestseller boek ‘Hacking Growth’’. Hoewel Sean Ellis de term populair heeft gemaakt, is hij niet de eerste echte growth hacker. Chamath Palihapitiya was in 2007 verantwoordelijk voor het groeien van Facebook en stelde daar het eerste team samen met de focus op groei. Hij noemde zichzelf Head of Growing Stuff. 

Succesvolle growth hackers brengen als eerste in kaart hoe een organisatie groeit. Vervolgens wordt een backlog aan experimenten gegenereerd met daarin alle potentiële groeitechnieken, ofwel experimenten. Deze experimenten worden vervolgens geprioriteerd op basis van: 

  • Impact van het experiment.
  • Vertrouwen in dat het experiment een succesvol wordt.
  • Gemak om het experiment uit te voeren.

Het experiment met de beste score komt bovenaan in de lijst te staan en wordt als eerste uitgewerkt. Bij het uitvoeren van een experiment meten growth hackers nauwkeurig wat de resultaten zijn en bestuderen de implicaties hiervan. Wanneer het resultaat positief is, zal extra worden ingezet op deze marketingmethode. Een negatief resultaat is echter ook waardevol, omdat hieruit naar voren komt waarom een experiment niet heeft gewerkt. Hierdoor zal in de toekomst niet snel eenzelfde fout voorkomen.

Growth hacking data points

De 7 onderdelen van growth hacking

Campaigning

Marketingcampagnes zorgen voor een constante toestroom van nieuwe leads en klanten, waardoor een consistente groei mogelijk wordt gemaakt.

Social media

Social media marketing is een makkelijke en doeltreffende manier om in contact te komen met de doelgroep en om potentiële klanten te overtuigen. 

Content en SEO

Het op de juiste manier inzetten van content- en SEO-strategieën zorgt dat jouw bedrijf online grote stappen maakt en blijft groeien. 

Website en webshop

Om op te vallen en een goede eerste indruk achter te laten heeft iedere website een perfect design en een uitstekende conversie nodig.

CRM en digitale sales

Verkopers zijn vaak te weinig bezig met verkopen en te veel met zaken zoals offertes opmaken en Excel-bestanden opstellen, terwijl software dit ook kan.

Service en loyalty

Customer loyalty en service is meer dan alléén het behouden van je klanten. Het is een lange termijn groeistrategie en dé manier om te zorgen dat niet verloren gaat. 

Data en automation

Systemen aan elkaar koppelen, handmatige taken automatiseren, dashboards opzetten en processen beter en sneller maken.

Waarom is growth hacking belangrijk voor een groeistrategie?

Wanneer je hard wilt groeien is het belangrijk dat er wordt gewerkt aan de hand van een gestructureerd proces. Dit gaat verder dan het opstellen van een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) die betrekking hebben op de merkbekendheid, het binnenhalen van nieuwe leads en downloads.

Growth hackers verkennen bijvoorbeeld nieuwe acquisitie kanalen, denken na over manieren om bestaande klanten langer te behouden en meer uit de online vindbaarheid te halen. Dit gebeurt aan de hand van de volgende vier stappen:

  • Analyse: In de eerste fase wordt diep in de data gedoken om de kansen in kaart te brengen.
  • Ideate: Vervolgens worden zoveel mogelijk ideeën verzameld om in te spelen op de eerder gevonden kansen.
  • Prioritize: Elk idee krijgt een score toegewezen aan de hand van bepaalde criteria. Het idee met de hoogste score komt bovenaan te staan.
  • Test: Het eerste idee wordt uitgewerkt, waarop nieuwe ideeën volgen die vervolgens ook uitgewerkt worden.

Wil jij lezen hoe 50 growth hacks jouw bedrijf effectief kunnen laten groeien?

Krijg inzicht in de beste growth hacks en stel jouw organisatie in staat om op digitaal gebied te groeien.

Wist je dat?

700

Experimenten bij Airbnb

Airbnb voert op dit moment meer dan 700 experimenten per week uit.
Bron: Airbnb.

Groei bij LinkedIn

LinkedIn is snel gegroeid doordat profielen van gebruikers in Google tevoorschijn kwamen. Hierdoor kwam de zoeker bij LinkedIn terecht. Om daarna het volledige profiel te kunnen zien, moest de zoeker zich eerst registreren.
Bron: LinkedIn.

Referral campagne

Het grootste gedeelte van de groei van Dropbox is te danken aan een referral campagne. Bestaande gebruikers droegen nieuwe gebruikers aan in ruil voor extra opslagruimte in hun eigen online omgeving. Een slimme growth hack met een enorme impact.
Bron: Hackernoon.

68%

Return of investment (ROI)

Instagram is het social media kanaal met de op een na hoogste ROI onder marketeers. (HubSpot, 2020)

Segment analysis

Loop je hier tegenaan met growth hacking?

Heb je al eens een start gemaakt met growth hacking? Leapforce merkt dat het voor veel bedrijven een uitdaging is om intern iemand aan te stellen die verantwoordelijk is voor deze groei. Dit komt doordat:

  • Growth hacking tijdsintensief is en je het er niet even naast kan doen.
  • Growth hacking om veel middelen vraagt. Om experimenten uit te voeren kan het zijn dat er aanpassingen in design of development nodig zijn. Hier is veel extra tijd voor nodig.
  • Growth hacking veel kennis vereist. De ontwikkelingen gaan steeds sneller en het vereist veel energie om altijd op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen en trends.

Steeds meer bedrijven kiezen er tegenwoordig voor om een organisatie in te huren die gespecialiseerd is in growth hacking. Zo kunnen ze alsnog profiteren van de voordelen van deze methode, zonder te veel tijd kwijt te zijn of in te korten op kwaliteit.

Data automation

Wat doet Leapforce op het gebied van growth hacking?

Zoals eerder beschreven, bestaat growth hacking bij Leapforce uit zeven onderdelen. Deze onderdelen komen terug in het Leapforce flywheel of growth hacking en zijn onder te verdelen in de vier stappen van de customer journey.

  • Attract: Waarbij advertenties, content marketing, SEO en social media worden gebruikt om de doelgroep aan te trekken.
  • Consider: Laat de doelgroep overwegen om klant te worden door de juiste content aan te bieden.
  • Decide: Via e-mail drips, CRM-optimalisaties en marketing automation wordt de doelgroep overgehaald om een beslissing te maken.
  • Delight: Hoge waarde leveren zodat klanten loyaal blijven en ambassadeur worden van het merk.

Een aantal van onze growth hacking experts

David

David Olthaar

Nina

Nina Twisk

Joost

Joost Annaert

Resultaten waar we trots op zijn

2756%

Groeien met Google Ads campagnes

Groeien met Google Ads campagnes. 2756% ROI bij een B2B SaaS klant middels SEA campagnes.

400%

Website optimalisatie

Door het optimaliseren van de website en diverse verbeteringen te hebben toegepast zijn de leads gestegen met 400%

2x

Zoekmachine optimalisatie

In een jaar tijd een verdubbeling in het aantal organische websitebezoekers bij een B2C webshop.

Progress overview

Wil jij weten waar jouw growth hacking kansen liggen?

Krijg in 30 minuten een growth hacking advies waarmee jij jouw bedrijf laat groeien.

Luuk van den Bosch

Marketing / Sales Expert
luuk
Ook jij kan online groeien!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ontdek hoe jij kan groeien

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Nog niet overtuigd?

Bekijk onze succescases