Google Analytics 4 goed inrichten en website inzichten maximaliseren

Google Analytics Universal verdwijnt in 2023

Deze partijen bereide zich voor op het nieuwe jaar door de overstap van Google Analytics Universal (GAU) naar Google Analytics (GA4) via Leapforce op tijd te maken!

kam
Demaco
Jasa
ZTI
Radine
Google analytics 4

Google Analytics 4

Google Analytics 4, ofwel GA4, is al een tijd klaar voor gebruik en de vervanger van Google Analytics ‘Universal’. Google Analytics geeft inzichten in wat er op je website gebeurd.

GA4 verschillende voordelen vergeleken met de oorspronkelijke Universal Analytics. Zo zijn de voordelen;

  • Meer een privacygerichte benadering.
  • Meer een duurzamere benadering met oog op de toekomst. 
  • Gebruikt machine learning om inzichten te krijgen in het klanttraject.
  • Gebruik op verschillende platforms en apparaten.
  • Analytics werkt perfect met de advertentie en uitgevers producten van Google, zodat jij de inzichten kan krijgen die bij het juiste resultaat passen.

In mei 2022 maken volgens het analyseplatform Builtwith 4.6M websites wereldwijd gebruik van GA4. In Nederland zijn dit 88k websites. 

Vernieuwde technieken

GA4 is het nieuwste update op het  platform van Google. GA4 kan jouw bedrijf volledig inzichten geven in het websitegedrag van jouw bezoekers en klanten. Dit gebeurd volgens een nieuw datamodel en vernieuwde technieken. 

Wat is er nieuw? 

Het belangrijkste verschil tussen Universal Analytics en GA4 zit in het gebruikte datamodel. Universal Analytics redeneert vanuit een sessie-gebaseerde model. Terwijl de GA4 dit doet volgens het event-driven model. Zo verdwijnt de focus op sessies en wordt er geredeneerd vanuit de gebruiker. 

Een tweede verbetering van GA4 vergeleken met Universal Analytics is het feit dat cross device tracking nu makkelijker is. Je kunt klanten dus op twee devices tracken via GA4. Zo kun jij je bezoekers tracken die onderzoek doen op hun computer en telefoon.

Een derde voordeel van GA4 is het feit dat de tool gebruik maakt van machine learning. Op basis van geavanceerde datasets worden slimme voorspellingen gedaan over het toekomstige gedrag van websitebezoekers.

Waarom je GISTEREN moest overstappen

GA4 is enige tijd beschikbaar, tot nu toe samen met de oudere versie. Nu de bekende Universal Analytics echter per juli 2023 gaat verdwijnen, is het tijd voor actie om te voorkomen dat je data en inzicht verliest! Het niet mogelijk om straks je data van Universal Analytics over te zetten naar GA4. Houdt Universal Analytics op, dan ben je zes maanden daarna je data kwijt. Daarnaast duurt het dan ook even voordat je genoeg data hebt opgebouwd om waardevolle analyses te kunnen maken met GA4. Je wilt natuurlijk geen gat in jouw bedrijfsanalyses. 

Wij raden daarom aan om uiterlijk 1 juli 2022 GA4 set-up klaar te hebben. Om een gat in de analyses te voorkomen en teams voldoende tijd te geven om met GA4 te leren werken,  is het daarom noodzakelijk om zo snel mogelijk te beginnen. 

Als laatste is overstappen minder simpel dan je wellicht denktMet alle nieuwe functies moeten er veel keuzes gemaakt worden en moet er besloten worden wat je wil meten. Wij merken dat veel bedrijven het half en onjuist inrichten. Zelfs als ervaren marketeers dit doen. Dit is dan ook echt een vak voor Analytics experts. 

Let op: heb je een premium Google Analytics account? Dan heb je iets meer tijd. Universal Analytics is dan tot 1 oktober 2023 beschikbaar. 

Download de whitepaper met alles over GA4

Download de gratis Google Analytics 4 whitepaper en kom te weten over de de overstap naar GA4 en wat je moet doen voor een goede inrichting.

"*" geeft vereiste velden aan

Wat houdt zo'n overstap in?

Elke website en inrichting is anders, maar kort samengevat, bestaat de overstap naar GA4 uit de volgende stappen: 

  1. Het upgraden van de huidige Universal Analytics naar GA4. 
  2. Het plaatsen van een trackingcode van GA4 op de website. 
  3. Een controle van de property-instellingen en het attributiemodel
  4. Het instellen van GA4 volgens de regels van de AVG
  5. Indien van toepassing, het migreren van gebeurtenissen uit Universal Analytics.  
  6. Het inrichten van nieuwe gebeurtenissen en conversies
  7. Het filteren van intern verkeer
  8. Het instellen van koppelingen met andere Google accounts, zoals Search Console en Google Ads. 


Het volledig en goed opzetten van Google Analytics kost tijd en vergt expertise.  Echter ben je daarna wel toekomstbestendig en heb je alle website statistieken op orde.

Hoeveel tijd kost het opzetten van GA4?

Hoeveel tijd het opzetten van GA4 kost, hangt volledig af van je aanpak. In principe kan GA4 in een paar minuten aangezet worden. Echter klopt er van je data dan nog helemaal niks. GA genereert stuurinformatie en als die niet klopt, dan heb je er niks aan.

De hoeveel tijd die het kost om GA4 hangt onder andere af van factoren zoals het aantal talen op de website, de grootte, wat er gemeten moet worden, of het een website of een webshop is. Soms zijn onze experts in een dag klaar, maar in andere gevallen is het week werk. 

Waar gaat het vaak mis?

Een aantal zaken die we vaak verkeerd zien gaan:

  • De verkeerde gebeurtenissen worden gemeten.
  • Zaken die niet ingesteld zijn zoals conversies of goals. 
  • De connectie met Google Ads of Google Search console staat niet aan.
  • Events worden niet goed afgevuurd op de website waardoor zaken niet worden gemeten. 

Leapforce zijn aanpak 

De Analytics experts van Leapforce hebben jarenlange ervaring met data, Google Analytics en het uitvoeren van analyses. Wij weten precies hoe je GA4 optimaal benut en hebben al diverse klanten geholpen bij de overstap van Universal Analytics naar GA4.

Luuk vD Bosch

Meer weten over GA4 of een gratis GA4 quick scan bij onze Digital Analytics experts aanvragen? Neem contact op!

Om agenda’s te bewaken is er plek voor één GA4 quick scan per week

 

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eerst meer weten? Lees hier meer