Skip to content
fd-gazellen-lf-2022-2023
Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

In deze blog lichten wij vier succesvolle affiliate marketing voorbeelden toe. Onderstaande bedrijven ken je sowieso! Maar wist je ook dat zij mede groot zijn geworden door affiliate marketing?

Tractie genereren met affiliate marketing

Doordat het verspreiden van hun verhaal zoveel voordelen met zich meebracht, is de populariteit van deze bedrijven in een stroomversnelling terecht gekomen. Hieronder hun succesverhalen:

Affiliate-marketing1

1. Uber

Uber heeft de hele taxiwereld doen veranderen en is niet meer weg te denken uit het stadsleven. Het is niet meer nodig om buiten in de regen op zoek te gaan naar een taxi of geen idee te hebben wanneer en waar de taxichauffeur precies stopt. Sinds de oprichting in 2009 heeft Uber 75 miljoen gebruikers en is actief in 700 steden wereldwijd. Het referral programma van Uber is beschikbaar voor zowel taxichauffeurs als passagiers.

Door het delen van een link met personen die de app nog niet gebruiken, kan je als passagier gratis ritten verdienen en heb je als chauffeur recht op een beloning. Dit zorgde ervoor dat het aantal gebruikers binnen no-time exponentieel groeide. Iedereen wil natuurlijk wel een keer gratis van A naar B. De gratis kennismaking en een goede eerste ervaring resulteren in een frequenter gebruik van de app, waar Uber op dit moment zijn geld mee verdient.

Affiliate-voorbeeld-Uber-1536x864

2. AirBnB

De deelmarkt wordt steeds populairder. Waarom moet je huis leeg staan als jij er even een weekje niet bent? Dat is precies wat de oprichters van AirBnB dachten, in 2008. Vanaf dat moment is het mogelijk om als particulier je huis te verhuren en de spullen die jij op dat moment toch niet gebruikt, te delen met medereizigers. Vergelijkingswebsites voor hotels worden ingeruild voor directe zoekacties op AirBnB.

Door slim gebruik te maken van de eerste gebruikers, is AirBnB gegroeid naar 300 miljoen boekingen per jaar in 81.000 steden in 191 verschillende landen. De eerste gebruikers van AirBnB kregen per mail een aanbod van $25 reiskrediet wanneer zij AirBnB adviseerden aan potentiële klanten. Wanneer deze nieuwe klanten hun eerste boeking plaatsten, kregen ze nog eens $75,-. Dat kan zomaar een gratis verblijf bij je volgende weekend weg betekenen! Hierdoor is de bal gaan rollen.

Op dit moment hanteert AirBnB nog steeds een referral programma, alleen zijn de bedragen nu anders. In Nederland kun je €15,- reiskrediet verdienen wanneer je een nieuwe klant aandraagt en de eerste boeking heeft plaatsgevonden

Affiliate-voorbeeld-Daniel-1536x903

3. Daniel Wellington

Een naam die misschien niet gelijk bekend voorkomt, maar de horloges die ze maken herken je zeker! Een klassiek uurwerk dat voor een betaalbare prijs over de toonbank gaat en daardoor voor een breed publiek toegankelijk is. Het bijzondere aan dit succesverhaal is dat dit horlogemerk zijn naamsbekendheid heeft opgebouwd met alleen het gebruik van influencers.

Influencers met honderdduizenden ofwel miljoenen volgers ontvingen een gratis horloge en deelden hiervan een foto op social media met een bijbehorende kortingscode. Dit zorgde ervoor dat in het vierde jaar dat Daniel Wellington bestond (2015) al een omzet van $207 miljoen werd gerealiseerd. Het grote bereik dat dit heeft veroorzaakt zie je ook terug in de 4,6 miljoen volgers op Instagram.

4. Tesla

Naast het feit dat de duurzame trend steeds meer impact krijgt, heeft het referral programma van Tesla ook zeker een bijdrage aan hun succes geleverd.

Om het aantal Tesla’s op de weg te laten groeien, gaf Tesla $1.000 korting aan de persoon die werd aangedragen. Bij een volgend referral programma gaf Tesla een half jaar gratis SuperCharging en 2% korting op een van de modellen. Dit zorgde voor zo’n extreme groei dat Tesla het referral programma al gauw heeft moeten terugdringen naar de 1.500 km gratis SuperCharging voor jou en de aangedragen persoon.

Het succes van het aantal verkopen was in 2018 goed zichtbaar. Tesla verkocht meer auto’s in het eerste half jaar dan Jaguar, Honda, Jeep, Lexus en Maserati bij elkaar. De lage bijtelling is dus niet alleen een oorzaak van de snelle groei, ook de voordelen van het doorvertellen vertaalt zich duidelijk in meer aankopen.