Skip to content
fd-gazellen-lf-2022-2023
Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

Je weet wat je doet, maar weet je ook waarom je het doet? De ‘waarom’ is misschien wel het meest belangrijkste onderdeel in storytelling. Sterker nog, het is hét krachtigste onderdeel van jouw verhaal. Maar het is ook precies het onderdeel wat mensen vergeten als ze beginnen te vertellen over hun bedrijf. Aan de hand van het boek ‘The Wow Starts Now’ van Theo Hendriks, duiken we in de ‘waarom’ in storytelling van je bedrijf. Want waarom doe jij wat je doet?

 

De kracht van het ‘waarom’ in storytelling

Maar waarom is de ‘waarom’ dan zo’n krachtig onderdeel van jouw bedrijfsverhaal? Het heeft alles te maken met drijfveren. Waarom doe jij wat je doet elke dag? Omdat jij gelooft dat wat jij doet het leven van anderen beter maakt. Jij gelooft in de missie van jouw bedrijf, van jouw de werkgever, in een goed doel, in dat jouw kleding je een bepaalde uitstraling geeft. En dat wordt duidelijk gemaakt in elke vorm van denken, handelen en communiceren van een bedrijf.

Als mens zijn we geprogrammeerd om te denken vanuit het ‘waarom’. Kijk maar eens naar een kleuter die net de wereld een beetje begint te begrijpen. Hoe vaak vraagt die wel niet ‘waarom?’. Net zolang tot het enige antwoord wat nog over is is: ‘omdat het zo is’ en zelfs dán vraagt de kleuter nog ‘maar waarom is dat zo?’. Het vragen en het zoeken naar de ‘waarom’ zit zo diep van binnen dat we het vaak niet eens doorhebben dat de ‘waarom’ onze drijfveer is. Het helpt ons om te begrijpen hoe de wereld werkt en het geeft betekenis aan de dingen die we doen. Dat maakt het juist zo’n krachtige marketingtool.

Storytelling en dus ook corporate storytelling gaat veel verder dan feiten. Het ‘waarom’ speelt in op emoties. Het gaat niet om specs, bij de ‘waarom’ draait alles erom om mensen zo dusdanig te inspireren dat ze onderdeel willen zijn van jouw ‘waarom’. Omdat zij geloven wat jij gelooft.

Storytelling werkt omdat mensen verhaal dieren zijn. Het zit in ons om overal een verhaal van te willen maken. Ook al is iets nog zo abstract, we zoeken automatisch naar een manier om iets menselijker te maken. Daarom doen dingen als ‘faces in everyday objects’ het zo goed. Het is dan ook logisch dat het voor mensen veel makkelijker is om zichzelf te verbinden met een verhaal, dan met een set unique selling points (USP’s) van producten of diensten.

Denken vanuit de Golden Circle

Misschien heb je ondertussen de bekende TED Talk van Simon Sinek al gezien: How great leaders inspire action. Inmiddels heeft de video ruim 35 miljoen views en is de op twee na best bekeken TED Talk. Het boek ‘Start with Why’ gaat nog dieper op dit onderwerp in en is inmiddels een bestseller. Het idee is heel simpel: alle grote bedrijven en merken die écht een impact hebben gemaakt, leggen de focus op hun ‘waarom’.

 

“People don’t buy what you do, they buy why you do it.”, zegt Simon Sinek. Dat is de kern van zijn concept ‘the Golden Circle’. Door niet te beginnen met ‘wat je doet’, maar waarom je het doet, wordt je verhaal en dus ook je boodschap veel sterker en krachtiger. Met andere woorden; hoe meer jij echt in jouw idee gelooft en ook handelt vanuit die overtuiging, hoe meer indruk dit maakt op mensen. Sterker nog, door vanuit het ‘waarom’ te handelen, gaan mensen eerder in jouw missie geloven. En dat is potentiële klanten veranderen in fans.

Golden circle storytellingDe Golden Circle van Simon Sinek

Gangmakers en begunstigden

Maar voor wie doe je het allemaal? Ook dat is een belangrijk onderdeel van jouw ‘waarom’. Deze groepen noemt Theo Hendriks ‘gangmakers’ en ‘begunstigden’. Goede ideeën worden namelijk nog beter als je de hulp van anderen inschakelt.

Iedereen heeft hierin zijn eigen rol. Zo zijn gangmakers de personen die jouw op je pad zetten en je helpen met het leggen van de basis van je idee. In zijn boek haalt Theo Hendriksen het verhaal aan van de bedenker van de Dopper. Zijn gangmakers waren, bijvoorbeeld, zijn familie die altijd tijdens het wandelen in de natuur hun afval mee naar huis nam. Daarom stoorde het hem extra om alle plastic flesjes in de natuur te zien liggen. Jouw gangmakers zijn essentieel voor jou verhaal omdat ze onderdeel zijn van jouw drijfveren. Ze zijn het zaadje waaruit jouw hele idee is ontstaan.

Daarnaast zijn begunstigden ook essentieel voor het slagen van jouw idee. Zij zijn namelijk degenen waarvoor je het allemaal doet. Begunstigden komen in allerlei soorten en maten. Je kan iets willen doen voor de hele mensheid, of juist het kleiner aanpakken voor een speciale groep mensen. Maar de begunstigden zijn vaak meer dan alleen jouw klanten. Het gaat verder. Je moet hier echt nadenken wie je gaat helpen en waarom. Ook dit is belangrijk tijdens het vertellen van jouw verhaal. Hoe duidelijker je kunt maken waarom jouw idee, bedrijf, of product belangrijk is voor jouw begunstigden, hoe sterker jouw verhaal wordt. Wil je hier meer over weten? Dan kun je altijd het boek zelf lezen.

The wow starts now van Theo Hendriks

 

Zelf aan de slag met de ‘waarom’ in jouw corporate story

Nu is het tijd om zelf aan de slag te gaan en over jouw ‘waarom’ te gaan praten. Het kan helpen om jezelf de volgende vragen te stellen en zo een begin te maken aan jouw verhaal:

  • Waarom doe jij wat je doet? Wat is jouw ‘waarom’?
  • Wie zijn jouw gangmakers? En welke factoren hebben bijgedragen aan het ontwikkelen van jouw bedrijfsidee?
  • Wie zijn jouw begunstigden en op welke manier gaat hun leven verbeteren door jouw product of dienst?
Deze post bevat affiliate links naar het boek, dit verandert echter niets aan onze mening over de inhoud.