Spam leads kopen

Online leads kopen: Hoe werkt dat? (Tip: Doe het niet!)

Leadgeneratie is voor veel bedrijven een bron van zorgen. Het kost tijd, energie en levert de nodige onzekerheid op. Wat als de sales pipeline leeg raakt? Om dit te voorkomen, kiezen sommige bedrijven voor een wel heel makkelijke oplossing: leads kopen. Ze kopen kant-en-klare lijsten met de contactgegevens van bedrijven of personen binnen hun doelgroep.

Hoe werkt dit precies? Wat kun je van deze lijsten verwachten, wat zijn de voor- en nadelen en waarom raden wij het kopen van leadlijsten sterk af? Dit, en meer, bespreken we in deze blog.

Spam mailbox

Leads kopen: zo werkt het

Wanneer je op Google ‘leads kopen’ intypt, kom je eindeloos veel aanbieders van kant-en-klare lijsten met online leads tegen. Dit zijn beheerders van bedrijfsgegevens, of leadgenerators (online platforms met grote databestanden) die gebaseerd zijn op de kenmerken van jouw doelgroep en een lijst met leads voor je beschikbaar maken. 

Hoe deze lijst eruit ziet, hangt af van de tool of aanbieder. Zo koop je bijvoorbeeld: 

  • Een lijst met de contactgegevens van 250 secretaresses voor zo’n €0,70 per lead bij een Nederlandse aanbieder van bedrijfsgegevens. 
  • Een abonnement bij een grote leadgenerator waarmee je maandelijks voor €84 de gegevens van 200 leads downloadt.
  • Maandelijks toegang tot de telefoonnummers van 40 relevante leads (volgens de aanbieder, tenminste) voor €25.

Ook bestaan er platforms waarop je onderdelen van een lijst die je niet hebt gebruikt weer kunt verkopen. Op deze manier hou je de kosten nog lager en betaal je echt alleen voor de leads waar je daadwerkelijk contact mee opneemt. 

Sommige lijsten zijn statisch. Dit betekent dat ze eenmalig worden gedownload. Andere lijsten zijn online in te zien en worden regelmatig bijgewerkt. Deze laatste versie is vaak iets duurder en bevat relatief meer correcte gegevens. 

 

De voordelen

Statisch of online, naar onze mening heeft het kopen van leads bijna altijd meer nadelen dan voordelen. Alleen het feit dat de lijsten snel en makkelijk te verkrijgen zijn en weinig kosten, zou als voordeel kunnen worden gezien. Echter, hier heb je weinig aan als de leads niet correct zijn en nauwelijks of niet converteren. 

 

De nadelen

De nadelen zijn, in tegenstelling tot de voordelen, aanzienlijk. Er zijn er wellicht nog meer, maar in onze ogen zijn de onderstaande vier nadelen al meer dan voldoende reden om geen lijsten met leads te kopen: 

De Algemene wet gegevensbescherming (AVG)

De Algemene wet gegevensbescherming (AVG) stelt als hoofdregel dat marketingberichten alleen mogen worden verstuurd wanneer de ontvanger hier nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven. Dit levert bij gekochte lijsten met leads een probleem op. De ontvangers hebben in dit geval namelijk hoogstwaarschijnlijk nog nooit van de verzender en verkoper gehoord. 

In de meeste gevallen is het versturen van e-mails of andere berichten naar een gekochte lijst met leads dus niet legaal. Wordt jouw bedrijf gecontroleerd op de naleving van de AVG, dan kan het overtreden van deze wet flinke boetes opleveren. 

Leads kopen illegaal
 
Slecht converterende koude leads

Hoe groot schat je de kans dat een lijst met een paar honderd totaal onbekende personen of bedrijven in een verkoop resulteert? Helaas is deze nihil. 

Volgens Business2Community leidt maar zo’n 1% van de koude sales calls tot een afspraak, en nog minder tot een verkoop. Staan er bovendien incorrecte gegevens op de lijst? Dan gaat dit percentage nog verder omlaag en blijft er weinig over. De response rate voor koude e-mails is zo’n 1%. Inbound leads, daarentegen, hebben een gemiddelde conversieratio van bijna 4%

 
De blacklist van de e-mailserver
Ongewenste e-mails worden vaak direct door de ontvanger verwijderd en gemarkeerd als ongewenst (spam). Merkt de e-mailprovider dat jouw bedrijf grote hoeveelheden spam verstuurt, dan kun je op een blacklist terecht komen. Hierdoor kom je steeds vaker automatisch in de spam-inbox van je ontvangers terecht en wordt het wel heel erg lastig om (potentiële) klanten te bereiken. 
 
Spam leads kopen
 
Lijsten zijn niet up-to-date
Helaas zijn veel leadlijsten niet volledig up-to-date. Er staan bijvoorbeeld irrelevante personen of bedrijven tussen, e-mailadressen kloppen niet of personen zijn niet meer werkzaam bij het bedrijf in kwestie.
Het gebruik van slechte kwaliteit lijsten is niet alleen tijdverspilling, maar geeft ook een vertekend beeld van de effectiviteit van je campagnes. Heb je bijvoorbeeld een lage open rate bij een e-mailcampagne, dan is het lastig te achterhalen of dit ligt aan de campagne zelf of aan een incorrecte lijst met ontvangers. 
 

Conclusie

De conclusie lijkt ons duidelijk: leads kopen is niet aan te raden. Het is in de meeste gevallen illegaal en doet de reputatie van je bedrijf geen goed. Er zijn meer dan genoeg andere manieren om leads te genereren, dus deze inefficiënte shortcut is nergens voor nodig.

 

Leads kopen zoals het wel moet

Dit betekent natuurlijk niet dat leads niets mogen kosten. Ook inbound methoden kosten namelijk geld. Meer zelfs, dan de gemiddelde lead op een gekochte lijst. Volgens Popupsmart kost een lead die binnenkomt via een webinar bijvoorbeeld zo’n €60. Een lead die uit display advertising komt kost rond de €53 en leads uit content marketing kosten gemiddeld €78. 

Dit lijkt veel, maar de conversieratio ligt ook aanzienlijk hoger dan die van een gekochte leadlijst. De ratio van een goede landingspagina ligt op zo’n 2.3%, die van LinkedIn Ads op 6% en die van webinars op maar liefst 19%

Door slim gebruik te maken van automatisering en de juiste tooling, zijn inbound methoden bovendien heel efficiënt in te richten en zorgen ze als één geoliede sales- en marketingmachine dat de warme leads blijven binnenrollen. 

Het B2B data-platform Ocean genereert bijvoorbeeld uitgebreide leadlijsten met ideale klanten door gebruik te maken van artificial intelligence (AI) methoden. Deze lijsten kunnen vervolgens worden ingeladen in advertenties en mailcampagnes voor het draaien van zeer gerichte campagnes. 

De marketing automation tool Snov.io past e-mailscraping toe en verifieert gegevens van de gevonden leads om deze toe te kunnen passen in mailcampagnes. Technieken zoals die van Ocean en Snov.io zijn makkelijk, snel en houden de sales pipeline altijd gevuld. 

Deze (en nog veel meer) geavanceerde tools maken het mogelijk om grote hoeveelheden leads binnen te halen die een bedrijf op een natuurlijke manier kennen. Ze worden langzaam geënthousiasmeerd met waardevolle content en persoonlijke berichten en bouwen hierdoor een sterke band met een bedrijf op. 

De sterke fundering van inbound marketing zorgt voor positieve, loyale klanten die een product of dienst graag binnen hun netwerk aanbevelen. Krijg je deze sterke klantrelaties ook voor elkaar met een ‘out of the blue’ telefoontje of een ongewenst e-mailbericht? De kans is, naar onze mening, heel klein. 

 

Leads genereren

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het genereren van sales leads op een eerlijke en efficiënte manier? Of heb je vragen over het opzetten van een sales- of marketingmachine die optimaal converteert? Wij helpen je graag op weg. 

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze periodieke update. Zo blijf je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van marketing, sales en growth hacking.

 

Wil je zelf aan de slag? Wij bieden gratis een B2B-marketingcursus aan. In deze cursus gaan we verder in op het Leapforce Flywheel of Growth Hacking en leggen we uit hoe de onderdelen hiervan jouw B2B-bedrijf kunnen laten groeien. Interesse? Meld je hier gratis aan en ga direct aan de slag!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Schrijf je in voor onze Growth Hacking nieuwsbrief

Gerelateerde artikelen

Wat is een Sales Qualified Lead? (SQL)

Het vakgebied van de marketeer zit vol met termen. Funnels, flywheels, customer journeys, leadgeneratie, Sales Qualified Leads, Marketing Qualified Leads (MQL) en nog veel meer vakjargon zorgt bij velen voor zowel nieuwsgierigheid als verwarring.  In deze blog gaan we uitgebreid in op één van deze termen: de Sales Qualified Lead (SQL). Wat is een Sales
Lees meer

Wat is het verschil tussen sales en marketing?

Terwijl we in onze blog meestal iets meer de diepte in gaan, weten we dat veel ondernemers baat hebben bij een stapje terug. Voordat je aan de slag gaat met geavanceerde sales- en marketingtechnieken is het namelijk belangrijk dat de basis én het begrip hiervan goed zit. In deze blog gaan we daarom in op
Lees meer

De vier onderdelen van de B2B customer journey

In onze vorige blogs hebben we het al meermaals over het Flywheel of Growth Hacking gehad. Deze zeer efficiënte filosofie beschrijft hoe leads worden gegenereerd en hoe deze stap-voor-stap, grotendeels automatisch, de customer journey doorlopen. Maar hoe zien deze stappen er precies uit? Welke onderdelen heeft de customer journey en wat is hierin het verschil
Lees meer