Terwijl dit zo’n tien jaar geleden nog als magie uit de toekomst klonk, is het gebruik van artificial intelligence (AI) in de sales- en marketingwereld tegenwoordig heel gewoon. Bijna alle marketeers zijn afhankelijk van enkele tools die met behulp van AI analyseren, optimaliseren, communiceren of online kwalitatieve leads genereren.
In deze blog kijken we naar de rol van AI bij het genereren van leads. We bespreken de laatste trends, verwachtingen voor de toekomst en lichten drie van onze favoriete AI-tools voor online leadgeneratie toe.
AI leadgeneratie tools
De prestaties van AI-tools zijn niet alleen heel interessant en indrukwekkend, maar leveren bedrijven ook enorm veel op. Ze besparen zeeën van tijd en leveren extra leads én uiteindelijk extra omzet op. Uit onderzoek van Marketingprofs bleek zelfs dat het gebruik van AI leidt tot 59% betere verkoopresultaten, 58% hogere omzet en 52% hogere conversie.
Wat doet een AI-tool dan precies? Er zijn inmiddels eindeloos veel tools beschikbaar, die allemaal net iets anders doen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het berekenen welke leads de meeste potentie hebben om klant te worden (dit proces wordt lead scoring genoemd).
- De optimalisatie en uitvoering van automatische e-mailcampagnes, gebaseerd op het gedrag van de individuele potentiële klanten en leads.
- Het beheren van chatbots die leads opleveren. Door middel van NLP (Natural Language Processing) voeren deze slimme tools realistische gesprekken en weten ze precies hoe ze hun gesprekspartner richting een conversie kunnen sturen.
- Het opstellen van op AI gebaseerde klantprofielen, die je kunt gebruiken voor perfecte targeting in bijvoorbeeld LinkedIn.
- De herkenning van websitebezoekers, op basis van tracking codes, machine learning en uitgebreide databestanden.
Online leadgeneratie met drie slimme AI-tools in 2023
Het selecteren van de juiste tools uit deze overdaad is niet makkelijk, maar wel enorm belangrijk.
Bij Leapforce zijn we dag in dag uit bezig met het testen en gebruiken van de beste tools. En al zouden we er nog veel meer kunnen noemen, lichten we drie van onze favoriete op AI gebaseerde leadgeneratie tools graag kort uit:
Leadfeeder
Leadfeeder maakt gebruik van AI en machine learning om (B2B) websitebezoekers te herkennen. En niet alleen websitebezoekers die bewust hun gegevens achterlaten, maar alle websitebezoekers. Daarnaast laat de tool zien hoe deze bezoekers de website binnenkomen en wat ze daar doen.
Hoe werkt dit? Het hele proces zullen we je besparen, maar dit bestaat onder meer uit cookies, reverse lookup van IP-adressen, een eigen tracking script, machine learning, grote databases en slimme analyseprogramma’s.
Door Leadfeeder te linken aan bijvoorbeeld je CRM-systeem stuur je je websitebezoekers makkelijk de sales pipeline in een maak je van je bezoekers automatisch leads.
Drift
Drift is een mooi voorbeeld van een chatbot die leads genereert. De slimme bot beantwoordt niet alleen vragen, maar pikt ook direct op wanneer een gesprekspartner lead (of zelfs klant) zou kunnen worden. Zo worden target accounts automatisch als eerste beantwoord en krijgen salesmedewerkers direct te horen als een potentiële klant is klaargestoomd voor een vervolgactie. Dit allemaal via een integratie met bijvoorbeeld het CRM-systeem.
Hoe werkt dit? Een chatbot gebruikt Natural Language Processing (NLP) en AI om met de bezoeker te communiceren. Met behulp van machine learning wordt de tool bovendien steeds slimmer door het analyseren en gebruiken van alle eerdere gesprekken. Hoe langer je Drift dus ‘in dienst’ hebt, hoe beter hij (of zij) gesprekken voert.
Ocean.io
Als laatste één van onze favorieten, Ocean.io. Ocean is een handige tool die vooral in combinatie met bijvoorbeeld LinkedIn extreem waardevol is voor B2B-bedrijven.
Wat doet Ocean? Kort samengevat helpt deze tool je bij het opstellen van jouw ideale klantprofiel. Het platform heeft een enorme database en gebruikt AI en gedragsdata om hierin precies te vinden welke bedrijven lead zouden kunnen worden.
De gevonden lijst kun je vervolgens inladen in bijvoorbeeld LinkedIn Ads of een e-mailcampagne. Uiteraard blijf je tijdens het draaien van deze campagnes continu analyseren en optimaliseren, waardoor je targeting steeds beter wordt.
Leadgeneratie met AI in 2024 en verder
De ontwikkeling van AI gaat razendsnel. Hoe denk je dat we nieuwe leads genereren in 2024, 2050 of zelfs 2100? Wij verwachten nog veel meer automatisering en een belangrijke rol van machine learning in het sales- en marketingproces. En hierin zijn wij niet alleen. Maar liefst 80% van de bedrijven verwacht dat AI het marketingvak totaal zal veranderen.
De toekomst van lead generation zal naar verwachting sterk datagedreven zijn, met een focus op automatisering en optimalisatie. Ook zal personalisatie centraal staan en zullen alle marketinguitingen door AI-gedreven tools perfect worden afgestemd op de bezoeker, lead of klant. We zullen steeds beter weten wie onze ideale klant is en wat we moeten communiceren en aanbieden om bij zijn of haar behoefte aan te sluiten.
Ook zullen er naar verwachting alleen nog maar meer en betere AI tools online bijkomen.