Een doelgroep analyse: Hoe pak je dat aan?

Vraag je je af hoe je een product of dienst het beste kunt promoten? Dan zul je als eerste een doelgroep analyse moeten uitvoeren. Zonder dat je weet wie je potentiële klanten zijn is het namelijk lastig om deze te overtuigen van je waarde. Je weet dan namelijk niet waar je klanten behoefte aan hebben, waar je ze kunt vinden en bereiken en op welke manier je interesse kunt wekken in je product of dienst. En dit zijn onmisbare voorwaarden voor succesvolle marketing.

doelgroep analyse

In deze blog gaan we daarom in op de doelgroep analyse. We zullen jullie precies uitleggen hoe een dergelijke analyse in elkaar zit, waarom deze zo belangrijk is en hoe je een simpele analyse kunt uitvoeren in 7 stappen. 

Wat is een doelgroep analyse? 

Een doelgroep analyse helpt je, simpel gezegd, te weten te komen op wie je je marketing het beste kunt richten. Immers, je product aan iedereen die het maar zien wil aanbieden zou enorme tijd- en geldverspilling zijn. 

Je zult daarom voordat je begint met het marketen van je bedrijf en product, een gedetailleerd profiel moeten schetsen van je perfecte klant. 

Met een dergelijk profiel in handen, weet je bijvoorbeeld: 

  • Welke problemen je potentiële klanten ervaren en hoe je ze met je product of dienst hiermee kunt helpen. 
  • Met welke boodschap, stijl en tone of voice je de interesse van je potentiële klant kunt wekken. 
  • Waar je potentiële klanten te vinden zijn. Op social media, bijvoorbeeld, of op email, of beter per telefoon. 
  • Op welke doelgroepen je je eventuele Google Ads of social media advertenties zult moeten richten.

Kun je deze vragen niet beantwoorden? Dan kan het zomaar zijn dat je een groot marketingbudget verspilt aan mensen die helemaal niet aansluiten bij je merk. Of dat je een website ontwerpt die je doelgroep helemaal niet mooi vindt. Of, erger nog, dat je een product of dienst aanbiedt waar helemaal geen behoefte aan is.

waste of time

Een doelgroep analyse in 7 stappen

Gelukkig kun je bovenstaande problemen voorkomen (of genezen) door een relatief simpel doelgroep onderzoek uit te voeren. Dit kan op verschillende manieren en met verschillende tools, maar de volgende zeven stappen zullen voor de meeste bedrijven meer dan voldoende informatie opleveren. 

Stap 1: Documenteer 

Om te beginnen, een snelle tip. Documenteer alles wat je doet. We raden je aan een Google Sheet (of Excel sheet) op te zetten waarin je al je data vastlegt, in combinatie met een Google Doc (of Word document) met al je conclusies en bevindingen. Zo hou je je onderzoek gestructureerd en heb je alle uitkomsten goed bewaard en centraal vastgelegd.

doelgroep analyse documenteren

Stap 2: Bestudeer je bestaande klanten

Heb je je documenten klaar? Dan kun je nu echt beginnen aan je onderzoek. 

Veel bedrijven, jong of al wat ouder, hebben al een paar klanten. En waar kun je beter je informatie vandaan halen dan van de mensen die je product of dienst al daadwerkelijk kopen of gebruiken? 

Als allereerste raden we je dan ook aan om in je document in ieder geval de volgende gegevens van je bestaande klanten te noteren: 

  • Leeftijd 
  • Geslacht 
  • Locatie(s)   
  • Taal 
  • Inkomensgroep  
  • Interesses 
  • Problemen

Uiteraard kunnen al deze vragen met een ruime categorie en grove schatting worden beantwoord. Denk bijvoorbeeld aan ‘leeftijd: tussen de 20-35’ en ‘inkomensgroep: voornamelijk lagere inkomens’. 

Er zijn verschillende manieren om deze gegevens te achterhalen. Zo kun je: 

  1. Gewoon logisch nadenken en je bestaande kennis samenvatten. Het kan goed dat je een deel van je klanten al persoonlijk kent, wat dit een stuk makkelijker maakt. 
  2. Met je klanten in gesprek gaan en relevante vragen stellen. Je kunt zelfs een korte enquête opstellen om meer over ze te weten te komen. 
  3. Je klanten online bestuderen. Bekijk de social media profielen van je fans op bijvoorbeeld Facebook, om zo te zien wat er in hun leven speelt. Uit foto’s, bio’s en updates kun je best veel informatie halen. Ook kun je uit de analytics van je social media kanalen veel informatie halen over je fans. Denk bijvoorbeeld aan locatie, leeftijd en geslacht.
Gegevens bestaande klanten

Stap 3: Bestudeer de klanten van je competitie 

Als mooie aanvulling op deze data, kun je dezelfde vragen stellen over de klanten van je competitie. Maak hiervoor een nieuwe tabel in je document en probeer dezelfde zeven (of meer, natuurlijk) punten te weten te komen als je voor je eigen klanten hebt gedaan. 

Dit kun je doen door bijvoorbeeld: 

  1. De social media fans van je competitie te onderzoeken (open bijvoorbeeld eens een paar profielen en kijk of deze mensen lijken op je eigen fans). 
  2. De reviews van je competitie door te lezen. Dit kun je doen op social media, op Google of op review websites. Een Google zoekactie op de naam van de competitie brengt je vaak al naar een paar reviews. 
  3. Een Google Alert in te stellen op de naam van je competitie. Zo ontvang je van Google een gratis rapport met daarin de pagina’s (op websites of social media) waarin de competitie genoemd wordt. 
  4. Social listening tools in te zetten. Door de naam van je competitie in deze tools in te voeren, krijg je een overzicht te zien van alle online gesprekken waarin deze naam wordt genoemd. Op social media bijvoorbeeld, of op review sites en fora. Vergelijkbaar met Google Alerts dus, maar vaak net iets uitgebreider. 

Bestudeer de website van de competitie met bijvoorbeeld SimilarWeb of SEMRush. Met deze mooie tools kun je gemakkelijk ontdekken waar de websitebezoekers van je competitie vandaan komen, hoe oud ze zijn en wat ze interessant vinden.

Semrush doelgroep analyse
Wat vinden de websitebezoekers van www.hubspot.com interessant? Dit laat SimilarWeb zien in de bovenstaande topics en percentages.

Naast het bestuderen van de klanten en fans van je competitie, kun je natuurlijk ook veel leren van de online aanpak en presentatie van andere bedrijven. Welke content zorgt voor veel engagement? Dit zal hoogstwaarschijnlijk een onderwerp zijn dat ook jouw doelgroep aanspreekt. 

💡 Weet je niet wie je competitie is? Deze blog van Hootsuite legt precies uit hoe je hier heel  
    makkelijk achter kunt komen.

Doelgroep analyse

Stap 4: Vat samen 

De volgende stap is het structureren en samenvatten van je bevindingen. Lees je data aandachtig door en noteer opvallende punten en duidelijke conclusies. 

Werk vervolgens je bevindingen uitgebreid uit in je Google Doc of Word document. Zie deze stap als de afronding van je onderzoek en neem hier ruim de tijd voor. Dit document zal onderdeel worden van je marketingstrategie en zal door jou en eventueel andere medewerkers van je bedrijf worden geraadpleegd wanneer zich vragen over de doelgroep voordoen. 

We raden je aan om in dit document een uitgebreide beschrijving en een korte definitie van de doelgroep toe te voegen. Ook kun je, indien relevant, je doelgroep indelen in segmenten. Dit zijn subgroepen binnen je doelgroep die wellicht een iets andere aanpak nodig zullen hebben. In deze blog wordt uitgebreid uitgelegd hoe segmentatie werkt en waarom dit erg nuttig kan zijn voor sommige bedrijven. 

Stap 5: Buyer persona 

Tijdens stap 5 breng je je bevindingen tot ‘leven’. Uit algemene beschrijvingen ga je nu een aantal fictieve personen creëren en beschrijven. Deze personen, je ‘buyer persona’ kun je later in gedachten houden wanneer je je marketingplan verder uitwerkt of wanneer vanuit je bedrijf communiceert. Je spreekt dan, als het ware, tegen je persona. En geloof ons, dat helpt enorm. 

We raden je aan om minimaal drie buyer persona te beschrijven. Drie personen dus, die klant van je bedrijf zouden kunnen zijn. Geef deze personen zoveel mogelijk kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan: 

  1. Naam
  2. Leeftijd
  3. Woonplaats
  4. Thuissituatie 
  5. Hobbies
  6. Werksituatie 
  7. Uitdagingen, problemen of behoeften 
  8. Hoe kan jouw bedrijf hiermee helpen 

Probeer voor elk segment van je doelgroep een persona op te zetten. Als je bijvoorbeeld klanten hebt van verschillende leeftijden, maak dan ook persona van verschillende leeftijden. 

doelgroep analyse buyer persona

Stap 6: Plan van aanpak en marketing strategie 

Heb je de eerste vijf stappen gevolgd? Dan heb je nu een uitgebreide beschrijving van je doelgroep, inclusief een buyer persona voor elk segment van je doelgroep. 

Het is nu tijd om al je bevindingen samen te voegen met de rest van je marketingplan, zodat je aan de slag kunt gaan met het daadwerkelijk marketen van je product of dienst. 

Wat er precies in een marketingplan staat verschilt per bedrijf, maar waarschijnlijk wil je een social media plan uitwerken, social ads inzetten en mogelijk gebruik maken van Google Ads. Ook zul je moeten werken aan de stijl en tone of voice van je bedrijf en zul je waarschijnlijk een website willen runnen die aansluit bij je specifieke doelgroepen. 

Wil je meer leren over het opzetten van een succesvolle marketing strategie? Neem dan eens een kijkje in deze blog van Hubspot

Stap 7: Tests en aanpassingen 

Je doelgroep analyse gaat eigenlijk altijd door, ook nadat je alle bovenstaande stappen hebt uitgevoerd. Trends zijn namelijk altijd in ontwikkeling en producten en interesses veranderen mee. 

We raden iedereen dan ook aan om regelmatig, wellicht eens per jaar, kritisch naar de doelgroep te kijken. Sluit je aanpak nog steeds aan bij je klanten? Zie je veranderingen op social media? Denk je dat een andere strategie meer succes zal hebben? 

Een goede manier om je gekozen doelgroep te testen is door middel van advertenties op social media en Google. A/B tests met verschillende doelgroepen zijn een perfecte manier om te testen of je met je gekozen doelgroep in de juiste richting zit. 

Voer je bijvoorbeeld dezelfde ad twee keer uit, maar met twee verschillende target audiences? En resulteert de ene in veel meer kliks of zelfs verkopen dan de andere, dan weet je niet alleen dat de ene ad beter werkt, maar ook dat deze ad beter aansluit bij je gekozen doelgroep. Verschillende tests, met combinaties van doelgroepen en content, kunnen waardevolle informatie opleveren.

doelgroep testen

Hulp nodig? 

Ben je bezig met het opzetten van een nieuwe marketingstrategie of wil je je huidige strategie graag eens kritisch bekijken? Wij kijken graag met je mee. 

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze Growth hacking nieuwsbrief. Hierin houden we je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sales, online marketing en growth hacking. Wil je eerst zelf even checken hoe goed jouw organisatie digitaal is ingericht? Dat weet je binnen een paar minuten met onze gratis Sales & Marketing groeitest

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie