SEO audit: Hoe werkt dit en waarom is het belangrijk? (+ gratis online audit)

Een paar weken geleden publiceerden we een blog over zoekmachine optimalisatie (SEO). We legden uit wat dit begrip precies inhoudt en gaven een paar handige tips voor het verbeteren van je online vindbaarheid. 

Deze week gaan we iets meer de diepte in. We blijven in het SEO thema, maar geven jullie tips over een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie: het uitvoeren van een SEO audit. 

Wil je dat we gratis een SEO audit voor je uitvoeren?
Vul dan het bovenstaande formulier in en het rapport komt direct jouw kant op!

Wat is een SEO audit? 

Een SEO audit is een onderzoek naar de huidige prestaties van een website op het gebied van SEO. Het uitvoeren van een dergelijke audit helpt je in kaart te brengen wat er goed gaat en wat juist niet. Dit resulteert uiteraard in een mooie lijst met actiepunten die je site een goede boost kunnen geven. 

Een paar jaar geleden was het nog redelijk makkelijk om een website te optimaliseren voor SEO. Door simpelweg het woord vaak te noemen, lukte het al redelijk om hierop gevonden te worden. 

Helaas is dit nu niet meer het geval. Google wordt namelijk steeds slimmer en neemt steeds meer details in overweging bij het crawlen en indexeren van online content. Volgens BackLinko zijn er tegenwoordig wel 200 factoren die worden meegenomen in dit rankingproces. Denk aan kleine details in de opbouw en opmaak van de tekst, de plaatsing van links en de hoeveelheid en plaatsing van bepaalde woorden. 

Hoe beter je wordt in het vinden en verbeteren van al deze details, hoe vaker je website bekeken zal worden. 

*Voor het gemak hebben we het in deze blog over Google. Echter, Google is niet de enige zoekmachine. Ook pagina’s als Bing en Yahoo crawlen het internet en ranken je website hoger wanneer je website correct en volledig is ingedeeld.

SEMrush SEO audit

Waarom een SEO audit? 

Zoals Neil Patel mooi beschrijft in zijn blog over de SEO audit: SEO is als een online race. 

Heb je een tekst geplaatst die goed scoort en aan alle eisen van Google voldoet? Het kan zomaar zijn dat binnen een paar maanden alles anders is. Een (vaak onopgemerkt) intern of extern probleem kan namelijk een groot effect hebben op de score. 

Bijvoorbeeld: 

  • Google’s algoritme verandert 
  • De concurrent doet het toch ineens beter dan jij
  • Een link of ander element in je tekst begeeft het

Het gevaar dreigt aan alle kanten en eigenlijk moet je constant alert blijven om de race te blijven winnen. Dit alert blijven doe je door middel van een regelmatige SEO audit. 

SEO audit race

De onderdelen van een SEO audit 

De moderne SEO audit bestaat eigenlijk uit een heleboel kleine stapjes en checks. Echter, over het algemeen zijn deze in te delen in drie onderdelen. 

1. De technische werking van een pagina 

Soms werken bepaalde onderdelen van je website niet goed, zonder dat je dit direct door hebt. Er staat immers zo veel content op je pagina's dat het lastig is om handmatig bij te houden of alle links het doen, of alle afbeeldingen nog werken en of alle tekst nog netjes wordt weergegeven. 

De technische audit lost dit probleem voor je op door automatisch alle belangrijke onderdelen van je website te controleren. De kleine foutjes die uit de audit naar voren komen zijn vaak makkelijk op te lossen en de moeite waard om wat tijd in te steken. Een foutloze website wordt namelijk door Google als betrouwbaarder en van hogere kwaliteit gezien.

SEO error

2. SEO elementen op de website 

De on-page analyse bestaat uit de echte SEO-aspecten op de website. Dus niet zozeer foutjes, maar meer elementen die op een bepaalde manier worden gebruikt. Denk hierbij aan de structuur en indeling van de website en van de individuele pagina’s.

On page SEO

Vragen die tijdens dit onderdeel van de audit beantwoord worden, zijn: 

  • Gebruik je de juiste koppen? 
  • Hoeveel keer moet een websitebezoeker klikken om op een pagina terecht te komen? 
  • Is de tekst scanbaar? 
  • Welke interne links bevatten je teksten? 
  • Gebruik je voldoende keywords? 
  • Staan er geen dubbele teksten op je website? 

3. SEO-elementen buiten de website (backlinks) 

Als laatste hebben ook elementen buiten een website invloed op de SEO. Zoals we in onze eerdere blog al beschreven, hebben externe links bijvoorbeeld een sterke invloed op de vindbaarheid van een website. 

Welke websites linken naar die van jou? Elke link vanaf een goede kwaliteit website kan ook jouw website een grote boost geven.

SEO audit GIF

Een SEO audit: hoe pak je dit aan? 

Omdat er zoveel aspecten bij het succes van SEO komen kijken, is een audit bijna niet meer handmatig uit te voeren. En gelukkig hoeft dat ook niet. Er bestaan namelijk tientallen handige tools die voor weinig geld of zelfs helemaal gratis je website analyseren. Dit duurt vaak maar een paar minuten en levert een grote hoeveelheid aan informatie op, vooral over de technische werking van een pagina. 

Wij raden je dan ook aan om de bovenstaande drie onderdelen van de SEO audit allemaal automatisch uit te voeren. 

Een automatisch SEO audit met een online tool 

Door gebruik te maken van een SEO tool, kun je voldoende informatie verzamelen over zowel de technische aspecten als de SEO aspecten op- en buiten je website. 

De meeste tools vragen je simpelweg om je website in te voeren, waarna ze automatisch een rapport voor je uitdraaien. Inclusief technische issues, verbeterpunten op de website en een backlink rapport. 

Wanneer je op Google ‘SEO audit tool’ intypt, kom je een lange lijst aan mogelijkheden tegen. 

De meeste tools doen hun werk goed, maar de volgende drie zijn wellicht de meest bekende opties: 

Alle drie de tools zijn goed en op veel vlakken vergelijkbaar. Echter, bij Leapforce maken we gebruik van SEMrush. 

SEMrush biedt namelijk niet alleen een SEO audit, maar ook alle andere SEO functionaliteiten die we nodig hebben. Voor ons een mooi alles-in-een pakket dus. Echter, ook MOZ en Neil Patel’s tool zijn het proberen waard. Een persoonlijke keuze, dus. 

SEO audit

SEMrush SEO audit 

Omdat we zelf SEMrush gebruiken, zullen we jullie in het kort laten zien hoe de SEMrush SEO audit eruit ziet. 

Voor een volledige audit, gebruiken we twee functionaliteiten van SEMrush: 

1. De technical site audit 

De technical SEO audit is wellicht de belangrijkste en meest omvattende check. Door je website in te vullen in de SEMrush tool, krijg je een rapport te zien met onder meer: 

  • Een algemene score voor je on site SEO (door SEMrush site health genoemd) 
  • Technische errors op de website 
  • Crawlability (hoe crawlbaar is de website voor Google) 
  • Crawl depth (hoeveel kliks heeft een bezoeker nodig om op bepaalde pagina’s te komen) 
  • De laadsnelheid van je gescande pagina’s 

De check resulteert in handige actiepunten die je gelijk kunt uitvoeren. 

Bijvoorbeeld: 

  • Het aanpassen van links die niet werken
  • Zorgen dat de websitebezoeker minder vaak hoeft te klikken om op belangrijke pagina’s terecht te komen
  • Zorgen dat zware pagina's sneller laden

De bovenstaande check kan gratis worden uitgevoerd, maar onder het betaalde abonnement zijn je uitkomsten uitgebreider en kun je in plaats van een beperkt aantal pagina's je volledige website scannen.

SEO audit backlinks
Leapforce backlink audit

2. De backlink check 

Om ook de SEO buiten je website in de audit mee te nemen, raden we je aan om ook een backlink check te doen. Hoe meer sterke backlinks je namelijk hebt, hoe beter je SEO prestaties. 

In een backlink rapport kun je zien wie naar je website linkt (en wie niet), waar meestal naar gelinkt wordt en welke links naar je website recentelijk zijn verwijderd. 

De resultaten omzetten in actiepunten vergt wat denkwerk, maar is de moeite waard. Zo kun je aan de hand van de resultaten bijvoorbeeld: 

  • Inspiratie opdoen voor websites die je kunt vragen om een backlink
  • Onderzoeken waarom bepaalde backlinks zijn verwijderd
  • Analyseren welk type content veel links krijgt, om hier meer van te kunnen creëren

Elke paar maanden een SEO audit 

Om de SEO race te (blijven) winnen, is een regelmatige audit noodzakelijk. Veel bedrijven doen tussen de 2 en 4 keer per jaar een audit, maar wij raden je aan om dit minstens vier keer per jaar te doen. Immers, het is zo gebeurd en kan nuttige actiepunten opleveren. 

De GRATIS SEO audit 

Omdat deze maand voor ons in het teken van SEO staat, bieden we jullie tijdelijk een gratis technische SEO audit aan. 

Wat houdt dit in? 

Via ons SEMrush abonnement kunnen we ook andere bedrijven helpen hun SEO te verbeteren. Zo kunnen we je volledige website analyseren op technische fouten en verbeterpunten, in plaats van alleen een beperkt deel (dat je in het geval van een gratis check te zien krijgt). 

Laat snel je gegevens achter in het formulier bovenaan deze blog en je krijgt je uitgebreide audit direct toegestuurd. Helemaal gratis. En mocht je hier nog vragen over hebben, stuur ons dan gerust een mailtje. We nemen graag (helemaal vrijblijvend natuurlijk) het rapport even met je door. 

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie