Skip to content
fd-gazellen-lf-2022-2023
Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

De perfecte Instagram feed

We kennen hem allemaal wel, de perfecte Instagram feed. Sommige influencers, bedrijven of gewoon enorme creatievelingen krijgen het voor elkaar om een feed te creëren waar je wel naar kunt blijven kijken. Een collage die een bepaalde emotie bij je oproept en waar je alleen maar meer van wilt zien.


blog-phone-stock-img

Maar hoe creëer je zo’n perfecte feed dan? Hoe breng je de identiteit van je organisatie over in een perfecte post op Instagram? Gelukkig bestaan er diverse tools en websites die je hierbij kunnen helpen. 

Het belang van branding

Wanneer we het hebben over de stijl in een Instagram feed, nemen we eerst even een stapje terug. Want, hoe kies je eigenlijk voor een bepaald ontwerp? En waarom is de look van je feed zo belangrijk?

Om te beginnen helpt een eigen stijl je om op te vallen. Wanneer een potentiële klant op Google zoekt naar een product of service wil je natuurlijk dat jouw website of social media feed onthouden wordt.

Ditzelfde geldt voor een e-mail of nieuwsbrief die je stuurt, een visitekaartje dat je aan een potentiële klant meegeeft en voor de bedrijfsbanner die je op een beurs neerzet. Uiteindelijk geldt dit voor alles. Met je eigen stijl kun je op een consistente manier laten zien wie je bent en wat je doet.

blog-notebook-stock-img

Waarom een Instagram feed?

Instagram is niet voor iedereen, maar kan voor sommige bedrijven veel opleveren. We kennen allemaal het gezegde ‘A picture is worth a thousand words.’ Mensen zijn over het algemeen visueel ingesteld en, vooral op social media, redelijk lui. Terwijl we lange stukken tekst graag overslaan, vinden we het heerlijk om door mooie afbeeldingen te scrollen en af en toe een video te bekijken.

Deze liefde voor visuele beelden heeft waarschijnlijk voor de enorme groei van Instagram gezorgd. Zo groeide het platform van 90 miljoen gebruikers in 2013 naar maar liefst 1 miljard gebruikers in juni 2018. En, uit onderzoek van Instagram zelf, bleek dat de actieve dagelijkse gebruikers tussen de 24 en 32 minuten per dag op het platform doorbrengen.

Een mooie kans voor bedrijven om een groot aantal mensen te bereiken, en zonde om hier niet optimaal gebruik van te maken, toch?

blog-phone-stock-img2

Instagram feed thema

Voordat we naar onze Instagram tools gaan kijken, willen we nog even ingaan op het belang van een Instagram thema. Wanneer je kijkt naar de mooiste Instagram accounts, hebben deze allemaal iets gemeen: Ze hebben een consistente stijl. Ze zijn volledig zwart/wit of juist vol kleur, alle foto’s hebben dezelfde opmaak, of er is een patroon te zien over de gehele Instagram feed.

Een Instagram account met een origineel, creatief of opvallend thema wordt onthouden – en dat is natuurlijk waar ieder bedrijf op hoopt.

Zorg er daarom voor dat je, voordat je start met het delen van content op Instagram, heel goed bedenkt welk thema je wilt aanhouden voor je account. Uiteraard is het van belang dat dit thema zo goed mogelijk aansluit bij de eerder beschreven branding van je organisatie.

1. Pre-planning met UNUM

Heb je een thema gekozen? Dan kun je met de app UNUM vooraf bekijken hoe je feed eruit zal gaan zien.

Je kunt je content kalender in de app invoeren, simpele analytics bekijken, je foto’s editen en – en dat is waar wij de app voor gebruiken – de look van je feed vooruit plannen. Zo kun je je mooiste foto’s voor een aantal weken invoeren en rustig uitzoeken welke volgorde er het mooiste uit zal gaan zien.

IG-feed-UNUM

Vraag je je af hoe zorgvuldig uitgedachte Instagram feeds zijn opgezet? De kans is groot dat hier UNUM, of de vergelijkbare app Preview voor is gebruikt.

UNUM biedt de mogelijkheid om gratis 18 foto’s in je pre-plan grid in te voegen. Wil je meer? Dan kun je kiezen voor het Select plan voor €5,49 euro/maand waarmee je 36 grids kunt toevoegen, of het Elite plan voor €7,99 per maand, waarmee je 54 grids ter beschikking hebt.

2. Editen met VSCO

Instagram filters zijn leuk, maar niet voor iedereen voldoende. Wil je graag meer foto editing opties dan Instagram je biedt, dan kun je er voor kiezen om je foto’s te bewerken met VSCO. VSCO is een van de meest bekende en makkelijkste mobiele foto editing tools op dit moment. Je kunt de app gratis downloaden op je telefoon en kiezen voor de VSCO presets (filters) of zelf met de makkelijke schuif opties de instellingen aanpassen. De opzet van de app lijkt veel op die van Instagram, maar de opties zijn aanzienlijk uitgebreider.

IG-feed-VSCO

 

De app biedt een gratis versie die voor veel gebruikers al voldoende mogelijkheden biedt, maar je kunt er ook voor kiezen om je aan te melden voor The Full VSCO Experience. Dit kost €21,49 per maand en geeft je toegang tot een groot aantal extra presets.

3. Editen met Lightroom

Een tweede editing tool die veel wordt gebruikt voor het editen van Instagram foto’s is Lightroom. Lightroom heeft momenteel twee versies: Lightroom Classic CC en Lightroom CC. Lightroom Classic CC is bedoeld voor fotobewerkingen op desktop, terwijl Lightroom CC een ‘cloud based’ versie is die werkt op zowel iOS als Android systemen.

Al werken de twee versies vergelijkbaar, er zijn een aantal verschillen. Zo is de desktop versie van de app simpelweg uitgebreider, vooral wat betreft upload – en opslagmogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld keywords toevoegen, metadata aanpassen en presets toepassen terwijl je je beste foto’s uploadt. Voornamelijk wanneer je grote aantallen foto’s wilt bewerken en ingewikkelder aanpassingen wilt toepassen kan de Classic versie nuttig zijn.

In de meeste gevallen echter, zal Lightroom CC voldoende zijn. Het voordeel van CC is dat deze makkelijk te bedienen is in de app, alle data opslaat op de cloud en sneller een bewerking uitvoert.

IG-feed-Lightroom-576x1024

Een ander leuk voordeel aan het gebruik van Lightroom is het feit dat veel fotografen en influencers Lightroom presets verkopen. Ben je geïnspireerd geraakt door de prachtige Instagram feed van een influencer? Dan bestaat de kans dat je een preset van deze influencer kunt kopen, om jouw feed dezelfde look te geven. Dit betekent dat je de foto settings van deze influencer kunt importeren in jouw Lightroom app en deze kunt toepassen op jouw foto’s. Presets zijn bijvoorbeeld te koop op Etsy of op Creative Market.

4. Design met Canva

Vind je het leuk om quotes, logos en andere simpele ontwerpjes toe te voegen aan je feed? Dan is Canva de ideale tool voor jou. Met deze tool plak je logo’s, text, illustraties of kleuren in je afbeeldingen en kun je zonder enige ontwerp skills mooie posters, banners en stories creëren. De tool is heel gebruiksvriendelijk en biedt een groot aantal templates die je gratis kunt gebruiken voor je ontwerp.

Canva

Canva-design

Ook kun je een ‘branded kit’ toevoegen zodat je zeker weet dat je ontwerp altijd binnen jouw branding style past, en kun je team members toevoegen om samen met jou aan een ontwerp te werken.

5. Shoppen op Creative Market

Onze laatste tool is eigenlijk geen tool, maar een website: Creative market. Op deze website kun je ontwerpelementen kopen, die je vervolgens kunt implementeren in je foto of Canva ontwerp. De website staat vol met nuttige elementen die trouwens ook buiten Instagram enorm bruikbaar kunnen zijn. 

Zo vind je er bijvoorbeeld prachtige afbeeldingen, illustraties, lettertypen, vooraf ontworpen Instagram Story Covers, Instagram Canva bundels (vooraf gecreëerde ontwerpen in Canva), Lightroom presets, Instagram Story templates en zelfs complete Instagram feeds waar je een redelijk tijdje mee vooruit kunt. Uiteraard is hierbij de vraag in hoeverre deze aansluiten bij de stijl van jouw merk, maar in de meeste gevallen kun je de vooraf aangeschafte pakketten zelf nog aanpassen in bijvoorbeeld Canva of Lightroom.

Creative-market

Hulp nodig?

Lijkt het je leuk om met Instagram marketing aan de slag te gaan, maar weet je toch nog niet helemaal waar je moet beginnen? Wij helpen je graag met het toepassen van jouw branding style in een perfecte Instagram feed. Meld je aan voor onze Growth Hacking nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van al het laatste growth hacking nieuws.