Website optimaliseren

10 Tips om je website te optimaliseren

Hoe bewust ben jij bezig met het effect dat je website heeft op de bezoeker? Hoe trek je je bezoekers eigenlijk aan en hoe zorg je dat ze doen wat je wilt dat ze doen? 

In dit artikel geven we tien tips om je website te optimaliseren. Vijf tips om meer verkeer te genereren en vijf tips voor het verbeteren van je conversie.

Website optimaliseren

Je website optimaliseren voor meer webverkeer

Vooral kleinere bedrijven zijn zich vaak niet bewust van het belang van webverkeer. Ze kopen een domein, plaatsen hun content en laten het daarbij. Dit is zonde, want zonder het actief genereren van verkeer zal niemand de website te zien krijgen.

Uit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat maar 17% van de kleine bedrijven investeert in zoekmachine optimalisatie (SEO), een van de meest effectieve manieren om potentiële klanten naar een website te sturen. 

Om je webverkeer zonder veel moeite een mooie boost te geven, raden we aan de volgende vijf tips zorgvuldig door te nemen en wellicht toe te passen op je eigen website.

1. De SEO audit

Er bestaan verschillende handige tools die in enkele minuten nagaan wat je op je website kunt aanpassen voor betere vindbaarheid op Google. De SEMRush SEO audit, bijvoorbeeld, resulteert in een handige lijst met technische aspecten die gemakkelijk zijn aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan pagina’s die niet goed functioneren, elementen die lastig te vinden zijn of een gebrek aan links. Hoe beter een website in elkaar zit, hoe vaker Google deze aan de doelgroep zal laten zien.

SEMrush SEO audit

Je website optimaliseren met SEO? In samenwerking met SEMrush mogen wij momenteel gratis SEO-audits uitvoeren. Door je website in het onderstaande veld in te vullen, heb je jouw resultaten binnen enkele minuten binnen. Heb je behoefte aan wat extra uitleg? Neem dan gerust contact met ons op, zodat we de resultaten samen kunnen bekijken. 

Seo Score

2. Teksten optimaliseren

Naast de technische aspecten die uit een audit naar voren komen, is ook de opbouw van de tekst belangrijk. Bevat de tekst de juiste zoekwoorden? Is deze scanbaar? Bevat de pagina voldoende afbeeldingen en een goede meta-description? 

Er bestaan verschillende tools die precies aangeven of een tekst de elementen bevat die Google als ‘goed’ beschouwt. De SEMRush writing assistant is bijvoorbeeld als add-on toe te voegen aan een Google Doc en geeft precies aan waar je op moet letten om je tekst zo SEO-vriendelijk mogelijk in te richten. Ook de Yoast WordPress SEO plugin geeft dergelijke tips, maar dan wanneer je een tekst in WordPress zet.

SEMRush Writing Assistant
SEMRush Writing Assistant

Door een combinatie van de bovenstaande tools te gebruiken weet je zeker dat je tekst de woorden, toon, lengte en opbouw heeft die Google graag hoog in de zoekresultaten plaatst. En hoe hoger je tekst scoort op Google, hoe vaker deze bekeken zal worden. 

3. Verlaag de bounce rate

Komen er bezoekers op je website? Dan zul je moeten zorgen dat ze even blijven hangen en niet direct weer wegklikken. Het percentage bezoekers dat op een website terecht komt en deze gelijk weer verlaat, heet de bounce rate

De bounce rate moet zo laag mogelijk zijn. Naast het feit dat een te kort bezoek nooit in een verkoop zal eindigen, heeft een hoge bounce rate ook een negatief effect op de SEO van een pagina. Google merkt namelijk direct op dat de bezoeken maar zo kort duren en concludeert daaruit dat de website waarschijnlijk niet relevant (of van goede kwaliteit) is. De pagina komt hierdoor lager in de zoekresultaten uit, wat vanzelfsprekend resulteert in minder webverkeer.

Bounce rate

Hoe verlaag je de bounce rate dan? Dit doe je bijvoorbeeld door interne links tussen relevante pagina’s te plaatsen, advertenties te beperken, te zorgen voor goede scanbare content, aandacht te besteden aan het gebruiksgemak (UX) en te zorgen voor een snelle website. 

Het allerbelangrijkste is hier echter dat de website van waarde is voor je doelgroep. Wanneer bezoekers direct kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, zullen ze geen reden hebben om weg te klikken. 

4. Zorg voor een snelle website

We noemden het al eerder: hoe sneller een website werkt, hoe beter. Uit onderzoek bleek dat 39% van de bezoekers een website verlaat als deze te langzaam laadt. Dit is een enorm percentage dat gemakkelijk behouden kan worden door regelmatig te testen hoe snel de website laadt en wat er beter kan. 

Met handige tools zoals GTMetrix meet je gemakkelijk hoe lang het duurt om jouw website te laden en welke elementen eventueel voor vertraging zorgen. 

Website optimaliseren met GTmetrix

5. Website optimaliseren voor mobiel

Binnen veel industrieën vindt minstens de helft van de website bezoeken plaats op mobiel. Functioneert een website dan ook niet optimaal op een smartphone, dan loop je de kans om minstens de helft van je webverkeer te verliezen. 

Met Google’s Mobielvriendelijke test zie je in een paar minuten of jouw website mobielvriendelijk is en wat je kunt doen om deze te verbeteren.

Optimaliseren website voor mobiele apparaten

Je website optimaliseren voor betere conversie

Wanneer je voldoende verkeer richting je website hebt gestuurd, wil je natuurlijk dat je bezoekers actie ondernemen. Wat deze actie is, hangt af van jouw bedrijf en strategie. Mogelijke conversiedoelen zijn het doen van een aankoop, het invullen van een formulier, het downloaden van een document of het sturen van een e-mail. 

Helaas is een groot deel van de ondernemers niet bewust bezig met het aansturen op een conversiedoel. Maar liefst 70% van de kleine bedrijven heeft bijvoorbeeld geen Call to Action (CTA) op de homepage. Dit betekent dat het de bezoekers niet duidelijk zal zijn wat ze op de website kunnen doen, waardoor ze hoogstwaarschijnlijk ook niets zullen doen.  

Hoe zorg je dat bezoekers wel overgaan tot actie? Door de onderstaande vijf tips eens uit te proberen kun je je website optimaliseren voor conversie en is de kans groot dat een website meer en meer zal gaan opleveren.

6. Vergeet de Call to Action niet

We noemden hem al eerder, de CTA (Call to Action). Het is enorm zonde hoeveel bedrijven een goede website hebben, maar vergeten de bezoeker aan te moedigen om te doen waar de website voor gemaakt is. 

Zorg daarom dat iedere pagina de bezoeker richting een bepaalde actie stuurt. Dit kan bijvoorbeeld een contact-knop zijn, of een mooie aanbieding. 

Zet de CTA op een opvallende plek en geef deze een kleur die afsteekt tegen de rest van de pagina.

Website optimaliseren

7. Voeg een pop-up toe

Om bezoekers een extra aanmoediging te geven om actie te ondernemen is het aan te raden om pop-ups toe te voegen. Voorbeelden van goede pop-ups zijn: 

  • De exit-intent pop-up die verschijnt wanneer de bezoeker de website lijkt te gaan verlaten
  • Een pop-up die vraagt om inschrijving voor de nieuwsbrief 
  • Een pop-up waarin een gratis product (lead magnet) wordt aangeboden in ruil voor het achterlaten van gegevens

Een ‘gamified’ pop-up waarin een aanbieding een spelletje wordt. Denk bijvoorbeeld aan een rad met verschillende kortingspercentages dat bezoekers kunnen draaien.

Gamified popup
Bron: Bron; https://www.optimonk.com/gamification-for-your-popups-introducing-the-lucky-wheel-template/

 8. Verwijder alle afleiding

Hoe minder afleiding, hoe sneller een websitebezoeker geneigd zal zijn om de gewenste actie uit te voeren. 

Zorg daarom dat deze actie de enige logische stap voor de bezoeker is. Is je bezoeker bijvoorbeeld in het winkelmandje belandt, klaar om af te rekenen? Zorg dan dat deze niets anders kan dan op ‘bestel’ klikken. Staan er nog andere producten op het scherm? Of kan de bezoeker op een leuke afbeelding, blog of social media-link klikken? Dan is de kans groot dat deze zal worden afgeleid en dat de koop niet doorgaat.

Optimaliseren Google
Google is hét bedrijf zonder afleiding op de website. Een simpel design waar maar één actie mogelijk is: het uitvoeren van een zoekactie.

9. Besteed voldoende aandacht aan je design

Het ontwerp van een pagina is minstens net zo belangrijk als de tekst. Wanneer bezoekers namelijk op een website komen die er onverzorgd of ingewikkeld uitziet, dan wekt dit direct een slechte indruk en haken de bezoekers waarschijnlijk af. 

38% van de internetgebruikers gaf in een onderzoek van Hubspot bijvoorbeeld aan een website te verlaten wanneer de content of indeling er onaantrekkelijk uitziet. 

Zorg daarom altijd voor een mooie, makkelijk te navigeren site die aansluit bij zowel de doelgroep als de stijl van het bedrijf zelf.

Website optimaliseren design
Bron: https://todayslocalmedia.com/ugly-website-designs-examples/

10. Voer A/B tests uit

Als laatste is het belangrijk om regelmatig te testen of de website wel het juiste effect heeft. Met handige tools is het mogelijk om A/B tests uit te voeren. Dit zijn tests waarmee je simpelweg twee versies van een pagina vergelijkt om te kijken welke het beste effect heeft. 

Maak bijvoorbeeld twee verschillende CTA’s en zorg dat de helft van je websitebezoekers CTA A zien krijgt en de andere helft CTA B. Reageren meer bezoekers op CTA B? Dan kun je na enige tijd besluiten om alle bezoekers deze CTA te laten zien. 

Handige tools voor het uitvoeren van A/B tests zijn Google Optimizer, VWO en Optimizely.

Website optimaliseren

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Wij helpen je graag. Neem gerust contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek, dan bedenken we samen wat we voor je kunnen betekenen.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Schrijf je in voor onze Growth Hacking nieuwsbrief

Gerelateerde artikelen

De click through rate (ctr): Definities en handige tips

De Click Through Rate (CTR) is een bekende term binnen de marketingwereld, waar we ook bij Leapforce veel waarde aan hechten. Het is een handige maatstaf voor het succes van een advertentie, social media post, e-mail en eigenlijk voor elke klikbare uiting van een bedrijf. Wil je weten wat de CTR precies inhoudt, hoe je
Lees meer

5 Tips voor een perfect website ontwerp

Website ontwerp is een essentieel onderdeel van iedere marketingstrategie. Wist je dat 38% van de internetgebruikers een website verlaat wanneer deze er onaantrekkelijk uitziet? In deze blog geven we vijf tips voor een perfect website ontwerp. Hoe zorg je dat jouw website als aantrekkelijk wordt ervaren? Hoe behoud je ook die 38%?  1. Begin met
Lees meer

Discovery Commerce: De toekomst van e-commerce of promotie van Facebook ads?

Het afgelopen jaar is de e-commerce branche in een stroomversnelling geraakt. Steeds meer transacties vinden online plaats, fysieke winkels gingen dicht en webshops zagen hun winst sneller stijgen dan ooit. Deze ontwikkelingen zetten marketeers en ondernemers aan het denken, en zo ook Facebook. De social media en marketing gigant introduceerde een nieuw concept: Discovery Commerce.
Lees meer