Skip to content
fd-gazellen-lf-2022-2023
Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

In de wereld van online sales en marketing zijn Customer Relationship Management (CRM) systemen niet meer weg te denken. Er zijn inmiddels duizenden varianten beschikbaar, die nog steeds razendsnel populairder worden.  

Hoe selecteer je het beste CRM-systeem voor jouw bedrijf? Om de keuze iets makkelijker te maken, vergelijken we in deze blog de drie bekendste CRM-systemen: Hubspot, Salesforce en Microsoft Dynamics. We kijken onder meer naar prijs, gebruiksgemak en functionaliteiten en delen de uitkomsten van een onderzoek onder onze potentiële klanten en websitebezoekers. 

Wat is een CRM-systeem?

First things first. Wat is een CRM-systeem precies? Een CRM-systeem ondersteunt bedrijven bij het beheer en de analyse van klant- en prospectcontacten. Het stroomlijnt verkoopprocessen, verbetert klantenservice en helpt bij het ontwikkelen van effectieve marketingstrategieën.

Met verschillende ‘hubs’ centraliseert een CRM-systeem alle klantinformatie, zoals contactgegevens, interacties en aantekeningen, wat leidt tot een 360-graden klantbeeld en betere, gepersonaliseerde klantrelaties.

Onderzoek naar het beste CRM-Systeem

HubSpot, Salesforce, Microsoft Dynamics, Zoho CRM, Pipedrive, Freshsales, Insightly, SugarCRM en ga zo maar door. De keuze is eindeloos, en toch komen veel gebruikers bij dezelfde partijen uit. Zo heeft HubSpot in 2023 184,000+ gebruikers, Salesforce 15o.000+ en  Microsoft Dynamics 47.000+. 

Alle systemen vergelijken wordt wel een erg lastige klus, en daarom focussen wij in deze blog op de drie grootste CRM-systemen in de markt. Welke van de drie biedt nou eigenlijk écht wat jouw organisatie nodig heeft? 

Om deze vraag te beantwoorden, zijn we in de data van onze eigen CRM Prijsvergelijker gedoken. Deze handige tool helpt bedrijven om een keuze te maken voor een CRM-systeem dat optimaal aansluit op hun behoeftes. 

Hoe werkt dit? Kort samengevat is de Prijsvergelijker een enquête met verschillende vragen over de behoeftes van een bedrijf binnen een CRM-systeem. Om een paar voorbeelden te noemen: 

  • Wat voor sales- en marketingactiviteiten zou je willen terugzien? 
  • Hoeveel contacten ontvangen jouw marketing e-mails of nieuwsbrieven?
  • Wat is je budget en hoeveel mensen gebruiken het systeem? 
  • Wat voor serviceactiviteiten zou je willen terugzien in het CRM-systeem?

Vervolgens rolt er een advies uit. Zo leren deelnemers binnen een paar minuten welk systeem het beste bij hun bedrijf en werkwijze past.

Hubspot als grote winnaar

Het mooie aan het beheren en aanbieden van een tool zoals de Prijsvergelijker? Je kan meekijken naar de resultaten van de gebruikers, en die zijn in dit geval erg interessant. Wat blijkt namelijk?

98,2% van de gebruikers tussen februari en juni 2023 kreeg het advies om HubSpot te gebruiken.  

Contactmanagement en sales funnel-overzicht kwamen als belangrijkste functionaliteiten uit de test, maar ook marketing campagnes waren prioriteit. Meer dan de helft van de deelnemers gaf aan deze functie in hun CRM-systeem terug te willen zien. Daarnaast waren geavanceerde marketingfuncties - zoals automation en A/B testing - voor bedrijven belangrijk. En laat dit nu precies zijn waar HubSpot met een betaalbaar pakket in uitblinkt. 

Uitkomsten CRM-Prijsvergelijker - Meest gewenste functionaliteitenHubSpot Platinum partner

Wist je dat Leapforce HubSpot Platinum Partner is? Wij gebruiken dit systeem zelf al jaren, en implementeren het regelmatig voor onze klanten. Om deze reden zijn wij extra trots (en niet verrast) dat HubSpot zo goed uit de test komt. 

Functionaliteiten vergeleken

Klinkt goed, HubSpot als winnaar. Maar geldt dit ook voor jouw organisatie? Om je met één snelle blik inzicht te geven in de verschillen tussen HubSpot, Salesforce en Microsoft Dynamics, hebben we de drie systemen vergeleken op basis van de ratings op G2. De winnende tool op een specifiek onderdeel heeft een goud vinkje.

Vergelijking van de drie grootste CRM-systemen op basis van functionaliteiten. HubSpot, Salesforce en Microsoft Dynamics 365.

Voor ieder bedrijf een CRM-systeem 

Eindeloos veel pakketten, functionaliteiten en voor- en nadelen. Twijfel je nog? Misschien helpt deze samenvatting je verder: 

Wanneer kies je voor HubSpot? 

HubSpot is de perfecte keuze als je op zoek bent naar een gebruiksvriendelijk, alles-in-één platform dat naadloos kan integreren met je marketing-, sales- en serviceactiviteiten. Het is ontworpen om met je organisatie mee te groeien, en is daardoor een flexibele oplossing voor bedrijven van elke omvang. Bovendien is HubSpot een leider in inbound marketing en biedt het systeem zowel een gratis versie als verschillende betaalbare premium plannen. 

Wanneer kies je voor Salesforce? 

​​Salesforce is een krachtig en aanpasbaar CRM-systeem dat ideaal is voor grotere internationale bedrijven met veel medewerkers en een focus op sales. Het systeem biedt geavanceerde beheermogelijkheden, goede mobiele opties en voldoende marketingfuncties in Salesforce Pardot ligt de focus voornamelijk op sales. Het systeem wordt volledig ‘custom’ ingericht. Het biedt hierdoor veel mogelijkheden, maar is relatief complex. Zonder developer kom je met Salesforce daarom niet erg ver.

Wanneer kies je voor Dynamics? 

Microsoft Dynamics is een solide keuze als je al gebruik maakt van het Microsoft-ecosysteem en een CRM-systeem wilt dat perfect integreert met je andere Microsoft-producten. Dynamics is dé oplossing als je te maken hebt met de specifieke beveiligingseisen die het gebruik van een on-premise oplossing vereist. Hoewel Dynamics voornamelijk bedoeld is voor middelgrote en grote bedrijven, biedt het nog steeds waardevolle functies voor organisaties van elke omvang.

De keuze van Leapforce 

Voor Leapforce is de keuze duidelijk: HubSpot is hét CRM-systeem. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de grote meerderheid van onze klanten. Al een lange tijd komt HubSpot vrijwel altijd als beste optie uit onze CRM-software selecties voor klanten, en daarom is dit tegenwoordig het systeem waar we 100% op focussen. HubSpot biedt een breed scala aan mogelijkheden tegen een betaalbare prijs en is schaalbaar voor bedrijven van elke omvang.

Lease-a-bike-PonBij Leapforce werken we al jaren met HubSpot en hebben we al meer dan 30 van onze klanten geholpen met een succesvolle implementatie. Een voorbeeld? Dat is de case van Lease a Bike, onderdeel van Pon: 

In een recent project hebben we Lease a Bike geholpen bij het automatiseren van een complex registratieproces dat door verschillende systemen, afdelingen en organisaties liep. Het doel? Het proces verkorten van vijf dagen naar vijf minuten. Een ambitieus doel, dat is behaald met behulp van HubSpot en alle bijbehorende koppelingen. 

Dankzij de nieuwe automatisering is Lease a Bike nu beter schaalbaar en klaar voor verdere internationalisering. Dit project illustreert de kracht en veelzijdigheid van HubSpot en bevestigt waarom wij fan zijn van dit systeem. 

Best practices voor een CRM-implementatie 

Het opzetten van een gratis CRM-account is zo gebeurd, maar om écht het maximale uit je systeem te halen, is veel meer nodig. Vergeleken met andere CRM-systemen is HubSpot erg gebruiksvriendelijk, maar een succesvolle implementatie bevat toch verschillende stappen.

Denk bijvoorbeeld aan het volgende: 

  • Zet je doelen op een rij: Voordat je begint, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je wilt bereiken met HubSpot. Deze doelen zullen je leidraad zijn bij het selecteren van de juiste functies en tools.
  • Kies het juiste pakket: HubSpot biedt verschillende pakketten aan, elk met hun eigen functies en prijskaartje. Kies het pakket dat het beste aansluit bij je behoeften en budget.
  • Besteed aandacht aan data opschoning en -import: De kwaliteit van je data is cruciaal voor het succes van je CRM. Zorg ervoor dat je data schoon en georganiseerd zijn voordat je deze in HubSpot importeert.
  • Bouw de juiste integraties: HubSpot kan naadloos integreren met eindeloos veel andere systemen. Zorg ervoor dat je de juiste integraties opzet om je workflows te stroomlijnen en de efficiëntie te verhogen.
  • Train alle gebruikers: HubSpot is gebruiksvriendelijk, maar (net als met ieder systeem) is de nodige training wel belangrijk. Dit zorgt voor een betere acceptatie en effectief gebruik van het systeem.
  • Besteed tijd aan een goed adoptieplan: Het minimaliseert weerstand en maximaliseert de acceptatie van het systeem door het personeel. Het succes van je nieuwe CRM-systeem gaat of staat met adoptie.
  • Neem de tijd voor feedback en optimalisatie: Verzamel na de implementatie zoveel mogelijk feedback van gebruikers en management om je HubSpot-systeem continu te optimaliseren. Dit zorgt ervoor dat het systeem blijft voldoen aan de veranderende behoeften van je bedrijf.

Bij Leapforce hebben we meer dan 10.000+ uur ervaring met het gebruik en de implementatie van HubSpot. Als Platinum Partner doorlopen we de bovenstaande stappen regelmatig voor onze klanten en weten we precies hoe je het allerbeste uit dit krachtige systeem haalt. 

Eline Vossebeld, CRM-expert

“Elk bedrijf, elke case en IT-infrastructuur is anders. Toch durf ik HubSpot in 90% van de gevallen aan te bevelen, en weet ik mijn wederpartij van deze investering te overtuigen doordat HubSpot toekomstbestendig is, op maat in te richten en een schaalbare pricing hanteert.” 

Eline Vossebeld

 

Wil jij ...

  • meer leads, deals en tevredenere klanten?
  • tijd besparen met automatisering?
  • sales, service en marketing dashboarding stuurinformatie?
  • je customer journey in één systeem?
  • een gebruiksvriendelijk CRM-systeem?
5 Stars
Wij krijgen een 5/5 uit 270 Google Reviews

Vraag de gratis demo aan

Bedankt voor het insturen van het formulier. We nemen binnen 2 werkdagen contact op.