Inbound marketing draait om het aantrekken van klanten door ze écht waarde te bieden. Door relevante content te delen en vertrouwen op te bouwen, trek je je doelgroep aan en begeleid je deze richting een aankoop. De juiste inbound marketing tools zijn hierbij onmisbaar en HubSpot is één van de bekendste aanbieders van alles wat je nodig hebt voor een succesvolle inbound marketingstrategie.
Hoe maak je van jouw inbound strategie een succes? In deze blog lees je hoe inbound marketing werkt, welke voordelen het biedt en hoe je HubSpot inzet om jouw marketingdoelen te behalen.
Wat is inbound marketing?
Vóór de komst van inbound marketing vertrouwden bedrijven vooral op traditionele outbound marketingmethoden. Denk aan cold calls, opdringerige advertenties en massamailings. Het idee was simpel: hoe meer mensen je bereikt, hoe groter de kans op succes. Maar deze aanpak werkte vaak averechts. Consumenten werden overspoeld met irrelevante boodschappen en haakten af, waardoor veel van de inspanningen nauwelijks resultaat opleverden.
De inbound marketingmethode doet dit anders. In plaats van te pushen, richt deze strategie zich op het aantrekken van klanten door waarde te bieden. Het draait bij deze marketingvorm om het delen van relevante en behulpzame content die inspeelt op de vragen en behoeften van je doelgroep. Hierdoor trek je de juiste leads vanzelf naar je toe en verspil je geen tijd en geld aan mensen die buiten je doelgroep vallen.
Terwijl iedere inbound strategie er net even wat anders uitziet, kom je bij inbound marketing vaak de volgende middelen tegen:
- Blogs
- E-books en whitepapers
- Social media
- E-mailcampagnes
- Landingspagina’s
- SEO-geoptimaliseerde content
- Call-to-actions (CTA’s)
- Webinars en video’s
- Marketing automation
- Analytics en rapportages
De voordelen van inbound marketing
Inbound marketing helpt je om klanten aan te trekken op een manier die écht werkt. In plaats van te pushen, speel je in op wat jouw doelgroep nodig heeft. Dit zijn de grootste voordelen op een rij:
- Je trekt klanten aan die écht geïnteresseerd zijn: Met content die perfect aansluit bij de vragen en behoeften van je doelgroep, trek je bezoekers aan die klaar zijn om actie te ondernemen.
- Je bouwt vertrouwen en autoriteit op: Door waardevolle informatie te delen, laat je zien dat je weet waar je het over hebt. Klanten zien je als een betrouwbare partner en zijn graag met je in contact.
- Je haalt meer uit je marketingbudget: Inbound marketing is gericht en meetbaar. Je weet precies wat werkt en verspilt geen tijd of geld aan een te breed publiek.
- Je leert wat wel en niet werkt: Met tools en data, zie je welke campagnes en content echt impact maken. Zo kun je je strategie continu blijven optimaliseren.
- Je creëert blijvende relaties: Klanten blijven terugkomen als je ze blijft ondersteunen met waardevolle informatie en persoonlijke aandacht. Met een beetje geluk bevelen ze je zelfs aan binnen hun netwerk.
Inbound marketing met HubSpot: drie fases
Om inbound marketing effectief uit te voeren, heb je de juiste tools nodig, en die vind je bij HubSpot. Dit populaire platform combineert tools voor inbound marketing, inbound sales, operations en service, waardoor je in elke fase van de klantreis impact kunt maken. Al deze tools komen samen op één plek: het gebruiksvriendelijke maar sterke HubSpot CRM-systeem.
Eén van de grootste voordelen van HubSpot is dat het platform de inbound marketingstrategie structureert rondom drie kernfases: Attract, Engage en Delight. Deze fases helpen je om klanten op een efficiënte manier te begeleiden vanaf de allereerste kennismaking met jouw bedrijf en product tot en met het moment dat ze loyale ambassadeurs worden.
Bovendien biedt HubSpot een breed scala aan integraties met andere populaire tools (denk aan Salesforce, Zapier of Slack), waardoor je nog meer mogelijkheden hebt om je marketing- en salesprocessen naadloos op elkaar aan te laten sluiten.
Hoe zien de customer journey-fases er precies uit en welke tools biedt HubSpot om ieder deel van de inboundstrategie optimaal in te richten? We leggen het hieronder in detail voor je uit:
De Attract-fase
In de Attract-fase richt je je op het aantrekken van de juiste doelgroep. Het draait hier om het creëren van waardevolle, relevante content op je website of platform die inspeelt op de vragen en behoeften van potentiële klanten. In plaats van hen te benaderen met opdringerige belletjes of advertenties, zorg je ervoor dat jouw merk zichtbaar en aantrekkelijk wordt op de plekken waar zij zelf op zoek zijn naar oplossingen.
Je verdiept je tijdens deze fase in de doelgroep en speelt zo goed mogelijk in op belangrijke zoekintenties en interessegebieden. Het opstellen van buyer persona kan je hierbij helpen. Je leest hier meer over in onze blog over de doelgroepanalyse.
HubSpot biedt verschillende tools en functies om de Attract-fase optimaal in te richten, zoals:
- SEO en contentstrategie: HubSpot helpt je om beter gevonden te worden met SEO-tools die technische verbeteringen, zoekwoordoptimalisatie en contentclusters analyseren. Door pillar pages te creëren, bouw je aan je autoriteit binnen je vakgebied. De Content Hub biedt concrete aanbevelingen voor contentgerelateerde verbeteringen en onderwerpen die aansluiten bij de zoekintentie.
- Social media en advertentiebeheer: Binnen de HubSpot Marketing Hub kun je met handige social media tools je posts plannen, publiceren en analyseren. Je leert welke kanalen het beste presteren en integreert platforms zoals Google Ads en LinkedIn met elkaar. Zo kun je campagnes monitoren en leads koppelen aan specifieke acties.
- Landingspagina’s en blogs: De CMS Hub maakt het eenvoudig om SEO-geoptimaliseerde pagina's te maken en op je website te zetten. Met A/B-testing kun je verschillende varianten vergelijken om te bepalen welke versie het beste converteert. Alles wat je nodig hebt voor een professionele website vind je in HubSpot.
- Videomarketing: Via HubSpot kun je video’s hosten, personaliseren (bijvoorbeeld met in-video CTA’s) en direct de impact meten. Video’s dragen bij aan een hogere betrokkenheid en zorgen ervoor dat potentiële klanten beter onthouden wat je te bieden hebt.
- Contact source tracking: Met HubSpot ontdek je precies via welk kanaal een lead bij je terechtkomt. Dankzij automatische ‘source tracking’ legt het platform vast of iemand via organisch zoekverkeer, social media of een e-mailcampagne met je merk in contact is gekomen. Dit helpt je om je marketingbudget gericht in te zetten en meer te halen uit de kanalen die het beste presteren.
Terwijl je de bovenstaande mogelijkheden benut, staat HubSpot’s AI-assistent ‘HubSpot Breeze’ voor je klaar. Breeze AI ondersteunt je in de Attract-fase door contentideeën en zoekwoordsuggesties te genereren op basis van actuele data. De tool voorspelt welke onderwerpen verkeer aantrekken en helpt bij het optimaliseren van bijvoorbeeld advertentiecampagnes. Daarnaast wordt er door AI berekend welke SEO-optimalisaties de meeste impact zullen hebben. Zo hoef je dit zelf niet meer uit te zoeken.
De Engage-fase
De Engage-fase draait om het opbouwen van een connectie met potentiële klanten die zelf al eerder interesse hebben getoond in je bedrijf, product of dienst. Tijdens deze fase betrek je je leads door ze relevante oplossingen te bieden die aansluiten bij hun specifieke behoeften. Het doel is hier om langzaam vertrouwen op te bouwen en je leads op een behulpzame manier te begeleiden richting een aankoopbeslissing. Dit wordt ook wel lead nurturing genoemd.
In plaats van generieke boodschappen richt je je communicatie nu op personalisatie. Speel in op eerdere interacties (zoals bekeken pagina’s of gedownloade content) en verstuur met behulp van automatisering precies op het juiste moment de juiste informatie. Bied alleen de informatie aan die je klanten écht willen ontvangen en laat té salesy content hier nog achterwege.
Ook voor de Engage-fase biedt HubSpot alle tools en functies die je nodig hebt. Om een paar voorbeelden te noemen:
- Predictive lead scoring: Werken met leads in HubSpot draait om effectief leadmanagement, met het lead object als kern. Elke lead krijgt automatisch eigenschappen toegewezen voor kwalificatie en prioritering. De ingebouwde lead scoring tool kent punten toe op basis van acties, zoals pageviews of e-mailinteracties. Lead kwalificatie en diskwalificatie verlopen via aanpasbare criteria en workflows, zodat je salesteam zich kan richten op de meest kansrijke prospects.
- Slimme CTA’s en dynamische content: Binnen de Marketing Hub creëer je gepersonaliseerde call-to-actions en dynamische content die zich aanpast aan de bezoeker. Ook kun je specifieke aanbiedingen tonen op basis van eerdere interacties, zoals downloads of paginaweergaven.
- Conversational marketing met chatbots: HubSpot’s chatbots verzamelen gegevens van leads en beantwoorden (potentiële) klantvragen direct. Alle informatie wordt automatisch toegevoegd aan het CRM, waardoor gerichte opvolging mogelijk is.
- Geautomatiseerde workflows: Het HubSpot-platform biedt een drag-and-drop builder om workflows te creëren die leads op het juiste moment de juiste informatie sturen. Denk aan e-mails na het invullen van een formulier of het bezoeken van een productpagina.
- ‘Lifecycle stages’ binnen je CRM: Door te labelen of iemand een lead, marketing qualified lead (MQL), sales qualified lead (SQL) of opportunity is, kun je je marketing- en salesaanpak tot in detail personaliseren. HubSpot maakt het mogelijk om automatisch lifecycle stages te updaten op basis van interacties op je site, geopende e-mails en ingevulde formulieren.
- Campaign ROI: In de Engage-fase is inzicht in de prestaties van je campagnes van grote waarde. HubSpot koppelt campaign tracking direct aan dealgegevens in het CRM, waardoor je automatisch de ROI van je marketinginspanningen berekent. Zo zie je in één oogopslag welke campagnes leads opleveren én welke bijdragen aan omzet. Met metrics zoals kostprijs per lead, conversieratio’s en totale omzet per campagne kun je je strategie gericht aanpassen en het maximale uit je budget halen.
Ook in deze fase biedt HubSpot’s AI-functie ondersteuning. Breeze helpt je in de Engage-fase door aanbevelingen te doen voor gepersonaliseerde interacties. Een e-mail of een telefoontje, bijvoorbeeld. Ook helpt de tool je bij het verfijnen van lead scoring door gedragspatronen te analyseren en te voorspellen welke leads het meest vatbaar zijn voor conversie.
Inbound strategieën in de Delight-fase
In de Delight-fase ligt de focus op het ondersteunen van klanten, zelfs na de aankoop. Het doel tijdens deze fase is om een langdurige relatie op te bouwen en van tevreden klanten echte ambassadeurs te maken.
Tijdens de Delight-fase bied je meer dan alleen een goede service; het draait hier om het proactief toevoegen van waarde aan de ervaring van je klanten. Je klanten zijn hierdoor positief verrast en blij dat ze juist bij jou klant zijn geworden.
HubSpot biedt alle tools die je nodig hebt om klanten te verrassen en langdurig betrokken te houden:
- Ticketsysteem en SLA-tracking: Met het ticketsysteem in de Service Hub behoudt je serviceteam het overzicht, en de handige SLA-tracking zorgt ervoor dat vragen altijd op tijd worden beantwoord. Dit is niet alleen fijn voor de klant, maar ook voor het team. Bijna niets is namelijk zo vervelend als ongeduldige telefoontjes, chats of e-mails.
- Klantportalen: Wanneer dit voor jouw bedrijf relevant is, kun je via HubSpot een klantportal aanmaken. Hier vinden je klanten een overzicht van hun tickets, eerdere interacties en overige belangrijke informatie.
- Klantfeedback en NPS-enquêtes: Met de feedbacktools in de Service Hub kun je waardevolle input van je klanten verzamelen. Via NPS- en CSAT-enquêtes ontdek je wat goed gaat en wat juist beter kan. Zo kun je je service elke dag blijven verbeteren.
- Educatieve content (Knowledge Base): Ook een kennisbank vol handleidingen en FAQ’s creëer je eenvoudig in de Service Hub. Klanten vinden hier zelf het antwoord op veelgestelde vragen, terwijl je serviceteam zich kan richten op complexere vragen.
- Upsell- en cross-sellcampagnes: Gericht upsellen of cross-sellen wordt makkelijk gemaakt in de Marketing Hub. Je analyseert hier het gedrag van je klanten en richt geautomatiseerde campagnes in die aansluiten bij de belangrijkste behoeften. Denk aan workflows die specifieke producten aanbevelen op basis van eerdere aankopen.
Als laatste staat Breeze AI ook hier klaar om je te ondersteunen. De tool voorspelt welke klanten mogelijk afhaken én identificeert upsellkansen. Ook doet Breeze aanbevelingen voor contactmomenten, zoals een relevante aanbieding of persoonlijke check-in. Alle aanbevelingen zijn direct te zien in het CRM.
HubSpot CRM als basis voor inbound marketing
Voor een effectieve inbound marketingstrategie is een integraal en centraal CRM-systeem onmisbaar. Met HubSpot CRM beschik je over één commercieel platform dat alle gegevens van leads en klanten samenbrengt; van de eerste kennismaking (Attract) tot en met de langetermijnrelatie (Delight). Hierdoor behoud je altijd een compleet beeld van contactmomenten, bezochte pagina’s, acties en interacties en laat je je inboundstrategie soepel verlopen.
Dankzij geavanceerde automatiseringen verlopen processen moeiteloos en blijft de kwaliteit van je marketing- en salesinspanningen hoog. Met ondersteuning van Breeze AI krijg je extra inzichten en zie je bijvoorbeeld welke leads de hoogste prioriteit hebben en welke klanten mogelijk churn-risico lopen. Zo kun je datagedreven keuzes maken en je middelen op de juiste plek inzetten.
Waarom is HubSpot zo geschikt voor inbound marketing?
HubSpot is volledig ingericht op inbound marketing. Het platform heeft voor deze strategie dan ook diverse voordelen:
- Eén platform voor de hele klantreis: In plaats van te werken met versnipperde tools en losse databronnen, biedt HubSpot CRM een centrale plek waar marketing-, sales- en serviceteams met elkaar samenwerken. Zo blijft iedereen op de hoogte van elke stap in de klantreis en kunnen leads en klanten niet ‘door de mazen van het net glippen’.
- Krachtige integraties: HubSpot integreert probleemloos met andere populaire applicaties (zoals Salesforce, Zapier of Slack). Dit zorgt voor een moeiteloze stroom van informatie en maakt het eenvoudig om verschillende onderdelen van je business optimaal op elkaar af te stemmen.
- Gebruiksvriendelijke automatisering: Workflows en lead scoring zijn direct in het platform ingebouwd, zodat je moeiteloos automatische e-mailcampagnes, segmentaties en opvolgacties inricht. Hiermee kun je leads gerichter nurturen, zonder dat je er omkijken naar hebt.
- 360° klantbeeld: Of iemand nu op je website een whitepaper downloadt, een e-mailcampagne opent of een supportticket indient; al deze data komen samen in HubSpot CRM. Hierdoor ontstaat een compleet klantprofiel, inclusief koopgeschiedenis, eerdere interacties en eventuele supportverzoeken.
- Data-analyse en rapportages: Met de uitgebreide analytics zie je in één oogopslag welke marketingacties, content en kanalen de meeste ROI opleveren. Dit maakt het eenvoudig om je inbound strategie bij te sturen op basis van actuele, betrouwbare cijfers.
Door HubSpot CRM te gebruiken, creëer je overzicht en efficiëntie. Zo werken je marketing-, sales-, en serviceteam optimaal samen en bouw je aan een klantreis die naadloos aansluit op de behoeften van jouw doelgroep. Dit is precies wat inbound marketing beoogt: een waardevolle, relevante en gepersonaliseerde klantervaring in elke fase van de reis.
Leapforce als partner in inbound marketing
Bij Leapforce weten we hoe belangrijk een effectieve inbound marketingstrategie is. Als ervaren HubSpot-partner helpen we je om het platform optimaal in te richten en te benutten.
Onze aanpak? Een slimme toepassing die perfect aansluit op jouw specifieke doelen:
- Strategie en implementatie: Samen zorgen we ervoor dat jouw HubSpot-omgeving volledig is afgestemd op de klantreis.
- Optimalisatie en support: We blijven verbeteren en analyseren, zodat je altijd stappen vooruit blijft zetten.
Met onze expertise maken we jouw inbound strategie niet alleen werkbaar, maar onmisbaar.