Skip to content
fd-gazellen-lf-2022-2023
Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

Wil je de groei en efficiëntie van je bedrijf een boost geven? Bedrijven die Revenue Operations (RevOps) implementeren, groeien drie keer sneller dan hun collega’s die dit niet doen. Dit bleek uit een onderzoek van Forrester

Wat houdt RevOps in en hoe beïnvloedt deze strategie de samenwerking tussen sales, marketing en service? Lees snel verder voor dé strategische aanpak die bedrijfsprocessen vernieuwt en je teams steeds efficiënter maken. 

mensen die aan het werk zijn.

Wat is RevOps?

RevOps, of Revenue Operations, is een strategie die de krachten van sales, marketing en klantenservice bundelt. Door de traditionele scheiding tussen deze afdelingen te doorbreken, zorgt RevOps voor een naadloze samenwerking met een gemeenschappelijk doel: het verbeteren van de omzet en operationele efficiëntie binnen het bedrijf.

De kern van RevOps zit in het gebruik van data en technologie. Door de juiste middelen in te zetten, verkrijgen bedrijven die RevOps begrijpen diepgaande inzichten in klantgedrag en kunnen ze hun bedrijfsprocessen steeds effectiever maken. Zo besparen ze tijd, verhogen ze de conversieratio en benutten ze hun omzetkansen optimaal.

Wat kun je verwachten als je RevOps implementeert? Uiteraard verschillen de exacte resultaten per bedrijf, maar het uiteindelijke doel is een gestroomlijnde, efficiënte organisatie die beter is uitgerust om te groeien en te concurreren in de moderne markt.

Waarom is RevOps zo waardevol?

Hoe sneller een bedrijf groeit, hoe belangrijker de operationele afdeling wordt. Zonder goede interne samenwerking kun je als bedrijf de klantbehoefte helaas niet bijhouden. Al helemaal niet in dit digitale tijdperk, waarin klanten een verregaande persoonlijke service verwachten.

Wat zijn de voordelen van RevOps? De onderstaande cijfers laten zien dat niet alleen klanten voordeel hebben bij deze strategie, maar ook de bedrijven en medewerkers:

  • Bedrijven die in RevOps investeren, ervaren een drie keer snellere groei in omzet dan hun concurrenten (Forrester).
  • Investeringen in RevOps resulteren in een ROI-verbetering (return on investment) van digitale marketing van 100-200% (Boston Consulting Group).
  • Bedrijven die RevOps implementeren, merken een toename van 10-20% in de productiviteit van hun salesafdeling (Boston Consulting Group).
  • Dankzij RevOps ervaart 21% van de bedrijven een verbetering in de interne samenwerking, met name tussen sales- en marketingteams (Revenue.io).

En dit is nog maar een kleine greep uit de cijfers uit verschillende onderzoeken. Terwijl het concept pas in de afgelopen jaren steeds iets bekender is geworden, tonen steeds meer onderzoeken en rapporten de waarde aan voor alle bedrijven die zich graag efficiënt en schaalbaar willen inrichten.

Zijn er dan ook nadelen? Net als bij iedere strategie komt ook RevOps met een paar uitdagingen: 

  • Complexiteit: Het samenbrengen van operationele processen en technologieën kan complex zijn, vooral voor organisaties met veel verschillende afdelingen en systemen.
  • Veranderingsmanagement: Niet iedere medewerker is blij met veranderingen. Het kan een uitdaging zijn om alle teams mee te krijgen in een nieuwe werkwijze.
  • Technologie-investeringen: Nieuwe tools nodig? Dit vergt een flinke investering.
  • Data-integratie: Het integreren van gegevens uit verschillende bronnen kan technische uitdagingen met zich meebrengen.

Deze nadelen zijn belangrijk om in beeld te houden, maar vallen in de praktijk erg mee. De voordelen die je met een RevOps werkwijze kunt behalen zijn de uitdagingen namelijk meer dan waard. 

man working on his computer

Hoe structureer je RevOps teams

Wil jij RevOps inzetten om jouw bedrijf te laten groeien? Voor succes met RevOps heb je een multidisciplinair RevOps team nodig. Hoe dit team precies is samengesteld, verschilt per bedrijf. Echter, vaak bevat een RevOps team de volgende rollen:

  • Salesexperts: Verantwoordelijk voor het beheren van salesprocessen, het genereren van leads en het sluiten van deals.
  • Marketingexperts: Verantwoordelijk voor effectieve marketingstrategieën en campagnes om leads te genereren en klanten te betrekken.
  • Klantenservice-experts: In contact met klanten en expert in het handhaven van klantrelaties en het bewaken van de klanttevredenheid.
  • Data-analisten: Verantwoordelijk voor het analyseren van gegevens om inzichten te genereren voor op data gebaseerde besluitvorming.
  • Technologie-implementatiespecialisten: Expert in het beheren en implementeren van tools en technologieën, die de operationele efficiëntie verbeteren.
  • Procesoptimalisatie-experts: Verantwoordelijk voor het in kaart brengen en aanpakken van operationele pijnpunten en het stroomlijnen van workflows.
  • Projectmanagers: De coördinator en manager van de RevOps initiatieven en -projecten en verantwoordelijk voor de samenwerking tussen alle betrokken afdelingen.

Werken al deze experts actief met elkaar samen, dan weten ze wat er bij elkaar speelt. ‘Eilandjes’ worden opgeheven en de teams houden de focus op een gemeenschappelijk doel in plaats van alleen hun eigen dagelijkse taken.

men working on their computers

RevOps en tooling

Zoals we al eerder aangaven, speelt tooling een cruciale rol binnen RevOps. De juiste tools en softwareoplossingen kunnen processen stroomlijnen, slimme analyse mogelijk maken en zorgen dat teams beter met elkaar samenwerken. In 2024 draait alles om automatisering, en zonder de juiste sales- en marketingmachine loop je als modern bedrijf al snel een stapje achter.

Welke tools zien we vaak terug binnen een RevOps strategie?

  • CRM-systemen: Systemen zoals HubSpot CRM, ISalesforce of Zoho CRM om klantgegevens te beheren, verkoop- en marketingprocessen te automatiseren en klantrelaties te verbeteren.
  • Marketing automation software: Tools zoals Marketo, HubSpot Marketing Automation en Pardot bieden geavanceerde mogelijkheden voor het automatiseren van marketingcampagnes, leadgeneratie en het bijhouden van marketingprestaties.
  • Sales automation software: Tools die salesteams helpen bij het beheren van potentiële klanten en het optimaliseren van het salesproces. Denk bijvoorbeeld aan de HubSpot Sales Hub, Outreach of de Salesforce Sales Cloud.
  • Business Intelligence (BI) en analysetools: BI-platforms zoals Tableau, Power BI en Google Data Studio die helpen bij het verzamelen en analyseren van data voor onderbouwde besluitvorming. Deze tools zijn vormgegeven als handige dashboards, waarop gebruikers direct kunnen zien of ze hun doelstellingen en bijbehorende KPI’s hebben behaald. Lees hier meer over in onze blog over B2B-marketing!
  • Klantenservice en support software: Tools voor het beheren van klantenserviceverzoeken en het verkrijgen van een verbeterde klantervaring. Een aantal veelgebruikte service-tools zijn Zendesk, Freshdesk en Intercom.  
  • Projectmanagementsoftware: Platforms zoals Asana, Trello en Jira helpen bij het plannen, volgen en beheren van RevOps initiatieven en -projecten.
  • Feedback- en enquêtesoftware: Platforms zoals SurveyMonkey en Qualtrics voor het verzamelen van klantfeedback en het meten van klanttevredenheid.
  • Data-integratieplatforms: Tools voor het uitwisselen van gegevens tussen verschillende systemen en het automatiseren van workflows, zoals Zapier of Integromat.

Een voorbeeld van een platform dat sterk inspeelt op de RevOps strategie? Dat is HubSpot. HubSpot biedt een geïntegreerd platform voor CRM als kern van het systeem, aangevuld met een Marketing-, Sales-, Operations en Content Hub. Zo kunnen gebruikers gemakkelijk de volledige klantreis beheren, gegevens centraliseren en naadloos samenwerken om de hele efficiëntie van het bedrijf te optimaliseren.

HubSpot Hub

RevOps implementeren: waar moet je beginnen?

Het integreren van een RevOps-benadering vereist een zorgvuldige planning. Ga je hiermee aan de slag? Overweeg dan om in ieder geval de volgende stappen te doorlopen:

Stap 1: Definieer je doelstellingen

Het begint allemaal met het vaststellen van duidelijke doelstellingen. Wat wil je bereiken met RevOps? Wil je de omzet verhogen, de klanttevredenheid verbeteren, operationele efficiëntie vergroten of misschien een combinatie van al deze doelen bereiken? Door heldere doelstellingen te definiëren, zet je de koers voor een succesvolle implementatie.

Stap 2: Creëer een multidisciplinair team

RevOps vereist samenwerking tussen verschillende afdelingen, waaronder sales, marketing, klantenservice en meer. Stel een multidisciplinair team samen dat de diverse behoeften en perspectieven van deze afdelingen vertegenwoordigt. Dit team zal fungeren als de kern van de RevOps-strategie.

Stap 3: Selecteer de juiste technologieën

Kies de juiste tools en technologieën die aansluiten bij jouw RevOps doelstellingen. Denk hierbij aan CRM-systemen, marketing automation, analytics-platforms en andere oplossingen die je helpen om samen met alle betrokken afdelingen je doelen te realiseren.

Stap 4: Stroomlijn processen

Identificeer met het team alle operationele pijnpunten en stroomlijn processen om deze problemen samen op te lossen. Pas bestaande workflows aan en implementeer nieuwe procedures die een goede samenwerking bevorderen.

Stap 5: Cultiveer samenwerking en communicatie

Creëer een cultuur waarin teams bereid zijn om kennis en informatie te delen en samen te werken aan gemeenschappelijke doelen. Zorg dat eilandjes worden opgeheven, dat collega’s van verschillende afdelingen elkaar leren kennen en dat een fijne samenwerken de norm wordt.

Stap 6: Meet en evalueer

Om de effectiviteit van je RevOps-initiatieven te monitoren en te evalueren, is het essentieel om een gestructureerde aanpak voor gegevensanalyse en -visualisatie te hanteren. Identificeer eerst de benodigde data, zoals websiteprestaties of klantgegevens en verzamel deze met behulp van API's (een middel dat programma’s met elkaar laat communiceren).

Sla de data vervolgens op in een datawarehouse (zoals BigQuery) en schoon deze zo veel mogelijk op met bijvoorbeeld dbt. Koppel ten slotte de georganiseerde data aan een analyse- of dashboardtool zoals Power BI of Tableau voor overzichtelijke weergave en inzichten.

team meeting

 

Wil jij ...

  • inzichten in klantgedrag en bedrijfsprocessen?
  • de interne samenwerking tussen teams verbeteren?
  • een hogere ROI van maar liefst 100-200%?
  • succesvol RevOps implementeren die aansluit op de doelstellingen?
5 Stars
Wij krijgen een 5/5 uit 270 Google Reviews

Vraag een RevOps scan aan