Skip to content
fd-gazellen-lf-2022-2023
Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

In dit digitale tijdperk hebben marketingmanagers met steeds meer uitdagingen te maken. Nieuwe online trends, marketing automation, AI en meer: als je de nieuwste mogelijkheden niet optimaal benut, heeft de concurrent al snel een stapje voor. 

Gelukkig bestaan er tools en platforms die marketeers helpen om voorop te blijven lopen. Benieuwd naar één van onze favoriete platforms? In deze blog kijken we naar de marketingfuncties in de Marketing Hub van het CRM-systeem HubSpot. Hoe helpt HubSpot marketeers bij het tackelen van hun uitdagingen? Lees snel verder voor een uitgebreid antwoord op deze vraag.

Marketing meeting

Wat is HubSpot?

First things first. Wat is HubSpot eigenlijk? HubSpot is één van de bekendste CRM-systemen, dat naast CRM nog veel meer mogelijkheden biedt. Het is een toonaangevend inbound marketing, sales en service systeem dat bedrijven helpt om klantrelaties te cultiveren en te groeien.

De functies van HubSpot zijn ingedeeld in vijf handige hubs: 

  • Marketing Hub: Een hub gericht op het aantrekken van bezoekers, het genereren van leads en het scoren van leads (lead scoring) en klanten. Bedrijven hebben de keuze uit Marketing Hub Starter (voor startende bedrijven en kleinere teams), Marketing Hub Professional (voor bedrijven met meer medewerkers of hogere eisen) en Marketing Hub Enterprise (een pakket met bijna eindeloze mogelijkheden). 
  • Sales Hub: Hier vinden gebruikers diverse tools die het salesproces ondersteunen, zoals e-mail tracking, automation en beheer van salesfunnels.
  • Service Hub: Deze hub is ontworpen om bedrijven te helpen hun klantenservice te verbeteren door middel van bijvoorbeeld ticketing, feedback en kennisbank tools.
  • Content Hub: Een innovatieve, AI-gestuurde contentmarketingoplossing die marketeers ondersteunt in elke fase van de klantreis, door het creëren en beheren van content te vereenvoudigen.
  • Operations Hub: Een geïntegreerd operationeel platform dat bedrijven helpt om hun processen te stroomlijnen, data te synchroniseren en automations te implementeren. 

HubSpot Marketing Hub 

Alle Hubs zijn waardevol, maar in deze blog duiken we dieper in de voordelen van de HubSpot Marketing Hub. Wat doet deze hub precies?

De Marketing Hub biedt een reeks tools gericht op digitale marketing. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Vindbaarheid: Met handige SEO-tools optimaliseer je je content en focus je op de juiste zoekwoorden om je doelgroep richting jouw website te sturen. 
  • Leadgeneratie: HubSpot biedt diverse mogelijkheden, van formulieren en call-to-actions tot het opzetten van LinkedIn leadgeneratiecampagnes direct in je HubSpot account.
  • Lead management & nurturing: Door middel van lead scoring en 'intelligente' workflows kun je automatisch taken genereren wanneer een lead weer actief wordt op je website. Zo hou je je leads warm en kom je precies op het juiste moment in actie. 
  • Customer journey analytics: Deze nieuwe functie stelt je in staat om de hele customer journey in kaart te brengen. Elk touchpoint kan worden weergegeven in dashboards, wat je helpt om klantinteracties beter te begrijpen en te meten. Meer informatie hierover vind je in de HubSpot kennisbank.
  • Integraties: Alle gegenereerde leads worden direct geïntegreerd in je CRM-systeem, wat zorgt voor een naadloze overgang van marketing naar sales.

Je kan het zo gek niet bedenken. Heeft het met marketing te maken? Dan vind je het hoogstwaarschijnlijk in de Marketing Hub. 

Uitdagingen en oplossingen

Werk jij ook met 100 verschillende marketingtools? Moeite met het bijhouden van alle updates en marketingtrends? Met HubSpot komen al jouw marketingactiviteiten samen op één plek. Updates en trends worden direct verwerkt door het HubSpot-team, en switchen tussen verschillende tools is niet meer nodig. Zo kun jij je bezighouden met het optimaliseren van je strategie en het behalen van optimale resultaten. 

Hoe helpt HubSpot je bij het tackelen van je marketing-uitdagingen? HubSpot kent het marketinglandschap als geen ander, en zet zich actief in om marketeers te helpen bij hun uitdagingen. Wat zijn de bekendste marketing challenges van 2023? En hoe maken slimme marketeers gebruik van de Marketing Hub om deze te overwinnen en voorop te blijven lopen in hun vakgebied? 

1. Budgetbeperkingen en budgetmanagement 

In 2023 maakt 16% van de marketeers zich zorgen over het verkrijgen, behouden en veiligstellen van hun marketingbudgetten. Marketing kost geld, en het slim inzetten van een toegewezen budget kan het verschil maken tussen enorme groei en enorm veel stress. 

Hoe biedt HubSpot hier een oplossing? Ten eerste is HubSpot een alles-in-één-platform. Je hoeft hierdoor maar één platform aan te schaffen voor al je marketing activiteiten, en dat scheelt geld. Daarnaast helpt het HubSpot platform marketeers bij het efficiënt toewijzen van budgetten. Denk aan het inzichtelijk houden van de ROI om budgetten efficiënt te beheren en waar nodig bij te sturen.

2. Meten van ROI

Om je budget goed te kunnen benutten, is het belangrijk dat je weet wat het oplevert. En dit is voor veel marketeers een uitdaging. Zo geeft een kwart van de marketeers uit een onderzoek van HubSpot aan het bepalen van de effectiviteit van marketingcampagnes lastig te vinden. Ze lopen tegen attributieproblemen aan en hebben moeite om verschillende beschikbare metrics te combineren. Hoe toon je de return on investment (ROI) aan als je zelf het overzicht niet hebt? 

HubSpot's Marketing Hub biedt verschillende gebruiksvriendelijke, maar uitgebreide analytics en rapportagefuncties. Teams kunnen hier de prestaties van hun campagnes volgen en de ROI meten, waardoor het eenvoudiger wordt om te bepalen welke strategieën wel en juist niet werken. Met HubSpot heb je geen data-engineer meer nodig om complexe dashboards te maken in Google Looker Studio.

3. Veranderende markttrends

De online marketingwereld staat nooit stil. Nieuwe trends en technieken kunnen strategieën snel achterhaald maken, en in een onderzoek van HubSpot gaf 17% van de marketeers aan dat wijzigingen in hun marketingstrategie een grote uitdaging vormen. 

Zijn er nieuwe ontwikkelingen in het marketingvak? Duikt er een nieuw social media platform op, verandert een algoritme of ontstaan er nieuwe mogelijkheden met AI? Dan kun je erop vertrouwen dat de +10.000 medewerkers van HubSpot druk bezig zijn om de deze in hun platform te verwerken. 

Een mooi voorbeeld hiervan is de AI-tool van HubSppot zelf: ChatSpot. Deze chatbot integreert naadloos met HubSpot en verhoogt de productiviteit van gebruikers aanzienlijk. Met chatcommando's kun je razendsnel taken uitvoeren die anders veel tijd zouden kosten. Een soort ChatGPT, maar dan in HubSpot. 

Ook communiceert HubSpot de nieuwste ontwikkelingen uitgebreid met alle gebruikers. Met de trainingen en tutorials van de HubSpot Academy zorgt het platform dat je altijd op de hoogte bent en dat de adoptie van nieuwe functies vlekkeloos verloopt.

4. Integratie van tools

Er zijn in 2023 meer dan 11.000 marketingtools beschikbaar, en de meeste bedrijven gebruiken er minstens tien. Hoe hou je het werken met jouw selectie zo overzichtelijk mogelijk? 

HubSpot’s Marketing Hub is gemakkelijk te integreren met 1.000+ andere tools en platforms. Zo kan je bijvoorbeeld bijna alle campagneplatforms koppelen en gebruik maken van slimme add ons, waardoor het monitoren en aanpassen van Google, LinkedIn en Meta Ads rechtstreeks in HubSpot gebeurt. Daarnaast biedt HubSpot een API-koppeling aan, die het platform nog veelzijdiger maakt. 

HubSpot App Marketplace

5. Werkdruk en beperkte groeicapaciteit

Met een lange lijst aan taken op hun bord, is tijd een schaars goed voor marketeers en marketingmanagers. 

Dé manier om tijd te besparen? Dat is automatisering. Steeds meer marketingtaken kunnen inmiddels worden uitgevoerd door handige AI-tools. Werk je effectief samen met AI? Dan kun jij je op de leuke en uitdagende delen van je vak richten, terwijl je bedrijf de ruimte heeft om te groeien. Hoe meer automatisering, hoe meer schaalbaarheid je creëert. 

Hoe geeft HubSpot jou die extra ruimte in de agenda? HubSpot’s Marketing Hub maakt optimaal gebruik van workflow automation. Alle routinetaken zoals e-mailmarketing, data-opschoning, en lead nurturing worden gestroomlijnd en deels automatisch uitgevoerd. Dit bespaart tijd, waardoor marketeers zich kunnen concentreren op het optimaliseren van hun strategie.

6. Data onderbenut

Data is enorm waardevol, maar niet als je er te veel van hebt. Als jij je marketingdata handmatig in rapporten verwerkt, continu switcht tussen verschillende advertentieplatforms en urenlang puzzelt met lange rijen in Excel. Hoe meer tools je gebruikt, hoe meer data je verzamelt en - helaas in de meeste gevallen - niet optimaal benut. 

De oplossing? Alle data op één plek. Door de grote hoeveelheid integraties met andere platforms, brengt HubSpot alle data samen. Hierdoor hoef je niet meer continu te switchen en loop je geen waardevolle data mis. Alle gegevens zijn namelijk te zien in één overzichtelijk dashboard. Sterke rapporten rollen zo je dashboard uit en het nemen van datagedreven beslissingen wordt steeds makkelijker.

7. Verwachte personalisatie op grote schaal

In 2023 verwachten klanten een verregaande gepersonaliseerde aankoopervaring. Een persoonlijke toon, een eigen aanbod en websites of marketing e-mails die perfect aansluiten bij de individuele interesses. Hoe bied je dit op grote schaal zonder urenlang bezig te zijn? 

HubSpot's CRM, geïntegreerd met de Marketing Hub, maakt het mogelijk om e-mailcampagnes en content te personaliseren op basis van gebruikersgedrag en profielinformatie. Met HubSpot’s smart content krijgen alle (potentiële) klanten een perfect gepersonaliseerde benadering. Helemaal automatisch, terwijl jij als marketeer met andere zaken bezig bent.

Email personalisatie in HubSpot

Bijblijven met SEO-veranderingen

Wist je dat Google’s algoritme elke twee tot drie maanden verandert? En dit geldt niet alleen voor Google, maar ook de andere zoekmachines zijn continu in ontwikkeling. Dit maakt het voor marketeers een uitdaging om up-to-date te blijven en hun strategieën tijdig aan te passen.

Om de algoritmes de baas te blijven heb je een goede SEO-tool nodig, en die vind je in de HubSpot Marketing Hub. HubSpot’s SEO-tool geeft gerichte aanbevelingen voor het optimaliseren van de juiste content, zodat deze altijd in lijn blijft met de nieuwste best practices en algoritme-updates. 

Het voordeel van deze tool? Je krijgt alle aanbevolen optimalisaties en de verwerking ervan naast elkaar te zien, en hoeft niet te switchen tussen verschillende functies en overzichten. Zo kun je in HubSpot gemakkelijk door de website klikken en kan je de aanbevolen optimalisaties die naast de pagina-editor staan gelijk doorvoeren. Na de aanpassingen is het niet meer nodig om in een andere tool te controleren of de optimalisaties juist zijn. Dit maakt HubSpot’s SEO-functie enorm gebruiksvriendelijk. 

Wat HubSpot’s SEO-tool verder onderscheidt van andere SEO-tools is de functionaliteit om aan te geven wat de topics (content pillars) zijn en welke subtopics met bijbehorende URL’s daaronder vallen. De prestaties kunnen per topic worden geanalyseerd. Hierdoor is het mogelijk om in één oogopslag te zien hoe de gekozen SEO-contentstrategie presteert zonder dat je de zoekwoorden en/of pagina’s afzonderlijk hoeft te doorgronden.

SEO recommendations in HubSpot

9. Regulerings- en privacy zorgen

In 2023 kom je niet meer om regelgeving zoals de AVG. Gegevens moeten écht veilig zijn, en als marketeer moet je precies weten wat je wel en niet mag bewaren. 

Gebruik je HubSpot’s Marketing Hub? Dan zit je goed. HubSpot voldoet namelijk aan alle belangrijke regelgeving en biedt handige functies die bedrijven helpen bij het beheren van gegevensprivacy en toestemming.

Wil jij ...

  • meer leads, deals en tevredenere klanten?
  • tijd besparen met automatisering?
  • sales, service en marketing dashboarding stuurinformatie?
  • je customer journey in één systeem?
  • een gebruiksvriendelijk CRM-systeem?
5 Stars
Wij krijgen een 5/5 uit 270 Google Reviews

Vraag dan de gratis HubSpot demo aan