In de moderne sales- en marketingmachine staat leadgeneratie centraal. Zowel het sales- als het marketingteam zet zich volop in om de juiste leads op te sporen, aan te trekken en door de customer journey richting een verkoop te leiden.
Maar wat is leadgeneratie nu precies? Wat zijn de beste tools en technieken om leads te genereren en hoe zorg je dat je zo makkelijk en snel mogelijk de beste leads binnenhaalt? In deze blog geven we uitgebreid antwoord op deze – en nog veel meer – vragen.
Wat is een lead?
First things first. Wat is een lead?
Binnen de online marketing wordt een lead gezien als een persoon die (al dan niet namens een bedrijf) eens of meermaals in contact is geweest met het merk, het product of de dienst van de verkoper en dus in enige vorm interesse heeft getoond. Dit contact kan verschillende vormen hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nieuwsbriefinschrijving of een verzoek om meer informatie over een specifiek product.
De meeste bedrijven kwalificeren een geïnteresseerde partij alleen als lead, als deze ook daadwerkelijk binnen de doelgroep past. Een student die informatie opzoekt op de website van een machinebouwer zal bijvoorbeeld hoogstwaarschijnlijk geen klant worden. Deze hoeft dan ook niet als lead gekwalificeerd te worden.
Wat is leadgeneratie?
Maar wat is leadgeneratie dan precies?
Leadgeneratie is het identificeren en aantrekken van potentiële klanten, om deze vervolgens met de juiste technieken richting een aankoop te leiden.
De focus ligt hierbij op het opsporen en opslaan van de contactgegevens van deze potentiële klanten. Immers, de juiste contactgegevens maken het mogelijk om vervolgstappen te ondernemen.
De inrichting van een strategie voor leadgeneratie verschilt per bedrijf. Het ene bedrijf gaat voor kwantiteit, terwijl het andere bedrijf inzet op een lager aantal kwalitatief goede leads. Dit geldt overigens ook voor het budget. Het ene bedrijf betaalt duizenden euro’s voor een lead, terwijl het andere bedrijf er niet meer dan tien euro voor over heeft.
Flywheels, funnels en leadgeneratie
Marketing experts buigen zich al zo lang als het marketingvak bestaat over de vraag hoe je leadgeneratie en de daarop volgende stappen zo efficiënt mogelijk inricht. Veel van hen baseren hun strategieën op een figuur die structureert hoe leads worden gegenereerd en hoe deze vervolgens stap-voor-stap richting een aankoop worden begeleid.
Over hoe deze figuur er precies uit moet zien, verschillen de meningen. Om enkele voorbeelden te noemen:
De traditionele funnel
De meeste ondernemers kennen de traditionele funnel wel. Het idee hiervan is dat een groot aantal leads het breedste deel van een figuur binnenstroomt (dit stadium wordt vaak de ‘attract stage’ genoemd). Met behulp van de juiste technieken worden de leads vervolgens opgewarmd (in de ‘consider stage’). Zo worden ze steeds enthousiaster over het product of de dienst van de verkoper. Tenminste, dat is de bedoeling.
Uiteraard wordt niet iedereen enthousiast, en besluit een deel van de leads tijdens het opwarmproces om toch geen klant te worden. De funnel wordt hierdoor steeds smaller en alleen écht geïnteresseerden en gekwalificeerden blijven over. Deze worden dan ook uiteindelijk klant in het smalste deel van de funnel (de zogenaamde ‘decide stage’).
Flipping the funnel
Gebaseerd op deze funnel, werd enkele jaren geleden het ‘flipping the funnel‘-concept geïntroduceerd. Dit concept gaat uit van leadgeneratie met de traditionele funnel, maar voegt hier na het smalste deel nog een tweede funnel aan toe.
In deze tweede funnel worden nieuwe klanten verwelkomd, wanneer nodig getraind en wordt de allerbeste service geboden. Zo worden bestaande klanten loyale promotors van een merk en halen ze op hun beurt weer nieuwe leads binnen. Indirect een vorm van leadgeneratie, dus!
Flipping the funnel
Het flywheel
Een relatief nieuw concept dat mooi aansluit op de ‘flipped funnel’, is het flywheel. Een flywheel bevat net als de meeste traditionele funnels een ‘attract’, ‘consider’ en ‘decide stage’. Daarnaast bevat het, net als de ‘flipped funnel’ een ‘delight stage’, waarin klanten worden voorzien van de beste service.
Waarom nu een rond wiel in plaats van een funnel? Het belangrijkste voordeel hiervan is het feit dat een wiel laat zien dat marketing- en sales-efforts nooit ophouden. Een efficiënte sales- en marketingmachine draait continu door, en alle onderdelen en technieken hangen met elkaar samen.
Een continu proces
Wat betekent dit nu voor leadgeneratie? In onze ogen laat een flywheel duidelijk zien dat sales leads niet op één moment en op één plek in de funnel worden gegenereerd. Alle marketing- en salestechnieken in het flywheel versterken elkaar en versterken ook het leadgenererend vermogen van de volledige ‘machine‘.
Goede content zorgt dat je gezien wordt en haalt nieuwe leads binnen, maar stuurt ook bestaande leads richting een verkoop. Een klant die nét even die extra service krijgt, zal niet alleen klant blijven, maar doet (mits enorm tevreden) ook een goed woordje voor de dienstverlening of het product. En waar resulteert dit in? Nieuwe leads!
Vergeleken met de traditionele funnel heeft het flywheel hier een streepje voor. Een flywheel ziet de klant niet als einddoel, maar als een drijvende kracht. Hoe beter een flywheel functioneert, hoe meer momentum dit krijgt, en hoe meer leads er binnenrollen. Van alle kanten, vanuit verschillende kanalen, op verschillende media en met steeds meer snelheid.
Linkedin zoekfunctie
Leadgeneratie vroeger en nu
Het internet heeft in de afgelopen jaren het leadgeneratieproces flink veranderd. De focus is verschoven van telefoon naar computer of smartphone, en van (voornamelijk) outbound naar (voornamelijk) inbound.
Vroeger was het heel gewoon om leads te kopen of lijsten met namen te verzamelen uit telefoonboeken, waarna de salesafdeling al deze personen simpelweg ging bellen. Dit was een zware taak, resulterend in relatief veel afwijzingen.
Tegenwoordig zijn er gelukkig veel meer mogelijkheden. De opkomst van het internet heeft ervoor gezorgd dat marketing- en salesmedewerkers een eindeloze bron van leads ter beschikking hebben én dat potentiële klanten zelf veel actiever onderzoek doen dan voorheen.
Websites zijn belangrijker dan ooit, zonder content word je niet meer gezien en met advertenties kun je precies bepalen wie je wilt dat jouw product of dienst te zien krijgen. De moderne marketeer benut alle digitale mogelijkheden optimaal en bouwt een digitale sales- en marketingmachine waarmee de leads vanzelf blijven binnenrollen.
B2B vs. B2C
Alle bedrijven hebben op één of andere manier te maken met leadgeneratie. Echter, niet voor ieder bedrijf werkt dit precies hetzelfde. B2B-bedrijven gebruiken bijvoorbeeld vaak net iets andere methoden en kanalen dan B2C-bedrijven.
Waar zit dit verschil tussen B2B en B2C precies in?
B2B-leadgeneratie
Veel business to business (B2B) bedrijven hebben een lange sales-cyclus. Omdat de keuze voor een B2B-product vaak verregaande gevolgen heeft, wordt er eerst grondig onderzoek gedaan naar de beste partij om zaken mee te doen. En dat kost tijd.
Online kanalen spelen hierbij een centrale rol. Uit onderzoek blijkt dat 75% van de customer journey online plaatsvindt en dat 70-80% van de B2B-beslissers het liefst zaken doet via online kanalen (bron: TNW en McKinsey).
De meeste B2B-kopers willen vóór het doen van een aankoop eerst uitgebreide documentatie hebben gezien, een demo hebben doorlopen en enkele gesprekken met salesmedewerkers hebben gevoerd. Vaak vinden er zo’n zeven online contactmomenten plaats voordat de eerste gesprekken plaatsvinden.
Bij dit grondige en langdurige proces horen specifieke technieken voor het genereren van leads.
Bijvoorbeeld:
- Tools die niet alleen personen (B2C), maar ook bedrijven (B2B) binnen de doelgroep opsporen. Enkele voorbeelden hiervan zijn Leadinfo, Ocean.io en LinkedIn Sales Generator.
- Automation tools (en een CRM-systeem) voor het monitoren van B2B-leads. Deze tools zorgen dat je bijvoorbeeld een mail krijgt wanneer er een nieuwe lead binnenkomt en dat je precies kunt zien waar elke lead zich in de customer journey bevindt. Vaak heb je als B2B-verkoper bovendien te maken met meerdere personen binnen één bedrijf. Zonder tools die bijhouden met welke personen binnen welke bedrijven je in contact bent, kan er verwarring ontstaan. Voorbeelden van goede marketing automation tools en CRM-systemen zijn Hubspot en ActiveCampaign. Hubspot houdt bijvoorbeeld automatisch alle mails en afspraken bij en maakt nieuwe contacten automatisch aan op basis van een e-mailadres.
- Content die B2B-doelgroepen aanspreekt. Vaak is deze content diepgaander dan B2C-content. Een goed voorbeeld is een e-book met tips of waardevolle info, die na het achterlaten van contactinformatie gedownload kan worden. Deze content kan via online ads worden gepromoot. Voornamelijk LinkedIn lead generation is essentieel voor B2B-bedrijven.
B2C-leadgeneratie
Het leadgeneratieproces van B2C-bedrijven (business to customer) is over het algemeen een stuk korter.Veel B2C-klanten hebben simpelweg geen behoefte aan het downloaden van een e-book, het plannen van een salesgesprek of het volgen van een demo. Dit geldt overigens niet voor alle B2C-klanten. Wanneer het gaat om een grote aankoop of investering, heeft de potentiële B2C-klant juist wel behoefte aan voldoende informatie, goede content en uitgebreid vergelijkingsmateriaal.
Bij B2C-leadgeneratie gaat het voornamelijk om het opbouwen van een sterk merk met goede naamsbekendheid. Dit doe je door bijvoorbeeld:
- Een groot netwerk aan fans op te bouwen via social media, al dan niet met de hulp van influencers en met de inzet van slimme acties en campagnes.
- Met formulieren de contactgegevens van potentiële klanten te verzamelen en op te nemen in de sales- en marketing automation software (Hubspot of ActiveCampaig, bijvoorbeeld). Uiteraard moeten deze potentiële klanten wel een reden hebben om hun gegevens achter te laten. Een goed voorbeeld hiervan is een kortingscode die klanten kunnen gebruiken na het achterlaten van hun contactgegevens.
- Met behulp van social media advertenties of Google Ads de doelgroep te bereiken en naar de website of een landingspagina te sturen.
Verzamel je als B2C-bedrijf kwalitatieve leads, dan kan het heel goed zijn dat deze direct een aankoop doen. Het lange proces dat B2B-verkopers doorlopen tussen leadgeneratie en verkoop wordt in dit geval helemaal overgeslagen.
Inbound vs. outbound leadgeneratie
Zowel B2B- als B2C-bedrijven maken in hun strategie gebruik van verschillende vormen van leadgeneratie. In de meeste gevallen ligt de nadruk tegenwoordig op inbound-, maar ook outbound technieken worden nog steeds ingezet.
Wat is het verschil tussen inbound- en outbound leads genereren precies?
Inbound leadgeneratie
Inbound marketing, en daarbij ook inbound leadgeneratie, is simpelweg het zorgen dat leads zelf naar jouw merk, product of dienst toe trekken. Het gaat hier om het opbouwen van voldoende naamsbekendheid en het verspreiden van de juiste content. Hierdoor krijgen de leads zelf interesse en bezoeken ze bijvoorbeeld een website, schrijven ze zich in voor een nieuwsbrief of doen ze direct een aankoop.
Methoden die centraal staan bij inbound leadgeneratie zijn content marketing, social media en zoekmachine optimalisatie (SEO). Een belangrijk kenmerk van deze methoden is het feit dat de leadgeneratie langzaam op gang komt, maar op den duur steeds sneller gaat. Een goede website, een social media kanaal of een blog heeft tijd nodig om gevonden, gewaardeerd en gedeeld te worden.
Outbound leadgeneratie
Bij outbound marketing, en dus ook bij outbound leadgeneratie, zijn de rollen omgedraaid. De verkoper neemt hier het initiatief en zoekt zelf contact met potentiële klanten. Dit kan telefonisch, per e-mail of met bijvoorbeeld advertenties op Google of social media.
Enkele voorbeelden van technieken voor outbound leadgeneratie zijn online en offline advertenties, evenementen en zogenaamde cold calls – ofwel het onaangekondigd bellen van mogelijk geïnteresseerden. Ook kiezen sommige bedrijven ervoor om online leads te kopen. Helaas betreft het hier vaak koude leads van een slechte kwaliteit en is de kans dat deze methode uiteindelijk omzet genereert een stuk kleiner.
De wonderen van leadgeneratie
Enkele mooie voorbeelden van technieken voor leadgeneratie waar we tientallen jaren geleden alleen nog maar van konden dromen, zijn:
- Tools die precies laten zien wie je website hebben bezocht.
- Zoekfuncties waarmee je binnen enkele seconden de LinkedIn profielen van duizenden potentiële klanten uitdraait.
- Online advertenties die niet alleen worden getoond aan mensen die actief naar een product of dienst op zoek zijn, maar ook aan mensen wiens interesses bij het product of die dienst aansluiten.
- Artificial intelligence (AI) gedreven tools die op basis van bestaande klanten lijsten genereren met vergelijkbare bedrijven. Deze kunnen vervolgens worden ingeladen in bijvoorbeeld LinkedIn advertenties.
Met leadinfo zie je precies wie jouw website heeft bezocht
Lead scoring en automation
Leadgeneratie heeft als doel potentiële klanten te verzamelen, om deze vervolgens op te warmen en richting een aankoop te sturen. Om dit proces efficiënt te kunnen uitvoeren, wordt vaak gebruik gemaakt van lead scoring met de juiste marketing automation software.
CRM en marketing automation software
Leads kunnen op eindeloos veel manieren binnenkomen. Via een social media post bijvoorbeeld, via blogs met een goede call-to-action, via een formulier met een lead magnet of via een e-mail campagne.
Om al deze leads efficiënt te beheren en waar nodig op te volgen, moeten ze echter ergens gedocumenteerd worden. Dit is waar CRM-systemen en marketing automation software een belangrijke rol spelen.
De marketing automation software richt zich vooral op de marketing-gerelateerde onderdelen van de customer journey (inclusief leadgeneratie), terwijl het CRM-systeem orde schept in de sales-gerelateerde stappen.
Er bestaan diverse tools, zoals Hubspot, die zowel een CRM-systeem als marketing automation software bevatten. Echter, met de juiste integraties is het ook mogelijk om twee losse tools met elkaar te laten samenwerken in de vorm van één geautomatiseerde customer journey.
Lead scoring
Een mooi voordeel van het gebruik van CRM-systemen en marketing automation software is de mogelijkheid om leads te categoriseren door middel van lead scoring.
Lead scoring is het koppelen van scores aan de acties van een lead. De score van een nieuwe lead begint laag, maar naarmate hij of zij een relatie opbouwt met de verkoper gaat deze score omhoog. Heeft de lead bijvoorbeeld de website bekeken, dan gaat de score iets omhoog. Heeft hij of zij een document gedownload, dan gaat de score nog iets omhoog.
De verschillende vormen van engagement hebben verschillende scores. Het openen van een mailing heeft bijvoorbeeld een lagere score dan het downloaden van een e-book of het indienen van een contactverzoek.
Heeft de lead voldoende interesse getoond en is de score hoog genoeg, dan is het tijd voor een volgende stap in de customer journey – zoals bijvoorbeeld een uitnodiging voor een salesgesprek. Deze methode is ideaal wanneer je met veel leads te maken hebt en moet prioriteren. Sales weet hierdoor precies welke leads de meeste potentie hebben en marketing weet welke contacten nog meer opwarming nodig hebben.
Het bieden van passende communicatie aan de juiste leads op het juiste moment wordt lead nurturing genoemd. Dit proces van lead nurturing is extreem belangrijk binnen sales en marketing. Hoe beter de potentiële klant wordt opgewarmd, hoe groter de kans op één of meerdere verkopen.
Sales- en Marketing Qualified Leads
Binnen het lead scoring proces wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende stadia. Zo is een Marketing Qualified Lead (MQL) een lead die interesse heeft getoond in een product of dienst, door bijvoorbeeld het downloaden van content en het achterlaten van gegevens. Deze potentiële klant is nog niet klaar voor een aankoop en heeft nog meer opwarming door marketing nodig.
Sales Qualified Leads (SQL) zijn leads die al verder zijn gevorderd in de customer journey en zijn gekwalificeerd als ‘klaar’ voor opvolging door het sales team. Sales Qualified Leads hebben dan ook een hogere score dan Marketing Qualified Leads.
Het maken van onderscheid tussen Sales Qualified Leads en Marketing Qualified Leads heeft als voordeel dat de beste communicatie kan worden geboden aan leads in verschillende stadia van de customer journey. Zo focust het marketing team zich op leads die nog nét wat meer aandacht nodig hebben, en heeft sales juist alle tijd voor potentiële klanten die al wel klaar zijn om in gesprek te gaan.
Een strategie voor leadgeneratie
In de bovenstaande paragrafen zijn we al kort ingegaan op diverse technieken voor online leadgeneratie, maar hebben we nog niet besproken hoe deze passen in een goede strategie voor leadgeneratie.
Helaas is het beschrijven van dé strategie lastig. De exacte acties en technieken hangen namelijk volledig af van het type bedrijf en de individuele doelen. In de meeste gevallen bevat een strategie voor optimale leadgeneratie echter in ieder geval de volgende stappen en onderdelen:
- Het opstellen van buyer persona. Buyer persona zijn fictieve klantprofielen, die helpen bij het in kaart brengen van de doelgroep en de perfecte lead. Vaak staan de pains, gains en jobs to be done van deze personen centraal. De kenmerken die uit de buyer persona naar voren komen, kunnen worden ingezet als targeting kenmerken voor bijvoorbeeld online advertenties of in search filters op LinkedIn.
- Het creëren van een ideal customer profile, in het geval van B2B-verkopers. Waar de buyer persona zich richt op de ideale persoon om zaken mee te doen, richt het ideal customer profile zich op het ideale bedrijf. Hierbij wordt onder meer gezocht naar de bedrijven met een strong life-time value die klaar zijn om een aankoop te doen.
- De selectie en inrichting van goede CRM-systemen en marketing automation software. Deze vormen de rode draad door het hele leadgeneratieproces.
- Het aan elkaar koppelen van alle gebruikte tools en technieken tot één geoliede sales- en marketingmachine. Er bestaan handige tools, zoals Zapier, die het mogelijk maken om grote clusters aan tools vlekkeloos met elkaar te laten communiceren. Zo neem je bijvoorbeeld automatisch alle social media leads op in je CRM-systeem en krijgen nieuwe nieuwsbriefinschrijvers automatisch via de e-mailmarketing tool een welkomstbericht.
-
Een doorlopende analyse van alle technieken. Blijf continu testen wat wel en niet werkt, om de strategie waar nodig bij te kunnen stellen.
Technieken en campagnes
Bij de bovenstaande strategie staat natuurlijk het selecteren van de beste technieken en campagnes voor de daadwerkelijke leadgeneratie centraal. De meeste bedrijven zetten meerdere technieken tegelijk in. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Een landingspagina waarop geïnteresseerden zich aanmelden voor een nieuwsbrief, kortingsactie, demo of andere aantrekkelijke aanbieding.
- Het gebruik van een tool die websitebezoekers of social media volgers omzet in leads.
- Whitepapers, e-books of andere downloadbare producten (lead magnets) die mensen downloaden na het invullen van hun e-mailadres.
- Een slimme call-to-action op de homepage, waarmee een inschrijving of download voor één van de bovenstaande producten wordt gepromoot.
- Het hosten van een webinar of offline presentatie.
- Waardevolle informatie in de vorm van content op social media, gericht op het aantrekken van nieuwe mensen en bedrijven binnen de doelgroep.
- Betaalde campagnes op social media en Google, waarmee niet alleen producten en diensten worden gepromoot, maar ook actief wordt gebouwd aan een online netwerk, naamsbekendheid en onderhoud van bestaande klanten.
- Zoekmachine optimalisatie (SEO) en blogs, die zorgen voor meer websitebezoekers, en dus meer leads. De bovenstaande lijst lijkt lang, maar in werkelijkheid zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt. Leads kunnen namelijk overal vandaan komen. Welke techniek het beste werkt kom je alleen maar te weten door zoveel mogelijk te experimenteren en waar nodig je strategie bij te sturen.
Testen en analyseren
Hoe langer je bezig bent met het genereren van leads, hoe beter je wordt in het vinden van de beste methoden. Elke nieuwe techniek of campagne is namelijk een experiment. Na enige tijd kies je ervoor om door te gaan, iets aan te passen, of te stoppen en wat nieuws te proberen.
Bijna alle tools en platforms voor online leadgeneratie hebben een analysefunctie. Het is hiermee makkelijk te zien of je gekozen technieken inderdaad nieuwe leads genereren.
In de LinkedIn- en Google Ads analytics zie je bijvoorbeeld de click-through rate (CTR) staan. Deze waarde vertelt je precies welk deel van de gebruikers die een advertentie te zien krijgt ook daadwerkelijk op een link klikt en een website, formulier of landingspagina bezoekt.
Leidt je advertentie naar een formulier in bijvoorbeeld TypeForm, Google Forms of Hubspot? Dan zie je direct hoeveel leads de advertentie heeft opgeleverd (het aantal inschrijvingen op het formulier).
Ook e-mail platforms maken het makkelijk om de resultaten van campagnes te analyseren, en dit geldt eigenlijk voor vrijwel elke online tool.
CRM dashboards
Maak je gebruik van marketing automation software en een goed CRM-systeem? Dan is het analyseren van je resultaten al helemaal makkelijk. Met een CRM-systeem maak je namelijk mooie dashboards, waarop je bijvoorbeeld ziet:
- Hoe de leads zijn gegenereerd.
- Hoeveel van deze leads ook daadwerkelijk klant zijn geworden.
- Welke leads juist geen klant zijn geworden en waarom.
- Hoeveel er over een bepaalde periode is verkocht, en wat de verwachtingen zijn voor de komende periode.
Waar komen de leads vandaan? Dit dashboard van Hubspot geeft duidelijk inzicht
De kosten per lead
Veel bedrijven kiezen ervoor om hun kosten per lead te berekenen. Dit doe je als volgt:
- Tel alle kosten die zijn gemaakt voor het genereren van leads bij elkaar op.
- Voeg hier de kosten aan toe die zijn gemaakt voor het opvolgen van de leads.
- Deel het totale aantal verkopen door de totale kosten die zijn gemaakt.
Door deze berekening te maken voor verschillende campagnes en platforms, kun je gemakkelijk vergelijken welke techniek de beste en goedkoopste leads genereert. Zo bepaal je of de inzet van een bepaald platform voor leadgeneratie zinvol is en binnen je budget past.
RevOps, oftewel Revenue Operations, speelt een cruciale rol in dit proces. RevOps integreert verschillende afdelingen zoals marketing, sales en customer success om de operationele efficiëntie en de omzetgroei te optimaliseren. Door de kosten per lead te berekenen en te analyseren binnen een RevOps-framework, kun je strategisch beslissen waar je middelen het beste kunt inzetten voor maximale impact.
Wil je weten of je in de goede richting zit? Er bestaan handige berekeningen die de gemiddelde kosten per lead op diverse platforms weergeven. Zo blijkt uit onderzoek van The B2B House bijvoorbeeld dat een lead via LinkedIn ads tussen de €13 en €308 kost. De gemiddelde kosten per lead bij evenementen en beurzen liggen volgens Pop Up Smart rond de €716, en die voor e-mailmarketing op zo’n €81.
Het bekijken van deze benchmarks geeft inzicht in de kanalen die wel of juist geen potentie hebben voor jouw product of dienst. Heb je bijvoorbeeld een lage customer lifetime value, dan heeft het gebruik van een kanaal met hoge kosten per lead hoogstwaarschijnlijk geen zin. Komt hier namelijk een verkoop uit, dan hou je hier weinig aan over. Ligt jouw customer lifetime value echter hoog, dan is de inzet van duurdere campagnes de moeite waard. Een lead van enkele duizenden euro’s die leidt tot een miljoenendeal is de kosten meer dan waard.
De berekening van kosten per lead hoeft gelukkig niet handmatig te worden gedaan. De meeste CRM-systemen, die vaak onderdeel zijn van een bredere RevOps-strategie, bieden deze berekening aan op hun uitgebreide dashboards. Zo kun je eenvoudig de efficiëntie van je leadgeneratie inspanningen monitoren en optimaliseren.
Marketing en leadgeneratie uitbesteden
Is de bovenstaande informatie toch nog wat te veel? Je bent niet de enige. Veel bedrijven kiezen er tegenwoordig voor om leadgeneratie uit te besteden aan een extern bedrijf. De belangrijkste reden hiervan is het feit dat de online mogelijkheden om leads te genereren steeds uitgebreider worden.
Wil je als marketingmedewerker in vaste dienst alle mogelijke tools en technieken bijbenen, dan ben je flink veel tijd en geld kwijt. Het zelf aanschaffen van alle benodigde tools is namelijk al niet goedkoop en er komen zo snel nieuwe mogelijkheden bij dat je al snel achter de feiten aanloopt.
De meeste experts op het gebied van leadgeneratie hebben alle benodigde tools in huis én beschikken over de benodigde kennis om van jouw digitale sales- en marketingmachine een echte leadgenerator te maken. Het inschakelen van een externe partij scheelt hierdoor geld en zorgt voor een doorlopende stroom van leads. Zo hoeven interne sales- en marketingmedewerkers zich hier geen zorgen over te maken en kunnen zij zich focussen op de rest van hun werkzaamheden.