Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

SEO-teksten schrijven

SEO-teksten schrijven: tips en tools [+ handige checklist]

Dat teksten belangrijk zijn voor SEO is bekend. Maar waar moet je op letten bij het schrijven van een goede SEO-tekst? In deze blog kijken we naar verschillende soorten tekst, de belangrijkste onderdelen van een SEO-tekst en de beste tools om je teksten te optimaliseren.

SEO-teksten-schrijven

Het belang van SEO

Voordat we de diepte in duiken, eerst nog even een opfrisser. Wat is SEO eigenlijk en waarom is het zo belangrijk?

Zoals beschreven in onze recente blog ‘Wat is SEO, komt SEO (zoekmachine-optimalisatie) neer op verschillende technieken met het doel om een website of pagina zo hoog mogelijk te laten scoren in de resultaten op zoekmachines (Search Engine Results Page) zonder daarvoor te hoeven betalen.

Deze technieken zijn enorm breed en vallen onder drie onderdelen:  

Meer weten over de drie onderdelen van SEO? Lees dan snel verder in deze blog. 

  • Content en onderzoek
  • Techniek
  • Autoriteit

Waarom is SEO nu zo belangrijk? Hier zijn verschillende redenen voor, maar de algemene functie van SEO is het zichtbaar maken van een website. De zoekmachines trekken miljarden mensen over de hele wereld, en zichtbaarheid op deze platforms is dan ook een unieke kans om de doelgroep te bereiken. 

Zondere enige moeite kom je er echter niet. Uit onderzoek van Ahrefs blijkt bijvoorbeeld dat 90.63% van de webpagina’s geen organisch verkeer krijgt via Google. Al het verkeer gaat naar de 9.37% van de pagina’s die wel hun tijd en aandacht investeren in SEO. En het goede nieuws: iedereen kan bij deze 9.37% horen! 

SEO-organic-traffic-leapforce

Bron: https://ahrefs.com/blog/search-traffic-study/

Verschillende soorten SEO-tekst

Hoe doe je dit nu? Hoe zorg je dat jouw teksten gezien worden en welke teksten hebben de beste kansen als SEO-tekst?  Bijna alle tekst op een website draagt bij aan de online vindbaarheid hiervan. Van homepage tot blogs en van contactpagina tot privacy statement. Echter, om écht een goede kans te maken op succes met SEO, worden de volgende teksten vaak als goede SEO-teksten gezien: 
  • Blog posts 
  • Artikelen
  • Uitgebreide productpagina’s 
  • Klantcases
  • Guides of checklists 
De overeenkomst tussen deze vormen van content? Ze zijn allemaal inhoudelijk en bevatten een flink aantal woorden. Daarnaast bevatten ze termen waaruit de zoekmachines kunnen opmaken waar de pagina over gaat en in hoeverre deze waardevol genoeg is om aan het online publiek te laten zien.  Uiteraard zijn er nog veel meer soorten SEO-tekst. Ga je aan de slag met een tekst die wel of niet binnen één van de bovenstaande categorieën valt? Let dan op het volgende:  Een SEO-tekst heeft of bevat: 
  • voldoende woorden. Yoast adviseert een lengte van minstens 300 woorden, maar meer is vaak alleen maar beter. 
  • een duidelijke structuur. Voldoende koppen, relatief korte en scanbare paragrafen en afbeeldingen of foto’s om de tekst te verduidelijken. 
  • de juiste termen (zoekwoorden en woorden gerelateerd aan het zoekwoord) waardoor de zoekmachines kunnen begrijpen waar een tekst over gaat. 
Hoe doe je dit in de praktijk? Verderop in deze blog (onder ‘Onderdelen van een SEO-tekst’) kijken we naar specifieke richtlijnen, inclusief een handige checklist.  
leapforce-write-seo

Topics en zoekwoorden

Er zijn meer dan genoeg regels voor het schrijven van een goede SEO-tekst en met een checklist bij de hand kom je al snel een heel eind. Het onderwerp is echter lastiger. Hoe kom je te weten waar jouw doelgroep interesse in heeft? Waar moet je over schrijven om mensen te bereiken en aan te sturen op een aankoop?

Inspiratie en doelgroep

Voordat je gaat schrijven heb je eerst een idee nodig. Schrijf je een homepage of productpagina, dan is de richting vaak duidelijk. Bij een blog, artikel, whitepaper of is dit echter niet het geval. Hoe pak je dit aan? 

Voor het vinden van de juiste onderwerpen is één ding cruciaal: je moet je doelgroep kennen. Heb je een doelgroeponderzoek gedaan? En misschien buyer persona opgesteld? Hou je perfecte potentiële klant dan in gedachten en bedenk waar deze groep graag over zou willen lezen.

Vaak (maar zeker niet altijd) gaat het hierbij om onderwerpen die de interesse van nieuwe leads wekken. SEO is namelijk een krachtige tool om jouw merk onder de aandacht te brengen bij volledig nieuwe mensen, die vervolgens aan hun klantreis beginnen.

Luuk vD Bosch

Hulp nodig bij het bepalen van de doelgroep of het opstellen van een SEO-strategie?

In een gratis strategiegesprek kijken we samen naar jouw kansen op het gebied van SEO. Volledig gratis en vrijblijvend natuurlijk!

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer weten? Lees hier meer

Hulp nodig met SEO en het schrijven van content voor jouw doelgroep? Vraag een gratis content en SEO scan aan

Zoekwoordonderzoek

Soms ter inspiratie en soms nadat je een onderwerp hebt bedacht, komt het zoekwoordonderzoek. Een zoekwoord (target keyword) is simpelweg een woord of term die mensen intypen op de zoekmachines, waarna ze – als alles goed gaat – jouw pagina te zien krijgen. 

Zoekwoorden kunnen breed zijn, maar ook heel specifiek. Zo wordt er een onderscheid gemaakt tussen ‘short tail keywords’ en ‘long tail keywords’. 

Short tail keywords (bijvoorbeeld ‘hardloopschoenen’) zijn kort en breed. Hier wordt veel op gezocht, maar ook veel over geschreven. Er is dan ook veel concurrentie tussen alle SEO-teksten en de kans om hoog in de zoekresultaten te eindigen is relatief klein. 

Long tail keywords (bijvoorbeeld ‘hardloopschoenen voor mannen’) zijn langer en specifieker. De concurrentie is daarom minder en de kans is groter dat iemand die écht in jouw product geïnteresseerd is, bij jouw blog uitkomt.  

Hoe kies je nu een goed zoekwoord voor een SEO-tekst? Er bestaan verschillende handige tools die precies aangeven hoe vaak er op bepaalde woorden wordt gezocht en in hoeverre het moeilijk is om hoog in de zoekresultaten te eindigen. 

Een paar voorbeelden van bekende tools voor zoekwoordonderzoek zijn:

Onderdelen van een SEO-tekst

We hebben ze al kort benoemd: de onderdelen van een goede SEO-tekst. Verschillende SEO-experts hebben handige lijstjes gemaakt met richtlijnen opgesteld, die het aanzienlijk makkelijker maken om een tekst goed te laten scoren op de zoekmachines. 

Ga je aan de slag met een tekst? Let dan altijd op de volgende onderdelen:

SEO-titel

De SEO-titel (ook wel meta-titel genoemd) is de titel die in de zoekresultaten verschijnt. In de onderstaande screenshot gaat het om de blauwe titels.

seo-titel-tips-leapforce

Goede SEO-titels zijn extreem belangrijk. Ze helpen zowel zoekmachines als potentiële lezers begrijpen waar een tekst over gaat.

Zorg altijd dat een SEO-titel pakkend is, maar ook een goed beeld geeft van de inhoud van een tekst. Klikt iemand namelijk op de titel en stelt de tekst teleur, dan wordt de pagina waarschijnlijk gelijk weer weggeklikt. De zoekmachines merken dit op, en maken hieruit op dat de pagina niet (of minder) relevant is. 

Let bij het schrijven van een goede SEO-titel op het volgende: 

  • Zorg dat de titel pakkend en beschrijvend is. Nodig uit tot verder lezen zonder, maar voorkom teleurstelling wanneer iemand dit doet. Clickbait raden we af. 
  • Hou de titel beknopt. 50 tot 60 karakters is een goede lengte. 
  • Gebruik het zoekwoord of de zoekwoorden in de titel, liefst aan het begin.

Hoe je de SEO-titel aan je blog toevoegt, hangt af van het platform waarmee je werkt. In bijvoorbeeld WordPress of Wix vind je een veld bij het online zetten van je blog waar je de SEO-titel (tag) kwijt kunt. 

Titel (H1)

De H1-titel is de titel die bovenaan de tekst staat. Vaak is deze titel hetzelfde of vergelijkbaar met de SEO-titel, maar dit hoeft niet. 

Let bij het schrijven van de H1 op dezelfde drie punten als bij de SEO-titel

Koppen (H2 en verder)

De H1-titel is uiteraard de belangrijkste kop van een SEO-tekst. Hierna volgt H2, H3, H4 en eventueel zelfs H5 en verder. 

Het is belangrijk dat de title tags (H1, H2 en verder) in de juiste volgorde staan. Hierdoor zien de zoekmachines welke onderwerpen het belangrijkst zijn in de tekst en kunnen ze een pagina correct indexeren en vertonen. 

Let er verder op dat je voldoende tussenkopjes gebruikt. Dit maakt een tekst scanbaar, en dit is fijn voor de zoekmachines én de lezers. 

Let bij het schrijven en indelen van je tussenkopjes op het volgende: 

  • Hou een lengte aan die er natuurlijk uitziet. 
  • Beperkt lange blokken tekst en gebruik voldoende koppen. 
  • Gebruik in enkele (maar zeker niet alle) koppen het zoekwoord (of de zoekwoorden) en synoniemen hiervan. 

Zorg dat de title tags op de juiste volgorde staan.

Body

Zonder goede body is een tekst niets. De body bevat alle inhoud van een pagina en moet dan ook zorgvuldig worden uitgedacht. 

Let bij het schrijven van de body op het volgende: 

  • Geeft de body voldoende lengte. Met minder dan 300 woorden heb je vaak te weinig ruimte om echt waarde te bieden. De zoekmachines zien korte teksten (of teksten met te weinig diepte) vaak als irrelevant. 
  • Hou de paragrafen relatief kort. Yoast adviseert een lengte van maximaal 150 woorden per paragraaf, voor de scanbaarheid van een tekst. 
  • Schrijf natuurlijk. Uiteraard moet je je zoekwoord verwerken, maar forceer het niet. Het te vaak gebruiken van een zoekwoord (keyword stuffing) wordt door de zoekmachines niet gewaardeerd. 
  • Overweeg de belangrijkste woorden dikgedrukt te maken. Ook dit vertelt de zoekmachines waar een tekst over gaat, wat ze helpt bij het correct indexeren hiervan. 
  • Verwerk (waar mogelijk en passend) interne links naar andere pagina’s op je website. Hoeveel links dit zijn staat niet vast, al moet het geheel natuurlijk wel waardevol en leesbaar blijven. 

Verwerk (waar mogelijk en passend) een paar externe links naar pagina’s op andere kwalitatieve websites.

Afbeeldingen en alt-teksten

Geen tekst, maar wel belangrijk voor SEO. Afbeeldingen of foto’s geven een tekst meer inhoud, wanneer relevant en op de juiste manier gebruikt natuurlijk. Probeer in iedere tekst een paar afbeeldingen of foto’s te gebruiken en let hierbij op het volgende: 

  • Ga voor een goede balans tussen tekst en afbeelding. Een mooie richtlijn is één afbeelding per 200 woorden. 
  • Voeg altijd een alt-tekst toe aan de afbeelding. Een alt-tekst is een korte samenvatting van de inhoud van een afbeelding

Gebruik het zoekwoord of de zoekwoorden in de alt-tekst van een paar (maar niet alle) afbeeldingen.

Meta omschrijving

Een meta omschrijving staat niet in de tekst zelf, maar wel in de zoekresultaten. In een paar zinnen geeft de meta omschrijving aan waar een tekst over gaat. Dit is handig voor de lezer én voor de zoekmachines. 

Let bij het schrijven van een pakkende meta omschrijving op het volgende: 

  • Hou het kort, anders past de volledige tekst niet in de beperkte ruimte die de zoekmachines hiervoor beschikbaar hebben gesteld. Een goede lengte is tussen de 145 en 155 karakters lang. 
  • Gebruik het zoekwoord of de zoekwoorden in de tekst, liefst vooraan. 

Maak het inhoudelijk én uitnodigend. Geef zo duidelijk mogelijk aan wat de lezer kan verwachten bij het openen van de pagina.

meta-omschrijving-leapforce

Hoe je de meta omschrijving aan je blog toevoegt, hangt af van het platform waarmee je werkt. Meestal vind je bij het online zetten van de blog een veld waarin je de meta omschrijving kwijt kunt.

Slug

De slug is simpelweg de URL van de pagina. Het laatste stukje, achter je website. 

Bijvoorbeeld: https://leapforce.nl/growth-hacking-blog/een-leadgenerator-maken-van-je-website/

Het dikgedrukte deel in de bovenstaande URL is zelf te bepalen en biedt mogelijkheden voor SEO. 

Let voor het maken van een zoekmachinevriendelijke URL op het volgende: 

  • Hou het kort, clean en beschrijvend
  • Verwerk het zoekwoord of de zoekwoorden in de slug, liefst vooraan. 

Ook de slug kun je kwijt wanneer je je blog online zet. Hoe dit werkt, hangt af van het platform dat je gebruikt. 

Checklist

Een goede SEO-tekst schrijf je zo:

SEO checklist

Schrijven met tools

De bovenstaande richtlijnen lijken veel, maar gelukkig bestaan er diverse tools die je hierbij kunnen helpen. In deze tools vul je je zoekwoord(en) in, waarna een uitgebreid advies volgt over het schrijven van je tekst. 

De tools kijken bijvoorbeeld naar je grootste concurrentie op basis van jouw zoekwoorden en laten zien wat jij moet doen om nóg beter te scoren. Er zijn inmiddels aardig wat goede tools beschikbaar, maar wij hebben twee favorieten: Surfer SEO en SEMRush Writing Assistant.

Surfer SEO

Surfer SEO is de meest betaalbare versie van de twee. Het platform heeft veel verschillende functies, waaronder een handige content editor. Deze werkt als volgt: 

Om te beginnen vul je je zoekwoord(en) en het land in waar je op wilt focussen. Ook kies je tussen desktop en mobiel

surfer-seo-leapforce

Wanneer je vervolgens op ‘Create Content Editor’ klikt, krijg je een lijst met tips te zien, naast een leeg veld waarin je je tekst kwijt kunt. Voordat je echter begint met typen, is het belangrijk dat je je eigen briefing opstelt en de concurrenten kiest waarop de tool jouw adviezen baseert. 

Door op het tandwieltje ‘customize’ te klikken, kom je hier uit:

surfer-seo-leapforce

Hier valt van alles te personaliseren, maar het belangrijkste is het selecteren van de juiste competitors. Doe je dit namelijk goed, dan hoef je verder waarschijnlijk weinig meer aan te passen. 

Kies als competitors de websites die vergelijkbaar zijn met die van jou en dus echt concurrenten zouden kunnen zijn. 

Door op ‘Let’s go’ te klikken kom je uiteindelijk bij de editor zelf. Hierin staat een content score (rechtsboven), een veld om je tekst in te schrijven (links) en een aantal adviezen om je tekst te optimaliseren (rechtsonder). 

De tips hebben betrekking op de lengte van de tekst, het aantal paragrafen, de koppen, afbeeldingen en termen die je tekst nóg beter en completer maken dan die van de concurrent.

seo-surfer-leapforce

De tool is enorm gebruiksvriendelijk en bij elke actie zie je je score een stukje omhoog gaan. Zit je score in het groene deel, dan is de kans groot dat je tekst het goed zal doen in de zoekmachines.

SEMRush Writing Assistant

De SEMRush writing Assistant is vergelijkbaar met Surfer SEO. Deze tools werkt als een add-on in Google Docs en geeft ook – na het invullen van een zoekwoord en land – een flink aantal adviezen én een content score.

semrush-leapforce

SEMRush kijkt naar onder meer leesbaarheid, lengte, titels, (eventueel) keyword stuffing, afbeeldingen, links en aanvullende termen.

semrush-leapforce
semrush-leapforce

Welke tool werkt nu beter, Surfer SEO of SEMRush Writing Assistant? Naar onze mening is er geen winnaar. Beide tools werken heel erg goed, en de keuze voor één van de twee is volledig persoonlijk.

Optimalisatie in WordPress: Yoast SEO

Nét voor publicatie nog verder optimaliseren? Dit kan, met de WordPress plug-in Yoast SEOOok hierin vul je je gekozen zoekwoord in, waarna je advies krijgt over bijvoorbeeld de SEO-titel, de slug en de meta omschrijving.

Een combinatie van Surfer SEO of SEMRush Writing Assistant en Yoast SEO zorgt voor een complete optimalisatie, met advies van zoekwoord tot alt-tekst, afbeelding en meta description. Bijna alle aspecten uit de bovenstaande checklist komen in deze tools terug.

seo-titel-leapforce

Schrijven met artificial intelligence (AI)

Last but not least, een interessante nieuwe trend. We zien steeds meer tools verschijnen die het schrijven (bijna) helemaal van ons overnemen. Tools zoals Jasper, ChatGPT, en copy.ai maken het mogelijk om razendsnel teksten tevoorschijn te toveren. 

In de tool vul je doorgaans een zoekwoord en aanvullende richtlijnen in die jouw tekst moeten gaan vormen. Slimme AI-bots gaan vervolgens aan de slag en creëren een volledige tekst voor je. Het enige dat je in de meeste gevallen nog moet doen is het nodige editen en het toevoegen van de juiste tone of voice en persoonlijke insteek. 

Wat wij van deze ontwikkeling vinden? Wij houden van tools en worden ook van deze nieuwe kansen enthousiast. Uiteraard zit er een beperking in de teksten die een AI-tool kan schrijven. Klantcases, interviews en meer persoonlijke stukken zullen we voorlopig helemaal zelf moeten blijven doen. Echter, voor bijvoorbeeld SEO-teksten gebaseerd op één of meerdere zoekwoorden is de hulp van deze bots meer dan welkom.

schrijven-met-ai-leapforce

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het schrijven van goede SEO-teksten of bij het opzetten van een SEO-strategie? Wij helpen je graag verder. 


Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze periodieke update. Hierin houden we je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van growth hacking en B2B-marketing en sales.

Deel dit artikel

Ontdek de online groeikansen van jouw bedrijf

Meet met behulp van deze groeitest middels 10 vragen de volwassenheid van de marketing van jouw bedrijf en ontdek kansen.

Wat is SEO en waarom kunnen we niet meer zonder?

95% van de Nederlanders begint de digitale zoektocht naar een product of dienst in een zoekmachine. Tenminste, dit lazen we op verschillende websites die wij – ook weer via een zoekmachine – zijn tegengekomen.   SEO is niet alleen onmisbaar, maar ook dé manier om de juiste doelgroep te bereiken en potentiële klanten met goede
Lees meer

Wat is een ‘Customer empathy map’ en wat kun je ermee?

In deze blog bespreken we de ‘customer empathy map’. We leggen uit wat het betekent en wat je ermee kan. De methode wordt vaak gebruikt als onderdeel van de doelgroep analyse om de ‘buyer persona’ efficiënt in kaart te brengen. Daarom zullen we ook met een voorbeeld komen van een ‘customer empathy map’ en van
Lees meer