Leads genereren website

Vijf tricks om leads te genereren op je website

In onze vorige blogs over online leadgeneratie hebben we het al kort gehad over het belang van diverse website-elementen om online leads te genereren én op te warmen. Een website is deel van het lead nurturing proces en vormt de rode draad in iedere sales- en marketingmachine. 

Maar hoe richt je je website in op optimale leadgeneratie? In deze blog gaan we in op vijf handige tricks.

Leads genereren website

1. De website basics

Onze eerste trick is een absolute must voor iedere website. Heb je deze basics namelijk niet op orde, dan houd je niet alleen de conversieratio laag, maar loop je ook bezoekers mis en scoor je slecht op Google.

Wil je meer leads genereren via je website, stel jezelf dan altijd de volgende vragen:

  • Laadt de website snel genoeg?
  • Werkt de website ook op mobiel?
  • Begrijpt de bezoeker binnen enkele seconden waar de website voor bestemd is?
  • Wordt er gebruik gemaakt een effectieve call-to-action?
  • Spreekt het design de ideale klant aan?
  • Sluit de website aan bij de fase van de buyers journey waarin de bezoeker zich bevindt?

De bovenstaande aspecten hebben een effect op de algemene prestatie van een website, inclusief de conversieratio. Dit laatste blijkt duidelijk uit de onderstaande cijfers uit een recente blog van Hubspot:

  • De conversieratio van een website daalt met gemiddeld 4.42% met elke extra seconde laadtijd (tussen 0-5 seconden).
  • Bijna 70% van de consumenten geeft toe dat de laadtijd van een pagina invloed heeft op hun koopbereidheid bij een online verkoper.
  • Naarmate de laadtijd van een pagina van één seconde naar tien seconden gaat, neemt de kans dat een bezoeker van een mobiele site bounced (de website direct verlaat) met 123% toe.

Er zijn gelukkig handige manieren om de bovenstaande elementen te verbeteren. Met de PageSpeed Insights tool van Google check je gemakkelijk de snelheid van je website en krijg je inzicht in eventuele verbeterkansen.

Met de Google Mobile-Friendly Test test je of je website goed functioneert op mobiel, en met tools zoals Hotjar kun je zien wat bezoekers op je website doen en waar ze verdwalen of afhaken.

 

Snelle website


2. Gebruik je analytics

Voordat je aan de slag gaat met het plaatsen van leadgenererende elementen (een call-to-action, formulier of chatfunctie bijvoorbeeld) is het belangrijk om bewust te kiezen waar je deze toepast.

Ga daarom in Google Analytics na welke pagina’s of methoden het meeste verkeer genereren en zorg dat je deze pagina’s optimaal benut.

Om een paar voorbeelden te noemen:

  • Eén van je blogs blijkt organisch via Google heel veel verkeer binnen te halen. Overweeg dan om aan deze blog een extra online product toe te voegen dat bezoekers kunnen downloaden wanneer ze hun e-mailadres achterlaten. Denk bijvoorbeeld aan een e-book gerelateerd aan de blog of een handige checklist om de informatie uit de blog in de praktijk te brengen.

  • Een productpagina krijgt opvallend veel verkeer, maar weinig verkopen of aanvragen. Door een chatfunctie aan deze pagina toe te voegen, verlaag je de drempel voor bezoekers om vragen te stellen en heb je direct de contactgegevens van je nieuwe leads binnen.
Website optimaliseren

3. Personaliseer je CTA’s

Wist je dat je een call-to-action (CTA) kunt personaliseren? Volgens Hubspot converteren gepersonaliseerde call-to-actions 42% beter dan de standaard variant.

Een gepersonaliseerde CTA is een CTA die zich aanpast aan de individuele situatie van de websitebezoeker.

Maak je bijvoorbeeld gebruik van LinkedIn lead generation en landt een bezoeker via LinkedIn op een blogpagina, dan kan een gepersonaliseerde CTA als ‘Altijd op de hoogte van onze nieuwste blogs? Volg ons dan op LinkedIn!’ worden getoond. Komt de bezoeker vanaf Facebook binnen? Dan past de gepersonaliseerde CTA zich hier zelf op aan.

Voorbeelden van gegevens waar je je CTA’s op kunt laten aanpassen zijn:

  • Land (op basis van IP-adres)
  • Type apparaat (mobiel, desktop)
  • Hoe bezoekers op een pagina binnenkomen (direct of via Google, social media of via een link in een e-mail)
  • Positie in de buyer journey

Ook is het mogelijk om de naam van websitebezoekers in een CTA te gebruiken. Denk hierbij aan een ‘Welkom terug [naam]!’. Uiteraard is dit alleen mogelijk wanneer de website een lead herkent van een eerder bezoek.

Hét platform dat bekend staat om Smart CTA’s is Hubspot. Echter, ook WordPress maakt het mogelijk om CTA’s te personaliseren met plugins zoals ConvertPro.

Leads genereren website
Een voorbeeld van gepersonaliseerde CTA's. Websitebezoekers krijgen de bovenste versie te zien, terwijl leads de onderste aanbieding krijgen (bron: Hubspot).

 

4. B2B leadgeneratie met Leadinfo

Websitebezoekers die zelf hun gegevens achterlaten zijn waardevolle leads, maar ook degenen die niets achterlaten hebben potentie. Ook deze personen hebben met een reden op de website geklikt en staan dus open voor een volgende stap richting een aankoop.

Met slimme tools zoals Leadinfo is het mogelijk om gegevens van B2B-websitebezoekers te achterhalen, ook wanneer deze niets hebben ingevuld of aangevraagd.

Hoe werkt dit? Leadinfo koppelt het IP-adres van de bezoeker aan een grote database met bedrijfsgegevens. Wordt er een match gevonden, dan laat het platform het bedrijf zien waaraan de bezoeker is gelinkt, inclusief contactgegevens en informatie over de bezochte pagina’s op de website.

Door Leadinfo te linken aan bijvoorbeeld online marketing automation software en een CRM-systeem, worden potentiële klanten direct opgenomen in de sales pipeline. Makkelijker kan B2B-leadgeneratie bijna niet!

 

Leadgeneratie Leadinfo
De resultaten op Leadinfo (bron: Leadinfo)
 

5. Blijf testen

Last but not least, blijf altijd testen wat wel en niet werkt, voor optimale leadgeneratie. Met tools zoals Google Optimizer en VWO is het makkelijk om diverse versies van website-elementen met elkaar te vergelijken door middel van A/B tests.

Maak bijvoorbeeld twee verschillende CTA’s aan en zorg dat de helft van je websitebezoekers CTA A te zien krijgt en de andere helft CTA B. Presteert CTA B beter? Laat dan na enige tijd alleen CTA B zien. Loopt CTA B al een tijdje en heb je een goed idee voor een nóg beter alternatief? Vergelijk dan CTA B en CTA C ook eens.

De effecten van een succesvolle A/B test kunnen enorm zijn. Een klein detail zoals de titel of een afbeelding kunnen honderden leads laten liggen of juist genereren. Houd daarom in gedachten dat je website nooit af is en plan eens in de paar maanden een moment in om belangrijk elementen te testen, evalueren en enkele verbeteringen door te voeren.

Leads genereren website

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het genereren van sales leads op een eerlijke en efficiënte manier? Of wil je weten wat het inhoudt om je leadgeneratie uit te besteden

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze periodieke update. Zo blijf je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van marketing, sales en growth hacking.

 

Wil je zelf aan de slag? Wij bieden gratis een B2B-marketingcursus aan. In deze cursus gaan we verder in op het Leapforce Flywheel of Growth Hacking en leggen we uit hoe de onderdelen hiervan jouw B2B-bedrijf kunnen laten groeien. Interesse? Meld je hier gratis aan en ga direct aan de slag!

Deel dit artikel

Ontdek de online groeikansen van jouw bedrijf

Meet met behulp van deze groeitest middels 10 vragen de volwassenheid van de marketing van jouw bedrijf en ontdek kansen.

Zes (+twee) soorten sales leads uitgelegd

Sales leads: waarschijnlijk heb je ze nodig en zoek je actief naar manieren om ze te genereren. Maar wist je dat er verschillende soorten sales leads bestaan? Dat niet iedere sales lead zich in hetzelfde stadium van de klantreis bevindt en ze daarom allemaal een eigen aanpak nodig hebben? Met deze blog helpen we de
Lees meer

Leadgeneratie uitbesteden: is het het waard?

Wist je dat 85% van de B2B-marketeers aangeeft dat leadgeneratie hun belangrijkste marketingdoel is? Dit verbaast ons niet. Zonder leads houdt je werk als marketeer namelijk al snel op. Maar hoe genereer je nu voldoende leads om je sales- en marketingproces op gang te houden? Veel bedrijven kiezen ervoor om hun leadgeneratie uit te besteden.
Lees meer

De Marketing Qualified Lead: Definities, uitleg en tips

Een aantal maanden geleden keken we in onze blog naar de Sales Qualified Lead (SQL). We beschreven de verschillende stappen van de customer journey, we legden uit hoe lead scoring werkt en welke plek de Sales Qualified Lead (SQL) en de Marketing Qualified Lead (MQL) innemen in het verkoopproces. In deze blog gaan we dieper
Lees meer