Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

Google op telefoon

Wat is SEO en waarom kunnen we niet meer zonder?

95% van de Nederlanders begint de digitale zoektocht naar een product of dienst in een zoekmachine. Tenminste, dit lazen we op verschillende websites die wij – ook weer via een zoekmachine – zijn tegengekomen.

 

SEO is niet alleen onmisbaar, maar ook dé manier om de juiste doelgroep te bereiken en potentiële klanten met goede content richting een aankoop te sturen. 

 

Maar wat is SEO precies? Welke verschillende vormen van SEO bestaan er en hoe zet je content in om jouw bedrijf te laten groeien

SEO- Google logo vierkant

Wat is SEO? 

SEO staat voor ‘search engine optimization’, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Het gaat om technieken met het doel om een website of pagina zo hoog mogelijk te laten scoren in de resultaten op zoekmachines (Search Engine Results Page) zonder daarvoor te hoeven betalen. Betaal je wel voor een hoge ranking, dan spreek je van SEA (Search Engine Advertising, ofwel zoekmachine adverteren).

De meestgebruikte zoekmachine is Google, maar dit is zeker niet de enige. Ook de zoekmachines Bing en Ecosia hebben bijvoorbeeld miljoenen gebruikers.

 

Zoekmachines zijn complexe systemen waarvan de exacte werking een groot geheim is. Echter, door een paar termen kort toe te lichten wordt de werking hiervan al een stuk duidelijker: 

Crawlers 

Als eerste, de crawlers. Eind december 2021 bestonden er wereldwijd meer dan 1.9 miljard websites, en dat zijn er nu waarschijnlijk alleen nog maar meer. Hoe zorgen zoekmachines dat ze iedere pagina opmerken en een plekje geven in de zoekresultaten? 

 

Alle zoekmachines gebruiken crawlers. Een crawler (ook wel spider genoemd) is een stuk software dat gebruikt wordt om het internet af te struinen op zoek naar (nieuwe) pagina’s. De crawlers zijn dag en nacht actief en kijken naar de verschillende aspecten van een website. Tekst, afbeeldingen, indeling, titels, knoppen, formulieren, links en nog veel meer. 

 

De zoekindex van Google, waarin alle zoekresultaten worden bijgehouden, is maar liefst 100.000.000 gigabytes groot en wordt up-to-date gehouden door deze crawlers. 


Meestal duurt het even voordat de crawlers een nieuwe pagina (of een verandering in een pagina) hebben geregistreerd. Gaat dit niet goed of te langzaam, dan kun je met Google Search Console de crawlers een handje helpen en een nieuwe pagina zelf bij ze melden.

SEO - Crawler

Algoritmes 

Ten tweede, algoritmes. Zoekmachines bevatten een soort berekening waarmee wordt bepaald welke webpagina’s bij welke zoekopdrachten en op welke locaties bovenaan worden geplaatst. Deze berekening, ook wel bekend als het algoritme, verandert regelmatig. Zoekmachines worden namelijk steeds slimmer en zijn steeds beter in staat om écht relevante resultaten bovenaan te plaatsen.

 

Kort samengevat: de crawlers doorzoeken het internet, merken een pagina op en zorgen dat deze in de zoekindex terecht komt. Vervolgens berekenen de algoritmes vanuit de zoekindex waar deze pagina in de zoekresultaten thuishoort. 

 

Uiteraard is dit een continu proces. De berekeningen lopen altijd door, de positie van een specifieke pagina kan ieder moment verschillen. 

Crawlers en zoekmachines beïnvloeden 

Wat hebben deze termen nu precies met SEO te maken? Met SEO zorg je dat de crawlers je website goed kunnen vinden en indexeren én dat het algoritme je pagina’s hoog in de zoekresultaten plaatst. 

 

Je probeert dus (met de hulp van de juiste tools) de werking van de zoekmachines zo goed mogelijk te begrijpen en richt je website hierop in. 

De drie onderdelen van SEO

Om goed te scoren in de zoekmachines zul je aandacht moeten besteden aan drie onderdelen van SEO: content, techniek en autoriteit

 
De drie onderdelen van SEO

Onderdeel 1: Content en onderzoek 

Als eerste wellicht het bekendste onderdeel van SEO: de content zelf en het daarbij horende onderzoek. Een breed onderdeel, dat aspecten bevat zoals het zoekwoordonderzoek, doelgroepanalyses, het schrijven met slimme tools en het plaatsten van de juiste interne links

1.1. Het indexeren van relevante content

Om te beginnen een stukje achtergrond. Voor een goede score in de zoekmachines is het cruciaal dat je website écht relevante content bevat. Webpagina’s, blogs, landingspagina’s en eigenlijk gewoon alle zichtbare onderdelen van de site moeten bieden waar bezoekers naar op zoek zijn

 

Deze content wordt door de crawlers als waardevol gezien, opgeslagen in de index en vervolgens door de algoritmes hoog in de zoekresultaten geplaatst. 

 

Hoe de crawlers een site of pagina beoordelen is in de afgelopen tientallen jaren flink veranderd. Wilde je vroeger goed scoren op een bepaald zoekwoord, dan werkte het prima om dit woord gewoon veel in je tekst te noemen. 

 

Inmiddels werkt dit helaas niet meer. De crawlers merken dit zogenaamde ‘keyword stuffing’ gelijk op en verkiezen teksten die natuurlijker zijn opgebouwd. Is je zoekwoord bijvoorbeeld ‘verpakkingsmachine’, dan scoor je het beste wanneer je dit woord afwisselt met synoniemen en woorden die hiermee verband houden (secundaire zoekwoorden).

 

Waarde bieden is inmiddels de beste methode. Het algoritme tricken – zoals we dit vroeger deden met keyword stuffing – bestaan eigenlijk niet meer. 

SEO - Keyword stuffing

1.2. Content bepalen en zoekwoordonderzoek 

Maar hoe doe je dat? Waardevolle content schrijven voor zowel de lezer als de zoekmachines? Welke onderwerpen en contentstukken zijn geschikt voor SEO? 

 

Terwijl vrijwel alle content door de crawlers gevonden kan worden, krijgen vooral informatieve pagina’s met relatief veel tekst vaak een plekje hoog in de zoekresultaten. Om deze reden worden bijvoorbeeld blogs, whitepapers en andere informatieve stukken vaak ingezet als SEO-tekst. 

Zoekwoordonderzoek

Een goede manier om een onderwerp voor een SEO-tekst te vinden is het zoekwoordonderzoek. Ondanks dat natuurlijke teksten het beste scoren, blijft het nuttig om tijdens het schrijven een zoekwoord (of een paar zoekwoorden) in gedachten te houden. Het liefst een term waar de doelgroep veel naar zoekt, zodat je zeker weet dat je content interessant wordt gevonden. 

Er bestaan verschillende handige tools die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste zoekwoorden. SEMRush bijvoorbeeld, maar ook de gebruiksvriendelijke KWFinder van Mangools en Answer the Public

Factoren waar je in ieder geval op moet letten bij het selecteren van goede zoekwoorden zijn: 

  • Zoekvolume: hoe vaak wordt er per maand op een bepaald onderwerp gezocht? 
  • Keyword difficulty: hoeveel concurrentie bestaat er op een bepaald zoekwoord, ofwel – hoe moeilijk is het om bovenaan te eindigen? 
  • Relevantie: sluit een zoekwoord goed aan bij de tekst die je gaat schrijven? Verwacht de lezer jouw tekst na een zoekopdracht op hun gekozen zoekwoord? Dit is uiteraard iets wat je zelf zult moeten inschatten. 

De keyword difficulty (KD) wordt door KWFinder weergegeven met een nummer en kleur. Hoe lager het nummer, hoe minder concurrentiedruk. Vind je dus een relevant woord met een lage KD en een hoog zoekvolume? Dan is dit een mooi zoekwoord om in je tekst te verwerken. 

SEO - KWFinder

 

Zoekwoordonderzoek in Mangools KWFinder

Doelgroep en buyer persona

We hebben het al kort benoemd: voor een goede vindbaarheid op de zoekmachines is het aansluiten bij de verwachting van de lezer misschien wel het allerbelangrijkste. Maar wie is die doelgroep eigenlijk? 

 

Probeer vóórdat je gaat schrijven de ideale lezer duidelijk in kaart te brengen. Voer bijvoorbeeld een doelgroeponderzoek uit, creëren buyer persona en bedenk welke informatie de lezer na een zoekactie op het gekozen zoekwoord graag wil vinden. Hier ga je vervolgens mee aan de slag. 

 

Waarom is het nu zo belangrijk om aan te sluiten bij de verwachting van de lezer? 

 

Naast het feit dat het schrijven van irrelevante content natuurlijk weinig nut heeft, merken ook zoekmachines het gelijk op als je met je content de plank mis slaat. De kans is namelijk groot dat de bezoeker bij onvoldoende relevantie een website gelijk weer verlaat. Een hoge bounce rate en pogosticking (verschillende zoekresultaten bekijken) worden door de crawlers gelijk geregistreerd en hebben invloed op je organische vindbaarheid. 

 

Daarnaast kan een relevante pagina zorgen voor shares of zelfs backlinks, wat allebei weer als positief wordt geregistreerd in de zoekindex. Je hebt hierdoor aanzienlijk meer baat van je werk.

1.3. Content schrijven 

Heb je een onderwerp en keyword bepaald? Heb je de doelgroep in beeld? Dan kan het schrijven beginnen.

 

Er zijn diverse handige tools ontwikkeld die concurrerende teksten analyseren en op basis daarvan adviezen geven voor het schrijven van goede SEO-teksten. 

 

De tools geven bijvoorbeeld aan:

  • of je teksten, alinea’s en titels de juiste lengte hebben; 
  • of je voldoende afbeeldingen gebruikt; 
  • hoe vaak je je gekozen zoekwoord(en) moet gebruiken; 
  • welke gerelateerde woorden je nog meer kunt verwerken. 

Twee goede voorbeelden van deze tools zijn SEMRush Writing Assistant en Surfer SEO. Verderop in deze blog vertellen we hier meer over. 

SEO - Tools voor schrijven

Aangeraden zoekwoorden door SEMRush Writing Assistant

Tip! Wist je dat Google voor sommige zoekwoorden een featured snippet weergeeft? Vaak zijn dit bijvoorbeeld definities of korte lijstjes met bullets. Een featured snippet wordt altijd bovenaan de search engine result page weergegeven en trekt dus enorm veel organisch verkeer.

Benieuwd hoe je je pagina of blog optimaliseert voor de featured snippet? Dit lees je hier

SEO - Featured snippet

Helemaal bovenaan staat de featured snippet. Onder ‘Mensen vragen ook’ staat het eerste resultaat. 

1.4. Structuur en interne links van je content 

Naast zoekwoorden zijn ook interne links een goede manier om de relatie tussen de verschillende onderwerpen op een website aan te geven. Ze dragen bij aan de structuur van een website en vergroten de gebruiksvriendelijkheid. Dit geldt voor zowel de bezoeker als de crawlers. 

 

Link bijvoorbeeld in elke nieuwe blog naar een aantal gerelateerde oudere blogs, en andersom. Of link van een productpagina naar andere productpagina’s die hiermee verband houden.

 

Content pillar

Een mooi voorbeeld van de kracht van interne links zie je in de door Hubspot bedachte content pillar. 

Een content pillar bestaat uit één lange pagina of blog, die linkt naar meerdere subpagina’s – of blogs – die allemaal met hetzelfde onderwerp te maken hebben. Deze subpagina’s worden ‘cluster content’ genoemd. 

 

Ook de clusterpagina’s linken weer terug naar de pillar pagina én (deels) naar elkaar. Op deze manier ontstaat een duidelijke structuur van allemaal stukken content die met elkaar samenhangen. Dit merken de crawlers op, die vervolgens registreren dat jouw website écht veel content en waarde biedt rondom dit specifieke onderwerp. 

SEO - Content pillar

De indeling van een content pillar door Hubspot 

 

Voorbeeld nodig? Laten we weer het topic ‘verpakkingsmachines’ gebruiken. Dit relatief brede onderwerp zou geschikt zijn voor de pillar pagina. Op deze pagina schrijf je minimaal zo’n 2500 woorden over dit onderwerp. 

 

Vervolgens schrijf je ongeveer tien gerelateerde pagina’s over subonderwerpen. Denk aan ‘verpakkingsmachines voor kleding’, ‘verpakkingsmachines voor voeding’, ‘onderhoud verpakkingsmachine’, ‘kosten verpakkingsmachine’ en ga zo maar door. Uiteraard doe je eerst zoekwoordenonderzoek om te achterhalen welke woorden onder de doelgroep worden opgezocht. 

Bij Leapforce hebben we in de afgelopen jaren geëxperimenteerd met content pillars en de resultaten waren indrukwekkend. Zo hebben we bij één van onze klanten het webverkeer op bepaalde pagina’s in de afgelopen jaren meer dan vertienvoudigd met het publiceren van content pillars. 

De plaatsing van interne links 

Hoeveel links moet je dan precies plaatsen en waar in je tekst hebben ze het meeste effect? 

Ook hier draait het om een natuurlijke verhouding. Plaats niet te veel links, maar ook niet te weinig. Zorg dat een link echt iets toevoegt. Welke termen hebben bijvoorbeeld nog wat meer uitleg nodig? Heb je daar een blog over geschreven? Link deze dan.

Hang de links daarnaast aan woorden die de inhoud van de gelinkte pagina goed weergeven.

 

Link je bijvoorbeeld een blog over SEO in de onderstaande zin? 

“In onze recente blog over SEO lees je hier meer over.” 

Hang de link dan aan ‘SEO’ of ‘blog over SEO’ en niet aan bijvoorbeeld ‘recente blog’. ‘Recente blog’ zegt namelijk weinig over de inhoud van de link, terwijl deze bij ‘SEO’ of ‘blog over SEO’ gelijk duidelijk is. 

SEO - linking

Onderdeel 2: Techniek 

Zoekmachines kijken niet alleen naar de kwaliteit van content, maar ook naar de technische inrichting van een website. Techniek is dan ook het tweede onderdeel van SEO. Zit een website technisch goed in elkaar, dan heeft een bedrijf waarschijnlijk aandacht aan hun website besteed en de kans op kwaliteit groter.

 

Een belangrijk onderdeel van SEO is daarom het technisch perfect opbouwen (en bijhouden) van je site. Hierbij zijn onder meer de volgende onderdelen belangrijk: 

 

  • Een overzichtelijke sitemap (de indeling van de website)
  • Een snelle laadtijd
  • Het gebruik van titels in de juiste lengte en op de juiste plekken
  • Teksten en alinea’s in de juiste lengte 
  • Afbeeldingen met alt-teksten (korte beschrijvingen van de afbeelding)
  • Geen dubbele content 
  • Goede prestatie op mobiel
  • Correcte redirects (automatische omleidingen vanaf een oude of inactieve pagina naar een vervangende pagina) 
  • Veiligheidsmaatregelen (zoals een SSL-certificaat) 
  • Duidelijke URL’s en een goede URL-structuur

Technische SEO is een specialistisch onderdeel en zoals je ziet erg breed. Gelukkig zijn er handige tools die je precies laten zien welke technische aspecten je nog kunt verbeteren. Een mooi voorbeeld hiervan is de SEO-audit van SEMRush. Hiermee heb je binnen een paar minuten een overzicht van de technische aspecten op jouw website die nog voor verbetering vatbaar zijn. 

SEO - Audit SEMRush

Een SEO audit van SEMRush

Onderdeel 3: Autoriteit 

Het laatste onderdeel van SEO is autoriteit. Hoe goed en waardevol staat een website online én in de index van de zoekmachines bekend? In hoeverre wordt de waarde van een site van buitenaf bevestigd? 

Externe links en backlinking (off-page SEO) 

Dé manier om de autoriteit van je website te verbeteren is het verzamelen van links vanaf andere websites naar jouw pagina’s. Deze links worden backlinks genoemd. Hoe meer backlinks, hoe beter. En hoe waardevoller de website die naar jouw pagina linkt, hoe zwaarder de backlink weegt. Deze vorm van SEO, die niet direct zichtbaar is op de website zelf, wordt off-page SEO genoemd. 

 

Veel bedrijven zetten zich actief in om backlinks te verzamelen. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manieren: 

  • Door simpelweg content te creëren die het linken waard is. Goede manieren om backlinks aan te trekken zijn het delen van content met originele data, interviews met experts en praktische ‘how to’s’, zoals een ‘ultimate guide’ of infographic. 
  • Het schrijven van gastblogs voor belangrijke partijen in de industrie, met daarin een link naar jouw website. Het is aan te raden om voordat je begint met schrijven even contact op te nemen met de platforms waarop je wilt publiceren. Niet iedere website publiceert namelijk gratis gastblogs met links naar jouw site.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om betaald een gastblog te laten plaatsen. In dit geval is het plaatsen van links meestal geen probleem, maar de kosten hiervan kunnen flink oplopen. 

Tip! Ga je aan de slag met het schrijven van gastblogs, let dan op de domeinautoriteit van de website waarop je je blog plaatst. Hoe hoger deze is, hoe meer waarde de backlink heeft. Lees snel verder voor meer over de domeinautoriteit.

  • Samenwerken met een bureau dat is gespecialiseerd in linkbuilding. Deze experts weten precies hoe je goede backlinks opbouwt en houden de resultaten van je linkbuilding-activiteiten tot in de details bij. Vaak scheelt dit tijd en levert het mooie resultaten op. 

Domeinautoriteit 

Een enigszins technisch element dat sterk samenhangt met autoriteit is de domeinautoriteit van een website. Domeinautoriteit is een concept dat al een tijdje geleden werd ontwikkeld door Moz. Het is een score die aangeeft hoe sterk een domein is en hoe groot de kans is dat dit domein beter scoort in de zoekresultaten dan concurrenten. 

 

Inmiddels wordt de berekening door verschillende partijen op een eigen manier uitgevoerd, maar het principe is hetzelfde. Iedere website heeft een domeinautoriteit tussen de 0 en 100. Met een score van 100 wil je niet concurreren en een score van 0 zie je nooit op de eerste paar pagina’s van Google terug. 

 

Een domeinautoriteit is gebaseerd op verschillende factoren, zoals: 

  • hoe goed de technische SEO van de website  in elkaar zit; 
  • hoeveel (back)links de website heeft; 
  • hoeveel relevante content er op de website staat; 
  • hoe lang het domein al (actief) bestaat
  • hoeveel bezoekers er (langer dan een paar seconden) op de website rondkijken en acties ondernemen

 Het opzoeken van de domeinautoriteit van een website is gelukkig niet moeilijk. Er bestaan veel tools waarop je na het invullen van een URL binnen enkele seconden de autoriteit weet. KWFinder, Ahrefs of gewoon SEMRush bijvoorbeeld.

Zoals je zult zien geven de bovenstaande platforms allemaal een nét iets andere score weer. De verschillen zijn echter klein en ze geven allemaal een mooie indicatie van de prestaties van een website. 

SEO - Authority KWFinder

Wanneer kun je resultaat verwachten? 

Voor succes met SEO heb je geduld nodig. De kracht van SEO is enorm, maar écht resultaat kan wel maanden of zelfs jaren duren. SEMRush spreekt van zes tot twaalf maanden voordat je echt iets van je harde werk merkt. 

 

Resultaten komen dan in verschillende vormen, afhankelijk van je doelen en strategie. Dat je meer webverkeer genereert, is echter duidelijk, en met de juiste strategie kan dit verkeer leiden tot meer conversies en uiteindelijk meer omzet

 

Om je resultaat goed meetbaar te maken is het aan te raden om KPI’s (key performance indicators) op te stellen, zoals een stijging in: 

  • organisch (dus niet betaald)  webverkeer;
  • het aantal zoekwoorden in de top 10 op Google;  
  • organische click-through-rate (CTR), ofwel hoe vaak klikken bezoekers op een link;  
  • daling in bounce rate (hoeveel mensen de website gelijk weer verlaten); 
  • de tijd die bezoekers op de website doorbrengen.  
Seo - klikken en vertoningen

Een enorme groei in kliks en vertoningen door het publiceren van blogs en content pillars

Onze favoriete SEO-tools 

Bij Leapforce houden we van tools, en ook voor SEO zijn we hier sterk van afhankelijk. Als afsluiting van deze blog lichten we daarom graag nog een paar van onze favoriete SEO-tools toe. 

SEMRush

Misschien wel de bekendste en meest veelzijdige tool die wij gebruiken is SEMRush. SEMRush is enorm populair en heeft veel verschillende functies: 

 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • zoekwoordonderzoek; 
  • analyse van de concurrentie; 
  • analyse van de prestatie van een website, met uitgebreide rapporten; 
  • SEO-audits met uitgebreide rapporten voor het verbeteren van technische SEO; 
  • backlink-analyses;
  • de SEMRush Writing Assistant, die tijdens het schrijven van een tekst precies aangeeft hoe je deze optimaliseert voor de zoekmachines. 

Het gebruik van SEMRush is niet goedkoop, maar vanwege de grote veelzijdigheid zeker de moeite waard. 

Screaming Frog 

Screaming Frog is een uitgebreid analyseprogramma met een focus op technische SEO. De tool scant je website volledig en geeft adviezen voor de optimalisatie van onder meer de volgende aspecten:  

  • Meta descriptions
  • 404-fouten
  • URL’s 
  • Dubbele content
  • Missende content 
  • Links en linkstructuren
  • Afbeeldingen
SEO - 404

Google Page Speed

Voer je een SEO-audit uit, dan kan het zijn dat hieruit blijkt dat je website te langzaam laadt. Dit is kwalijk, want het heeft een flinke impact op je conversie. 

 

Elke seconde vertraging in laadtijd verlaagt namelijk de bezoekerstevredenheid met 16 procent, paginaweergaves met 11 procent en conversiepercentages met 7 procent.

 

Een gratis tool waarmee je de snelheid van een website test is Google Page Speed. Je vult hier simpelweg je URL in en krijgt gelijk te zien of er problemen zijn met het laden van je site. Op zowel desktop als mobiel. 

SEO - Google Page Speed

Een analyse van Google Page Speed

 

Google Search Console 

Worden al je pagina’s wel correct geïndexeerd door de crawlers? Dit monitor je met Google Search Console. Met deze gratis tool hou je de prestaties van je website in de zoekresultaten van Google bij en kun je eventuele problemen oplossen

KWFinder

We hebben hem al eerder genoemd: KWFinder. Mongools KWFinder is een gebruiksvriendelijke tool voor simpel zoekwoordonderzoek

 

Door een trefwoord in te vullen waar jouw doelgroep waarschijnlijk in geïnteresseerd is, krijg je in KWFinder een handige lijst met mogelijke zoekwoorden te zien. Inclusief zoekvolume, keyword difficulty, relevantie en meer. 

Answer The Public

Nog meer inspiratie nodig? Probeer dan Answer The Public eens. De tool helpt je bij het vinden van vragen die je doelgroep wellicht stelt. Handig weergegeven in een afbeelding en ingedeeld in verschillende categorieën.

 

Weet je niet zeker hoe je een zoekwoord omzet in een blog? Dan vind je in Answer The Public input voor verschillende mogelijke blogtitels

SEO - Answerthepublic

Surfer SEO 

Als laatste een tool voor het schrijven van SEO-content. Net als de SEMRush Writing Assistant helpt Surfer SEO bij het optimaliseren van teksten.

 

In de tool vul je één of meerdere zoekwoorden in, waarna je een lijst met tips te zien krijgt – gebaseerd op de teksten van concurrenten op hetzelfde zoekwoord. 

De tool geeft bijvoorbeeld aan hoe lang een tekst moet zijn, hoeveel afbeeldingen en kopjes je moet gebruiken en welke aan het zoekwoord gerelateerde woorden je in je tekst moet verwerken.

 

Ook bevat Surfer SEO een handige auditfunctie voor het optimaliseren van bestaande teksten. Doe dit een paar keer per jaar en de kans is groot dat je je concurrenten voor blijft. 

SEO - SurferSEO

Een klein deel van de content editing tool van Surfer SEO

 

Leapforce Tool Browser

Nog meer tools nodig? Bekijk dan de Leapforce Tool Browser eens. Hier vind je meer dan 1000 growth hacking tools, waaronder handige tools voor SEO. Allemaal persoonlijk door ons toegevoegd en gemarkeerd met een rating. 

Ontvang het overzicht met 1000+ growth hacking tools

Download dit overzicht met meer dan 1000+ growth hacking en marketing tools die helpen bij de groei van je bedrijf.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer weten? Lees hier meer

SEO uitbesteden? 

Met drie uitgebreide onderdelen is SEO een flinke taak. Onderzoek, analyse en techniek vergeten kennis, contentproductie is daarnaast tijdrovend en autoriteit opbouwen vereist strategie. 

 

Veel bedrijven kiezen er daarom voor om SEO uit te besteden. Met de hulp van een expert of agency weet je zeker dat je SEO goed gebeurt en hoef je hier zelf geen tijd en energie aan te besteden.

 

SEO-experts en agencies zijn dag-in-dag-uit met SEO bezig en kennen de nieuwste kansen als geen ander. Bovendien beschikken ze over de beste tools, waar ook jij als hun klant van profiteert. Tools zoals SEMRush, Surfer SEO en KWFinder kosten samen al snel honderden euro’s per maand – die je door het uitbesteden van SEO bespaart. 

Bij Leapforce helpen we tientallen klanten met hun SEO-werkzaamheden, met heel veel succes.

Ben je benieuwd of wij jou ook verder kunnen helpen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze periodieke update. Wij sturen je dan ieder kwartaal een paar handige tips op het gebied van growth hacking!

Deel dit artikel

Ontdek de online groeikansen van jouw bedrijf

Meet met behulp van deze groeitest middels 10 vragen de volwassenheid van de marketing van jouw bedrijf en ontdek kansen.

SEO verbeteren: tien redenen voor extra focus op je SEO-strategie

We hebben het in onze blogs al vaak gehad over zoekmachine optimalisatie (SEO). Zo schreven we een blog met ‘alles’ over content en SEO, boden we een gratis SEO audit aan en gaven we een paar jaar geleden al enkele waardevolle tips om beter te scoren op Google. Maar waarom al deze tips? Waarom zou
Lees meer

Infographic maken? Met deze tips is dat zo gebeurd

Ben je op zoek naar een originele, visueel aantrekkelijke en scanbare manier om je content met de wereld te delen? Wil je indruk maken met een design dat je (potentiële) klanten zullen onthouden? Overweeg dan om een infographic te maken.  Infographics zijn een populaire vorm van content, die de afgelopen jaren enorm in populariteit zijn
Lees meer

Zoekwoorden analyse: Zo vind je de beste zoekwoorden…

Het uitvoeren van een zoekwoorden analyse levert veel ondernemers de nodige stress op. De keuze aan zoekwoorden, tools en mogelijkheden is zo groot, dat de analyse hiervan vaak helemaal wordt overgeslagen. Dit is zonde, want het gebruik van de juiste zoekwoorden op een webpagina of in een blogartikel maakt een enorm verschil in het aantal
Lees meer